Vandaag in Zaandam bij de OV-fiets selfservice bleek de fiets een defecte zadelpenklem te hebben, waardoor ik het zadel niet op hoogte kon zetten (kon niet vast gezet worden op juiste hoogte). Dus de fiets maar retour en bij inleveren gemeld dat de fiets defect was (en foto van nummer fiets gemaakt). Vervolgens andere fiets gehuurd. Ervaring heeft geleerd dat ik dan een dubbele rekening krijg.
En ervaring heeft geleerd dat als ik problemen bij huren fiets heb, dat ik dan vervolgens bij de poort de key van de sleutel moet scannen (naar de OV-pas). Wat inhoudt dat ik de fiets op slot moet zetten om de key bij de scanner te krijgen. Hoogst onhandig en vervelend.
Vragen:
- hoe kan het moeten retourneren van een defecte fiets kosteloos gemaakt worden?
- waarom moet de key van de sleutel ook gescand worden bij de poort?
Beste antwoord door Robert B
Als je een fiets huurt en weer inlevert binnen 15 minuten (en eventueel defect meldt) dan is dat kosteloos.
Bij bemenste stallingen (beheerder neemt de sleutel in en geeft je een andere fiets/sleutel mee of pak maar een andere als ze niet op slot staan) kan dat misschien mis gaan, maar bij zelfservice lijkt me dat niet aan de orde.
Je zou nog even kunnen bellen (030 751 5155) of via andere kanalen (chat, Twitter, Facebook) contact opnemen met NS om na te laten kijken welke OV-fiets ritten er open staan. Of kijk via Mijn NS bij https://www.ns.nl/selfservice/producten en dan links in het menu op Mijn reishistorie (deur tot deur) voor de registraties.
Bij zelfservice stallingen gaat de key (blauw staafje) normaal in een sleutelkastje dat je met je ov-chipkaart opent. Werkt dat niet, dan is er een blauwe dropbox voor de sleutel. Bel daarna vooral even met NS (nummer fiets doorgeven).
Zie dat https://www.ns.nl/fietsenstallingen/info/zaandam-fietsenstalling (de locatie) ook nergens op slaat, maar https://www.ns.nl/stationsinformatie/zd/zaandam/plattegrond dan weer wel.