Deugt er nou echt niks aan (OV)fietsen bij NS?

  • 11 juni 2019
  • 13 reacties
  • 749 Bekeken

Met mijn eigen vouwfiets in reparatie, en een trein gemist, probeerde ik vanmorgen SNEL voor de volgende trein een alternatief te regelen.
Niets leek te kloppen bij NS.
  • Plande een reis naar Woerden in de app. Zie bij Woerden staan: 10 OV-fietsen beschikbaar. Klik door, kom op een willekeurige pagina terecht, kan er niks meer van terug vinden. Wat moet ik hiermee?!
  • OV-fietsen, hoe regel ik dat trouwens snel? Website na login: 'Word direct gratis abonnee!' Klik door. Moet OV-kaartnummer invoeren (WAAROM?!), moet al mijn gegeven opnieuw invoeren (WAAROM?!). Heb het toen maar opgegeven.
  • Dan maar een gewone fiets mee. Hoe gaat dat dan, hoe kom ik aan een kaartje? Zoeken op website, 'Fietskaart Dal kopen'. Gedaan, betaald met iDeal, bevestigd met e-post. Nu alleen nog maar uw e-tickets ophalen (Simpel hè. U bedoelt trouwens KAARTJES?). Wordt teruggestuurd naar website, klik 'Laden in app', en wordt weer terugverwezen naar e-post!!
  • Hoop dat het toch gewerkt heeft,kijk in de app en kan niks vinden.
  • Probeer op het station mijn bestelling op te halen, niks.
  • Resultaat: NUL, wel betaald.
Wat een PUINHOOP!

Dan toch maar de trein in met fiets. Mocht ik een boete krijgen dan vraag ik die later terug.

Maar u raadt het al: geen controle, niks nul, nergens op. Heen en terug. 'Hallo meneer de conducteur. Oh u draait alleen de deuren weer dicht.' Zoals gebruikelijk. En vaak genoeg met overduidelijke zwartrijders.
En dan zitten om mij heen mensen met hun poten op de bank (of met open mond kauwgom te malen).

Moet ik nu mijn geld maar terug vragen?
Waar gáát dit over bij NS?!

En dan ben ik wonder-boven-wonder deze keer WEL 2x met fiets door de poortjes heen gekomen zonder dat die blokkeerden.

PS Na opnieuw doorlopen stappen blijkt ophalen kaartjes in de webpagina terug te verwijzen naar e-post op mijn TELEFOON. En dat kan dus niet met i-map als ik het bericht al geopend heb op mijn PC met POP.
Kan dit nou echt niet SLIMMER en vooral SIMPELER?
En zeg niet: 'Doe het maar helemaal op je telefoon'. Ik betaal niks op mijn telefoon.

13 reacties

Het lijkt mij dat jij erg ontevreden bent over ons product. Super jammer om dit te lezen. Helaas lijk je alles wel prima te begrijpen, maar vind je de gang van zaken niet zo prettig. Dat spijt me.

Mocht je concreet een vraag voor me hebben, hoor ik het natuurlijk graag.
Denk niet dat hier sprake is van ondeugdelijke producten maar eerder aan het, onder tijdsdruk, niet kunnen omgaan met de digitale processen.
Een betere voorbereiding kan veel voorkomen. Zo kun je van te voren een ov fiets abonnement afsluiten, kost niets en kan namelijk altijd van pas komen, en kun je de email protocollen tijdig wijzigen en afstemmen op het gebruik dat je maakt van je apparaten.

Overigens drijft de digitalisering ook mij meer dan eens tot wanhoop en juich ik elke vereenvoudiging toe !

O ja, de ov-fiets is, zeker voor de prijs, een prachtig product en voor het meenemen van de fiets is de trein, helaas, niet altijd geschikt.
Reputatie 7
Badge +3
Een fietskaartje is ook nog gewoon bij de automaat te koop, dan heb je zelfs nog de keus tussen een fysiek chipkaartje (waarmee je niet kan in checken) of laden op je eigen OV-chipkaart.
Mensen, het is wel erg makkelijk je er vanaf te maken met 'ju begrijp hut nie', en NIETS te doen.

