Elektronisch slot OV-fiets | NS Community

Elektronisch slot OV-fiets

  • 11 January 2021
  • 47 reacties
  • 2858 Bekeken

Reputatie 7
Badge +2

Vandaag las ik het persbericht over het nieuwe OV-fietsslot. Op zich best praktisch natuurlijk, het is zeker in een zelfservice-locatie soms een behoorlijke zoektocht naar de fiets die bij de verstrekte sleutel hoort.

Nou vroeg ik me wel af of er ook over bepaalde zaken wel echt is nagedacht…

  • Is er een draadloze verbinding nodig met de systemen van NS om het slot te ontgrendelen? Zo ja, wat als er een keer een storing is of als je gefietst bent naar een locatie met slechte netwerkdekking. Sta je dan in de middle of nowhere met een fiets die niet meer van slot kan, of werkt het systeem offline ook?
  • Een OV-fiets kan natuurlijk ook defect raken, waarbij defecten niet altijd eenvoudig te zien zijn. In de huidige situatie kan je een defect melden bij de stallingsbeheerder of op de sleutelkluis bij een zelfservice-stalling. Maar is er ook over nagedacht hoe dat met dat nieuwe slot moet, want dan valt deze mogelijkheid op zelfservice locaties immers weg. Praktisch gezien zou dit met een app te regelen zijn (wel een extra drempel voor sommige gebruikers), met als voordeel dat je duidelijker kunt aangeven wat er defect is, maar op de instructiepagina over het nieuwe slot lees ik hier nog niks over. Dus vrees dat dit vergeten is!
  • Verder over defecte fietsen: je wilt natuurlijk ook voorkomen dat iemand een defecte fiets uit de stalling pakt en daardoor een eindje van de stalling ineens strandt. Naast het bij het vorige punt al genoemde over het kunnen melden van een defect lijkt het me dus ook van belang dat er in een stalling een onderscheid mogelijk is tussen correct functionerende fietsen en defecte exemplaren. Wellicht een idee om in de stalling een zone te maken waar je defecte fietsen kunt plaatsen? Maar ook dit valt of staat met de informatie natuurlijk.

Ben benieuwd of er iemand wat meer kan vertellen over deze punten. Hoop natuurlijk dat ik er in veel gevallen naast zit en er wel over is nagedacht. Want op zich lijkt deze vernieuwing me best handig, maar aan de andere kant ook weer niet in alle gevallen...


47 reacties

Goede vragen Daniel! Ik kan je hier geen antwoord op geven, maar ik heb de vragen doorgespeeld naar team OV-fiets. Ik zal je elke week van een update voorzien totdat ik een antwoord heb.

Badge +3

Goed topic @Daniel want er zijn al meer vragen over hoe dat slot precies werkt!

Is het op basis van Wi-Fi (in de stalling) of GPS (geen bereik in de stalling) dat je een fiets pakt en terug/thuisbrengt?

Bij gesloten stalling stalde je voorheen de fiets ergens buiten en gooide je de sleutel in een dropbox, maar dat is dus zonder ‘fob/druppel/RFID tag’ (de sleutel dus) niet meer van toepassing.

Voorbeeldje https://twitter.com/oldschoolrobert/status/1348676471867518985 maar als het goed is kan je via de NS lab app (en hopelijk de reguliere app en Mijn NS website) precies ‘je OV-fiets’ volgen.

Dat als reactie op https://twitter.com/psanwikarja/status/1348670561988325383 en NS zegt “maak vooral een foto!” (uh huh, ik zeg even niets..Let maar beter op het nummer van je fiets..Serieus NS?) :sleeping:

Reputatie 7
Badge

Ik heb een poosje geleden begrepen van een NS-medewerker dat de sloten binnen de fietsenstalling via een draadloze verbinding werken. Binnen dat netwerk wordt enkel dus het slot aan je chipkaart gekoppeld. Bij terugkomst wordt die dus weer ontkoppeld en wordt het bedrag afgeschreven. Tijdens de reis is er zeker geen sprake van een GPS en signaal van een mobiel netwerk.

