boete door kapot licht ov fiets | NS Community
beantwoord

boete door kapot licht ov fiets

  • 13 November 2021
  • 9 reacties
  • 1601 Bekeken

Hallo, 

ik heb een boete gekregen omdat ik op een of fiets reed waar zowel het voor als achterlicht het niet deed. Omdat ik de fiets overdag had opgehaald was het van te voren niet te checken of het licht het deed ( wel geprobeerd ). 
ik ben van mening dat ik een boete moet betalen waar ik niet verantwoordelijk voor ben, met name omdat een visuele check niet heeft kunnen aantonen dat het licht het niet deed en onderstaande terug te vinden is in de voorwaarden:

NS OV-fiets draagt zorg voor het navolgende:
a. De Contracthouder krijgt een OV-fiets uitgeleverd die zich in een goede en rijveilige staat bevindt, voldoet aan de wettelijke
eisen en is voorzien van de noodzakelijke middelen voor de Contracthouder om de fiets te beschermen tegen diefstal.

Waar kan ik mijn boetebedrag terug vragen?

 

 

icon

Beste antwoord door Thom 14 November 2021, 16:55

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge

Waar u die OV fiets vandaan heeft.

U kan het wellicht het beste aan de klantenservice van NS vragen. Als het een bemenste fietsenstalling is kan je dit ook ter plaatse overleggen.

Utrecht, het personeel daar verwees mij naar de website van ov fiets

Reputatie 7
Badge +3

Je zou kunnen proberen de boete terug te vragen, maar ik geef je weinig kans. Er is niet na te gaan in welke staat je de fiets hebt gekregen. Op het moment dat jij op de fiets fietst ben jij verantwoordelijk voor een deugdelijke verlichting.

Dat fietsverlichting op de meeste OV-fietsen niet meer vooraf is te controleren, omdat verlichting werkt op schemer/donker maakt het niet makkelijk om vooraf te weten of de verlichting het doet. NS zou daar actie op moeten nemen en vaker de verlichting moeten controleren ook van fietsen waar geen defect is gemeld. Maar daar heb je nu niets aan.

Voor een volgende keer kun je het beste eigen lampjes meenemen. Eigen snelbinder is vaak ook geen overbodige luxe als je met bagage een OV-fiets wilt gebruiken.

Badge +3

Bij veel ov-fietsen werkt de verlichting altijd (dus zodra je rijdt), maar bij sommige nog gewoon handmatig (met een batterijtje, in ieder geval het achterlicht).

Ik geloof niet dat er ov-fietsen zijn die op shemer/donker werken. In geval van een batterij zal het licht wel uit gaan als de fiets langere tijd niet beweegt, maar die zal dan wel een schakelaar aan/uit/automatisch hebben.

Reputatie 7
Badge +4

Het maakt natuurlijk uit of het licht van de OV-fiets het in principe deed bij het wegrijden of niet. Als de verlichting het wel deed, maar die niet is aangezet om wat voor reden dan ook, dan is dat aan de berijder. 

 

De politie bekeurt op basis van gedrag en dat is in dit geval rijden met een fiets zonder de juiste verlichting. U bent wel degelijk verantwoordelijk voor dat gedrag, het is het gedrag dat u namelijk zelf vertoont, en niet NS. Het kan heel goed zijn dat NS wel degelijk aan de voorwaarden voldeed die u noemde. De politie constateert een waarneembare overtreding die u maakt en hoeft niet uit te zoeken hoe het kan dat die overtreding wordt gemaakt.

Het is mogelijk na te gaan welke fiets is gehuurd en of de verlichting het doet. U heeft zelf de keuze gemaakt te gaan rijden op deze fiets, ondanks dat u echt wel weet dat de verlichting aan moet, niet in de laatste plaats voor uw eigen veiligheid overigens. Autorijders kunnen een onverlichte fiets vaak heel slecht en vaak pas laat zien.

Keuzes die u zelf maakt zijn lastig, eigenlijk niet, af te wentelen op een ander, maar sneu is het wel en ik zou inderdaad even contact opnemen met Klantenservice of ze een gebaar willen maken. 

 

Badge +3

De Klantenservice zal precies kunnen achterhalen om welke fiets het ging, en (liefst zo snel mogelijk) laten controleren of de verlichting naar behoren werkt. Vanuit daar zou je verder kunnen ‘procederen’.

Als anekdote: ik werd ooit aangehouden na een nachtje stappen. Had mijn dynamo (zo werkte dat toen nog, trapte wat zwaarder zonder veel zinnige lichtopbrengst) niet aan gezet (vergeten dus:sweat_smile:).

Agent (Bromsnor) houdt me staande: je licht doet het niet!
Ik kijk naar mijn koplamp en achterlicht: ja hallo, logisch want ik sta stil!
Agent (inmiddels Lachsnor): oke, maar doe even je dynamo aan en wel thuis (moest nog 100 meter).

Reputatie 6

Als het nog steeds € 50 kost om een kapotte fiets te laten ophalen….. dan is het afwegen wat duurder is. De OV fiets brengt je wel in een onmogelijke positie…. Of een bon of de fiets laten ophalen en dan moet je ook nog maar zien hoe je op het station komt….

Reputatie 7
Badge +2

Bij veel ov-fietsen werkt de verlichting altijd (dus zodra je rijdt), maar bij sommige nog gewoon handmatig (met een batterijtje, in ieder geval het achterlicht).

Ik geloof niet dat er ov-fietsen zijn die op shemer/donker werken. In geval van een batterij zal het licht wel uit gaan als de fiets langere tijd niet beweegt, maar die zal dan wel een schakelaar aan/uit/automatisch hebben.

Bij de nieuwste generatie, met de verlichting ingebouwd in het frame, is het licht zover ik merk alleen aan als het ook echt schemerig/donker is. Er zit wel een generatie voor met automatisch licht dat altijd aan is als je fietst.

Overigens zou het wonderen doen als NS hier serieuzer naar kijkt, maar waarschijnlijk speelt hier het probleem dat de monteur die eens in de zoveel tijd de fietsen in (onbemenste) stallingen checkt het ook niet kan zien.

In OV-fietsboxen zie ik bijvoorbeeld vooral in de wintermaanden eens in de zoveel tijd alle fietsen beschikbaar zijn, waarna er in de daaropvolgende dagen steeds meer fietsen defect gemeld worden. Tot de monteur weer langskomt en ze weer allemaal beschikbaar zijn, gevolgd door steeds meer defect gemelde fietsen. Dat moet haast wel iets met het licht i.c.m. meer gebruik in het donker zijn, want opvallend genoeg gaat dat in de zomermaanden doorgaans minder hard.

Reageer