Bundelen fraude-zaken mbt OV fiets

• 29 juli 2020
  • 60 reacties
  • 2151 Bekeken

Hallo allemaal,

Graag kom ik in contact met iedereen die te maken heeft (gehad) met het volgende.

Er is een OV fiets gepakt op mijn kaartnummer terwijl ik dit zelf niet was. Fraude dus. Resultaat is dat er bij jou 250 euro in rekening gebracht wordt. En er lijkt niets tegen in te brengen. Het lijkt neer te komen op jouw woord tegen dat van de NS.

Is jou dit overkomen? Dan hoor ik graag van je.

Mijn situatie: Ov fiets na werk om 17.10 ingeleverd in Vleuten in een fietskluis. Naar Woerden gereisd. Daarna is er om 18.12 in Vleuten een fiets gepakt en dit staat op mijn kaartnummer. Ik had mijn eigen kaart in bezit. Er is dus sprake van fraude. De fiets is niet geretourneerd en daarna niet meer verhuurd. Resultaat is dat er bij mij 250 euro in rekening wordt gebracht. Het lijkt neer te komen op mijn woord tegen die van de NS. Ns vraagt om een proces verbaal. Politie geeft aan dat ik geen aangifte kan doen van diefstal, aangezien ik verklaar de fiets te hebben geretourneerd om 17.10. En ook niet van fraude, omdat het geen identiteitsfraude betreft. Ns houdt vol dat ik aangifte zou moeten doen. Grijs gebied dus. Ns insinueert dat ik wellicht zwart terug ben gereisd naar Vleuten om vervolgens de fiets te pakken. Ik kan aantonen dat dit niet het geval kan zijn geweest. Ik heb zojuist gevraagd om persoonlijke afhandeling door NS met mij. Uiteraard hoop ik op een goede afloop. 

60 reacties

Om eerlijk te zijn, na zo’n verhaal, ik zou het er niet mee doen. Dit is toch een grandioze mop. 

Reputatie 2

update van mijn conflict met NS ov fiets; via NS klantenservice Facebook heeft een alerte Bennie het helemaal uitgezocht en de fiets is terecht. Dus mijn ‘zaak’ gelukkig opgelost. Heb wel NS feedback gegeven hoe eea beter kan wat betreft communicatie, vooral via mail trouwens. Hier in community ook meedenkers… Dank voor jullie hulp/steun en fijne jaarwisseling! 

Reputatie 7
Badge +3

Welkom in Absurdistan.

De rit wordt afgesloten om verdere kosten te voorkomen. Anders blijven de kosten doorlopen…

Helaas kan ik judithbloemendaal niet verder helpen. Zij dient namelijk een proces verbaal te overhandigen. Gebeurt dit niet, dan kunnen we het helaas niet verder in behandeling nemen. 

Een proces verbaal van wat? Want de klant claimt de fiets ingeleverd te hebben, dus kan deze natuurlijk geen aangifte doen van diefstal.

Het blijven vragen om een dergelijk aangifte riekt ernaar dat jullie vragen aan jullie klanten om een valse aangifte te doen.  Wist je dat het strafbaar is om valse aangifte te doen of om mensen aan te sporen dat te doen?

Eerder heeft de NS al bakzeil moeten halen toen een klant samen met de politie aangaf dat er geen aangifte gedaan kan worden in een zaak als deze. Het zou de NS sieren te leren van deze casus en eindelijk het proces van OV-fiets inleveren te verbeteren.

Laat NS maar een PO nummertje sturen naar TS, kan die vrolijk uren schrijven. TS haar tijd zal ook niet gratis zijn, kom nou toch. 

Reputatie 2

Hoi Rizana, heb niets meer van je gehoord. Wel weer een reactie gehad van jullie hoofd klantenservice, mevrouw Lieneke Bouma. Heb inmiddels weinig sympathie voor haar als hoofd klantenservice, die als klanten service nergens inleving toont in mijn verhaal. Ze blijft bij haar eigen verhaal, nl dat van het systeem dat zegt dat een van de fietsen die ik heb geleend niet is ingeleverd. Ze blijft herhalen dat de fiets mijn verantwoordelijkheid is tot deze is ingeleverd waar ik het helemaal mee eens kan zijn, maar ik heb de fiets ingeleverd, de computer heeft hiervan een bevestiging gegeven waar ik en mijn reisgenoot van kunnen getuigen. En nergens gaat mevrouw Bouma hierop in. Als (hoofd van een) klantenservice verwacht ik toch meer iemand die luistert en niet veroordeelt.