Vanuit onze collega's van OV-fiets hebben we de volgende reactie ontvangen :smile:

Is er een draadloze verbinding nodig met de systemen van NS om het slot te ontgrendelen? Zo ja, wat als er een keer een storing is of als je gefietst bent naar een locatie met slechte netwerkdekking. Sta je dan in de middle of nowhere met een fiets die niet meer van slot kan, of werkt het systeem offline ook? 
Het nieuwe elektronische OV-fietsslot werkt op de verhuurlocatie met een draadloze verbinding om je verhuring (OV-fietsrit) te starten. Onderweg werkt het slot zelfstandig met jouw OV-chipkaart, dus hoef je je geen zorgen te maken over slechte dekking e.d. Je kunt het OV-fietsslot altijd weer openen met je OV-chipkaart. Ben je weer terug op de verhuurlocatie, dan sluit je het OV-fietsslot en beëindig je de verhuring.

Een OV-fiets kan natuurlijk ook defect raken, waarbij defecten niet altijd eenvoudig te zien zijn. In de huidige situatie kan je een defect melden bij de stallingsbeheerder of op de sleutelkluis bij een zelfservice-stalling. Maar is er ook over nagedacht hoe dat met dat nieuwe slot moet, want dan valt deze mogelijkheid op zelfservice locaties immers weg. Praktisch gezien zou dit met een app te regelen zijn (wel een extra drempel voor sommige gebruikers), met als voordeel dat je duidelijker kunt aangeven wat er defect is, maar op de instructiepagina over het nieuwe slot lees ik hier nog niks over. Dus vrees dat dit vergeten is! 
In de NS Lab-app kun je een OV-fiets defect melden. Op termijn zal dit ook mogelijk zijn in de NS-app. Reizigers die de app niet kunnen of willen gebruiken, kunnen een defect aan de OV-fiets bij het personeel van de huurlocatie melden. Op locaties zonder personeel kunnen reizigers het defect melden via de app. Ook komen onze collega’s van onderhoud regelmatig langs bij deze huurlocaties om alle OV-fietsen te controleren en te repareren als dat nodig is. 

Verder over defecte fietsen: je wilt natuurlijk ook voorkomen dat iemand een defecte fiets uit de stalling pakt en daardoor een eindje van de stalling ineens strandt. Naast het bij het vorige punt al genoemde over het kunnen melden van een defect lijkt het me dus ook van belang dat er in een stalling een onderscheid mogelijk is tussen correct functionerende fietsen en defecte exemplaren. Wellicht een idee om in de stalling een zone te maken waar je defecte fietsen kunt plaatsen? Maar ook dit valt of staat met de informatie natuurlijk. 
Bij defect gemelde OV-fietsen knippert het LED licht van het OV-fietsslot rood. Als je toch je OV-chipkaart aanbiedt bij het defecte OV-fietsslot zal het slot een foutmelding en een rood LED licht laten zien. Je kunt deze OV-fiets niet huren. Omdat defecte OV-fietsen niet beschikbaar zijn voor de verhuur worden deze fietsen niet meegeteld in het aantal beschikbare OV-fietsen van die locatie. Bij de meeste huurlocaties is geen ruimte om OV-fietsen apart te zetten. Defect gemelde OV-fietsen worden opgehaald op deze locatie en vervangen door andere OV-fietsen.  

 

Reputatie 7
Badge +1

Ben je weer terug op de verhuurlocatie, dan sluit je het OV-fietsslot en beëindig je de verhuring.

Is het met de elektrische sloten noodzakelijk om het fietsslot te sluiten om de huur te beëindigen? En dan doel ik vooral op de zelfservice locaties. Nu is dat namelijk niet nodig. 

Ha loklok8! Goede vraag! Ook voor ons is het allemaal nieuw dus ik check het voor de zekerheid even. Zodra ik meer weet laat ik het hier weten!

Reputatie 7
Badge +3


In de NS Lab-app kun je een OV-fiets defect melden. Op termijn zal dit ook mogelijk zijn in de NS-app. Reizigers die de app niet kunnen of willen gebruiken, kunnen een defect aan de OV-fiets bij het personeel van de huurlocatie melden. Op locaties zonder personeel kunnen reizigers het defect melden via de app. Ook komen onze collega’s van onderhoud regelmatig langs bij deze huurlocaties om alle OV-fietsen te controleren en te repareren als dat nodig is. 

