Elektronisch slot OV-fiets | NS Community

Elektronisch slot OV-fiets

  • 11 January 2021
  • 47 reacties
  • 2860 Bekeken

Reputatie 7
Badge +2

Vandaag las ik het persbericht over het nieuwe OV-fietsslot. Op zich best praktisch natuurlijk, het is zeker in een zelfservice-locatie soms een behoorlijke zoektocht naar de fiets die bij de verstrekte sleutel hoort.

Nou vroeg ik me wel af of er ook over bepaalde zaken wel echt is nagedacht…

  • Is er een draadloze verbinding nodig met de systemen van NS om het slot te ontgrendelen? Zo ja, wat als er een keer een storing is of als je gefietst bent naar een locatie met slechte netwerkdekking. Sta je dan in de middle of nowhere met een fiets die niet meer van slot kan, of werkt het systeem offline ook?
  • Een OV-fiets kan natuurlijk ook defect raken, waarbij defecten niet altijd eenvoudig te zien zijn. In de huidige situatie kan je een defect melden bij de stallingsbeheerder of op de sleutelkluis bij een zelfservice-stalling. Maar is er ook over nagedacht hoe dat met dat nieuwe slot moet, want dan valt deze mogelijkheid op zelfservice locaties immers weg. Praktisch gezien zou dit met een app te regelen zijn (wel een extra drempel voor sommige gebruikers), met als voordeel dat je duidelijker kunt aangeven wat er defect is, maar op de instructiepagina over het nieuwe slot lees ik hier nog niks over. Dus vrees dat dit vergeten is!
  • Verder over defecte fietsen: je wilt natuurlijk ook voorkomen dat iemand een defecte fiets uit de stalling pakt en daardoor een eindje van de stalling ineens strandt. Naast het bij het vorige punt al genoemde over het kunnen melden van een defect lijkt het me dus ook van belang dat er in een stalling een onderscheid mogelijk is tussen correct functionerende fietsen en defecte exemplaren. Wellicht een idee om in de stalling een zone te maken waar je defecte fietsen kunt plaatsen? Maar ook dit valt of staat met de informatie natuurlijk.

Ben benieuwd of er iemand wat meer kan vertellen over deze punten. Hoop natuurlijk dat ik er in veel gevallen naast zit en er wel over is nagedacht. Want op zich lijkt deze vernieuwing me best handig, maar aan de andere kant ook weer niet in alle gevallen...


47 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb tot nu toe één keer een fiets met zo'n nieuw slot gehuurd. Het leek allemaal goed te gaan, maar toen ik 'm even op slot zette om naar een winkel te gaan, stond-ie tien minuten later gewoon open. Volgens mij heb ik niks verkeerds gedaan, dus geen idee … Gelukkig stond-ie er nog 🙂 Heb voor de zekerheid bij het inleveren maar even een foto gemaakt van de op slot gezette fiets, maar verder geen gedoe gehad, dus dat lijkt wel gewoon goed gegaan.

Ik blijf het heel bijzonder vinden dat de nieuwe sloten als een verbetering worden gezien. Met een sleutel had je dit soort gedoe gewoon nooit.

Badge +3

Vermoed dat het ook wel eens mis gaat in de stalling zelf tijdens het afsluiten, (paars lampje?) waardoor het slot weer open springt terwijl jij nietsvermoedend al weggelopen bent? Zoiets kan ook nog aan de communicatie met de stalling liggen.

Dan heeft iemand die een open fiets meeneemt (net zoals de fietsen met oude sloten waar de sleutels gewoon in zaten) natuurlijk een probleem onderweg, en jijzelf natuurlijk ook (wegens een niet afgesloten rit tot misschien wel een vermiste fiets).

Maar volgens mij (ken de sloten niet) wordt correct afsluiten in de stalling toch ook bevestigd met een blauw lampje of zo? Let daar dus goed op, of voor NS maak dat nóg duidelijker.

Niet goed afsluiten onderweg (slot springt spontaan weer open) is natuurlijk ook een probleem.

Een ov-chipkaart betrekken bij het afsluiten zou ook nog kunnen maar lijkt me lastig/onhandig, en is natuurlijk een extra handeling t.o.v. oude sloten en een fiets inleveren bij een bemenste stalling, waar je ov-chipkaart ook niet nodig was (de fiets/sleutel werden gescand en daarmee was de verhuur afgesloten).

Reputatie 7
Badge +2

Volgens mij zetten mensen hun fiets wel op slot, maar ik heb meermaals in stallingen gezien dat ze hun OV-chipkaart ook bij het slot houden bij het op slot zetten. Dan openen ze dus vervolgens het slot zelf weer en blijft de fiets met geopend slot en doorlopende huur achter.

