Bundelen fraude-zaken mbt OV fiets


Hallo allemaal,

Graag kom ik in contact met iedereen die te maken heeft (gehad) met het volgende.

Er is een OV fiets gepakt op mijn kaartnummer terwijl ik dit zelf niet was. Fraude dus. Resultaat is dat er bij jou 250 euro in rekening gebracht wordt. En er lijkt niets tegen in te brengen. Het lijkt neer te komen op jouw woord tegen dat van de NS.

Is jou dit overkomen? Dan hoor ik graag van je.

 

Mijn situatie: Ov fiets na werk om 17.10 ingeleverd in Vleuten in een fietskluis. Naar Woerden gereisd. Daarna is er om 18.12 in Vleuten een fiets gepakt en dit staat op mijn kaartnummer. Ik had mijn eigen kaart in bezit. Er is dus sprake van fraude. De fiets is niet geretourneerd en daarna niet meer verhuurd. Resultaat is dat er bij mij 250 euro in rekening wordt gebracht. Het lijkt neer te komen op mijn woord tegen die van de NS. Ns vraagt om een proces verbaal. Politie geeft aan dat ik geen aangifte kan doen van diefstal, aangezien ik verklaar de fiets te hebben geretourneerd om 17.10. En ook niet van fraude, omdat het geen identiteitsfraude betreft. Ns houdt vol dat ik aangifte zou moeten doen. Grijs gebied dus. Ns insinueert dat ik wellicht zwart terug ben gereisd naar Vleuten om vervolgens de fiets te pakken. Ik kan aantonen dat dit niet het geval kan zijn geweest. Ik heb zojuist gevraagd om persoonlijke afhandeling door NS met mij. Uiteraard hoop ik op een goede afloop. 


60 reacties

update van mijn conflict met NS ov fiets; via NS klantenservice Facebook heeft een alerte Bennie het helemaal uitgezocht en de fiets is terecht. Dus mijn ‘zaak’ gelukkig opgelost. Heb wel NS feedback gegeven hoe eea beter kan wat betreft communicatie, vooral via mail trouwens. Hier in community ook meedenkers… Dank voor jullie hulp/steun en fijne jaarwisseling! 

Ben benieuwd of de NS je nog gecompenseerd heeft voor het ongemak en de stress? Hoe snel kreeg je je € 250 euro terug?

Bedankt voor de reacties. Ik ben er nogmaals ingedoken en zie dat het inmiddels is opgelost. Blijkbaar is de fiets direct nadat het ingeleverd is, vervangen door een ander fietsnummer, waardoor de oude fiets gestolen leek. Wij troffen de fiets met het desbetreffende fietsnummer dus niet aan (logisch). Ik ga kijken of er iets veranderd kan worden aan de werkwijze of dat het in elk geval duidelijker wordt. Zoals het nu is gegaan is niet de bedoeling en het moet sneller te herkennen zijn wanneer een fietsnummer vervangen is.

Judithbloemendaal heeft contact gehad met een collega die ervoor zorgt dat zij de €250,00 terug krijgt. 

Heeft Judith ook nog een vergoeding van de NS gekregen voor het ongemak? Ze was tenslotte veel tijd kwijt en had niet de beschikking over haar € 250?

 

Ben benieuwd hoe het is afgelopen voor jou; heb een vergelijkbaar probleem over een ov fiets gebruikt bij Santpoort Noord. Met een vriend daar heerlijk gefietst en beide fietsen weer ingeleverd (vriend is getuige) maar volgens NS een fiets ingeleverd maar de andere niet. Heb contact gehad via mail en telefoon en zou verder uitgezocht worden, maar na laatste mail niets meer gehoord en krijg net een mailtje dat er as maandag via automatische incasso 250 euro wordt afgeschreven…. zelfde discussie over aangifte doen met zelfde antwoord van politie etc… ik snap heel goed dat NS baalt dat er fietsen verdwijnen maar vind het ook niet fair dat als ik een fiets leen en hem inlever (met melding op schermpje, bedankt voor gebruik  etc) dat NS toch de verantwoordelijkheid bij mij legt...niets meer gehoord behalve dat ik moet betalen…

Overigens nooit eerder problemen gehad met NS, al jaren blije reiziger en OV fiets gebruiker...maar dit is echt gevalletje van Computer says no voor de Little Britain kijkers… mijn woord (en dat van vriend die mee was/ kan getuigen) tegen een computertje op station Santpoort….

