beantwoord

Beschikbaar aantal OV-fietsen op Veenendaal-De Klomp

• 30 juli 2018
  • 4 reacties
  • 130 Bekeken

Reputatie 1
Was NS nog een keer van plan wat te doen aan de beschikbaarheid van OV-fietsen op station Veenendaal-De Klomp? Het maximaal aantal beschikbare fietsen was daar altijd ergens tussen de 16 en 20 (dat is het aantal wat dan midden in de nacht beschikbaar was, en soms zal iemand na de laatste trein een fiets gepakt hebben dus dan is 't aantal 's nachts iets lager). Dat aantal was ook een nuttig aantal, want zelfs als er 20 fietsen aanwezig waren kwam het weleens voor dat ze in de loop van de dag allemaal verhuurd waren, maar meestal waren het er precies genoeg.

Sinds 18 juni echter, dus al meer dan een maand, zijn er nog maar maximaal 7 fietsen beschikbaar (waarbij ze sporadisch alle 7 aanwezig zijn). Dat komt ook vrij goed overeen met het aantal fietsen dat werkelijk in de stalling staan, het zijn er doorgaans een stuk of 3-4 die om een of andere reden niet verhuurbaar zijn (defect gemeld of om een van de mogelijke redenen geen sleutel aanwezig). Maar op deze manier zijn er dus eigenlijk gewoon veel te weinig fietsen beschikbaar, want je ziet gewoon veel frequenter voorkomen dat de stalling leeg is nu. Heb trouwens ook wel het idee dat soms de onderhoudsdienst komt en dan defect gemelde fietsen weer als correct functionerend in het systeem zet zonder iets aan de fiets te doen. Vaak worden die fietsen dan een dag later weer defect gemeld, bijvoorbeeld omdat er iets mee aan de hand is wat minder zichtbaar is dan een platte band bijvoorbeeld. Daarvoor zou het wellicht helpen als je makkelijker ergens kunt melden wat er nu met de fiets aan de hand is, er is nu immers maar één keuze: stuk of niet stuk.

Ter illustratie nog even de historische data van ovfietsbeschikbaar.nl (waarvan ik als veelgebruiker wel zie dat dat ook klopt met de praktijk ter plaatse)…

icon

Beste antwoord door Miriam NS 31 juli 2018, 12:08

Hallo Daniel,

Ik heb even contact gehad met mijn collega's van OV-Fiets en zij geven aan dat dit inderdaad een bekend probleem is. Hier zijn al meerdere meldingen van gemaakt en mijn collega heeft dit zojuist nogmaals gedaan. Het is nog niet bekend op weke termijn dit is opgelost, maar het is onder de aandacht. Excuses dat ik je op dit moment niet van meer informatie kan voorzien.
Bekijk origineel

4 reacties

Hallo Daniel,

Ik heb even contact gehad met mijn collega's van OV-Fiets en zij geven aan dat dit inderdaad een bekend probleem is. Hier zijn al meerdere meldingen van gemaakt en mijn collega heeft dit zojuist nogmaals gedaan. Het is nog niet bekend op weke termijn dit is opgelost, maar het is onder de aandacht. Excuses dat ik je op dit moment niet van meer informatie kan voorzien.
Reputatie 1
Bijzonder, zo ingewikkeld kan het toch niet zijn om er even een busje met een lading fietsen heen te sturen om de boel weer aan te vullen? Het is immers geen complexe technische storing of een softwareprobleem in het verhuursysteem, d'r staan gewoon te weinig fietsen 😉
Daniel heeft wel een beetje gelijk, hoor. Ik heb ook meerdere malen ervaren dat op station Veenendaal-De Klomp geen of nauwelijks fietsen beschikbaar zijn. Met een antwoord in de trant van 'het heeft onze aandacht' schieten we niet veel op, het kan dus nog weken, maanden of misschien wel 5 jaar duren voordat dit eens opgelost is.
Een deel van het probleem is dat OV-fiets een enorm succes is, er moeten regelmatig fietsen bij besteld worden. Ze ergens anders even weghalen zou vaak alleen maar het probleem verplaatsen.

Reageer