Er was laatst zelfs een topic hier van iemand die precies beschreef dat gedaan te hebben.

Een rood knipperend lampje bij een niet verhuurbare fiets heb ik een tijdje terug in Hoofddorp al eens gehad. Daarna een andere geprobeerd en toen kreeg ik wel letterlijk groen licht.

Reputatie 7
Badge +3

Wel moeten ze soms even wennen, want de fiets moet bij het inleveren op slot worden gezet. Dit is nodig om de verhuur te beëindigen. Om te voorkomen dat reizigers per ongeluk een fiets meenemen die niet op slot staat, heeft NS een verbetering doorgevoerd.

Dus het echte probleem is dat sommige mensen de fiets niet op slot zetten bij het inleveren. Misschien moet je daar dan een verbetering voor bedenken?

Badge +3

Ik neem aan dat er gewoon een software-update naar de huidige sloten gepusht kan worden.

Een speakertje en meerkleuren-ledje zitten er al in. 

 

Reputatie 7
Badge +1

Op NS Nieuws nu ook een artikel over de nieuwe sloten voor de OV-fietsen op Leiden Centraal. Daarin staat o.a.

Om te voorkomen dat reizigers per ongeluk een fiets meenemen die niet op slot staat, heeft NS een verbetering doorgevoerd. Als een reiziger een OV-chipkaart aanbiedt waarmee de fiets niet is gehuurd, laat het slot een hard geluid horen en is er een rood licht te zien. Een andere verbetering is dat het slot een groen licht toont, zodra de huur is gestart en je de OV-fiets kunt meenemen. 

Dit lijkt me al een goed verbetering, al voorkomt het niet dat reizigers die een fiets terug brengen deze niet op slot zetten. Zo kan het zijn dat er meerdere OV-fietsen op een verhuurlocatie staan die niet verhuurd kunnen worden omdat de fiets niet op slot gezet is. Maar als je een groen lichtje krijgt, weet je in ieder geval dat jij die fiets gehuurd heb en dat je niet het probleem hebt dat je de fiets later niet meer van het slot krijgt. 

 

Dus we hebben nu nieuwe "nieuwe sloten” die een geluid maken en een rood licht laten zien. Uniek voor Leiden dus blijkbaar. Ben benieuwd of al die andere stations waarop de fietsen met “oude” nieuwe sloten staan dan ook dit slot krijgen. Ik kan mij nl niet voorstellen dat deze feature al voorgeprogrammeerd ook op de oude nieuwe sloten zit. Al met al heb ik helaas weer de indruk dat de nieuwe sloten overhaast zijn geplaatst en dat er totaal niet over mogelijke problemen is nagedacht. 

Reputatie 7
Badge +3

Op NS Nieuws nu ook een artikel over de nieuwe sloten voor de OV-fietsen op Leiden Centraal. Daarin staat o.a.

Om te voorkomen dat reizigers per ongeluk een fiets meenemen die niet op slot staat, heeft NS een verbetering doorgevoerd. Als een reiziger een OV-chipkaart aanbiedt waarmee de fiets niet is gehuurd, laat het slot een hard geluid horen en is er een rood licht te zien. Een andere verbetering is dat het slot een groen licht toont, zodra de huur is gestart en je de OV-fiets kunt meenemen. 

Dit lijkt me al een goed verbetering, al voorkomt het niet dat reizigers die een fiets terug brengen deze niet op slot zetten. Zo kan het zijn dat er meerdere OV-fietsen op een verhuurlocatie staan die niet verhuurd kunnen worden omdat de fiets niet op slot gezet is. Maar als je een groen lichtje krijgt, weet je in ieder geval dat jij die fiets gehuurd heb en dat je niet het probleem hebt dat je de fiets later niet meer van het slot krijgt. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag in het LD:

Inmiddels heeft de helft van de OV-fietsen in Nederland een nieuw elektronisch slot, dat reizigers kunnen openen met hun OV-chipkaart. En daar komen vanaf woensdag alle 660 OV-fietsen op Leiden Centraal bij, meldt de NS. Reizigers hoeven daardoor niet meer hun chipkaart te laten scannen door een NS-medewerker.

De NS meldt dat bij de OV-fietsen met de oude sloten maandelijks zo'n vijfhonderd fietssleutels verdwenen. Het is dan ook de bedoeling dat alle OV-fietsen het nieuwe slot krijgen. Eerder dit jaar kregen onder andere alle fietsen in Amsterdam en Delft het nieuwe slot al en later dit jaar volgen nog die van de stations Houten en Houten Castellum.

