Zijn er losse saldolezers te koop?

• 20 december 2014
  • 34 reacties
  • 794 Bekeken

Zijn er ook goedkope en losse saldolezers te koop waarbij je in de trein kan nakijken of je wel goed hebt ingecheckt. En of je goed hebt uitgecheckt.

EVA kon deze vraag niet beantwoorden

34 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Er zijn niet van deze kaartlezers voor consumenten. Ik verwacht niet dat die eventueel in de trein geplaatst zullen worden. U zult het na moeten kijken op het automaat.

Eva is geen mens maar een tekstcomputer. Ze kan alleen woordjes herkennen en aan de hand van een programma nagaan wat de vraag of het antwoord zal zijn. Eva kan een vraag zoals u die stelt, nooit beantwoorden. Eva is een machine die veel voorkomende vragen probeert te herkennen en is daarvoor wel handig.
Welkom op het forum belbus!

Er zijn inderdaad geen losse saldolezers voor consumenten te koop. Je kunt bij de kaartautomaat of achteraf via Mijn NS of Mijn OV-chipkaart controleren of je goed hebt in- en uitgecheckt.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum OV-chipkaart en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Bij de incheckpaal is één piepje inchecken, twee piepjes is uitchecken!
Reputatie 6
Badge +2
Er zijn al veel smartphones met NFC-reader (zie http://www.nfcworld.com/nfc-phones-list). Is er een app waarmee je dan kan controleren of je hebt ingecheckt enz.?

De Reisplanner Xtra werkt wat dit betreft met vertraging, en heeft hiervoor dus veel minder nut.
Reputatie 1
Badge
nee
FF doordenken mensen: jullie denken alleen uit je zelf, die bedrijven denken allereerst aan alle mogelijkheden van bedrog, fraude en nepperij. Zie die geschiedenis van de RU Nijmegen en het spektakel over chipkaarten dat dat nog niet zo lang geleden heeft opgeleved. Het ligt uitermate voor de hand dat criminelen deze apparaten als 1e zullen misbruiken.
Overigens heb ik thuis nog wel een klein chipdingetje dat saldo op bvb telefoonkaarten, chipknip e.d. kan uitlezen, zelfs van kaarten uit buitenland met zo'n chip erop (als op bankpas, niet als RFID bij OV).
Reputatie 6
Badge +2
Dat vroeg ik me ook af. Je zegt dus dat een apparaatje waarmee je kan lezen en decoderen kan helpen bij het frauduleus schrijven van informatie op de chip?
Reputatie 6
Inderdaad, erg gevaarlijk allemaal. Stel je voor dat je als reiziger te allen tijde kunt verifiëren of je al dan niet in het bezit bent van een geldig vervoerbewijs? Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Het is véél beter om afhankelijk te zijn van de techniek van NS.
Hoe moeilijk is het om een paar lezers in te bouwen in treinen zodat reizigers dat gewoon kunnen checken.
Of om de vaste klanten gewoon een kekke gele saldolezer te geven, daar hebben ze meer aan dan aan dat plastic hoesje.
Reputatie 6
Badge
Hoe moeilijk is het om een paar lezers in te bouwen in treinen zodat reizigers dat gewoon kunnen checken.
Waarom zou dat in de trein moeten? Als je je in de trein bevindt moet je voldoende saldo op je kaart hebben om ingecheckt te zijn, en anders kan je op je eindbestemming of tussentijds op een overstapstation even naar de automaat lopen, en je kaart in te laten lezen.
Kleine moeite.

het is wel mogelijk om met een groot aantal telefoon met NFC de kaart uit te lezen (m.u.v. Samsung S4) maar de informatie lijkt gecodeerd te zijn.
Reputatie 6
Badge
Of om de vaste klanten gewoon een kekke gele saldolezer te geven, daar hebben ze meer aan dan aan dat plastic hoesje.
Een simpel hoesje van 20ct per stuk of een lezer van 8 euro p.s voor de NS?
Als ik bij de directie zat, wist ik wel wat de beslissing was....
Reputatie 6
Badge +2
Waarom zou dat in de trein moeten? Als je je in de trein bevindt moet je voldoende saldo op je kaart hebben om ingecheckt te zijn, en anders kan je op je eindbestemming of tussentijds op een overstapstation even naar de automaat lopen, en je kaart in te laten lezen.