Heb vervolgens weer telefonisch met de klantenservice contact gezocht en trof daar wel meelevende medewerkers die helaas niets voor mij kunnen betekenen omdat ze van hogerop worden terug gefloten. Ik ben benieuwd of iemand mij verder kan helpen want ga niet akkoord met een incasso/ boete van 250 euro, voornamelijk omdat ik me als trouwe klant van de NS niet gehoord voel, niet serieus genomen voel. Sterker nog, wat mevrouw Bouma impliceert is dat ik lieg dat ik de fiets heb ingeleverd of dat ik de fiets heb gestolen (of laten stelen...) terwijl ik de fiets heb INGELEVERD. Benieuwd naar een reactie van de NS.

Groet, Judith Bloemendaal

Badge +3

Afgezien van wat dit veroorzaakt heeft vind ik het vreemd dat NS zegt dat jijzelf maar aangifte moet doen, maar waarvan dan en tegen wie (valse beschuldiging door NS misschien)?

Dit is al herhaaldelijk hier voorbij gekomen m.b.t. ‘verdwenen’ OV-fietsen, en NS zou beter moeten weten want de politie werkt daar namelijk (terecht lijkt me) niet aan mee! Als NS een van hun fietsen mist dan moeten zij aangifte doen, niet jij.

Ik denk dat je een goed argument hebt dat het natuurlijk nogal onzinnig is om een fiets netjes in te leveren, aantoonbaar ergens anders heen te reizen met je ov-chipkaart, en vervolgens (op welke manier dan ook) weer terug naar Vleuten te gaan om een uur later een fiets te ‘jatten’ met je ov-chipkaart.

Het is lastig. Als je als huurder de fiets bij NS hebt afgegeven, dan kun je inderdaad geen aangifte van diefstal doen. De politie en het juridisch loket hebben gelijk. Als NS deze fiets (administratief) niet in haar bezit heeft, dan wil NS dat ook niet. NS heeft hierin ook gelijk.

Je hoeft hier zelf trouwens niet voor naar de rechter. Je kunt de rekening weigeren te betalen. NS zal dan naar de kantonrechter moeten om een vonnis te halen dat jou dwingt om te betalen. Als er camerabewaking beschikbaar is, dan kan ik je verzekeren dat in dat geval de rechter zou willen weten waarom NS deze beelden niet (meteen) heeft bekeken nadat jij de situatie hebt gemeld.

Complicerende factor is dat er vaak gedreigd wordt met bijvoorbeeld stopzetten van een abonnement. Als je het niet eens bent met het stopzetten van het abonnement, dan ben je zelf weer in de positie om (juridisch) actie te moeten ondernemen en dat is vrijwel altijd een nadeel. Zeker voor een particulier.

Jammer dat er zoveel problemen met fietsverhuur door NS voorbijkomen op de community, waarbij de huurder in de gevallen die ik hier voorbij heb zien komen, heel veel moeite heeft moeten doen om zijn of haar gelijk te krijgen.

Succes ermee.

update van mijn conflict met NS ov fiets; via NS klantenservice Facebook heeft een alerte Bennie het helemaal uitgezocht en de fiets is terecht. Dus mijn ‘zaak’ gelukkig opgelost. Heb wel NS feedback gegeven hoe eea beter kan wat betreft communicatie, vooral via mail trouwens. Hier in community ook meedenkers… Dank voor jullie hulp/steun en fijne jaarwisseling! 

Ja hartstikke leuk voor Judith dat de fiets is teruggevonden. Maar we hebben in 2020 nog een tiental van dit soort topics op het forum gehad. Overeenkomst in alle gevallen bleek de fiets er gewoon te zijn en heeft NS ten onrechte € 250,00 geïncasseerd. Reiziger moet alle moeite doen en vanuit NS-zijde komt er meestal geen of nauwelijks een excuses over de lippen. 

