Bundelen fraude-zaken mbt OV fiets

Hallo allemaal,

Graag kom ik in contact met iedereen die te maken heeft (gehad) met het volgende.

Er is een OV fiets gepakt op mijn kaartnummer terwijl ik dit zelf niet was. Fraude dus. Resultaat is dat er bij jou 250 euro in rekening gebracht wordt. En er lijkt niets tegen in te brengen. Het lijkt neer te komen op jouw woord tegen dat van de NS.

Is jou dit overkomen? Dan hoor ik graag van je.

Mijn situatie: Ov fiets na werk om 17.10 ingeleverd in Vleuten in een fietskluis. Naar Woerden gereisd. Daarna is er om 18.12 in Vleuten een fiets gepakt en dit staat op mijn kaartnummer. Ik had mijn eigen kaart in bezit. Er is dus sprake van fraude. De fiets is niet geretourneerd en daarna niet meer verhuurd. Resultaat is dat er bij mij 250 euro in rekening wordt gebracht. Het lijkt neer te komen op mijn woord tegen die van de NS. Ns vraagt om een proces verbaal. Politie geeft aan dat ik geen aangifte kan doen van diefstal, aangezien ik verklaar de fiets te hebben geretourneerd om 17.10. En ook niet van fraude, omdat het geen identiteitsfraude betreft. Ns houdt vol dat ik aangifte zou moeten doen. Grijs gebied dus. Ns insinueert dat ik wellicht zwart terug ben gereisd naar Vleuten om vervolgens de fiets te pakken. Ik kan aantonen dat dit niet het geval kan zijn geweest. Ik heb zojuist gevraagd om persoonlijke afhandeling door NS met mij. Uiteraard hoop ik op een goede afloop. 

60 reacties

Goedemorgen Ilselsa. Welkom bij de NS Community.

Ik zal niet veel kunnen toevoegen aan de afhandeling van jouw conflict met NS zo te lezen. Ben je de OV-chipkaart toentertijd verloren op Vleuten? Het is onmogelijk om een nieuwe OV-fietsverhuur te starten zonder dat de OV-chipkaart daar fysiek bij aanwezig is.

Ns insinueert dat ik wellicht zwart terug ben gereisd naar Vleuten om vervolgens de fiets te pakken. Ik kan aantonen dat dit niet het geval kan zijn geweest. 

Dat riekt naar laster.

Beste @IlseIsa 

Slechts een advies. Het bundelen van soortgelijke zaken heeft juridisch gezien weinig nut. Immers jou zaak staat op zich zelf. Een rechter zal ook alleen naar jou unieke situatie kijken, en nooit naar een groep met individuele problemen welke allemaal (In detail) verschillend (kunnen) zijn.

Ga eens langs bij een juridisch loket, of laat je op een gratis spreekuur voorlichten. Andere mogelijkheid is je probleem eens op een consumentenforum te plaatsen, waarbij je er rekening mee moeten houden dat dat vaak zelfbenoemde huiskamer deskundigen zijn.

Tot slot, denk erg goed na hoe alles gegaan is met de fiets en kaart, vaak blijkt toch de oorzaak van het probleem uit onverwachte hoek te komen.

Suc6

Indien je een toelichting wil toesturen met daarbij onderbouwing en bewijslast staat dat je vrij trouwens, via een privébericht. Maar ik heb zo'n vermoeden dat het onderste al uit de kan is gehaald.

Indien je een toelichting wil toesturen met daarbij onderbouwing en bewijslast staat dat je vrij trouwens, via een privébericht. Maar ik heb zo'n vermoeden dat het onderste al uit de kan is gehaald.

Ik heb een toelichting geschreven inderdaad. Deze verstuur ik per post naar afdeling Ov fiets. Heb je voor mij toevallig ook een mail adres? Oo zou het namelijk ook graag per mail toesturen. 

Goedemorgen Ilselsa. Welkom bij de NS Community.

