beantwoord

defecte OV-fiets gehuurd

• 4 januari 2021
  • 6 reacties
  • 416 Bekeken

Vandaag in Zaandam bij de OV-fiets selfservice bleek de fiets een defecte zadelpenklem te hebben, waardoor ik het zadel niet op hoogte kon zetten (kon niet vast gezet worden op juiste hoogte). Dus de fiets maar retour en bij inleveren gemeld dat de fiets defect was (en foto van nummer fiets gemaakt). Vervolgens andere fiets gehuurd. Ervaring heeft geleerd dat ik dan een dubbele rekening krijg. 

En ervaring heeft geleerd dat als ik problemen bij huren fiets heb, dat ik dan vervolgens bij de poort de key van de sleutel moet scannen (naar de OV-pas). Wat inhoudt dat ik de fiets op slot moet zetten om de key bij de scanner te krijgen. Hoogst onhandig en vervelend. 

Vragen:

• hoe kan het moeten retourneren van een defecte fiets kosteloos gemaakt worden?
  • waarom moet de key van de sleutel ook gescand worden bij de poort? 
icon

Beste antwoord door Robert B 4 januari 2021, 23:04

Als je een fiets huurt en weer inlevert binnen 15 minuten (en eventueel defect meldt) dan is dat kosteloos.

Bij bemenste stallingen (beheerder neemt de sleutel in en geeft je een andere fiets/sleutel mee of pak maar een andere als ze niet op slot staan) kan dat misschien mis gaan, maar bij zelfservice lijkt me dat niet aan de orde.

Je zou nog even kunnen bellen (030 751 5155) of via andere kanalen (chat, Twitter, Facebook) contact opnemen met NS om na te laten kijken welke OV-fiets ritten er open staan. Of kijk via Mijn NS bij https://www.ns.nl/selfservice/producten en dan links in het menu op Mijn reishistorie (deur tot deur) voor de registraties.

Bij zelfservice stallingen gaat de key (blauw staafje) normaal in een sleutelkastje dat je met je ov-chipkaart opent. Werkt dat niet, dan is er een blauwe dropbox voor de sleutel. Bel daarna vooral even met NS (nummer fiets doorgeven).

Zie dat https://www.ns.nl/fietsenstallingen/info/zaandam-fietsenstalling (de locatie) ook nergens op slaat, maar https://www.ns.nl/stationsinformatie/zd/zaandam/plattegrond dan weer wel.

Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3

Als je een fiets huurt en weer inlevert binnen 15 minuten (en eventueel defect meldt) dan is dat kosteloos.

Bij bemenste stallingen (beheerder neemt de sleutel in en geeft je een andere fiets/sleutel mee of pak maar een andere als ze niet op slot staan) kan dat misschien mis gaan, maar bij zelfservice lijkt me dat niet aan de orde.

Je zou nog even kunnen bellen (030 751 5155) of via andere kanalen (chat, Twitter, Facebook) contact opnemen met NS om na te laten kijken welke OV-fiets ritten er open staan. Of kijk via Mijn NS bij https://www.ns.nl/selfservice/producten en dan links in het menu op Mijn reishistorie (deur tot deur) voor de registraties.

Bij zelfservice stallingen gaat de key (blauw staafje) normaal in een sleutelkastje dat je met je ov-chipkaart opent. Werkt dat niet, dan is er een blauwe dropbox voor de sleutel. Bel daarna vooral even met NS (nummer fiets doorgeven).

Zie dat https://www.ns.nl/fietsenstallingen/info/zaandam-fietsenstalling (de locatie) ook nergens op slaat, maar https://www.ns.nl/stationsinformatie/zd/zaandam/plattegrond dan weer wel.

Dank voor je reactie.

Tav inleveren binnen 15 min: duidelijk.

Tav je reactie dat key in kluis doen die je met pas opent: key bij poort van fietsenstalling naar buiten scannen is nadat je sleutel van fiets uit kluisje hebt gehaald met je pas.

Badge +3

Dank voor je reactie.

Tav inleveren binnen 15 min: duidelijk.

Tav je reactie dat key in kluis doen die je met pas opent: key bij poort van fietsenstalling naar buiten scannen is nadat je sleutel van fiets uit kluisje hebt gehaald met je pas.

Lang niet in Zaandam geweest, maar volgens mij moet je dan voor naar buiten je ov-chipkaart scannen. Want met de key alleen kom je ook niet naar binnen (inleveren fiets), toch?

Alhoewel… Ben nu wel benieuwd want bijv. in Eindhoven (geen poortjes) kan je gewoon zeggen ‘ik wil een OV-fiets’ en dan zegt de beheerder zoek er maar eentje uit (ze staan er met de sleutel er in!) en die wordt dan gescand/uitgecheckt, samen met je ov-chipkaart natuurlijk, waar dan een OV-fiets product aan gekoppeld moet zijn.

