beantwoord

Zonder uitchecken weer terug naar vertrekstation

Ik reis 4 dagen in de week van Dordrecht naar Eindhoven. Sinds begin dit jaar moet ik ook in- en uitchecken. Het gebeurt wel eens dat ik in de trein zit en dat deze niet verder rijdt dan Breda en dat er voorlopig ook geen trein verder gaat (dit jaar gelukkig nog niet voorgekomen). Ik kies er dan altijd voor weer terug naar huis te gaan, dan werk ik gewoon thuis. De trein waarin ik dan al zit, gaat meestal weer terug naar Dordrecht, dus ik kan gewoon blijven zitten.

Nu weet ik dat als je binnen een half uur weer uitcheckt er niks gebeurt, maar in bovenstaand geval red ik dat niet binnen een half uur. Moet ik dan de trein uit, naar beneden gaan en op Breda uitchecken (met het gevolg dat ik de volgende trein moet nemen en nog langer vertraging heb) of kan dat dan toch ook weer op Dordrecht zelf?

Als ik inderdaad toch op Breda moet uitchecken, is het dan niet handiger om de in-en uitcheckpalen ook op perrons te zetten, zoals op de perrons waar je over kan stappen op een trein van een andere firma?
icon

Beste antwoord door Loes 25 april 2014, 12:22

Hoi Ilse,

Officieel mag je nooit terugreizen naar je incheckstation. Verder weet ik natuurlijk niet wat voor abonnement je hebt, maar het mag zelfs bij geen enkel abonnement, je zou er zelfs een Uitstel van Betaling met de wettelijke verhoging voor kunnen krijgen. Als je een abonnement hebt met vrij reizen op een bepaald stuk willen wij het wel eens gedogen, maar dat is per conducteur verschillend.
Het is dus het beste om in Breda opnieuw in te checken.
Op je vervolg vraag over de paaltjes kan ik weinig zeggen, behalve mijn vermoeden dat als een station voorzien is van poortjes, er geen meerwaarde is voor paaltjes extra op de station om misbruik tegen te gaan, maar dat is een vermoeden van mij.

Misschien dat een ander forumlid hier nog meer over zou kunnen melden.

Bekijk origineel

11 reacties

Hoi Ilse,

Officieel mag je nooit terugreizen naar je incheckstation. Verder weet ik natuurlijk niet wat voor abonnement je hebt, maar het mag zelfs bij geen enkel abonnement, je zou er zelfs een Uitstel van Betaling met de wettelijke verhoging voor kunnen krijgen. Als je een abonnement hebt met vrij reizen op een bepaald stuk willen wij het wel eens gedogen, maar dat is per conducteur verschillend.
Het is dus het beste om in Breda opnieuw in te checken.
Op je vervolg vraag over de paaltjes kan ik weinig zeggen, behalve mijn vermoeden dat als een station voorzien is van poortjes, er geen meerwaarde is voor paaltjes extra op de station om misbruik tegen te gaan, maar dat is een vermoeden van mij.

Misschien dat een ander forumlid hier nog meer over zou kunnen melden.
In Breda opnieuw inchecken zou dus betekenen dat ik meer onnodige vertraging oploop. Je moet de trein uit, naar beneden lopen, uitchecken, wachten, inchecken en weer terug. En dan maar hopen dat de trein er nog staat. Dat gaat natuurlijk nooit!!

Ik heb een vrij reizen abonnement van mijn werk, de rekening van de reis gaat naar mijn werkgever. Wat gebeurt er, als ik het meld bij de conducteur en die zegt dat het goed is dat ik zonder uit- en inchecken terugreis, met de reis op mijn ov-kaart? Wat voor reis komt er dan op te staan?
Ilse1970 schreef:

In Breda opnieuw inchecken zou dus betekenen dat ik meer onnodige vertraging oploop. Je moet de trein uit, naar beneden lopen, uitchecken, wachten, inchecken en weer terug. En dan maar hopen dat de trein er nog staat. Dat gaat natuurlijk nooit!!

Ik heb een vrij reizen abonnement van mijn werk, de rekening van de reis gaat naar mijn werkgever. Wat gebeurt er, als ik het meld bij de conducteur en die zegt dat het goed is dat ik zonder uit- en inchecken terugreis, met de reis op mijn ov-kaart? Wat voor reis komt er dan op te staan?

