beantwoord

Zelfde traject, twee verschillende prijzen?

  • 4 oktober 2015
  • 25 reacties
  • 751 Bekeken

Dag,

Op zaterdag 26/09 ben ik van Leiden Centraal naar Hoevelaken en terug gereisd. Hierbij reis je tussen Leiden Centraal en Amersfoort met de NS en dan van Amersfoort naar Hoevelaken met Connexxion.Voor de heenreis heb ik van Leiden Centraal naar Amersfoort 7.50 betaald en voor de terugweg moest ik 11.30 betalen. Waar komt dit prijsverschil vandaan? Ik heb een Traject Vrij kaart voor Leiden Centraal naar Den Haag Centraal en reis dus in de daluren met 40% korting. Maar dit was een zaterdag, dus het zou beide kanten op met 40% korting 7.50 moeten zijn. Zie bijgevoegde foto (kaartnummer geblokt, aangezien dit een openbaar forum is)

Een ander punt (hier kan ik best een ander topic voor maken): ik heb deze kaart sinds 01-07. De eerste rekening betaalde ik dus op 29-06. De tweede kwam op 13-08, de derde op 23-09. Kan ik vanaf nu verwachten dat deze rekeningen op een vast dag komen? Want het is natuurlijk een aardig bedrag dat betaald moet worden, dus het zou fijn zijn als de rekeningen altijd rond dezelfde datum komen (met enkele dagen spelingen vanwege hoe banken werken).

Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Tochjo 4 oktober 2015, 21:53

Bedankt voor de toegevoegde schermafdruk van uw reishistorie. Die helpt.

Het bedrag van 2,37 euro op de heenweg en op de terugweg komt overeen met het bedrag dat u moet betalen als u tegen vol tarief zou reizen. Dat is onjuist, zoals u zelf al aangeeft. U hebt immers ingecheckt in de daluren. Ook de prijs van 11,30 euro voor Amersfoort-Leiden Centraal op de terugweg komt overeen met de prijs vol tarief. Dat is eveneens onjuist.

Ik zou direct contact opnemen met de klantenservices van zowel NS als Connexxion om twee dingen te bereiken. Allereerst natuurlijk restitutie voor het prijsverschil, want u hebt ten onrechte vol tarief betaald. Daarnaast zou ik beide vervoerders erop wijzen dat er problemen optreden bij reizen met Traject Vrij bij Connexxion in de daluren. Deze problemen zijn eerder gemeld op dit forum, waarop werd geadviseerd om contact te zoeken met Connexxion. Dat is echter al enkele maanden geleden en er lijkt dus nog niets veranderd te zijn. Inmiddels lijkt het me tijd dat NS zich ook gaat inzetten om dit op te lossen. Nu blijkt immers dat als gevolg hiervan(?) ook NS een verkeerd tarief in rekening brengt.

Ik hoop trouwens dat deze zaak door een medewerker van dit forum direct kan worden voorgelegd aan de productexperts van Traject Vrij. Dat scheelt een hoop gedoe om uit te leggen wat de kwestie precies inhoudt aan een medewerker van de klantenservice, die ongetwijfeld zijn of haar best doet om u te helpen, maar simpelweg te weinig specialistische kennis van zaken heeft om dat goed te kunnen doen.

De rekeningen zouden altijd rond hetzelfde moment moeten komen. De eerste maand hebt u bij de bestelling van uw abonnement betaald. Dat was toevallig op de 29e en zegt niets over de datum waarop NS bedragen van uw rekening zal incasseren. Bij de maand september is er op enkele dagen iets misgegaan met de automatische incasso's, dus dat er in september later is geïncasseerd, is verklaarbaar. Ik verwacht dat de incasso's altijd rond de 13e van de maand zullen gaan plaatsvinden, of iets eerder. Een week na de ingangsdatum van het abonnement is volgens mij gebruikelijk.
Bekijk origineel

25 reacties

Badge +3
Bedankt voor de toegevoegde schermafdruk van uw reishistorie. Die helpt.