Concrete vraag: Wat gaat NS aan de procedure van de vaak nodeloze incasso doen?

Hoe gaat NS de betrokkenen in het vervolg voor alle tijd en moeite vergoeden. Procedure is nu bij mijn weten nog steeds dat NS verlangt dat je valse aangifte van de diefstal doet.,

De ombudsman heeft ook al duidelijke vraagtekens bij het huidige beleid gezet. Lijkt mij een goed voornemen voor NS dat dit soort topics in 2021 niet meer voorkomen op dit forum.

Reputatie 2

Ben benieuwd hoe het is afgelopen voor jou; heb een vergelijkbaar probleem over een ov fiets gebruikt bij Santpoort Noord. Met een vriend daar heerlijk gefietst en beide fietsen weer ingeleverd (vriend is getuige) maar volgens NS een fiets ingeleverd maar de andere niet. Heb contact gehad via mail en telefoon en zou verder uitgezocht worden, maar na laatste mail niets meer gehoord en krijg net een mailtje dat er as maandag via automatische incasso 250 euro wordt afgeschreven…. zelfde discussie over aangifte doen met zelfde antwoord van politie etc… ik snap heel goed dat NS baalt dat er fietsen verdwijnen maar vind het ook niet fair dat als ik een fiets leen en hem inlever (met melding op schermpje, bedankt voor gebruik  etc) dat NS toch de verantwoordelijkheid bij mij legt...niets meer gehoord behalve dat ik moet betalen…

Overigens nooit eerder problemen gehad met NS, al jaren blije reiziger en OV fiets gebruiker...maar dit is echt gevalletje van Computer says no voor de Little Britain kijkers… mijn woord (en dat van vriend die mee was/ kan getuigen) tegen een computertje op station Santpoort….

Fijn als NS dit nog persoonlijk opneemt ipv een automatische incasso te versturen...

Reputatie 2

Hoi Rizana,

dank voor je mailtje, het is wel jammer dat ik op mijn mail van 28 november geen reactie heb gehad en vervolgens vandaag wel een incasso mail krijg en daarom net dus nog een keer gereageerd… voor de NS is 250 euro misschien peanuts, maar voor mij niet. Vindt het een kwalijke zaak en echt de omgekeerde wereld dat ik moet bewijzen dat ik een fiets heb ingeleverd terwijl andersom de NS niet goed checkt wat er precies aan de hand is… als ik in mijn account kan zien dat de fiets is ingeleverd dan kan de NS dat toch ook zien. Dit gedoe is echt jammer, kost me tijd en stress terwijl normaal echt veel NS en OV fiets plezier. Zou fijn zijn als NS eerst goed uitzoekt hoe iets zit en niet bij voorbaat al uitgaat van het slechtste, vooral bij een trouwe NS gebruiker. Hopelijk reageert iemand asap nog voor as maandag,

groetjes Judith

Reputatie 7
Badge +3

De fiets is van NS. NS is de fiets kwijt. judithbloemendaal wordt gewoon weggestuurd als ze aangifte zou willen doen. Misschien maar aangifte tegen NS proberen te doen?

Of dien een klacht in bij de OV Ombudsman. Die heeft hier al eerder klachten over behandeld.

5. De OV ombudsman roept OV-bedrijven nogmaals op tot een actieve opstelling bij systeemfouten die reizigers benadelen. Als het enigszins mogelijk is, dan zouden zij zelf de gedupeerden moeten benaderen en compenseren.

Tenslotte signaleren we in hoofdstuk 5 enkele tekortkomingen voor reizigers die in het OV gebruik willen maken van de fiets. Zo blijkt dat aan reizigers die hun fiets willen meenemen in de trein gevraagd wordt om een vrijwillige registratie. In de praktijk blijkt het voor de vraag of er plek is voor de fiets in de trein niet uit te maken of die fiets wel of niet is geregistreerd.

Een ander punt is dat reizigers die hun fiets willen meenemen daarvoor sinds kort geen kaartje meer via de automaat kunnen kopen. Dat moet via de app of online. Dit is geen goede zet, want zo worden mensen die digitaal minder vaardig zijn ernstig benadeeld.

