Deugt er nou echt niks aan (OV)fietsen bij NS?

• 11 juni 2019
  • 3 reacties
  • 281 Bekeken

Met mijn eigen vouwfiets in reparatie, en een trein gemist, probeerde ik vanmorgen SNEL voor de volgende trein een alternatief te regelen.
Niets leek te kloppen bij NS.
  • Plande een reis naar Woerden in de app. Zie bij Woerden staan: 10 OV-fietsen beschikbaar. Klik door, kom op een willekeurige pagina terecht, kan er niks meer van terug vinden. Wat moet ik hiermee?!
  • OV-fietsen, hoe regel ik dat trouwens snel? Website na login: 'Word direct gratis abonnee!' Klik door. Moet OV-kaartnummer invoeren (WAAROM?!), moet al mijn gegeven opnieuw invoeren (WAAROM?!). Heb het toen maar opgegeven.
  • Dan maar een gewone fiets mee. Hoe gaat dat dan, hoe kom ik aan een kaartje? Zoeken op website, 'Fietskaart Dal kopen'. Gedaan, betaald met iDeal, bevestigd met e-post. Nu alleen nog maar uw e-tickets ophalen (Simpel hè. U bedoelt trouwens KAARTJES?). Wordt teruggestuurd naar website, klik 'Laden in app', en wordt weer terugverwezen naar e-post!!
  • Hoop dat het toch gewerkt heeft,kijk in de app en kan niks vinden.
  • Probeer op het station mijn bestelling op te halen, niks.
  • Resultaat: NUL, wel betaald.
Wat een PUINHOOP!

Dan toch maar de trein in met fiets. Mocht ik een boete krijgen dan vraag ik die later terug.

Maar u raadt het al: geen controle, niks nul, nergens op. Heen en terug. 'Hallo meneer de conducteur. Oh u draait alleen de deuren weer dicht.' Zoals gebruikelijk. En vaak genoeg met overduidelijke zwartrijders.
En dan zitten om mij heen mensen met hun poten op de bank (of met open mond kauwgom te malen).

Moet ik nu mijn geld maar terug vragen?
Waar gáát dit over bij NS?!

En dan ben ik wonder-boven-wonder deze keer WEL 2x met fiets door de poortjes heen gekomen zonder dat die blokkeerden.

PS Na opnieuw doorlopen stappen blijkt ophalen kaartjes in de webpagina terug te verwijzen naar e-post op mijn TELEFOON. En dat kan dus niet met i-map als ik het bericht al geopend heb op mijn PC met POP.
Kan dit nou echt niet SLIMMER en vooral SIMPELER?
En zeg niet: 'Doe het maar helemaal op je telefoon'. Ik betaal niks op mijn telefoon.

3 reacties

Het lijkt mij dat jij erg ontevreden bent over ons product. Super jammer om dit te lezen. Helaas lijk je alles wel prima te begrijpen, maar vind je de gang van zaken niet zo prettig. Dat spijt me.

Mocht je concreet een vraag voor me hebben, hoor ik het natuurlijk graag.
Denk niet dat hier sprake is van ondeugdelijke producten maar eerder aan het, onder tijdsdruk, niet kunnen omgaan met de digitale processen.
Een betere voorbereiding kan veel voorkomen. Zo kun je van te voren een ov fiets abonnement afsluiten, kost niets en kan namelijk altijd van pas komen, en kun je de email protocollen tijdig wijzigen en afstemmen op het gebruik dat je maakt van je apparaten.

Overigens drijft de digitalisering ook mij meer dan eens tot wanhoop en juich ik elke vereenvoudiging toe !

O ja, de ov-fiets is, zeker voor de prijs, een prachtig product en voor het meenemen van de fiets is de trein, helaas, niet altijd geschikt.
Reputatie 7
Badge +2
Een fietskaartje is ook nog gewoon bij de automaat te koop, dan heb je zelfs nog de keus tussen een fysiek chipkaartje (waarmee je niet kan in checken) of laden op je eigen OV-chipkaart.

Reageer