De NS meldt dat medewerkers in de stationsfietsenstallingen van Leiden de reizigers waar nodig zullen bijstaan. Ook hangen er posters om de mensen te informeren over de nieuwe werkwijze.

Dus met de oude sloten verdwenen per maand 500 fietssleutels en met de nieuwe sloten raken 1000 reizigers gestrand. En dan heeft nu pas de helft van de OV-fietsen dit nieuwe slot. Echt een verbetering zeg. 

Badge +3

Wat zijn eigenlijk de spects van dit slot?
Ik zie een kaart reader, vermoed iets van GPS en baterij.

Ik ben ze nog niet tegengekomen, maar GPS zit er niet in. De communicatie met de stalling is via Wi-Fi (kan ook BlueTooth zijn maar bij grote stallingen zal dat niet werken). Waarschijnlijk zit er ook een klein zonnecelletje op.

Ik zag ooit een filmpje waar iemand een soortgelijk slot uit elkaar haalde, zodra ik die vind post ik hem.

Wat zijn eigenlijk de spects van dit slot?
Ik zie een kaart reader, vermoed iets van GPS en baterij.

Badge +3

De ziekte van deze tijd is het op de proppen komen met oplossingen voor problemen die er niet zijn.

Het doet mij sterk denken aan de waanzin met ‘fobs’ in plaats van autosleutel die het altijd doet. En ook niet op afstand kan worden uitgelezen.

Die dingen zijn wel handig en redelijk betrouwbaar, maar je hebt gelijk want de lokale schoenen/sleutelmaker kan die dingen gewoon kopiëren. Weliswaar met de nodige papierwinkel (kentekenkaart, verzekeringsbewijs e.d.) en mogelijk registratie/aanvraag via RDW, maar een kwaadwillende met soortgelijke apparatuur kan dat natuurlijk ook.

Op afstand uitlezen is vrijwel onmogelijk, het is wat ingewikkelder dan een kopietje maken van een TAN lijst die banken voorheen gebruikten, dus de code die zo’n sleutel uitzendt is maar heel beperkt geldig.

Voor een fiets(sleutel) vind ik het maar een suf idee, enige handige zou zijn dat je op een knopje zou kunnen drukken ‘bliep bliep, waar is mijn fiets?’ of zo… 

Reputatie 7
Badge +3

De ziekte van deze tijd is het op de proppen komen met oplossingen voor problemen die er niet zijn.

Het doet mij sterk denken aan de waanzin met ‘fobs’ in plaats van autosleutel die het altijd doet. En ook niet op afstand kan worden uitgelezen.

Reputatie 7
Badge +3

In een artikel laatst over de populariteit van de OV fiets stond dit nogal hilarische stukje:

Naast het managen van de groei werkt NS ook hard aan vernieuwing van de dienst. Zo moet een nieuw slot de huurder nog meer gebruiksgemak bieden.

Oh, wat een gemak zeg….

 

Reputatie 7
Badge +1

Dat zijn er eh, best veel…

 

'Slim' slot op OV-fiets laat duizend reizigers per maand gestrand achter

Het nieuwe 'slimme' slot op OV-fietsen worstelt ruim twee jaar na de introductie nog steeds met kinderziektes. In de laatste maand waarover cijfers beschikbaar zijn blokkeerden meer dan duizend fietsen halverwege de reis, tot frustratie van gestrande reizigers.

De introductie ervan verloopt echter stroef. Veel reizigers die de fiets vergrendelen wanneer ze hun bestemming hebben bereikt, krijgen het slot daarna niet meer open voor de terugreis. Op het online forum van de NS zijn tientallen klachten te vinden van gedupeerden.

Bron

Ondertussen vind NS blijkbaar nog steeds dat het prima gaat op deze manier. Het spreekwoord beter ten halve gekeerd dan ten hele gewaald is niet bekend bij NS. 

Badge +3

Auteurs: Eric van den Berg en Bas Bosman

Die laatste naam klinkt bekend… en heeft (vanuit BNR) wel wat inzicht in ‘geneuzel’ met ov-chipkaarten.

Och ja die 1% met klachten (dit in de meest recente maand waarover de NS gegevens heeft)… zouden er best eens meer kunnen zijn?

Gezien het aantal meldingen op social media en hier, met name meldingen van anderen over ‘er staat hier al x weken een fiets’ (en huurder onbekend?) Maar goed, bij ergens achtergelaten fietsen zonder zo’n slot (festivalterreinen en zo) speelt hetzelfde.