Ik zal niet veel kunnen toevoegen aan de afhandeling van jouw conflict met NS zo te lezen. Ben je de OV-chipkaart toentertijd verloren op Vleuten? Het is onmogelijk om een nieuwe OV-fietsverhuur te starten zonder dat de OV-chipkaart daar fysiek bij aanwezig is.

Nee ik ben geen kaart verloren. 
Er wordt inderdaad beweerd dat dit niet kan. Maar het is toch echt gebeurd. Dus misschien moet de NS onderzoeken hoe dat mogelijk is, aangezien ik aangeef dat er sprake is van fraude. Daarnaast zou het bekijken van camera beelden de boel heel eenvoudig ophelderen.

Er is spijtig genoeg geen e-mailadres waar in je naar kan verwijzen. Nadat je poststuk in bewerking is genomen zal de communicatie zeer waarschijnlijk alsnog per e-mail vervolgd worden. Ik hoop dat de zaak uiteindelijk een goede afloop krijgt. Ik zie de uitkomst dan ook graag teruggekoppeld in dit topic!

Er is spijtig genoeg geen e-mailadres waar in je naar kan verwijzen. Nadat je poststuk in bewerking is genomen zal de communicatie zeer waarschijnlijk alsnog per e-mail vervolgd worden. Ik hoop dat de zaak uiteindelijk een goede afloop krijgt. Ik zie de uitkomst dan ook graag teruggekoppeld in dit topic!

Ik heb gevraagd om een persoonlijk gesprek. NS wil onterecht 250 euro bij mij in rekening brengen. Dan mag ik toch hopen dat dit niet per mail of telefoon wordt afgehandeld. 

Reputatie 7
Badge +1

Zou het kunnen dat je de OV-Chipkaart in de fietskluis hebt gestoken, er uit hebt gehaald, vervolgens niet op een knop hebt gedrukt hebt (mogelijk een melding dat de kluizen vol zijn) en naar een andere kluis gelopen bent? Het scherm blijft dan hangen op 'OV-fiets huren of brengen?' Als de volgende persoon binnen de time-out periode vervolgens op 'huren' drukt wordt de fiets gehuurd op jouw kaart. 

Zou het kunnen dat je de OV-Chipkaart in de fietskluis hebt gestoken, er uit hebt gehaald, vervolgens niet op een knop hebt gedrukt hebt (mogelijk een melding dat de kluizen vol zijn) en naar een andere kluis gelopen bent? Het scherm blijft dan hangen op 'OV-fiets huren of brengen?' Als de volgende persoon binnen de time-out periode vervolgens op 'huren' drukt wordt de fiets gehuurd op jouw kaart. 

Volgens mij gaat er geen kluis open voordat je de vraag halen/brengen hebt beantwoord EN of de fiets nog in goede staat is. Ik heb de kaart erin laten zitten tot ik de fiets in de kluis had gezet en de deur had gesloten. Daarna mijn kaart uitgenomen. 

Reputatie 7
Badge +1

Je hebt de kaart in de gleuf laten zitten tot de deur vergrendeld is. Dan vermoed ik dat je kaart na het vergrendelen direct opnieuw uitgelezen is en opnieuw de vraag 'OV-fiets huren of brengen?' tevoorschijn kwam, maar je dat niet meer opgemerkt had. Iemand anders heeft dan waarschijnlijk op de knop 'huren' gedrukt en wordt de huur op jouw kaart geregistreerd. Het scherm is blijven hangen op die vraag en er was (nog) geen time-out. 

Nadat je de kaart in de gleuf steekt en deze uitgelezen wordt verschijnt er op het scherm dat je de kaart moet verwijderen. 

Badge +3

Afgezien van wat dit veroorzaakt heeft vind ik het vreemd dat NS zegt dat jijzelf maar aangifte moet doen, maar waarvan dan en tegen wie (valse beschuldiging door NS misschien)?

Dit is al herhaaldelijk hier voorbij gekomen m.b.t. ‘verdwenen’ OV-fietsen, en NS zou beter moeten weten want de politie werkt daar namelijk (terecht lijkt me) niet aan mee! Als NS een van hun fietsen mist dan moeten zij aangifte doen, niet jij.

