beantwoord

ebike mee in de trein

Hoe lang duurt het nog dat het verboden is om mijn eLektrische fiets mee te nemen in de trein? Een gewone OV fiets huren is voor mij geen optie vanwege lichamelijke problemen. Ik ben hierdoor erg beperkt en vind dit echt super vervelend!

Óf is het mogelijk om een elektrische OV fiets te huren?

icon

Beste antwoord door Mark NS 25 juni 2020, 13:38

Inmiddels is er meer duidelijkheid. Vanaf 1 juli is het weer toegestaan om fietsen mee te nemen en daar komt een reserveringssysteem voor. Daarover zal nog verdere informatie volgen in de aanloop naar 1 juli. 

Bekijk origineel

31 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt mij een festival aan gemiste kansen wanneer het aanmelden niet verplicht is en tegelijkertijd gekoppeld aan de betaling van een Daldagfietskaart.

In juli en augustus geen ‘dal’ maar goed.. Stel je hebt een fiets mee naar een vergadering en die loopt uit (kan zomaar gebeuren)?

Ik kan er ook niets aan doen dat NS die kaart inmiddels “Fietskaart Dal” is gaan noemen. :grinning:

https://www.ns.nl/reisinformatie/fiets-in-de-trein.html

Badge +3

Touché :sweat_smile:

Voor wat betreft die registratie/reservering per 1 juli, daar vraagt men om, om de drukte te kunnen spreiden. Uit reacties van NS begrijp ik dat het niet meer dan dat is, dus geen verplichting. Het lijkt meer een service voor reizigers om treinen te vinden waar nog genoeg plek is voor fietsen, die te 'claimen’ (“oké, met die trein ga ik”) en zo van tevoren een beeld te hebben over de fietsstromen.. Geen garantie dus dat je mee mag, maar dat is normaal ook al zo.

Of fietskaartjes ook weer bij automaten gekocht kunnen worden is nog onduidelijk, maar een smartphone of tablet hebben is dus geen harde eis (logisch).

eindeloos negatief

Vanaf morgen dus weer fietsen in de trein! Aanmeldsysteem niet verplicht, maar gewoon handig als het werkt. Zonder app heb je helemaal niets, dus maakt wat mij betreft niet veel uit. Zolang je maar over een geldig dagkaart fiets beschikt.

Voor mij dus komende weekend met mooi weer een fietstocht gepland.

Reputatie 7
Badge +3

eindeloos negatief

Vanaf morgen dus weer fietsen in de trein! Aanmeldsysteem niet verplicht, maar gewoon handig als het werkt. Zonder app heb je helemaal niets, dus maakt wat mij betreft niet veel uit. Zolang je maar over een geldig dagkaart fiets beschikt.

Voor mij dus komende weekend met mooi weer een fietstocht gepland.

Die daldagkaart zou alleen online gekocht kunnen worden. Iemand met fietspech zonder internet of smartphone kan dus niet mee.

Vanaf morgen dus weer fietsen in de trein!

Als er morgen, 1 juli, geen mogelijkheid is om fietskaatjes te kopen, wel of niet via een (reserverings-)systeem, dan moet dat hele fietsgebeuren in de almaar voller wordende treinen maar even opgeschort worden.

NS zal toch vandaag met een beslissing moeten komen.

volgens de NS app is er vanaf morgen nog maar een gebod- namelijk het mondkapje. Verder nog een paar wensen over afstand houden/ weinig aanraken en spits mijden. Verder geen maatregelen meer. Er wordt niets over de fiets gemeld.

Reageer