Het bedrag van 2,37 euro op de heenweg en op de terugweg komt overeen met het bedrag dat u moet betalen als u tegen vol tarief zou reizen. Dat is onjuist, zoals u zelf al aangeeft. U hebt immers ingecheckt in de daluren. Ook de prijs van 11,30 euro voor Amersfoort-Leiden Centraal op de terugweg komt overeen met de prijs vol tarief. Dat is eveneens onjuist.

Ik zou direct contact opnemen met de klantenservices van zowel NS als Connexxion om twee dingen te bereiken. Allereerst natuurlijk restitutie voor het prijsverschil, want u hebt ten onrechte vol tarief betaald. Daarnaast zou ik beide vervoerders erop wijzen dat er problemen optreden bij reizen met Traject Vrij bij Connexxion in de daluren. Deze problemen zijn eerder gemeld op dit forum, waarop werd geadviseerd om contact te zoeken met Connexxion. Dat is echter al enkele maanden geleden en er lijkt dus nog niets veranderd te zijn. Inmiddels lijkt het me tijd dat NS zich ook gaat inzetten om dit op te lossen. Nu blijkt immers dat als gevolg hiervan(?) ook NS een verkeerd tarief in rekening brengt.

Ik hoop trouwens dat deze zaak door een medewerker van dit forum direct kan worden voorgelegd aan de productexperts van Traject Vrij. Dat scheelt een hoop gedoe om uit te leggen wat de kwestie precies inhoudt aan een medewerker van de klantenservice, die ongetwijfeld zijn of haar best doet om u te helpen, maar simpelweg te weinig specialistische kennis van zaken heeft om dat goed te kunnen doen.

De rekeningen zouden altijd rond hetzelfde moment moeten komen. De eerste maand hebt u bij de bestelling van uw abonnement betaald. Dat was toevallig op de 29e en zegt niets over de datum waarop NS bedragen van uw rekening zal incasseren. Bij de maand september is er op enkele dagen iets misgegaan met de automatische incasso's, dus dat er in september later is geïncasseerd, is verklaarbaar. Ik verwacht dat de incasso's altijd rond de 13e van de maand zullen gaan plaatsvinden, of iets eerder. Een week na de ingangsdatum van het abonnement is volgens mij gebruikelijk.
Bedankt voor je reactie! Ik had niet eens door dat ik te veel had betaald voor het stuk naar Hoevelaken. Ik zal Connexxion ook meteen een bericht sturen. En wat vervelend dat dit vaker misgaat; daar zou wel iets aan gedaan moeten worden. Ik ga er achteraan.
Ik hoop trouwens dat deze zaak door een medewerker van dit forum direct kan worden voorgelegd aan de productexperts van Traject Vrij.

Zijn die er? Uit dit topic is gebleken dat ook degene die tot voor kort op dit forum werd beschreven als "de deskundige" op het gebied van Traject Vrij niet op de hoogte was van de escapes die de NS meende te moeten inzetten toen zij de in rekening gebrachte kosten niet kon verklaren.
Dus ik moet bij Connexxion nog even op een reactie wachten, bij de NS heb ik net in de chat iemand gesproken. De persoon in de chat kon niet achterhalen wat er fout gegaan was; hier moet ik een keer voor langs de balie. Wordt vervolgd!

"Ik heb het nagekeken. Wat ik kan doen is het bedrag wat je teveel hebt betaald terugstorten. Ik kan helaas niet achterhalen wat de reden is dat dit is gebeurt. Ik wil je adviseren om met je kaart naar een balie te gaan zodat ze de kaart daar uit kunnen lezen en je hiermee verder kunnen helpen."
Badge +3
De baliemedewerker zal u ook niet kunnen helpen. In het bijzonder omdat er met Traject Vrij geen saldo van de kaart gebruikt voor de betaling van de reizen. Uitlezen van de kaart zal dus de prijzen niet laten zien, waar het juist om te doen is. U moet erop aandringen dat uw situatie wordt voorgelegd aan een specialist die grondige kennis heeft van Traject Vrij. Nog altijd hoop ik dat een moderator van dit forum u daarbij wil helpen, dat lijkt me de snelste manier.