Vervelender nog is het dat reizigers die gebruik maken van OV Fiets en de gehuurde fiets inleveren na sluitingstijd van de stalling of bij een onbemande stalling, nog wel eens in problemen komen. Het inleveren van de fiets wordt niet altijd goed geregistreerd en de reiziger krijgt een boete van 250 euro. Dit komt te vaak voor om als ‘incident’ te worden afgedaan.

6. De OV ombudsman vraagt NS om er alles aan te doen om de procedure voor het afleveren van OV Fiets te verbeteren en te zorgen dat er minder foutieve boetes worden uitgedeeld. Daarnaast vragen we de vervoerder – gezien de technische problemen bij de stallingen de reiziger van wie de fiets ‘niet ingeleverd’ zou zijn – vaker het voordeel van de twijfel te geven.

Reputatie 5

Dit soort verhalen maakt wel dat ik huiverig ben een fiets te huren op dese manier...ik heb al een paar keer spookfacturen gehad van de stalling, fiets binnen 24 uur opgehaald maar toch kosten gefactureerd ( en dat zijn kleine bedragen)…….ik zou naast het terugstorten van het bedrag ook maar een mooie bos bloemen meesturen naar  Judith Bloemendaal…..dit kan toch niet zomaar?

Hi judithbloemendaal, welkom bij de NS Community.

Je kunt het beste de mail van mijn collega’s nog even afwachten. Wanneer heb je jouw laatste mail verzonden? Mocht je een reactie krijgen dan kan je altijd ook nog een print screen bijvoegen van jouw “Mijn NS” waarin staat dat je beide fietsen hebt ingeleverd. 

Ik kan de automatische incasso niet tegenhouden, maar dit kunnen we achteraf eventueel corrigeren. Ik hoop dat je snel een reactie ontvangt en dit wordt opgelost.

Als een fiets als “gestolen” wordt geregistreerd, dan wordt de fietsrit alsnog afgesloten (na één uur). Vandaar dat je dat ziet staan. Ik ben nog steeds privé met je in gesprek. Wordt vervolgd… 

Badge +3

Als een fiets als “gestolen” wordt geregistreerd, dan wordt de fietsrit alsnog afgesloten (na één uur). Vandaar dat je dat ziet staan. Ik ben nog steeds privé met je in gesprek. Wordt vervolgd… 

Wat is dat nu weer voor onzin? Dan heb je dus ‘bewijs’ (die transactie) dat je de fiets ‘ingeleverd’ hebt en daarmee klaar, terwijl NS hem nog kwijt is! Wat zou een rechter daarover te zeggen hebben?

Maar goed, keep us posted @Rizana NS voor de verdere soap, we hebben geduld.. :zzz:

Blijkbaar is de fiets direct nadat het ingeleverd is, vervangen door een ander fietsnummer, waardoor de oude fiets gestolen leek.

Ik vraag mij toch af hoe dit allemaal zo kan. Judith krijgt nu € 250,00 terug maar ik vind dat NS hier toch wel wat meer mag doen. Judith moest. zoals nu blijkt valse aangifte doen. Voor alle moeite en tijd die de klant in een dergelijk dossier moet stroppen mag ook wel een “beloning” tegenover staan.

In alle OV fiets zaken op dit forum haalt NS op een gegeven moment bakzeil. Dat zou toch eens te denken moeten geven.

Reputatie 4

Laat NS maar een PO nummertje sturen naar TS, kan die vrolijk uren schrijven. TS haar tijd zal ook niet gratis zijn, kom nou toch. 

Misschien een doosje Merci en wat dagkaarten?

Ns insinueert dat ik wellicht zwart terug ben gereisd naar Vleuten om vervolgens de fiets te pakken. Ik kan aantonen dat dit niet het geval kan zijn geweest. 

Dat riekt naar laster.

