beantwoord

Aantrekkelijkere fietsvoorzieningen

• 12 May 2021
  • 3 reacties
  • 101 Bekeken

Goedemiddag,

Of dit het geschikte platform is, geen idee, maar ik probeer het toch:

Een aantal jaren geleden introduceerde de NS de OV/NS fiets. Wat mij betreft een schot in de roos om duurzaamheid en (gezonde) mobiliteit te bevorderen. Ik maak mede daarom ook graag gebruik van de OV fiets. In aanvulling daarop vroeg ik me af of we het fietsen in combinatie met een treinrit nog aantrekkelijker kunnen maken. Twee opties die mij te binnen schieten:

1. maak het meenemen van een eigen fiets aantrekkelijker door a) de prijs te verlagen (onlangs was ik met mijn gezin €30 kwijt voor het meenemen van 2 kinderfietsen, verspreid over 2 dagen voor een overnachting in Den Haag) en b) meer ruimte te creëren in de trein. In diverse landen om ons heen zijn er speciale coupés voor fietsen, dat lijkt me in Nederland ook een uitkomst en vermoedelijk prima te realiseren.
  2. Maak het voor gezinnen aantrekklijker om een stedentrip per fiets te doen door ‘gezinsfietsen in te zetten of zelfs kinderfietsen volgens dezelfde constructie als de OV fiets. Er staan nu voor zover ik weet alleen maar volwassen, één persoons fietsen in de stallingen

Ben benieuwd naar de reacties, natuurlijk vooral van de NS zelf,-

Walter Leurink

Utrecht

icon

Beste antwoord door Thom 12 May 2021, 15:19

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Wat betreft punt 1: OV-fiets is mede juist ingevoerd om het meenemen in de trein van fietsen tegen te gaan. NS kan niet onder het fietsvervoer uit, maar ziet het als een service waaraan niet helemaal valt te ontkomen. De treinstellen zijn er ook niet op ingericht en NS zal niet met meer getrokken treinen gaan rijden. Een alternatief bieden voor het meenemen van fietsen kan daarbij wel helpen. De prijs verlagen om het meenemen van fietsen aantrekkelijker te maken zie ik eerlijk gezegd juist niet gebeuren.

Wat betreft punt 2: Door het aanbod simpel en overzichtelijk te doen zijn, en het maximaal te automatiseren, is de prijs goedkoop te houden. Wat u wilt, kan natuurlijk wel, maar er hangt ook een kostenplaatje aan. In het verleden zijn er  wel suggesties geweest als scooters, e-bikes en kinderzitjes, maar dat vlot ook niet, al zijn er wel experimenten soms.

Dit is zonder meer geen reactie van NS zelf. ;-)

Hoi Walter, welkom op de NS Community.

Ik kan de door Thom benoemde punten bevestigen. Personenvervoer is de primaire taak van NS en onder normale omstandigheden hebben we ook alle capaciteit daarvoor nodig. Daarom kost het meenemen van de fiets ook extra en kennen we een spitsbeperking. Het Nederlandse spoor wordt al zeer intensief bereden en afstanden binnen Nederland zijn relatief kort waardoor het ook maar zeer de vraag is of er wel voldoende ruimte is voor een speciale fietscoupé. 

Met scooters en e-bikes is jaren geëxperimenteerd, maar er was destijds weinig vraag naar. Daarnaast was het ook vooral te veel gedoe met het onderhoud waardoor het relatief duur werd. Het doel van de deur-tot-deur diensten is juist om reizigers een effectieve en relatief goedkope dienst te kunnen bieden op veel locaties. Dit kan door een gestandaardiseerd type fiets aan te bieden waarmee een grote doelgroep bediend kan worden. Met het oog op de toenemende vraag naar duurzame mobiliteit valt zeker niet uit te sluiten dat het aanbod in de toekomst uitgebreid gaat worden, maar vooralsnog zijn daar geen concrete plannen voor. 

Uiteraard geef ik je suggesties door aan NS Fiets. Bedankt voor het meedenken! 

Reputatie 6

Vooralsnog heeft NS het aantal fietsplekken alleen maar verder verminderd door in een groot aantal sprinters toiletten in te bouwen waar voor die tijd een groot aantal fietsen konden staan. Nu is dit aantal tot 2 gereduceerd. 

Reageer