Een andere gebruiker van dit forum heeft eerder zo'n situatie aan Connexxion gemeld. Daarop heeft Connexxion gevraagd om opnieuw een melding te doen als het nog eens zou voorkomen. Misschien kunt u bij Connexxion nog naar die situatie verwijzen?
Reputatie 4
Badge
En nu is de vraag: bij hoeveel mensen gaat dit fout die dit niet zorgvuldig bijhouden?

De oplossing is overigens simpel: vervang alle Connexion-paaltjes door NS-paaltjes. Er zou immers toch een proef op de Valleilijn worden gehouden!
Reputatie 2
De proef op de Valleilijn is uitgesteld meen ik, die zou oorspronkelijk komende maand beginnen. Met de poortjes in Amersfoort is hiermee trouwens al rekening gehouden, er staan daar namelijk uitsluitend NS poortjes.
Reputatie 4
Badge
Dat betekent dat de poortjes niet eerder dicht kunnen, dan dat de proef begonnen is.

Poortjes sluiten voor Amersfoort was aangekondigd voor half november.
Reputatie 6
Badge +1
Ik denk terug aan een situatie die ik zelf eerder gemeld heb, met een soortgelijk probleem in de berekening van de prijs buiten het vaste traject bij Traject Vrij. NS en Connexxion hebben toen beloofd het technische euvel op te lossen, maar blijkbaar zit er nog steeds ergens een bug.

Overigens ging het in mijn voorbeeld om het niet doorberekenen van de langeafstandskorting, maar ik vermoed dat de technische achtergrond gelijksoortig is (de reizen bij NS en Connexxion worden niet goed aan elkaar gekoppeld).
Reputatie 3
Badge
Het minste dat je van NS mag verwachten is toch dat ze een oplossing bieden voor het feit dat je in zo'n geval ook ten onrechte vol tarief op het NS-gedeelte betaalt......

Maar het lijkt inderdaad wel een gevalletje 'paarse krokodil'....
Het minste dat je van NS mag verwachten is toch dat ze een oplossing bieden

Vooralsnog is zelfs een reactie te veel gevraagd.
Reputatie 4
Badge
Erg jammer van een organisatie die vraagt om voordat je ook maar een dienst hebt afgenomen, eerst geld te storten en een automatische machtiging af te geven. Van de reiziger wordt verwacht dat men de NS vertrouwt dat alles op een juiste manier wordt afgerekend.
Als je dat vraagt, mag verwacht worden dat er alles aan gedaan wordt om ervoor te zorgen dat als er een fout is in het systeem, die tot onterechte afboekingen leidt, deze zo snel als mogelijk wordt rechtgezet en dat er open en proactief over gecommuniceerd wordt.

Wat dat laatste betreft:

Wanneer krijgen alle Traject Vrijkaart-houders een brief met de waarschuwing dat er wat mis kan zijn gegaan met de afboeking als men zowel bij NS als bij Connexion heeft gereisd?

Met daarin het verzoek om je reishistorie hierop na te kijken en met de belofte dat beide bedrijven zullen zorgen voor spoedige terugbetaling van teveel geïnde bedragen.

Op die manier laat je zien dat je je reizigers op 1, 2 en 3 zet.
Dat betekent dat de poortjes niet eerder dicht kunnen, dan dat de proef begonnen is.

Dat het niet kan, betekent niet dat het niet gebeurt. Het zou me niets verbazen dat ze Connexxion-reizigers laten in- en uitchecken bij NS om door de poortjes te komen en dat ze dan op een onopvallende plaats een postertje ophangen dat de slachtoffers zich elke keer maar moeten melden bij de klantenservice voor een restitutie van de aldus verloren instaptarieven op basis van coulance.
Dat betekent dat de poortjes niet eerder dicht kunnen, dan dat de proef begonnen is.