Reizigers zonder app kunnen dus op locaties zonder personeel geen fiets defect melden.

Ik zie het volgende staan, hopelijk helpt dit!

“Slot sluiten: Onderweg sluit je het slot door het hangslot icoon kort in te drukken en de hendel naar beneden te doen. Je doet het slot dicht zonder je OV-chipkaart. Doe je 'm op slot in de stalling is je rit meteen beëindigd. Doe je de OV-fiets op slot op een andere locatie, dan open je deze weer met je OV-chipkaart. Wanneer een netwerk uitgevallen is kan de klant alsnog de fiets op slot zetten en weggaan​.”

Ik zal mijn ervaring delen: ik heb een fiets gehuurd in den Bosch en ben naar een feestje gegaan. Na afloop wilde ik met de fiets terug naar het station maar het slot ging niet meer open,  wat ik ook probeerde. Na het raadplegen van deze vragen in de NS app ben ik gaan bellen met de klantenservice. Omdat het al laat was en ik mijn trein dreigde te missen heb ik een taxi gebeld. Eenmaal in de taxi kreeg ik eindelijk de klantenservice aan de lijn. Die vertelde om te beginnen dat ik de taxi niet kon declareren omdat ik die zonder overleg had ingeschakeld.

Volgens de klantenservice ging het slot niet meer open omdat degene die de fiets voor mij huurt had, vergeten had hem goed af te sluiten. Die persoon is nu € 350 kwijt omdat hij zijn fiets nooit meer gaat terug vinden. Ik zit inmiddels in de trein en heb dus niet voor de fiets hoeven betalen. Wel voor de taxi 😒

Let dus goed op dat je je fiets goed afsluit!!

Badge +3

Let dus goed op dat je je fiets goed afsluit!!

En dus in de stalling nooit een fiets pakt waarvan het slot open is, of een fiets met elektronisch slot uit een kluisje meeneemt (bijv. Vught), is ook een topic over.

Volgens dat topic zou jij dan degene zijn die €50 moet betalen voor het ophalen van de fiets. Onzin natuurlijk, want jij hebt niets fout gedaan.

Gehuurd te Harderwijk op woensdag 13 april 2022: 2 OV-fietsen.

Deze hadden een elektronisch slot dat met de OV-chipkaart bediend moest worden.

Gebruiksaanwijzing in de bagagedrager. Hoe het kettingslot gebruikt moet worden, staat er echter niet bij. Maar na van alles geprobeerd te hebben, vonden we een oplossing die werkte: op het juiste moment het knopje lang indrukken.

Hele dag op deze wijze de fietsen gebruikt, totdat in de namiddag één van de fietsen niet meer van het slot te krijgen was. Een traag knipperend groen lichtje en geen reacties op de OV-chipkaart. Gelukkig waren de fietsen niet aan elkaar gekoppeld (nooit doen dus), zodat we één fiets over hadden om te gebruiken. Het handigste leek ons om even naar het station te fietsen, gelukkig op korte afstand; de bereidwillige medewerker kon echter niets doen, was een kwestie van de NS.

Eerst maar eens gegeten in een naburig restaurant, en gegoogeld naar wat er op internet te vinden was. We vonden een filmpje hoe het kettingslot te gebruiken: heel anders dan wij uitgevonden hadden, namelijk via het ringslot. En inschakelen van het NS-Klantenservice zou wel eens geld en tijd kunnen kosten. Dan maar weer terug naar de fiets, herhaaldelijk nog eens gerukt en getrokken, knopje ingedrukt etc., totdat plotseling het slot open ging. Hoera. Het slot hebben we niet meer durven te gebruiken.

Al met al een vervelende ervaring. Een geluk dat we niet in de middle of nowhere waren.

Reputatie 7
Badge +2

Nu NS op steeds meer stations de OV-fietsen vervangt door fietsen met elektronisch slot krijg ik het idee dat wat extra informatie op de website of in de stallingen wel op z'n plaats is. Alleen al gezien het aantal meldingen over niet juist beëindigde ritten hier op de community, of bijvoorbeeld het aantal fietsen met elektronisch slot dat ergens achtergelaten wordt.