Wie hem komt inleveren doet er (Eindhoven) totaal niet toe, geen ov-chipkaart voor nodig. De sleutel of chip in de fiets wordt dan gescand en klaar (fiets X is ingeleverd). Geef hem maar een plekje daar tussen de andere 300 stuks. Maar bij zelfservice werkt dat natuurlijk anders.

Woerden (ook zelfservice tegenwoordig) is nu binnen komen met een ov-chipkaart (poortje). Wat kom je doen? Fiets stallen of ophalen (anonieme kaart is voldoende).. OV-fiets huren? Persoonlijke kaart met gekoppeld abonnement nodig! Volg de instructies bij de sleutelkluis.

Voorheen was dat melden bij de beheerder en dan kreeg je na scannen van je kaart een sleutel (die natuurlijk gescand werd).

Fiets niet goed? Dan check ik hem weer in (als defect) en zet hem aan de kant voor reparatie. Hier heb je een nieuwe sleutel… (uit de grabbelton op de balie, die dan gescand werd!).

Dat er bij dat soort stallingen fietsen verdwijnen… maar in Zaandam zou het moeten kloppen.

Detail/anekdote, in Woerden (toen nog bemenste stalling) zei ik ooit “ik kom voor een fiets”. Oke zegt de beheerder en doet alsof ik een eigen fiets wilde stallen op zijn apparaat. Ehh nee ik wil een OV-fiets! Ah, sorry hier heb je een sleutel en zeg als je hem straks inlevert maar even dat het een foutje was, kan ik nu niet ongedaan maken m’neer.

Dat was dus een goedkope OV-fiets (fiets stallen kostte toen € 1,30 per dag, OV-fiets € 3,65 of zoiets, kwam ook keurig op mijn factuur alsof ik daar een fiets gestald had).

Hoe dan ook, bij twijfel altijd even bellen of via andere kanalen informeren voor wat er ‘open staat’ aan transacties. Als de fiets is waar hij thuishoort is dat meestal geen probleem.

Beste Robert,

Dank voor je uitgebreide reactie waarin je je uitlegt hoe OV-fiets werkt en wat je ervaringen elders in het land zijn. 

Helaas is het nog steeds geen antwoord op mijn vraag waarom ik in selfservicestalling Zaandam regelmatig ook de key van de fiets bij de uitgangs-/ingangspoort van de fietsenstalling moet scannen nadat ik ook de ov-kaart gescand heb. Wat ik al noemde: na het scannen van de ov-kaart verschijnt de melding dat ik de key ook moet scannen en ik moet om die key te scannen mijn fiets op slot zetten voor de poort (of mijn fiets even optillen tot gewenste hoogte……….). 

Badge +3

Ik snap het, vreemd dat ze dat dan zo ingericht hebben.

Want ik neem aan dat je na het terugbrengen sowieso de sleutel nog moet scannen (lees: in een kastje steken)?

Misschien is het wel een extra stukje beveiliging, dus na scannen kaart en aangeven “ik kom een OV-fiets inleveren” de vraag “Ok, welke dan?” voordat je binnen mag.

Maar goed, het systeem weet aan de hand van je kaartnummer natuurlijk al lang welke fiets(en) je op dat moment ‘in bezit’ hebt…

Oh wacht, het gaat over naar buiten met een OV-fiets die je zojuist gehuurd hebt (door de sleutel uit het kluisje te nemen)… Nog vreemder, alhoewel… (extra check) “heb je niet -per ongeluk- de verkeerde fietssleutel uit het kluisje geforceerd?”… 

Reputatie 3

Ik vond het in eerste instantie ook erg onhandig dat je bij het verlaten van een zelfservice-stalling ook je OV-fiets sleutel moet scannen, zeker omdat er tegenwoordig geen touwtje tussen sleutel en sleutelhanger meer zit (dat was vroeger wel zo om bij de ouderwetse zelfservice-stalling makkelijk de sleutel te scannen bij het hek).

Inmiddels ben ik er echter wel achter dat er alleen gevraagd wordt om de OV-fiets sleutel te scannen als je het voorwiel van de OV-fiets op de mat bij het poortje hebt staan. Waarschijnlijk is dat dus gewoon een extra beveiliging om te voorkomen dat iemand die zijn eigen fiets gestald heeft er gratis mee de stalling kan verlaten door bij de kaartlezer voor “OV-fiets” te scannen. Bij de vernieuwde stallingen gebruik je daarvoor immers hetzelfde poortje en je OV-chipkaart.

Maar zet je het voorwiel van je OV-fiets niet op de mat bij het verlaten van zo'n stalling, dan hoef je dus ook je fietssleutel niet te scannen.

Reageer