Het WERKT NIET, en het ene proces MAAKT HET ANDERE ONMOGELIJK.
L-E-Z-E-N. Weten jullie wat i-map en POP is? En wat de bedoeling daarvan is?

DOM-DOM-DOM dus, van de NS.

Vervolg.

Zojuist probeerde ik het OV-fietsabonnement af te sluiten vanaf huis.

OV-kaartnummer ingevoerd en gecontroleerd, resultaat:
"Uw aanvraag kan niet worden verwerkt, omdat de opgegeven OV-chipkaart is beeindigd. Bestel het product op een andere OV-chipkaart of met een nieuwe OV-chipkaart."

Blijkt de OV-kaart ondertussen omgezet naar een ander. Verdomd, die zit tussen mijn post.

Opnieuw proberen met nieuw nummer. Werkt nog steeds niet.

"Vergeet niet uw nieuwe kaart te koppelen".
Koppelen? Kan nergens.
Kaart verwijderen dan maar, of kan ik dan helemaal niks meer?
Vooruit, weg. En mijn nieuwe verschijnt. 'Logisch', maar niet heus.

Weer verder.

Oja, al - mijn - gegevens - die - jullie - al - hebben - opnieuw - invoeren ...

NIET gekozen voor automatisch incasseren, TOCH daarvoor toestemming moeten geven!

Kijken bij ‘Mijn produkten’. NIETS over fietsen.
Staat het bij ‘Bestellingen’. Bestellingen? Dit is toch al AFGEHANDELD?
O gut ja, nou moet ik zeker weer bij een automaat gaan staan vogelen.

Werkt er nou NOG MINDER van (OV)fietsen bij NS?!!

En goh, wat dachten jullie van gewoon de fietskosten aftrekken van de OV-kaart?!!

Even terug naar AF bij de NS.
Reputatie 7
Badge
Vreemd dat deze reeks problemen zich alleen bij jou voordoen. Ik herken ze in elk geval niet.
Reputatie 7
Badge +3
Het ligt natuurlijk niet aan OV-fiets dat je kaart is beeindigd en dat jij nou net op het moment dat je een nieuwe kaart in de post heb een OV-fiets abonnement wilt afsluiten.
Dat die kaart nog moet worden gekoppeld is ook niet iets wat je OV-fiets kan verwijten.
Wanneer je bv een half jaar eerder OV-fiets had besteld had je gewoon je oude kaart kunnen gebruiken en had je dit niet gehad. En wat dit betreft is een OV-fiets abonnement niet anders dan bv een Dalvoordeel abonnement, ook dit had je alleen op je nieuwe kaart kunnen zetten die je had moeten koppelen.

En elk abonnement moet per automatische incasso worden betaald, ook OV-fiets. En elk abonnement wat je bestelt moet bij een automaat worden opgehaald. Hoe weet de chip op je kaart anders dat jij een abonnement hebt?
Badge +3
Bij o.a. OV-fiets is de koppeling tussen kaartnummer en het abonnement puur administratief. Het staat dus niet als product op je kaart (is ook niet nodig want het spreekt je saldo niet aan en haal/breng transacties hoeven niet weggeschreven te worden, (sleutel inleveren is voldoende).

Na invullen van het kaartnummer, je NAW-gegevens en het betalen van € 0,01 via iDeal (voor de incasso) kun je er direct mee op pad. Bestellen kan alleen niet als je kaart binnen 2 maanden verloopt (jaarabonnement kan dan niet meer).
Reputatie 7
Badge +3
@StoomBob je kunt NS niet verwijten dat zij hun zaken niet op orde hebben als jij dat zelf niet hebt.
Wanneer je de produktvoorwaarden leest van iets wat je wilt bestellen kom je al een heel eind.
Als je dan ook je eigen post opent ben je nog een stukje verder.
En nee je kunt geen geld terugvragen omdat je niet gecontroleerd bent, je betaald voor vervoer en niet voor controle.
Badge +3
Ter aanvulling nog, als OV-fiets bestellen via Mijn NS niet lukt, bijv. omdat er een verlopen/beëindigde kaart gekoppeld is, dan kan je ook heel eenvoudig OV-fiets bestellen via ns.nl/ov-fiets.
En... het vervolg!