Kwam hier op doordat me vanmiddag in Hoofddorp tijdens het uitzoeken van een OV-fiets opviel dat er hier in de stalling meerdere OV-fietsen met elektronisch slot stonden die niet op slot stonden! Als die reizigers allemaal een boete van 350 euro voor niet inleveren gehad hebben wordt NS er nog een keer rijk van😋 De verhalen hier kennende er maar eentje uitgezocht die wel op slot stond, maar ik zou hier dus op zich ook zomaar gratis een OV-fiets hebben kunnen gebruiken als ik minder eerlijk geweest was. Lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Vandaag 2 fietsen gehuurd op mijn ov-kaart bij station Castricum. Ik huurde voor het eerst fietsen met het elektronische slot. Ik had mij van tevoren ingelezen hoe je de fiets onderweg op slot kon zetten en weer van het slot kon halen. Prima uitleg, kon niet misgaan dacht ik! 

Ik heb fiets 1 uitgezocht. Deze stond niet op slot, en ben ermee naar buiten gelopen via het poortje (keuze ov-fiets). Vervolgens nog 2 fietsen uitgeprobeerd, maar de ene fietste te zwaar en bij de andere stond het zadel schuin omhoog aan de voorkant, niet echt fijn voor een dame. Helaas kan ik me van de zenuwen niet meer herinneren of ik deze ook weer op slot heb gezet! Moesten de fietsen nu wél of juist niet op slot staan? Toen ik fiets 2 had uitgezocht (ook niet op slot) ging de uitgang ‘piepen’ en moest ik hem eerst even op slot zetten en mijn kaart ertegenaan houden voordat ik eruit kon. Ik heb er totaal niet bij stilgestaan dat dit misschien bij fiets 1 ook wel had moeten gebeuren. Je kunt toch niet zomaar zo'n fiets meenemen? Of ging het poortje piepen omdat ik 2 fietsen op 1 kaart huurde? Verwarrend!!!

In alle vertrouwen zijn we vrolijk op pad gegaan en de fietsen op slot gezet in op de fietsparking bij strandafgang Egmond Binnen. Bij terugkomst ging fiets 1 niet meer van het slot. De klantenservice gebeld. De fiets bleek niet op mijn kaart te staan. De medewerker kon wél zien dat er 3 fietsen op mijn naam stonden! Dat was dan fiets 2 én de twee fietsen die ik in de stalling had uitgeprobeerd. Wat erg! Alles uitgelegd en hij ging een aantekening maken. Hij had het vaker gehoord...

We moesten met 1 fiets terug en fiets 2 moest worden opgehaald. het slot of de fiets kon niet op afstand worden gereset en/of op mijn kaart gezet worden. De NS medewerker kon de locatie Strandafgang Egmond Binnen niet vinden, er is geen straatnaam. Tja. Nu stond er gelukkig nog een bord, maar wat als je ergens midden in een bos staat? Voor de klantenservice-medewerkers ook niet makkelijk. Gelukkig was mijn medereiziger goed ter been, want het was nog een heel eind terug naar het station. Wat een domper.

Pas bij terugkomt begreep ik wat er was gebeurd. Degene die de fiets voor mij had gehuurd had hem niet op slot gezet en heeft blijkbaar gewoon de stalling uit kunnen lopen. Ik heb gewoon de fiets gepakt (net als altijd in de bemande stalling) en gedacht dat ik was geregistreerd via de toegangspoort “OV-fiets”. Ik ben er gewoon mee de stalling uitgelopen! Dat is toch gek?

Kan er niet iets gedaan worden om te voorkomen dat je vergeet om je teruggebrachte ov-fiets op slot te zetten? Een melding bij de uitgang of via de NS app?

Achteraf gezien staat de uitleg wel goed op de website, maar je kan hier wel heel snel de fout mee ingaan! Zeker als je voor het eerst op deze manier huurt. Je raakt toch in de war als je gewend bent aan een bemande stalling. Er stonden meerdere fietsen niet op slot en dan denk je toch dat het wel goed is. Er is ook geen enkel toezicht, niemand aan wie je iets kunt vragen.

