Elektronisch slot OV-fiets

  • 11 januari 2021
  • 8 reacties
  • 412 Bekeken

Reputatie 3

Vandaag las ik het persbericht over het nieuwe OV-fietsslot. Op zich best praktisch natuurlijk, het is zeker in een zelfservice-locatie soms een behoorlijke zoektocht naar de fiets die bij de verstrekte sleutel hoort.

Nou vroeg ik me wel af of er ook over bepaalde zaken wel echt is nagedacht…

  • Is er een draadloze verbinding nodig met de systemen van NS om het slot te ontgrendelen? Zo ja, wat als er een keer een storing is of als je gefietst bent naar een locatie met slechte netwerkdekking. Sta je dan in de middle of nowhere met een fiets die niet meer van slot kan, of werkt het systeem offline ook?
  • Een OV-fiets kan natuurlijk ook defect raken, waarbij defecten niet altijd eenvoudig te zien zijn. In de huidige situatie kan je een defect melden bij de stallingsbeheerder of op de sleutelkluis bij een zelfservice-stalling. Maar is er ook over nagedacht hoe dat met dat nieuwe slot moet, want dan valt deze mogelijkheid op zelfservice locaties immers weg. Praktisch gezien zou dit met een app te regelen zijn (wel een extra drempel voor sommige gebruikers), met als voordeel dat je duidelijker kunt aangeven wat er defect is, maar op de instructiepagina over het nieuwe slot lees ik hier nog niks over. Dus vrees dat dit vergeten is!
  • Verder over defecte fietsen: je wilt natuurlijk ook voorkomen dat iemand een defecte fiets uit de stalling pakt en daardoor een eindje van de stalling ineens strandt. Naast het bij het vorige punt al genoemde over het kunnen melden van een defect lijkt het me dus ook van belang dat er in een stalling een onderscheid mogelijk is tussen correct functionerende fietsen en defecte exemplaren. Wellicht een idee om in de stalling een zone te maken waar je defecte fietsen kunt plaatsen? Maar ook dit valt of staat met de informatie natuurlijk.

Ben benieuwd of er iemand wat meer kan vertellen over deze punten. Hoop natuurlijk dat ik er in veel gevallen naast zit en er wel over is nagedacht. Want op zich lijkt deze vernieuwing me best handig, maar aan de andere kant ook weer niet in alle gevallen...


8 reacties

Goede vragen Daniel! Ik kan je hier geen antwoord op geven, maar ik heb de vragen doorgespeeld naar team OV-fiets. Ik zal je elke week van een update voorzien totdat ik een antwoord heb.

Badge +3

Goed topic @Daniel want er zijn al meer vragen over hoe dat slot precies werkt!

Is het op basis van Wi-Fi (in de stalling) of GPS (geen bereik in de stalling) dat je een fiets pakt en terug/thuisbrengt?

Bij gesloten stalling stalde je voorheen de fiets ergens buiten en gooide je de sleutel in een dropbox, maar dat is dus zonder ‘fob/druppel/RFID tag’ (de sleutel dus) niet meer van toepassing.

Voorbeeldje https://twitter.com/oldschoolrobert/status/1348676471867518985 maar als het goed is kan je via de NS lab app (en hopelijk de reguliere app en Mijn NS website) precies ‘je OV-fiets’ volgen.

Dat als reactie op https://twitter.com/psanwikarja/status/1348670561988325383 en NS zegt “maak vooral een foto!” (uh huh, ik zeg even niets..Let maar beter op het nummer van je fiets..Serieus NS?) :sleeping:

Reputatie 6
Badge

Ik heb een poosje geleden begrepen van een NS-medewerker dat de sloten binnen de fietsenstalling via een draadloze verbinding werken. Binnen dat netwerk wordt enkel dus het slot aan je chipkaart gekoppeld. Bij terugkomst wordt die dus weer ontkoppeld en wordt het bedrag afgeschreven. Tijdens de reis is er zeker geen sprake van een GPS en signaal van een mobiel netwerk.

Vanuit onze collega's van OV-fiets hebben we de volgende reactie ontvangen :smile:

Is er een draadloze verbinding nodig met de systemen van NS om het slot te ontgrendelen? Zo ja, wat als er een keer een storing is of als je gefietst bent naar een locatie met slechte netwerkdekking. Sta je dan in de middle of nowhere met een fiets die niet meer van slot kan, of werkt het systeem offline ook? 
Het nieuwe elektronische OV-fietsslot werkt op de verhuurlocatie met een draadloze verbinding om je verhuring (OV-fietsrit) te starten. Onderweg werkt het slot zelfstandig met jouw OV-chipkaart, dus hoef je je geen zorgen te maken over slechte dekking e.d. Je kunt het OV-fietsslot altijd weer openen met je OV-chipkaart. Ben je weer terug op de verhuurlocatie, dan sluit je het OV-fietsslot en beëindig je de verhuring.