De vraag is of de conducteur bij wie je het meldt ermee akkoord gaat dat je zonder een geldig vervoersbewijs reist.
De meeste conducteurs zullen je in de gelegenheid stellen om op het station eerst e.e.a. in orde te maken.
Als dat niet mogelijk is, dan loop je grote kans - zoals Loes al aangeeft - dat de conducteur een Uitstel van Betaling voor je uitschrijft; je betaalt dan de gewone ritprijs verhoogd met de wettelijke verhoging van €35,00.
Daarom schrijf ik ook dat als de conducteur ermee akkoord gaat. Als hij of zij er niet mee akkoord gaat, dan kan ik niet anders natuurlijk dan uit- en inchecken. Maar als hij of zij er wel mee akkoord gaat dan blijft mijn vraag wat er dan voor reis op komt te staan. Ik kan me niet voorstellen dat de conducteur akkoord gaat en vervolgens toch een boete gaat geven.
Ilse1970 schreef:

Daarom schrijf ik ook dat als de conducteur ermee akkoord gaat. Als hij of zij er niet mee akkoord gaat, dan kan ik niet anders natuurlijk dan uit- en inchecken. Maar als hij of zij er wel mee akkoord gaat dan blijft mijn vraag wat er dan voor reis op komt te staan. Ik kan me niet voorstellen dat de conducteur akkoord gaat en vervolgens toch een boete gaat geven.

Als de conducteur akkoord gaat is het altijd goed en krijg je achteraf geen boete.
Laten we voorop stellen dat we het hier puur over hypothetische gevallen hebben. Je geeft immers in jouw eerste bericht al aan dat het voor zou kunnen komen, maar dat je het nog nooit hebt meegemaakt.

Een conducteur zal en mag er nooit in toestemmen dat jij zonder geldig vervoersbewijs reist.
Hij zal in dergelijke gevallen - zoals eerder aangegeven - een UvB uitschrijven met de wettelijke verhoging of je eventueel de gelegenheid geven e.e.a. op het station alsnog in orde te maken.
Maar als jij in een intercity reist van Breda naar Dordrecht (zonder tussenstop) zullen de meeste conducteurs er voor kiezen een UvB uit te schrijven, gewoonweg omdat er geen tussenstation meer is waar jou de gelegenheid geboden kan worden e.e.a. alsnog in orde te maken.
Meld je het voor vertrek vanuit Breda bij de conducteur zal hij natuurlijk niet schrijven, maar je adviseren even langs de in-/uitcheckapparatuur te lopen. Dat de trein in de tussentijd misschien vertrekt kun je de conducteur niet kwalijk nemen; die heeft ook de opdrachten dienaangaande maar uit te voeren.

En volgens mij gaat er elk kwartier een intercity van Breda naar Dordrecht, dus een half uur tijdverlies lijkt mij rijkelijk ruim genomen.

Als je niet in Breda uitcheckt maar (dus tegen de regels in) terug reist naar Dordrecht en daar uitcheckt, kunnen zich 2 dingen voordoen.
Dordrecht is het incheckstation en als je daar binnen 60 minuten ook weer uitcheckt wordt er niets in rekening gebracht.
Check je meer dan 60 minuten na de incheck in dan blijft de aanvankelijke incheck staan als een niet afgesloten reis en wordt zonder meer het instaptarief in rekening gebracht,
Tegelijkertijd, als na langer dan een uur opnieuw de kaart voor de lezer houdt, wordt dat dus niet meer gezien als een uitcheck ( de tijd is verstreken) maar als een nieuwe incheck.
Jij gaat vrolijk naar huis, denkt uitgecheckt te hebben, maar hebt in dat geval keurig opnieuw ingecheckt.
Weer een niet-afgemaakt reis erbij waarvoor het instaptarief in rekening wordt gebracht.

En het systeem maar "turven", want na 12 x niet uitgecheckt te hebben, wordt ook de OV-chipkaart nog eens geblokkeerd.

Kortom, Ilse, ik kan je maar één advies geven: speel het spel zoals het volgens de regels gespeeld moet worden. Check gewoon in en uit daar waar je dat moet doen. Dan loop je geen risico dat jouw werkgever ritten in rekening gebracht krijgt waarbij niet uitgecheckt is en loop jij geen risico van UvB's met €35 boete.

Ik schrijf dat het wel eens gebeurt, maar dat het dit jaar nog niet voorgekomen is. Zeker ook omdat ik een aantal dagen in de week thuiswerk. Over 2 dagen is dat over, dus mag ik weer 4 dagen in de week gaan reizen. De kans dat het dan gebeurt is groter. En omdat het in het verleden vaker gebeurd is, vroeg ik me hier af hoe ik moet handelen.

Maar goed, laat maar. Mocht het ooit zover komen, dan meld ik me gewoon bij de conducteur en zie wel wat de reactie is. Ik 'ken' er inmiddels genoeg, dus afwachten.