Dat het niet kan, betekent niet dat het niet gebeurt. Het zou me niets verbazen dat ze Connexxion-reizigers laten in- en uitchecken bij NS om door de poortjes te komen en dat ze dan op een onopvallende plaats een postertje ophangen dat de slachtoffers zich elke keer maar moeten melden bij de klantenservice voor een restitutie van de aldus verloren instaptarieven op basis van coulance.

Nee alleen de eerste 3 keer, daarna moet je toch wel doorhebben dat je niet bij de NS zou moeten inchecken 😉
Reputatie 4
Badge
Ach, in Leiden staan de poortjes ook al jaren open en gaan ze nu binnenkort pas dicht.

Dan zet je er toch bordjes neer, zoals er nu in Arnhem bij de poortjes staan:
"voor reizen met X inchecken op de perrons"
Bij de balie kon ik inderdaad niet geholpen worden. Ze kon alleen mijn laatste 10 (oid) reizen inzien, dus 26/9 was al te lang geleden. Zij snapte niet wat er mis ging. Toen ik uitlegde wat we hier besproken hebben (aka: Traject Vrij wordt niet goed geregistreerd bij lokale vervoerders) vond ze dat moeilijk te geloven. Haar advies was af en toe mijn reishistorie te checken zodat ik zelf in de gaten kan houden of er verkeerde tarieven worden gerekend! Ik hoop dat een moderator nog wat verduidelijking kan geven!
Reputatie 4
Badge
Joe, hoe, moderatoren. Is er iemand die iets kan vertellen over deze kwestie?

Dit topic gaat echt over het wederzijds vertrouwen tussen NS en haar klanten. Ik snap dat er misschien niet direct een antwoord is en dat er navraag moet worden gedaan, et cetera. Maar ook die melding komt niet.
Miriam mag mij een privébericht sturen met NAW-gegevens en chipkaartnummer. Ik ga het dan proberen uit te zoeken en uiteraard ook een terugkoppeling geven.
Inmiddels zijn we erachter dat er inderdaad iets niet goed gaat bij de overstap van/naar Connexxion. We zijn hierover in contact met deze vervoerder.
Het verschil betalen we uiteraard terug.
Ik neem dat dit ook bij andere reizigers opgetreden is, gaan jullie die ook benaderen en het geld terugbetalen?
Ik neem dat dit ook bij andere reizigers opgetreden is, gaan jullie die ook benaderen en het geld terugbetalen?
Het zou fijn zijn als NS dat voor haar abonnees voor elkaar krijgt, ondanks de uitdaging van het benodigde overleg met Connexxion om uit de reisgegevens per abonnee de juiste bedragen te vinden.
Ik neem dat dit ook bij andere reizigers opgetreden is, gaan jullie die ook benaderen en het geld terugbetalen?

Als je als bedrijf beweert laagste prijsgarantie te bieden, dan zal dat wel moeten.
Reputatie 2
Inmiddels zijn we erachter dat er inderdaad iets niet goed gaat bij de overstap van/naar Connexxion. We zijn hierover in contact met deze vervoerder.
Het verschil betalen we uiteraard terug.

Het gaat overigens niet alleen om overstaps: ook als je de reis met Connexxion begint betaal je het verkeerde tarief. Zie daarvoor dit topic
Inmiddels zijn we erachter dat er inderdaad iets niet goed gaat bij de overstap van/naar Connexxion. We zijn hierover in contact met deze vervoerder.
Het verschil betalen we uiteraard terug.


Ik waardeer dat je het hebt uitgezocht. Jammer dat er geen specifiekere verklaring is dan "er gaat iets niet goed". Maar in ieder geval goed dat er ook met Connexxion over gepraat wordt.
Update:

Ik heb net een reactie van Connexxion gehad. Doordat ik met een Traject Vrij abonnement achteraf gefactureerd wordt kunnen zij in mijn reishistorie geen prijzen zien en me dus niet verder helpen. Ik ben door hen terug verwezen naar de NS. Ik heb hen net alsnog de factuur gestuurd zodat ze de prijzen in kunnen zien en gevraagd of zij helderheid kunnen verschaffen over wat er nou precies mis gaat. Wordt wellicht nog vervolgd....

Reageer