Als je twijfelt of je wel hebt ingecheckt is het erg nuttig om dit in de trein te kunnen controleren. Je wordt dan gerustgesteld, of je kan het oningecheckte reizen beperken door op het eerstvolgende station uit te stappen en in te checken.
Kleine moeite.

het is wel mogelijk om met een groot aantal telefoon met NFC de kaart uit te lezen (m.u.v. Samsung S4) maar de informatie lijkt gecodeerd te zijn.

Omdat de reiziger dan kan controleren of hij ingecheckt heeft ( dan wel na kan kijken of zijn kaart kapot is als de conducteur hem niet uit kan lezen)
Reputatie 7
Badge +4
Straks zijn de poortjes dicht en geldt voor 90 procent van de reizigers dan ze bij een foute incheck niet door het poortje kunnen. Wat moet je dan nog met die apparatuur in de trein? Ik denk dat maar weinig mensen er gebruik van zullen maken. Persoonlijk heb ik die behoefte nog nooit in me voelen opkomen.
Nog even afgezien van het feit dat het gros van de stations geen poortjes krijgt en slechts een beperkt deel van de reizigers zowel bij het in- als uitchecken door een poortje zal moeten, zal ook bij het in de spits in 1 grote file door de poortjes gaan de onzekerheid kunnen blijven of de in/uitcheck nu gelukt is of dat het poortje nog openstond vanwege de voorganger.
Reputatie 7
Badge +4
Ht gaat niet om het aantal stations maar om het aantal reizigers op die stations. Dat Rotterdam CS wordt afgesloten heeft effect, Grou Jirnsum kent niet zoveel instappers. Als ongeveer 90 procent van de reizigers er mee te maken krijgt is het werkelijk onzin dat 'een beperkt deel' te noemen.

Je suggereert ten onrechte dat een beperkt deel van de reizigers er mee te maken heeft op grond van dat lang niet alle stations die krijgen. Dat kleinere stations in dunner bevolkte gebieden geen poortjes krijgen is nauwelijks relelvant. Die redenering is hier op het forum al eerder eenvoudig onderuit gehaald. Het is erg jammer dat het nog niet overal gebeurt maar verder komt de overgrote meerderheid er voor te staan. En dat is waar het om gaat. Dat het technisch nog wat zal moeten worden bijgesteld is voor de hand liggend en een bagatel.

In Parijs werkt het ook dus het zal NS ook wel lukken. Je moet hooguit meer rekening houden met vandalisme in Nederland en dat is niet iets om trots op te zijn.

De discussie is of het zin heeft een leesapparaat in de trein aan te brengen, als het grootste deel het al zeker kan weten omdat de poortjes openden. Met de meeste mensen valt de onzekerheid hierover ook wel mee. Het lijkt me zowel nutteloos als overbodig. Het zou zonde van het geld zijn en uiteindelijk betalen de reizigers deze verspilling. Weinig conducteurs die er blij meer zullen zijn, vrees ik
Wat werkt er in Parijs ? Moet je daar ook in en uitchecken, reis je daar per km ?

Dat de reizigers die verspilling betalen is overal mee, die miljarden voor de OV Chipkaart en de Fyra vind ik dan erger persoonlijk.

Het punt is dat je niet zeker weet of de incheck goed is gegaan, juist als de poortjes dicht gaan.

Bij drukte blijven die poortjes open staan ook zonder dat je goed incheckt.
Thom, jij stelde dat straks 90 procent van de reizigers bij een foute incheck niet meer door een poortje kan. Zelfs in de (ongetwijfeld positief afgeronde) reclamecijfers van de NS wordt beweerd dat 90 procent van de reizigers bij inchecken OF bij uitchecken met een poortje wordt geconfronteerd. Jij past de cijfers van de NS dus onjuist toe.
Ik stelde bovendien niet dat een beperkt deel van de reizigers met poortjes te maken krijgt, ik stelde dat een beperkt deel van de reizigers ZOWEL BIJ HET INCHECKEN ALS BIJ HET UITCHECKEN met de poortjes te maken krijgt.

Verder vraag ik me af wat er dan precies in Parijs werkt. Het aantal zwartrijders is daar volgens mij behoorlijk hoog en de pakkans bijzonder laag.
Reputatie 7
Badge +4
Thom, jij stelde dat straks 90 procent van de reizigers bij een foute incheck niet meer door een poortje kan.

