beantwoord

ebike mee in de trein

• 23 juni 2020
  • 31 reacties
  • 699 Bekeken

Hoe lang duurt het nog dat het verboden is om mijn eLektrische fiets mee te nemen in de trein? Een gewone OV fiets huren is voor mij geen optie vanwege lichamelijke problemen. Ik ben hierdoor erg beperkt en vind dit echt super vervelend!

Óf is het mogelijk om een elektrische OV fiets te huren?

icon

Beste antwoord door Mark NS 25 juni 2020, 13:38

Inmiddels is er meer duidelijkheid. Vanaf 1 juli is het weer toegestaan om fietsen mee te nemen en daar komt een reserveringssysteem voor. Daarover zal nog verdere informatie volgen in de aanloop naar 1 juli. 

Bekijk origineel

31 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Is uw fiets een hulpmiddel zoals voldoet aan de voorwaarden op de website?

Als dat zo is dan mag uw fiets gratis mee in de trein zoals dat onder normale omstandigheden ook zo is.

Als dat niet zo is mag uw fiets tot nader order niet mee. Er wordt op dit moment wel onderzocht of de fiets binnenkort weer in de trein mag.

Elektrische OV-fietsen zijn een paar jaar niet meer te huren. Is het mogelijk om op de plaats van bestemming misschien een elektrische fiets te huren?

Mijn fiets is geen hulpmiddel in die zin dat het voldoet aan de voorwaarden.

Ebike verhuur is óf niet mogelijk op de plaats van bestemming, óf te ver verwijderd van het station in de plaats van bestemming.

Ik kan dus alleen maar hopen dat het niet te lang gaat duren eer ik mijn fiets weer mag meenemen in de trein. Er zijn al zoveel beperkingen. 

Ja, je bent niet de enige die zit te wachten tot de maatregelen weer milder worden. Helaas is het noodzakelijk, dus denk dat je hier nog even begrip voor moet hebben. Kan zelf ook niet wachten om een voordelig treinkaartje (nog even wachten) te kopen en te combineren met een dagkaart fiets (nu dus ook niet verkrijgbaar). Eerste uitje na Corona is een fietstocht door de Oostvaardersplassen. Veel over gehoord!

Ja, je bent niet de enige die zit te wachten tot de maatregelen weer milder worden. Helaas is het noodzakelijk, dus denk dat je hier nog even begrip voor moet hebben. Kan zelf ook niet wachten om een voordelig treinkaartje (nog even wachten) te kopen en te combineren met een dagkaart fiets (nu dus ook niet verkrijgbaar). Eerste uitje na Corona is een fietstocht door de Oostvaardersplassen. Veel over gehoord!

Eerste uitje na Corona is een fietstocht door de Oostvaardersplassen. Veel over gehoord!

Na Corona, dan moet u dus nog heel lang wachten want er is nu nog helemaal niets voor en men is optimistisch maar ja dat hebben we ook wel eens voor het aidsvirus gehoord. Is nu niet meer zo dodelijk maar een echt medicijn is er toch nog niet voor. NS is aan het denken om fietsen weer toe te staan, maar ik denk dat dit nog wel even gaat duren. Zou via een reserveringssysteem moeten en gezien de vele ICT-problemen bij NS zou het zomaar kunnen dat dit nog wel even op zich laat wachten. 

Inmiddels is er meer duidelijkheid. Vanaf 1 juli is het weer toegestaan om fietsen mee te nemen en daar komt een reserveringssysteem voor. Daarover zal nog verdere informatie volgen in de aanloop naar 1 juli. 

De vraag welke we nu dan al kunnen stellen:

Hoe gaat dit bij instappen gecontroleerd worden. Dat gaat natuurlijk nooit enigszins waterdicht werken. Gevolg, de brave burger kan niet mee, de brutalere stapt gewoon in, toch ?

De vraag welke we nu dan al kunnen stellen:

Hoe gaat dit bij instappen gecontroleerd worden. Dat gaat natuurlijk nooit enigszins waterdicht werken. Gevolg, de brave burger kan niet mee, de brutalere stapt gewoon in, toch ?

Ik heb in de hele maand juni nog geen conducteur gehad die kaartjes controleerde en dan zou dit dus wel gaan werken?? 

Reputatie 7

Je valt nogal op als je met een fiets instapt. Daar wordt wel degelijk op gecontroleerd.

Je valt nogal op als je met een fiets instapt. Daar wordt wel degelijk op gecontroleerd.

😀👍

Reputatie 7
Badge +3

Maar hoe drukker het wordt hoe lastiger het dit zal zijn. Heb je op het hele perron maar 10 reizigers die instappen dan valt eentje met een fiets wel erg op. Bij 50,100 of meer wordt dat al anders. Voor Corona tijd moest ik dan ook wel eens constateren dat er in de spits toch een fiets in de trein stond. Ook al waren er ook keren waren dat een HC dit bij het instappen wel zag en naar die betreffende deur toe liep en de reiziger met fiets liet uitstappen. 

Reputatie 7
Badge +3

Blijkbaar niet, want er komen toch wel signalen dat mensen toch hun fiets hebben meegenomen.

Reputatie 3

Blijkbaar niet, want er komen toch wel signalen dat mensen toch hun fiets hebben meegenomen.