Ik denk dat je een goed argument hebt dat het natuurlijk nogal onzinnig is om een fiets netjes in te leveren, aantoonbaar ergens anders heen te reizen met je ov-chipkaart, en vervolgens (op welke manier dan ook) weer terug naar Vleuten te gaan om een uur later een fiets te ‘jatten’ met je ov-chipkaart.

Als NS een van hun fietsen mist dan moeten zij aangifte doen, niet jij.

Dat valt nog te bezien @Robert B 

NS mist juridisch gezien geen fiets, een fiets is bij de huurder, en nog niet retour gebracht. NS weet dus waar de fiets is. Dat huutder iets anders beweerd is (nog) niet interresant.

Badge +3

Dat valt nog te bezien @Robert B 

NS mist juridisch gezien geen fiets, een fiets is bij de huurder, en nog niet retour gebracht. NS weet dus waar de fiets is. Dat huurder iets anders beweerd is (nog) niet interresant.

Hoe het allemaal in elkaar steekt weet ik ook niet, maar dit topic is vrij duidelijk daarover:

De politie geeft aan dat niet ik maar de NS aangifte kan doen, omdat het hun fiets is en er op mij geen strafbaar feit is gepleegd. Zij adviseerden advies te vragen aan het juridisch loket.

Het juridisch loket bevestigt het standpunt van de politie.

De NS blijft volhouden dat ik aangifte moet doen, en weigeren zelf contact met de politie te hebben hierover.

De politie heeft vervolgens de zaak van mij overgenomen. Zij hebben contact gehad met de NS, en vervolgens camerabeelden opgevraagd.

DeNS geeft aan geen camera's op de locatie te hebben, dus hebben verwezen naar de gemeente.

Verderop in dat topic geeft een moderator ook aan dat het advies om zelf aangifte te doen onjuist was.

Het is lastig. Als je als huurder de fiets bij NS hebt afgegeven, dan kun je inderdaad geen aangifte van diefstal doen. De politie en het juridisch loket hebben gelijk. Als NS deze fiets (administratief) niet in haar bezit heeft, dan wil NS dat ook niet. NS heeft hierin ook gelijk.

Je hoeft hier zelf trouwens niet voor naar de rechter. Je kunt de rekening weigeren te betalen. NS zal dan naar de kantonrechter moeten om een vonnis te halen dat jou dwingt om te betalen. Als er camerabewaking beschikbaar is, dan kan ik je verzekeren dat in dat geval de rechter zou willen weten waarom NS deze beelden niet (meteen) heeft bekeken nadat jij de situatie hebt gemeld.

Complicerende factor is dat er vaak gedreigd wordt met bijvoorbeeld stopzetten van een abonnement. Als je het niet eens bent met het stopzetten van het abonnement, dan ben je zelf weer in de positie om (juridisch) actie te moeten ondernemen en dat is vrijwel altijd een nadeel. Zeker voor een particulier.

Jammer dat er zoveel problemen met fietsverhuur door NS voorbijkomen op de community, waarbij de huurder in de gevallen die ik hier voorbij heb zien komen, heel veel moeite heeft moeten doen om zijn of haar gelijk te krijgen.

Succes ermee.

Badge +3

Denk niet dat de NS zelf de gang naar de rechter zal maken, want die schakelen gewoon een incassobureau in, waarna het uit hun handen is.

Dan krijg je dus te maken met deurwaarders, met alle kosten van dien… Hopelijk valt er (in eerste instantie per post) e.e.a. te regelen/voorkomen, maar lastig is het zeker.

Eigenlijk zou NS in dit soort (bizarre/onwaarschijnlijke) situaties gewoon hun verlies moeten nemen, want de waarde van zo’n fiets is echt geen €250 en als je alle topics over gespotte ‘weesfietsen’ leest is dat gewoon een druppel op een gloeiende plaat. Er zijn dus genoeg fietsen die in praktijk nooit meer terugkomen, en gewoon afgeschreven worden.