Fijn als NS dit nog persoonlijk opneemt ipv een automatische incasso te versturen...

Het raar dat ze niet een bewijs geven als je hem inlevert! Laatst leverde ik een fiets in bij station Beverwijk en toen hoefde ik niet eens mijn kaart te laten scannen. Dat zou de medewerker wel doen. Vaag! Beter maar geen OV fiets huren.

Sorry voor de verlate reactie. Ik heb een mail verzonden met het verhaal van judithbloemendaal naar de back office van OV Fiets met het verzoek hier naar te kijken en waar mogelijk verbeteringen door te voeren om een situatie als deze in het vervolg te voorkomen. Ik ga er vanuit dat dit wordt opgepakt. 

 

Weer een uiterst teleurstellende reactie helaas: Ik ga er vanuit dat dit wordt opgepakt. Mist totaal the sense of urgency. Geheel eens met de opmerking van marv87.

Vergeef onze scepsis, maar gezien wat er allemaal al mis gegaan is en alle toezeggingen van verbeteringen die gedaan zijn zou het misschien beter zijn om er niet vanuit te gaan dat dit opgepakt wordt, maar om er echt achteraan te gaan tot het opgepakt is. Zou mooi zijn als je de concrete verbeteringen ook hier kan delen. 

Sorry voor de verlate reactie. Ik heb een mail verzonden met het verhaal van judithbloemendaal naar de back office van OV Fiets met het verzoek hier naar te kijken en waar mogelijk verbeteringen door te voeren om een situatie als deze in het vervolg te voorkomen. Ik ga er vanuit dat dit wordt opgepakt. 

Ik wil graag achterhalen waar dit is misgegaan en geef dit ook zeker als voorbeeldcase door ‘hoe het niet moet’. 

Ik vraag mij even af of we vandaag nog een update ontvangen of moeten we wachten totdat Rizana weer dienst heeft?  

Normaal stuurt een Moderator inderdaad reacties tijdens zijn/haar dienst. Dus ik ga hier tijdens mijn volgende dienst (vrijdag) mee aan de slag.

Alvast een goede jaarwisseling! :blush:

 

Toch weer jammer.

update van mijn conflict met NS ov fiets; via NS klantenservice Facebook heeft een alerte Bennie het helemaal uitgezocht en de fiets is terecht. Dus mijn ‘zaak’ gelukkig opgelost. Heb wel NS feedback gegeven hoe eea beter kan wat betreft communicatie, vooral via mail trouwens. Hier in community ook meedenkers… Dank voor jullie hulp/steun en fijne jaarwisseling! 

 

Ja hartstikke leuk voor Judith dat de fiets is teruggevonden. Maar we hebben in 2020 nog een tiental van dit soort topics op het forum gehad. Overeenkomst in alle gevallen bleek de fiets er gewoon te zijn en heeft NS ten onrechte € 250,00 geïncasseerd. Reiziger moet alle moeite doen en vanuit NS-zijde komt er meestal geen of nauwelijks een excuses over de lippen. 

 

Concrete vraag: Wat gaat NS aan de procedure van de vaak nodeloze incasso doen?

Hoe gaat NS de betrokkenen in het vervolg voor alle tijd en moeite vergoeden. Procedure is nu bij mijn weten nog steeds dat NS verlangt dat je valse aangifte van de diefstal doet.,

 

De ombudsman heeft ook al duidelijke vraagtekens bij het huidige beleid gezet. Lijkt mij een goed voornemen voor NS dat dit soort topics in 2021 niet meer voorkomen op dit forum.

Wat een goed nieuws. Bedankt voor de terugkoppeling, judithbloemendaal!