Vorige week woensdag stond er een jongeman op het perron van station Goes die met zijn fiets wilde instappen in de trein richting Vlissingen, maar de machinist had hem gezien, stapte uit de trein en stuurde hem weg.

Reputatie 7
Badge +3

Wat zei die? “Ga toch fietsen.” :rofl:

Reputatie 7
Badge +3

Dat je het niet hebt gezien, betekent niet dat het nooit gebeurt. Dat je het wel hebt gezien, betekent niet dat het altijd gebeurt.

:slight_smile:

on-topic: Ben benieuwd hoe dat reserveringssysteem in de praktijk gaat werken.

Ja door jou en Loes zal dit inderdaad wel geconstateerd worden. Ik heb het gevoel dat waar ik woon de controle nog steeds op een erg laag pitje staat. (als het pitje uberhaupt al brandt). Conducteur zal dus naar elke persoon die zijn fiets meeneemt actief moeten gaan kijken of hij/zij wel gereserveerd heeft. (Dat is iets heel anders dan nu roepen dat je er niet in mag). Ik hou het voorlopig nog even op leuk bedacht maar nu de praktijk nog. 

Ik wil nu al een fietsdagkaart reserveren voor een bepaalde datum vlak na 1 juli, om zeker te kunnen zijn van mijn reeds geplande reis. Hoe kan ik dat nu al doen? Is het een optie om dat via de NS balie van Amsterdam CS te doen?? 

Dat is nu helaas nog niet mogelijk. Het reserveringssysteem is simpelweg nog niet klaar. Men is er nog volop mee bezig om het op 1 juli operationeel te laten zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat is nu helaas nog niet mogelijk. Het reserveringssysteem is simpelweg nog niet klaar. Men is er nog volop mee bezig om het op 1 juli operationeel te laten zijn. 

Bij wat er tot nu toe gecommuniceerd is, gaat het om een aanmeldsysteem welke niet verplicht is en alleen via app of website gebruikt kan worden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben nog steeds heel benieuwd ...

NS + ICT + haast = ?

Badge +3

Webcare op Twitter:

Ook vragen we om een reservering te plaatsen om onder andere de drukte te spreiden.

Het lijkt er dus op dat het nogal vrijwillig wordt, dat reserveren/registreren.

Voor informatie over fietskaartjes uit een automaat moeten we wachten tot na het weekend, met als opmerking “Fietskaartje blijft wel verplicht”. :sweat_smile:

Ook begreep ik dat registreren vanaf 24 uur voor een reis mogelijk wordt, omdat dan de materieelinzet (ongeveer) bekend is? Ik zou daar toch liever een paar uur van maken.

Bij uitval/materieelwijzigingen krijg je (wie dan, eerst komt eerst maalt?) naar men zegt een bericht dat je pech hebt en een nieuwe reservering zult moeten plaatsen!? :thinking:

Ik voorzie totale anarchie, want je hebt een betaald kaartje voor je fiets dus die gaat echt wel mee! (zullen de meesten zeggen…)

Ik denk dat de fietskaartjes vanaf 1 juli gewoon weer via de automaat verkrijgbaar zijn. Met waarschijnlijk alle gevolgen van dien. Ik kan mij niet voorstellen dat NS een fatsoenlijk werkend reserveringssysteem voor 1 juli 2020 voor elkaar gaat krijgen. 

Maar hoe drukker het wordt hoe lastiger het dit zal zijn. Heb je op het hele perron maar 10 reizigers die instappen dan valt eentje met een fiets wel erg op. Bij 50,100 of meer wordt dat al anders. Voor Corona tijd moest ik dan ook wel eens constateren dat er in de spits toch een fiets in de trein stond. Ook al waren er ook keren waren dat een HC dit bij het instappen wel zag en naar die betreffende deur toe liep en de reiziger met fiets liet uitstappen. 

Op mijn lokale station (met op dit moment reizigersaantallen in de ordegrootte 10-20) zal het van de machinist moeten komen, de conducteurs zie ik zelden iets anders doen dan de deur van een van de andere cabines vlak voor vertrek heel even open doen en van daaruit de deuren te sluiten. Tegen die tijd heb je al lang met je fiets in de trein plaats kunnen nemen.

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt mij een festival aan gemiste kansen wanneer het aanmelden niet verplicht is en tegelijkertijd gekoppeld aan de betaling van een Daldagfietskaart.

Badge +3

Het lijkt mij een festival aan gemiste kansen wanneer het aanmelden niet verplicht is en tegelijkertijd gekoppeld aan de betaling van een Daldagfietskaart.

In juli en augustus geen ‘dal’ maar goed.. Stel je hebt een fiets mee naar een vergadering en die loopt uit (kan zomaar gebeuren)?

Het is nu wel wat gemakkelijk gezegd dat geef ik gelijk toe, maar eigenlijk had NS op de dag dat het verbod er kwam om met de fiets in de trein te stappen al moeten gaan nadenken hoe het moest gaan als dit verbod weer opgeheven zou worden. We kennen allemaal de foto’s van de opgestapelde fietsen in de trein, dus eigenlijk was het zonder Corona al noodzakelijk dat er iets van een reserveringssysteem zou komen. Ik ben nog steeds benieuwd wat er 1 juli gepresenteerd wordt, maar verwacht er weinig van.

Reageer