Hoe het allemaal in elkaar steekt weet ik ook niet, maar dit topic is vrij duidelijk daarover:

Uit dat topic:

"Ik heb anderhalve maand geleden per e-mail te horen gekregen dat mijn reeds ingeleverde OV-fiets niet is uitgecheckt en niet is aangetroffen op de door mij opgegeven locatie".

@Robert B deze zaak in het andere topic is dus wezenlijk anders en dus niet vergelijkbaar. Hier werd een fiets ingeleverd maar niet uitgecheckt.

In dit topic werd juist "gewoon" een fiets gehuurd door @IlseIsa (of iemand anders...) en niet teruggebracht. Een compleet andere zaak dus. Vandaar al mijn eerdere opmerking dat het voor @IlseIsa geen nut heeft medeslachtoffers te zoeken, ivm de altijd aanwezige verschillen.

Eigenlijk zou NS in dit soort (bizarre/onwaarschijnlijke) situaties gewoon hun verlies moeten nemen, want de waarde van zo’n fiets is echt geen €250 en als je alle topics over gespotte ‘weesfietsen’ leest is dat gewoon een druppel op een gloeiende plaat. Er zijn dus genoeg fietsen die in praktijk nooit meer terugkomen, dus gewoon afgeschreven worden.

Prima als jij zo met je eigendommen omgaat @Robert B maar een gewoon bedrijf wat commercieel gezond wil blijven zal toch haar eigendommen graag zelf houden.

Als NS bij elke zoekgeraakte fiets of onduidelijke situatie maar haar verlies moet nemen zijn binnen een betrekkelijke periode een groot deel van de OV fietsen verdwenen.

Dat is niet goed voor het bedrijf en niet goed boor de klant.

Denk niet dat de NS zelf de gang naar de rechter zal maken, want die schakelen gewoon een incassobureau in, waarna het uit hun handen is.

Dan krijg je dus te maken met deurwaarders, met alle kosten van dien…

Als ik zeg dat NS naar de rechter moet, dan moet dat uiteraard via een gerechtsdeurwaarder. Al is het alleen maar omdat de wet dat vereist. Een incassobureau is niet noodzakelijk, al maken de meeste (grote) bedrijven daar in een 'minnelijk traject’ wel gebruik van. NS werkt samen met Bos Incasso, dus ik vermoed dat de deurwaarders dan van LAVG zullen zijn, maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn.

In de rechtbank zal NS zich laten vertegenwoordigen door een advocaat. Een deurwaarder zou dit best zelf kunnen, alleen mag dit niet. Hoe dan ook, in de dagvaarding is NS de eisende partij en niet de deurwaarder en/of de advocaat. NS krijgt een uitvoerbare titel, maar heeft voor invordering altijd een gerechtsdeurwaarder nodig. Afhankelijk van de afspraken tussen NS en deurwaarders en regelgeving op dit gebied (voor NS gelden andere regels dan voor de meeste andere bedrijven), kan NS na verloop van tijd ook kiezen voor een andere deurwaarder.

Maar goed, dit wijkt allemaal te ver af van het probleem van @IiaesraEa . Wat ik vooral aan wilde geven, is dat als je meent in je recht te staan je niets hoeft te doen. De eisende partij zal in dit geval actie moeten ondernemen. Een abonnement kan een complicerende factor zijn. Het juridisch loket is in de praktijk van weinig nut in dit soort gevallen, al is dat mijn persoonlijke ervaring.

Het zou NS sieren om moeite te doen om tot een goede oplossing te komen. Het verhaal komt op mij in ieder geval heel oprecht over.

Badge +3

Als NS bij elke zoekgeraakte fiets of onduidelijke situatie maar haar verlies moet nemen zijn binnen een betrekkelijke periode een groot deel van de OV fietsen verdwenen.

Dat is niet goed voor het bedrijf en niet goed boor de klant.

Blijkbaar ‘verdwijnen’ er al de nodige fietsen, en terecht dat NS dan in eerste instantie daar de huurder daar op aanspreekt/verantwoordelijk stelt. Aan een totaal onwaarschijnlijke situatie of oprecht verhaal zullen ze dus in deze fase maling hebben, dat snap ik ook wel. Dan krijg je te maken met (tegenwoordig) Bos Incasso, voorheen ook wel Intrum Justis of Syncasso. En met Focum voor de kredietcheck als je opnieuw een abonnement op rekening zou willen.