Een OV-fiets kan natuurlijk ook defect raken, waarbij defecten niet altijd eenvoudig te zien zijn. In de huidige situatie kan je een defect melden bij de stallingsbeheerder of op de sleutelkluis bij een zelfservice-stalling. Maar is er ook over nagedacht hoe dat met dat nieuwe slot moet, want dan valt deze mogelijkheid op zelfservice locaties immers weg. Praktisch gezien zou dit met een app te regelen zijn (wel een extra drempel voor sommige gebruikers), met als voordeel dat je duidelijker kunt aangeven wat er defect is, maar op de instructiepagina over het nieuwe slot lees ik hier nog niks over. Dus vrees dat dit vergeten is! 
In de NS Lab-app kun je een OV-fiets defect melden. Op termijn zal dit ook mogelijk zijn in de NS-app. Reizigers die de app niet kunnen of willen gebruiken, kunnen een defect aan de OV-fiets bij het personeel van de huurlocatie melden. Op locaties zonder personeel kunnen reizigers het defect melden via de app. Ook komen onze collega’s van onderhoud regelmatig langs bij deze huurlocaties om alle OV-fietsen te controleren en te repareren als dat nodig is. 

Verder over defecte fietsen: je wilt natuurlijk ook voorkomen dat iemand een defecte fiets uit de stalling pakt en daardoor een eindje van de stalling ineens strandt. Naast het bij het vorige punt al genoemde over het kunnen melden van een defect lijkt het me dus ook van belang dat er in een stalling een onderscheid mogelijk is tussen correct functionerende fietsen en defecte exemplaren. Wellicht een idee om in de stalling een zone te maken waar je defecte fietsen kunt plaatsen? Maar ook dit valt of staat met de informatie natuurlijk. 
Bij defect gemelde OV-fietsen knippert het LED licht van het OV-fietsslot rood. Als je toch je OV-chipkaart aanbiedt bij het defecte OV-fietsslot zal het slot een foutmelding en een rood LED licht laten zien. Je kunt deze OV-fiets niet huren. Omdat defecte OV-fietsen niet beschikbaar zijn voor de verhuur worden deze fietsen niet meegeteld in het aantal beschikbare OV-fietsen van die locatie. Bij de meeste huurlocaties is geen ruimte om OV-fietsen apart te zetten. Defect gemelde OV-fietsen worden opgehaald op deze locatie en vervangen door andere OV-fietsen.  

 

Reputatie 7
Badge +1

Ben je weer terug op de verhuurlocatie, dan sluit je het OV-fietsslot en beëindig je de verhuring.

Is het met de elektrische sloten noodzakelijk om het fietsslot te sluiten om de huur te beëindigen? En dan doel ik vooral op de zelfservice locaties. Nu is dat namelijk niet nodig. 

Ha loklok8! Goede vraag! Ook voor ons is het allemaal nieuw dus ik check het voor de zekerheid even. Zodra ik meer weet laat ik het hier weten!

Reputatie 7
Badge +3


In de NS Lab-app kun je een OV-fiets defect melden. Op termijn zal dit ook mogelijk zijn in de NS-app. Reizigers die de app niet kunnen of willen gebruiken, kunnen een defect aan de OV-fiets bij het personeel van de huurlocatie melden. Op locaties zonder personeel kunnen reizigers het defect melden via de app. Ook komen onze collega’s van onderhoud regelmatig langs bij deze huurlocaties om alle OV-fietsen te controleren en te repareren als dat nodig is. 

Reizigers zonder app kunnen dus op locaties zonder personeel geen fiets defect melden.

Ik zie het volgende staan, hopelijk helpt dit!

“Slot sluiten: Onderweg sluit je het slot door het hangslot icoon kort in te drukken en de hendel naar beneden te doen. Je doet het slot dicht zonder je OV-chipkaart. Doe je 'm op slot in de stalling is je rit meteen beëindigd. Doe je de OV-fiets op slot op een andere locatie, dan open je deze weer met je OV-chipkaart. Wanneer een netwerk uitgevallen is kan de klant alsnog de fiets op slot zetten en weggaan​.”

Reageer