Reputatie 2

update van mijn conflict met NS ov fiets; via NS klantenservice Facebook heeft een alerte Bennie het helemaal uitgezocht en de fiets is terecht. Dus mijn ‘zaak’ gelukkig opgelost. Heb wel NS feedback gegeven hoe eea beter kan wat betreft communicatie, vooral via mail trouwens. Hier in community ook meedenkers… Dank voor jullie hulp/steun en fijne jaarwisseling! 

Ik wil graag achterhalen waar dit is misgegaan en geef dit ook zeker als voorbeeldcase door ‘hoe het niet moet’. 

Ik vraag mij even af of we vandaag nog een update ontvangen of moeten we wachten totdat Rizana weer dienst heeft?  

Normaal stuurt een Moderator inderdaad reacties tijdens zijn/haar dienst. Dus ik ga hier tijdens mijn volgende dienst (vrijdag) mee aan de slag.

Alvast een goede jaarwisseling! :blush:

Ik vraag mij even af of we vandaag nog een update ontvangen of moeten we wachten totdat Rizana weer dienst heeft?  

Om eerlijk te zijn, na zo’n verhaal, ik zou het er niet mee doen. Dit is toch een grandioze mop. 

Reputatie 5

Laat NS maar een PO nummertje sturen naar TS, kan die vrolijk uren schrijven. TS haar tijd zal ook niet gratis zijn, kom nou toch. 

Misschien een doosje Merci en wat dagkaarten?

Laat NS maar een PO nummertje sturen naar TS, kan die vrolijk uren schrijven. TS haar tijd zal ook niet gratis zijn, kom nou toch. 

Dit topic over OV-fiets wacht ook nog steeds op een reactie vanuit NS volgens mij

 

Blijkbaar is de fiets direct nadat het ingeleverd is, vervangen door een ander fietsnummer, waardoor de oude fiets gestolen leek.

 

Ik vraag mij toch af hoe dit allemaal zo kan. Judith krijgt nu € 250,00 terug maar ik vind dat NS hier toch wel wat meer mag doen. Judith moest. zoals nu blijkt valse aangifte doen. Voor alle moeite en tijd die de klant in een dergelijk dossier moet stroppen mag ook wel een “beloning” tegenover staan.

 

In alle OV fiets zaken op dit forum haalt NS op een gegeven moment bakzeil. Dat zou toch eens te denken moeten geven.

Reputatie 5

Dit soort verhalen maakt wel dat ik huiverig ben een fiets te huren op dese manier...ik heb al een paar keer spookfacturen gehad van de stalling, fiets binnen 24 uur opgehaald maar toch kosten gefactureerd ( en dat zijn kleine bedragen)…….ik zou naast het terugstorten van het bedrag ook maar een mooie bos bloemen meesturen naar  Judith Bloemendaal…..dit kan toch niet zomaar?

Bedankt voor de reacties. Ik ben er nogmaals ingedoken en zie dat het inmiddels is opgelost. Blijkbaar is de fiets direct nadat het ingeleverd is, vervangen door een ander fietsnummer, waardoor de oude fiets gestolen leek. Wij troffen de fiets met het desbetreffende fietsnummer dus niet aan (logisch). Ik ga kijken of er iets veranderd kan worden aan de werkwijze of dat het in elk geval duidelijker wordt. Zoals het nu is gegaan is niet de bedoeling en het moet sneller te herkennen zijn wanneer een fietsnummer vervangen is.

Judithbloemendaal heeft contact gehad met een collega die ervoor zorgt dat zij de €250,00 terug krijgt. 

 

De rit wordt afgesloten om verdere kosten te voorkomen. Anders blijven de kosten doorlopen…

Helaas kan ik judithbloemendaal niet verder helpen. Zij dient namelijk een proces verbaal te overhandigen. Gebeurt dit niet, dan kunnen we het helaas niet verder in behandeling nemen. 

Een proces verbaal van wat? Want de klant claimt de fiets ingeleverd te hebben, dus kan deze natuurlijk geen aangifte doen van diefstal.

Het blijven vragen om een dergelijk aangifte riekt ernaar dat jullie vragen aan jullie klanten om een valse aangifte te doen.  Wist je dat het strafbaar is om valse aangifte te doen of om mensen aan te sporen dat te doen?