Overigens gaat er geen elk kwartier een intercity naar Dordrecht. Om het half uur een ic en om het half uur een Sprinter.
Je kent toch wel het gezegde "in het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst"?
M.a.w. dat er in het verleden wel eens verstoringen waren wil niet zeggen dat die in de toekomst zeker ook zullen voorkomen. Toegegeven de mogelijkheid uitsluiten kan niemand, zelfs de beste toekomstvoorspeller niet. Maar je kent ongetwijfeld ook het gezegde "de mens lijdt het meest....."
Er bestaat altijd een kans dat er een stroomstoring is, waardoor wissels en seinen niet (goed) werken of dat de hoogspanning voor de treinen wegvalt. Zulke technische oorzaken kun je nou eenmaal niet voorkomen, maar evenmin voorspellen.
Op de spoorlijn die langs mijn woning loopt is dit jaar slechts 1 verstoring geweest; helaas omdat iemand levensmoe was. Ook daar doe je weinig aan.

Het kennen van veel medewerk(st)ers op de trein kan inderdaad een voordeel zijn.
Ik heb dat zelf ook een keer meegemaakt. Ik reisde op een vrijdag met een keuzedag en een overgangsbewijs 2->1. Komt een goede kennis van mij op controleronde. Ik had de pech dat hij een conducteur in opleiding bij zich had en die deed actief de controle. Goede kennis of niet, die "leerling" trok toch het bonnenboekje. Dus ook hier geldt: het kan mee en het kan tegen zitten.

Excuses overigens voor de vergissing in de treinfrequentie. Ik keek alleen naar treinen die vanuit Breda in noordelijke richting vertrokken en werd toen misleid doordat ook de ICd er dan bij staat.
Tussen Breda en Dordrecht rijden inderdaad slechts 2 Intercities per uur.

ik heb trouwens ook nog eens gekeken hoe lang de IC er van Dordrecht over doet naar Breda.
Das is zegge en schrijve 18 minuten. Zou je dus bij een verstoring een welwillende conducteur treffen en terug mogen reizen naar het incheckstation (Dordrecht, dus), dan zou je nog binnen het uur in Dordrecht kunnen uitchecken, waardoor er niets in rekening wordt gebracht.

Excuses..ik dacht dat het 30 minuten was. 60 Minuten zou nog te doen moeten zijn. Maar............

Vanavond zat ik in de trein van Eindhoven naar Dordrecht. Normaal kijk ik een aflevering van een serie op mijn tablet, maar nu was het lekker rustig in de trein, dus heb ik beetje naar buiten gekeken en af en toe mijn oogjes dichtgedaan. Op station Breda keek ik een beetje naar buiten en zag tot mijn grote verbazing op perron 5 en 6 in-en uitcheckpaaltjes staan!! Ook op 3 en 4 zag ik ze staan. Bij vertrek nog even goed gekeken en bij de trap stonden ze ook. Nooit opgevallen (bij vertraging tussen Dordrecht en Breda rijd ik met de auto naar Breda en ga daar verder met de trein, maar dit jaar ook niet niet aan de hand gehad) of het is alleen maar vanwege de verbouwing.

Heel mijn verhaal is dus niet nodig geweest. Ideaal dus! Nu maar hopen dat ik ze nooit nodig heb.
Hallo Ilse,

Verhalen zijn nooit onnodig. Van de hele discussie heeft iedereen weer wat kunnen leren.

Nou wil ik je niet meteen teleurstellen, maar waren dat dezelfde CICO-paaltjes als op andere stations, dus een grijs paaltje met daarop een geel gekleurde kaartlezer?
Of waren ze misschien ietwat paarsachtig van kleur?

Het zou n.l. zomaar zo kunnen zijn dat het paaltjes zijn voor de Intercity direct waarmee je op het perron een toeslagkaartje voor het traject Rotterdam-Schiphol kunt aanschaffen en op de OV-chipkaart kun laden.
Je ziet diezelfde paarse zuiltjes n.l. ook op Amsterdam Centraal, Schiphol en Rotterdam Centraal.
Het is overigens wel de bedoeling dat op station Breda tegen het einde van de verbouwing ook poortjes komen.

Het waren gelukkig de gewone gele paaltjes. Ja die poortjes. Op zich vind ik ze wel goed, mits het echt zwartrijders tegenhoudt. Maar ja...daar zijn nog hele discussies over natuurlijk. Mochten ze tegen die tijd er staan op Breda, hoop ik ook tegen die tijd verhuisd te zijn naar Breda.

Reageer