Zijn er losse saldolezers te koop?

• 20 december 2014
  • 34 reacties
  • 794 Bekeken

Toon eerste bericht

34 reacties

Het hele OV chipkaart project is veels te duur. Alleen al van de jaarlijkse onderhoud kosten van alles kan je een jaar controleurs van betalen die hetzelfde effect zouden hebben gehad qua zwartrijders (die er volgens de eigen topman nauwelijks zijn buiten de Randstad)
Reputatie 7
Badge +4
De overeenkomst is dat het met poortjes gaat, dat lijkt me helder. In beide gevallen moet je ze met een geldig kaartje openen, dat dat voor NS complexer is hoeft geen betoog.

Hoe lang het duurt, is niet een punt, het komt er, al heb ik de poortjes liever vandaag dicht dan morgen. Waterdicht is geen enkel systeem maar het helpt wel

En die kaartlezers zijn er niet echt in die vorm dus van de prijs kun je weinig zeggen. Te maken zijn ze natuurlijk altijd. Dat is met een te plaatsen WC makkelijker. Maar de vraag is niet relevant want het lijkt me ondenkbaar dat die lezers er komen.

Maar goed, een trein zonder WC vond ik jaren geleden ook ondenkbaar 😉 Maar nog steeds heel erg fout en a-sociaal. Naar iedereen toe want er is geen mens die niet dagelijks van een WC gebruik maakt - maar echt heel weinig betrokken naar ouderen, vrouwen en mensen die verder door hun gezondheidsproblemen wat vaker gebruik van een WC moeten maken. Dat probleem oplossen lijkt me meer noodzakelijk dan een klein deel van de reizigers gerieven met dure en feitelijk overbodige apparatuur.
Nee het is niet vergelijkbaar, in Parijs moet je bv je losse kaartje in een gleuf stoppen en die er weer uithalen.

Dat vergeet je niet en je kan je niet vergissen.

Bij de Nederlandse metro is het bij drukte ook niet altijd te zien of mijn kaart heeft ingecheckt, want het poortje blijft open.

In Parijs hebben ze geen poortjes, daar hebben ze een ander systeem.

en in Nederland blijven die poortjes nog wel open, zeker in Amsterdam bv nog wel een paar jaar.

Er blijven ook genoeg open stations over.
Het begint er natuurlijk al mee dat de definitie die de NS hanteert voor een geldig vervoersbewijs niet deugt. Ik ben nu niet alleen verplicht om in te checken, ik ben bovendien verplicht om een kaart te kunnen tonen waarop de conducteur kan zien dat ik ben ingecheckt. Als ik aan mijn incheckverplichting heb voldaan, maar de kaart (van TLS) of de railpocket van de conducteur (van de NS) defect is, zijn het volgens de definitie van de NS dus niet TLS of NS die in gebreke zijn, maar ben ik dat. Zolang men die belachelijke definitie blijft hanteren is het verschaffen van een railpocket aan alle reizigers dus geen luxe, maar een bittere noodzaak. Ik kan me voorstellen dat de NS dat te duur vindt, saldolezers in de trein kunnen dan een eerste voorzichtige stap in de goede richting zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Dat het duur is daar is iedereen het wel over eens. De investeringen zijn gedaan en dat draai je niet terug dus de chipkaart en ook de poortjes blijven wel. Het zou een gigantische kapitaalvernietiging zijn het weer af te schaffen en mensen mogen er op mopperen maar die karavaan trekt echt wel verder. Het kan hooguit helpen verbeteringen aan te geven. Terug willen naar de papieren kaartjes is een zinloos achterhoedegevecht en al lang verloren. Ik ben veel in het buitenland en zeer content met dit systeem voor het hele openbaar vervoer, zeker als ik naar het ratjetoe in de omringende landen kijk. België is wel socialer, dat zeker.

Het aantal zwartrijders is wel het hoogst in de Randstad, de mentaliteit is buiten West-Nederland ook duidelijk anders maar een topman die wat roept, ach dat maken we wel vaker mee. Verder reizen mensen uit heel Nederland door heel Nederland. Verder vind ik dat je ook wat voorzichtig moet zijn met stereotypen over inwoners van de Randstad of niet. Je doet mensen snel onrecht aan. Het lijkt me beter naar cijfers en statistieken te kijken. Het is altijd goed als je iets getalsmatig kunt onderbouwen.

Denk wat de uitspraken van een topman eens terug aan dat hilarische interview voor de radio dat hier onlangs voorbijkwam. Ik denk dat je je ook beter op onderzoek dan op zogenaamd gezaghebbende mensen met uitspraken kunt richten. Het is ook maar wat de achtergrond is.
en in Nederland blijven die poortjes nog wel open, zeker in Amsterdam bv nog wel een paar jaar.

Ik krijg de indruk dat de poortjes op Amsterdam Centraal vrij snel dicht zullen gaan. Ze zijn de afgelopen weken in ieder geval druk bezig geweest om de "gaten" in de rijen met poortjes te dichten.
Volgens mij kan het op Rotterdam Centraal wel nog behoorlijk lang duren voor de poortjes dichtgaan en op Utrecht Centraal is er nog niet eens sprake van poortjes, dus dat zal ook iets voor de langere termijn zijn.
Ga dan naar Duitsland (naar Munchen bv) of liever nog ga naar Azië waar het hele chipcard systeem perfect werkt.

Die verbeteringen roepen klanten al 10 jaar om, maar die komen niet of nauwelijks, te duur, technisch niet mogelijk blablabla.

Denk maar aan e-tickets die niet op je telefoon kunnen worden gelezen.

Ik krijg de indruk dat de poortjes op Amsterdam Centraal vrij snel dicht zullen gaan. Ze zijn de afgelopen weken in ieder geval druk bezig geweest om de "gaten" in de rijen met poortjes te dichten.
Volgens mij kan het op Rotterdam Centraal wel nog behoorlijk lang duren voor de poortjes dichtgaan en op Utrecht Centraal is er nog niet eens sprake van poortjes, dus dat zal ook iets voor de langere termijn zijn.

Die tunnels moeten toch eerst af zijn ? Ga niet zeggen dat ze dat binnen 1 jaar voor elkaar krijgen in Amsterdam 😃
Die tunnels moeten toch eerst af zijn ? Ga niet zeggen dat ze dat binnen 1 jaar voor elkaar krijgen in Amsterdam :D

Met de aanleg daarvan is men al in 2011 gestart.

Reageer