Reputatie 7
Badge +1

Je hebt de kaart in de gleuf laten zitten tot de deur vergrendeld is. Dan vermoed ik dat je kaart na het vergrendelen direct opnieuw uitgelezen is en opnieuw de vraag 'OV-fiets huren of brengen?' tevoorschijn kwam, maar je dat niet meer opgemerkt had. Iemand anders heeft dan waarschijnlijk op de knop 'huren' gedrukt en wordt de huur op jouw kaart geregistreerd. Het scherm is blijven hangen op die vraag en er was (nog) geen time-out. 

Nadat je de kaart in de gleuf steekt en deze uitgelezen wordt verschijnt er op het scherm dat je de kaart moet verwijderen. 

Reputatie 2

Nogmaals, vind het super vervelend voor NS dat er fietsen verdwijnen en ongetwijfeld zullen er mensen zijn die misbruik maken van het systeem en fietsen jatten, maar lees inmiddels zoveel verhalen waarbij er iets misgaat. Snap niet dat NS dit niet persoonlijk met klanten oppakt en een regeling treft. Zo zuur na jaren met plezier treinen en OV fietsen...

Denk niet dat de NS zelf de gang naar de rechter zal maken, want die schakelen gewoon een incassobureau in, waarna het uit hun handen is.

Dan krijg je dus te maken met deurwaarders, met alle kosten van dien…

Als ik zeg dat NS naar de rechter moet, dan moet dat uiteraard via een gerechtsdeurwaarder. Al is het alleen maar omdat de wet dat vereist. Een incassobureau is niet noodzakelijk, al maken de meeste (grote) bedrijven daar in een 'minnelijk traject’ wel gebruik van. NS werkt samen met Bos Incasso, dus ik vermoed dat de deurwaarders dan van LAVG zullen zijn, maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn.

In de rechtbank zal NS zich laten vertegenwoordigen door een advocaat. Een deurwaarder zou dit best zelf kunnen, alleen mag dit niet. Hoe dan ook, in de dagvaarding is NS de eisende partij en niet de deurwaarder en/of de advocaat. NS krijgt een uitvoerbare titel, maar heeft voor invordering altijd een gerechtsdeurwaarder nodig. Afhankelijk van de afspraken tussen NS en deurwaarders en regelgeving op dit gebied (voor NS gelden andere regels dan voor de meeste andere bedrijven), kan NS na verloop van tijd ook kiezen voor een andere deurwaarder.

Maar goed, dit wijkt allemaal te ver af van het probleem van @IiaesraEa . Wat ik vooral aan wilde geven, is dat als je meent in je recht te staan je niets hoeft te doen. De eisende partij zal in dit geval actie moeten ondernemen. Een abonnement kan een complicerende factor zijn. Het juridisch loket is in de praktijk van weinig nut in dit soort gevallen, al is dat mijn persoonlijke ervaring.

Het zou NS sieren om moeite te doen om tot een goede oplossing te komen. Het verhaal komt op mij in ieder geval heel oprecht over.

Reputatie 2

bedacht nog; kan nergens iets over OV fiets reisgeschiedenis terug vinden, dus ook niets over deze…Nooit eerder bij stil gestaan want ging altijd goed. Maar weet iemand of en zo ja waar je dat in je NS account kunt terug vinden. Volgens NS is de fiets niet aangetroffen op Santpoort noord maar kan dus ook nergens nagaan of ergens geregistreerd staat dat niet ingeleverd. Apparaat bij OV fiets kluis op Santpoort noord heeft mij destijds gemeld dat ik WEL heb ingeleverd.  

Badge +3

Voor inzage in OV-fiets ga naar https://www.ns.nl/selfservice/producten (Mijn NS oude omgeving) en klik dan in het menu aan de linkerkant op Mijn reishistorie (deur tot deur).

Dat je daar eerst naar Mijn producten moet is een bug die al lang bestaat. Als je rechtstreeks naar https://www.ns.nl/selfservice/deurtotdeur gaat krijg je een foutmelding dat er geen ov-chipkaart gekoppeld is.

Reputatie 2

Ow ja, dank! wel bijzonder want daarin staan beide fietsen teruggebracht, de ene alleen al een uur nadat ik deze heb geleend en dat klopt ook niet… maar wel ingeleverd dus dan snap ik niet waarom NS mij überhaupt contact...

Reageer