Waar stel ik dat? Je moet geen woorden in mijn mond leggen. Ik stel dat 90 procent na het dichtgaan van de reizigers door een poortjes moet, dan weet dat je incheckt en heb je geen extra apparaat in de trein nodig. Eenvoudig af te leiden lijkt me.

De stations waar samen ongeveer 90 procent van de reizigers doorheen komen worden afgesloten. Als ik van Grou Jirnsum naar Rotterdam moet, zal er bij het inchecken geen poortje zijn, bij het uitchecken wel. Het is eenvoudig te beredeneren dat veruit de meeste reizigers met de poortjes te maken krijgen en dan is een uitleesapparaat in de trein overbodig.

De meeste reizigers reizen tussen de drukke plaatsen en die hebben vrijwel zeker zowel bij het inchecken als het uitchecken met een poortje te maken. Het deel dat jij noemt is helemaal niet beperkt. Rotterdam kent per dag meer dan honderdduizend reizigers, Grou doet daar aanmerkelijk langer over. Ik schat dat het aantal zwartrijders ook procentueel in Grou lager zal liggen.

Behoorlijk hoog is relatief. Lijn 4 van Clingaincourt naar Montjoie telt 200 miljoen passagiers per jaar en de metro zit elders ook behoorlijk vol. Er is wel bewaking op kritische plaatsen, dan doen de Fransen beter dan hier. De in Nederland wel voorkomende grote mond is daar ook niet echt aan te raden, Hoe dan ook: er wordt altijd wel zwartgereden in een wereldstad. Behoorlijk hoog is relatief.

Het plaatsen van dit soort lezers is een enorme investering die de klant moet opbrengen. Ik zou het veel socialer vinden als van dat geld WC's geplaatst worden. Met dat voorstel kom je echt voor de reiziger op.
Waar stel ik dat? Je moet geen woorden in mijn mond leggen.

In je eerste zin van reactie 14.
Ik zou het veel socialer vinden als van dat geld WC's geplaatst worden.

Als we dan toch appels en peren gaan vergelijken zou ik het pas echt sociaal vinden als het bedrag dat aan belasting is ontweken middels een dubieuze dochteronderneming in Ierland ten gunste van de reiziger zou komen. Dan kunnen we tijdens de reis genieten van brandschone toiletten, saldolezers, de nieuwste bioscoopfilms, een jacuzzi en wellicht zelfs van werkend internet.
Reputatie 7
Badge +4
Ja je kunt al niet naar binnen dus een extra lezer is niet nodig, dat moet je daar uit afleiden. Lijkt me voor de hand liggen. Belangrijker is natuurlijk dat bij de reizigers die dat wel kunnen die lezer dus om die reden niet nodig hebben. Makkelijk te beredeneren lijkt me als je naar de betekenis leest.
Reputatie 7
Badge +4
Nee, want de leesapparatuur zou een investering zijn ten gunste van de reiziger en de WC in de trein ook. Er worden dus in dit verband geen appels met peren vergeleken. In de relatie met frauderende bedrijven is dat wel zo maar die vergelijking maak ik niet.
Verder is mijn ergernis over Starbucks en andere ondernemingen misschien wel net zo hoog als die van jou maar dat geld, als je het zou terugkrijgen, wordt niet of maar voor een klein deel geïnvesteerd in NS. Althans niet bij het huidige beleid en in het contemporaine politieke klimaat. Al zou ik me op dat punt graag vergissen.
Waarom vergelijk jij een metrolijn in Parijs met een landelijk netwerk van treinen ?

Een systeem dat ook nog anders werkt.

En bij drukte kan je bij de poortjes wel degelijk je incheck vergeten want de poortjes blijven open staan i.t.t. het metrosysteem van Parijs.

En voordat de poortjes op de grote stations dicht gaan duurt nog wel een paar jaar.

Die lezers kosten ook geen miljoenen natuurlijk.
Die lezers kosten ook geen miljoenen natuurlijk.

Vergeet ook de peperdure alternatieve routes niet die moe(s)ten worden aangelegd in stations die een doorgangsfunctie hebben. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de twee nieuwe tunnels onder Amsterdam Centraal.

Reageer