Misschien moet er aan de uitleg op de website worden toegevoegd dat je er goed op moet letten dat je een fiets in de stalling uitkiest die op slot staat en dat je hem altijd EERST met je ov-kaart van het slot moet halen. Zo niet, dan staat de fiets niet op jouw naam. En als je de fiets vervolgens ergens op slot zet, krijg je hem nooit meer open. 

Met deze wetenschap gaat mij dit niet meer gebeuren, maar maak me wel zorgen dat er nu ineens 3 fietsen op mijn kaart staan in plaats van 2. 

Verder raad ik iedereen aan het slot van de fiets gelijk buiten de stalling te testen en vergeet hem niet op slot te zetten bij terugkomst. Anders de huurder na jou de pineut, zoals ik vandaag.

Reputatie 7
Badge +2

Kan er niet iets gedaan worden om te voorkomen dat je vergeet om je teruggebrachte ov-fiets op slot te zetten? Een melding bij de uitgang of via de NS app?

Dat is al gebeurd, alleen geeft NS hier weinig ruchtbaarheid aan. In de NS app kan je bij “Meer” → “Mijn NS” de OV-fiets ritinformatie inschakelen (door het invoeren van het nummer van de gehuurde fiets koppel je abonnement en account).

Als je dat geactiveerd hebt krijg je een pushmelding als de verhuur start en eindigt. Tevens zie je welk fietsnummer je gehuurd hebt, wat nogal van pas kan komen als je je fiets ergens parkeert waar anderen ook een OV-fiets geparkeerd hebben (dan vindt je 'm makkelijker terug).

Overigens wel heel bijzonder dat je met die elektronische sloten blijkbaar 3 fietsen kunt huren, want de website van OV-fiets vermeldt nog altijd dat je maximaal twee fietsen op één abonnement kunt huren.

Tot slot: het is natuurlijk logisch dat het poortje in de stalling niks doet voor je verhuurtransactie, want dat poortje weet niet welke fiets je meeneemt. Als bij het afsluiten van de rit de communicatie met het systeem fout gaat wil een slot na het op slot zetten nog wel eens weer open springen. Dus het is verstandig om niet onmiddellijk na het inleveren weg te lopen.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt dus eigenlijk geheel gratis, op kosten van de vorige huurder, een OV-fiets met electronisch slot gebruiken als deze door de vorige huurder niet op slot is gezet. Je moet dan alleen de fiets zelf niet ergens op slot zetten, want dan gaat het electronische slot niet meer open. Eventueel kun je de fiets op slot zetten als je zelf een los (ketting)slot bij je hebt. Na gebruik zet je hem weer terug bij het station, ook weer niet op slot. Of je laat hem gewoon zomaar ergens achter als je niet meer terug hoeft naar het station en dan wordt die na enige tijd wel door iemand gemeld en wordt die opgehaald. Top systeem. 

Reputatie 7
Badge +2

Mja, en dat gebeurt ook wel regelmatig gezien het aantal topics over gevonden OV-fietsen (99% met elektronisch slot) hier op de community geëxplodeerd is de laatste tijd.
En NS blijft ondertussen maar steeds meer stallingen ombouwen naar die sloten zonder dat een lampje gaat branden...

Reputatie 7

Pun intended, Daniel ?

Reputatie 7
Badge +2

Was het maar een grap, het is helaas de waarheid in dit geval.

Reputatie 2

Vandaag voor de 2de keer (in ong. 5 keer huren) een OV fiets met nieuw slot gehuurd, welke het onderweg begaf - oftewel fietsslot deed het onderweg niet meer. Beide keren kon de fiets daardoor niet onderweg op slot worden gezet.

 

Vandaag probeerde ik onderweg de fiets op slot te zetten - leek goed te gaan todat kennelijk de interne batterij het begaf. Zal wel leeg zijn geweest. Maar hoe had ik dit bij aanvang van de huur kunnen weten?? Nu stond ik dus met een fiets waarvan het slot niks meer deed. Terug bij OV fietsstalling kun je zo’n fiets dus ook NIET op slot zetten en daarmee uitchecken.