Eerder heeft de NS al bakzeil moeten halen toen een klant samen met de politie aangaf dat er geen aangifte gedaan kan worden in een zaak als deze. Het zou de NS sieren te leren van deze casus en eindelijk het proces van OV-fiets inleveren te verbeteren.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

De fiets is van NS. NS is de fiets kwijt. judithbloemendaal wordt gewoon weggestuurd als ze aangifte zou willen doen. Misschien maar aangifte tegen NS proberen te doen?

Of dien een klacht in bij de OV Ombudsman. Die heeft hier al eerder klachten over behandeld.

 

5. De OV ombudsman roept OV-bedrijven nogmaals op tot een actieve opstelling bij systeemfouten die reizigers benadelen. Als het enigszins mogelijk is, dan zouden zij zelf de gedupeerden moeten benaderen en compenseren.

Tenslotte signaleren we in hoofdstuk 5 enkele tekortkomingen voor reizigers die in het OV gebruik willen maken van de fiets. Zo blijkt dat aan reizigers die hun fiets willen meenemen in de trein gevraagd wordt om een vrijwillige registratie. In de praktijk blijkt het voor de vraag of er plek is voor de fiets in de trein niet uit te maken of die fiets wel of niet is geregistreerd.

Een ander punt is dat reizigers die hun fiets willen meenemen daarvoor sinds kort geen kaartje meer via de automaat kunnen kopen. Dat moet via de app of online. Dit is geen goede zet, want zo worden mensen die digitaal minder vaardig zijn ernstig benadeeld.

Vervelender nog is het dat reizigers die gebruik maken van OV Fiets en de gehuurde fiets inleveren na sluitingstijd van de stalling of bij een onbemande stalling, nog wel eens in problemen komen. Het inleveren van de fiets wordt niet altijd goed geregistreerd en de reiziger krijgt een boete van 250 euro. Dit komt te vaak voor om als ‘incident’ te worden afgedaan.

6. De OV ombudsman vraagt NS om er alles aan te doen om de procedure voor het afleveren van OV Fiets te verbeteren en te zorgen dat er minder foutieve boetes worden uitgedeeld. Daarnaast vragen we de vervoerder – gezien de technische problemen bij de stallingen de reiziger van wie de fiets ‘niet ingeleverd’ zou zijn – vaker het voordeel van de twijfel te geven.

Reputatie 7
Badge +3

Welkom in Absurdistan.

Als een fiets als “gestolen” wordt geregistreerd, dan wordt de fietsrit alsnog afgesloten (na één uur). Vandaar dat je dat ziet staan. Ik ben nog steeds privé met je in gesprek. Wordt vervolgd… 

Wat is dat nu weer voor onzin? Dan heb je dus ‘bewijs’ (die transactie) dat je de fiets ‘ingeleverd’ hebt en daarmee klaar, terwijl NS hem nog kwijt is! Wat zou een rechter daarover te zeggen hebben?

Maar goed, keep us posted @Rizana NS voor de verdere soap, we hebben geduld.. :zzz:

 

De rit wordt afgesloten om verdere kosten te voorkomen. Anders blijven de kosten doorlopen…

 

Helaas kan ik judithbloemendaal niet verder helpen. Zij dient namelijk een proces verbaal te overhandigen. Gebeurt dit niet, dan kunnen we het helaas niet verder in behandeling nemen. 

Badge +3

Als een fiets als “gestolen” wordt geregistreerd, dan wordt de fietsrit alsnog afgesloten (na één uur). Vandaar dat je dat ziet staan. Ik ben nog steeds privé met je in gesprek. Wordt vervolgd… 

Wat is dat nu weer voor onzin? Dan heb je dus ‘bewijs’ (die transactie) dat je de fiets ‘ingeleverd’ hebt en daarmee klaar, terwijl NS hem nog kwijt is! Wat zou een rechter daarover te zeggen hebben?

Maar goed, keep us posted @Rizana NS voor de verdere soap, we hebben geduld.. :zzz:

Als een fiets als “gestolen” wordt geregistreerd, dan wordt de fietsrit alsnog afgesloten (na één uur). Vandaar dat je dat ziet staan. Ik ben nog steeds privé met je in gesprek. Wordt vervolgd… 

Reageer