Op vertrekstation. Nieuwe kaart opgeladen.
Oja, de ‘bestelling’. Poortjes weer uit, bestelling ophalen. Resultaat: “U heeft geen bestelling”.

In de trein, de applicatie, ‘Mijn NS’, daar iets mee te doen?
‘Abonnementen’, CRASH, herhaald.
En overigens, ‘notificaties bij OV-kaart, vergeten check-out’, VASTLOPER, hehaald.
Wat is trouwens ‘aan’ en wat ‘uit’? Stukje ergonomie.

Op bestemmingsstation.
Bestelling ophalen. Resultaat: “U heeft geen bestelling”.
Bij informatie vragen. Doorgestuurd naar ‘Service’.
‘Service’ : “Ja, u heeft een bestelling. Maar ik kan er verder niks mee. U moet maar geduld hebben. Kan een half uur duren.”
“Ik ben al een half uur onderweg.”
“Het kan ook een uur duren.”
“Ik ben al een uur onderweg.
Kan ik nou een OV-fiets huren op een of andere manier? “
“Nee, helaas. Gaat u maar naar de commerciele verhuur aan de andere kant.”

Toch maar naar de OV-verhuur.
“Kunnen jullie iets doen, die bestelling zien?” “Nee”
En oja, er was toch al een wachtrij van 10 mensen.
En er werd per ongeluk een fiets meegegeven aan iemand zonder abonnement.

Haast. Dan maar eens kijken bij die andere verhuurder.
Een fiets, voor 2 uur, met de dubbele kosten van de OV-dagprijs.
Kan ik even declareren NS?

Terug op het bestemmingsstation: “geen bestelling”.

Terug op het vertrekstation: “geen bestelling”.

Thuis achter PC kijken: “bestelling afgehandeld”. Geen tijdstip.
Oh. Zou het werkelijk?

Werkt er nou ZELFS NOG MINDER van (OV)fietsen bij NS?!!

En goh, wat dachten jullie van gewoon de fietskosten aftrekken van de OV-kaart?!!

Even terug naar AF bij de NS, hoe je zoiets nou simpel en handig opzet.
Reputatie 7
Badge +3
Als een van de eerste OV-fietsklanten kan mij geen problemen met de aanvraag herinneren. OV-fiets was nog apart van NS, je betaalde €10 per jaar. Je kreeg het abonnement op een aparte kaart, waar je een weekje op moest wachten. En voor de verhuurkosten kreeg je een factuur. Dat was vroeger.

Nu betaal je €0.01 per jaar (om je rekeningnummer te verifiëren), kun je het abonnement binnen een dag op je kaart zetten en worden de huurkosten per automatische incasso van jouw rekening af. Lekker makkelijk geen gedoe met te weinig saldo op jouw OV-CHIPKAART.

Maar er zijn altijd mensen die nog geen OVfietsabonnement hebben maar toch direct een OVfiets willen huren. Dat kan dus niet. Niet direct. Eerst een abonnement afsluiten en wachten tot hij als bestelling op de kaart gezet kan worden. Met een beetje geluk kun je binnen een paar uur een OVfiets huren. Of niet, maar dan heb je wel voor de volgende keer het abonnement op je kaart staan.

En @StoomBob kosten declareren van een andere huurfiets declareren omdat er nog geen bestelling klaar staat, gaat het niet worden. Iets met te laat bestellen..
Bij bestellingen ophalen ga je geen OV Fiets abonnement vinden, omdat het verder geen reisproduct is.
Alleen je nieuwe kaart koppelen in MijnNS is voldoende, daarna kan je over het algemeen met een half uur (zodra de wijziging of bestelling afgehandeld is) fietsen huren op de nieuwe kaart.
Reputatie 7
Badge
Inderdaad, @StoomBob zou de teksten en uitleg gegeven op de site van NS wat beter moeten lezen, dan heeft hij net als ieder ander het wat makkelijker in de digitale wereld. Dan was dit gehele topic niet nodig geweest.

Reageer