 

Geprobeerd dit te melden via de NS info paal binnen in de fietsenstalling: niet mogelijk. Er is momenteel dus GEEN systeem om kapotte OV fietsen met het nieuwe slot te melden, anders dan bellen naar NS Klantenservice en hopen dat je niet te lang in de wacht staat. Onhandig, want die fiets die ik heb teruggebracht moet niet opnieuw verhuurd worden totdat het slot is gefixt.

 

Reputatie 7
Badge +2

Dat kan je bij aanvang van de huur niet weten, typisch iets waar NS bij invoering van die sloten niet aan gedacht heeft. Vroeger kon je nog stellen dat het afbreken van een sleuteltje of het verliezen ervan je eigen fout is, maar met die elektronische sloten zadelt NS je op met hun slecht geteste systeem waar alle aanloopproblemen nog altijd in zitten.

Ik had zelf al eens zo'n fiets met nieuw slot die niet meer op slot wilde, daar wist de beheerder van de stalling de rit nog wel af te sluiten door de fiets defect te melden. Dat schijnt tegenwoordig via de OV-fiets ritinformatie in de NS-app te kunnen.

Alleen… NS zet alleen op de site dat het zou kunnen via de app, maar niet hoe...

Vandaag zelf weer eens zo'n fiets met elektronisch slot gehad die ik gelukkig onderweg niet op slot heb hoeven zetten. Maar ik zie nu niks in de app waarmee ik defecten aan de fiets die ik had zou kunnen melden. Of die mogelijkheid moet weer verdwijnen enige tijd na het inleveren?

Badge +3

Vandaag zelf weer eens zo'n fiets met elektronisch slot gehad die ik gelukkig onderweg niet op slot heb hoeven zetten. Maar ik zie nu niks in de app waarmee ik defecten aan de fiets die ik had zou kunnen melden. Of die mogelijkheid moet weer verdwijnen enige tijd na het inleveren?

Neem aan dat je de fiets wel ziet staan in de app, en dat het er eentje met een ‘nieuw slot’ was?

Reputatie 7
Badge +2

Vandaag zelf weer eens zo'n fiets met elektronisch slot gehad die ik gelukkig onderweg niet op slot heb hoeven zetten. Maar ik zie nu niks in de app waarmee ik defecten aan de fiets die ik had zou kunnen melden. Of die mogelijkheid moet weer verdwijnen enige tijd na het inleveren?

Neem aan dat je de fiets wel ziet staan in de app, en dat het er eentje met een ‘nieuw slot’ was?

Ja, maar geen optie om defecten te melden…

 

Reputatie 2

Ja, het lijkt alsof men ‘vergeten’ is een mogelijkheid te geven defecten te melden.

  • Voor onderweg zijn de opties: scan de QR code of ga naar www……./slot. Via allebei de manieren valt er geen defect te melden
  • In een onbemande fietsenstalling is er geen mogelijkheid om iets te melden. De NS infoknop bij de uitgang verbind wel naar iemand door, maar die neemt geen meldingen van defecte fietsen aan
  • De app geeft die mogelijkheid ook niet

Dus voor zover de stalling niet bemand is, is het mij een raadsel hoe je na afloop van een rit een defect door zou kunnen geven. En tijdens een rit: helaas, pindakaas.

 

Voor de goede orde: ik heb vandaag mijn zware kettingslot meegenomen - ik ging 3 musea bezoeken op max 15km van de stad en besloot geen risico te nemen met een OV fiets met ‘nieuw slot’ welke het mogelijk weer eens niet zou doen → of niet dicht, of niet meer open. Dan maar mijn eigen kettingslot tbv elk museumbezoek….. beetje belachelijk, maar daarmee liep ik in ieder geval weinig financieel risico aangezien de gevolg-kosten van een niet werkend elektronisch slot op de reiziger worden afgewenteld.

Ik heb gisteren toevallig zelf ook een OV fiets met een nieuw slot gehuurd en kon in de app defecten melden (er was een aparte knop voor), maar dat kon slechts tot een uur na het inleveren (stond er ook bij). Als ik nu bij de betreffende rit kijk, zie ik de knop inderdaad niet meer, dus na dat uur zal dan de knop automatisch verdwenen zijn.

Reageer