Maar goed, welke (vaste) reiziger gaat er nu een ov-fiets ‘jatten' met nota bene zijn eigen ov-chipkaart, en een uur na het netjes inleveren van een fiets?

Anyway, als een deel van de ov-fietsen verdwijnt (ik denk eerder een heel klein percentage op de wijze zoals in dit topic) dan hebben ze een enorm probleem natuurlijk.. (foto) :rofl:

Al lang blij dat dit topic inderdaad niet over mondkapjes gaat, maar ook hier.. gezond verstand gebruiken (vanuit NS)! De term in mijn hoofd is ‘collateral damage’ (nevenschade dus), en ik vergelijk het maar met de oude metalen winkelwagentjes van supermarkten die op hun kop prima als barbecue kunnen dienen...

Ontbreekt er eentje!

Badge +3

Voor die ‘nevenschade’ moet ik ineens denken aan de (ex)moderator die -uiteraard zonder opzet- een klaptoeltje in de trein sloopte, zie het topic ‘blunders in de trein’.

Dat uiteraard de volgende dag netjes rapporteerde, zonder verdere gevolgen. En een stoeltje is duurder dan een ov-fiets denk ik… 

Reputatie 2

Ben benieuwd hoe het is afgelopen voor jou; heb een vergelijkbaar probleem over een ov fiets gebruikt bij Santpoort Noord. Met een vriend daar heerlijk gefietst en beide fietsen weer ingeleverd (vriend is getuige) maar volgens NS een fiets ingeleverd maar de andere niet. Heb contact gehad via mail en telefoon en zou verder uitgezocht worden, maar na laatste mail niets meer gehoord en krijg net een mailtje dat er as maandag via automatische incasso 250 euro wordt afgeschreven…. zelfde discussie over aangifte doen met zelfde antwoord van politie etc… ik snap heel goed dat NS baalt dat er fietsen verdwijnen maar vind het ook niet fair dat als ik een fiets leen en hem inlever (met melding op schermpje, bedankt voor gebruik  etc) dat NS toch de verantwoordelijkheid bij mij legt...niets meer gehoord behalve dat ik moet betalen…

Overigens nooit eerder problemen gehad met NS, al jaren blije reiziger en OV fiets gebruiker...maar dit is echt gevalletje van Computer says no voor de Little Britain kijkers… mijn woord (en dat van vriend die mee was/ kan getuigen) tegen een computertje op station Santpoort….

Fijn als NS dit nog persoonlijk opneemt ipv een automatische incasso te versturen...

Reputatie 2

bedacht nog; kan nergens iets over OV fiets reisgeschiedenis terug vinden, dus ook niets over deze…Nooit eerder bij stil gestaan want ging altijd goed. Maar weet iemand of en zo ja waar je dat in je NS account kunt terug vinden. Volgens NS is de fiets niet aangetroffen op Santpoort noord maar kan dus ook nergens nagaan of ergens geregistreerd staat dat niet ingeleverd. Apparaat bij OV fiets kluis op Santpoort noord heeft mij destijds gemeld dat ik WEL heb ingeleverd.  

Badge +3

Voor inzage in OV-fiets ga naar https://www.ns.nl/selfservice/producten (Mijn NS oude omgeving) en klik dan in het menu aan de linkerkant op Mijn reishistorie (deur tot deur).

Dat je daar eerst naar Mijn producten moet is een bug die al lang bestaat. Als je rechtstreeks naar https://www.ns.nl/selfservice/deurtotdeur gaat krijg je een foutmelding dat er geen ov-chipkaart gekoppeld is.

Reputatie 2

Ow ja, dank! wel bijzonder want daarin staan beide fietsen teruggebracht, de ene alleen al een uur nadat ik deze heb geleend en dat klopt ook niet… maar wel ingeleverd dus dan snap ik niet waarom NS mij überhaupt contact...

Reageer