Neem niet aan dat een festivalganger of vierdaagseloper dan zegt dat die 50 euro ophaalkosten of 350 euro vervangingswaarde niet zo spannend is (dus haal maar op of de vinder mag hem houden)… 🙄

Hele systeem is/was zo lek als een vergiet dus, en dat probleem met die sloten helpt reizigers die te goeder trouw zijn niet.

Reputatie 7
Badge +2

Dat zijn er eh, best veel…

 

'Slim' slot op OV-fiets laat duizend reizigers per maand gestrand achter

Het nieuwe 'slimme' slot op OV-fietsen worstelt ruim twee jaar na de introductie nog steeds met kinderziektes. In de laatste maand waarover cijfers beschikbaar zijn blokkeerden meer dan duizend fietsen halverwege de reis, tot frustratie van gestrande reizigers.

De introductie ervan verloopt echter stroef. Veel reizigers die de fiets vergrendelen wanneer ze hun bestemming hebben bereikt, krijgen het slot daarna niet meer open voor de terugreis. Op het online forum van de NS zijn tientallen klachten te vinden van gedupeerden.

Bron

Reputatie 7
Badge +2

De vraag is of de kluizen nog wel in gebruik zijn? Er zouden daar 20 fietsen zijn, dus waarschijnlijk is dat zo’n nieuw fietsverhuurpunt (glazen hok, te openen met een ov-chipkaart) waar de fietsen in staan?

Er staat duidelijk op de kluizen dat daar fietsen met elektronisch slot in staan, dus dat lijkt me niet. Overigens zijn die 20 fietsen er alleen op 8 juni dit jaar gedurende een uur geweest, dus dat lijkt een foutje met het vervangen van de fietsen waarbij de oude nog niet ontkoppeld waren.

Daarna zijn er nog een tijdje 9 geweest (één fiets met sleutel buiten de kluizen allicht die door de klantenservice is afgesloten), maar sinds 13 juni komt het aantal hoogst zelfden boven de 8 wat precies klopt met één blok met kluizen zoals daar aanwezig is.

Reputatie 2

Is zo’n open abri met OV fietsen niet steel-gevoelig? Als de fietsen niet ergens vergrendeld in een rek staan, dan zou ik denken dat je zo met een busje kan komen voorrijden en OV fietsen inladen. Want iemand die een OV fiets terugbrengt, hoeft normaal gesproken niet ook te zorgen dat ketting rond een paal o.i.d. wordt vastgemaakt - zoals je wel zou doen als je je eigen fiets achterlaat in een open fietsenstalling.

Badge +3

De vraag is of de kluizen nog wel in gebruik zijn? Er zouden daar 20 fietsen zijn, dus waarschijnlijk is dat zo’n nieuw fietsverhuurpunt (glazen hok, te openen met een ov-chipkaart) waar de fietsen in staan?

Of zoiets https://www.treinenweb.nl/nieuws/9966/ns-past-onbeheerde-verhuurlocaties-ov-fietsen-aan.html

Reputatie 7
Badge +2

Gistermiddag kwam ik met de trein langs station Ravenstein en zag dat ze daar tegenwoordig OV-fietsen met elektronisch slot in de fietskluizen hebben staan. De gleuf waar je normaal je chipkaart in stak om een kluis te openen (en het display en het al veel langer niet gebruikte toetsenblok voor de pincode) is daarbij afgedekt met een plaat.

De quizvraag is nu alleen: hoe open je daar dan een kluis om een fiets te pakken?

Wat wel een voordeel kan zijn hier: als het wifi-netwerk genoeg bereik heeft buiten de kluizen zou je in elk geval ook een fiets kunnen inleveren als alle kluizen al vol zitten.

Reputatie 5

Waarom wil NS zo nodig alle ov-fietssloten vervangen door electronische sloten? Zeker nu er zo vaak storingen bij voorkomen zou ik als NS iig wachten met invoeren totdat die problemen verholpen zijn. En wat is er eigenlijk mis met een degelijk ouderwets sleutelslot?

Reputatie 7
Badge +2

M'n reactie van 27 mei in dit topic schreef ik in de trein naar huis na inleveren van de OV-fiets met elektronisch slot, toen zag ik de knop ook al niet. En aangezien Almelo - Amersfoort precies een uur duurt werkt er dus blijkbaar iets niet helemaal naar behoren😉

Ik heb gisteren toevallig zelf ook een OV fiets met een nieuw slot gehuurd en kon in de app defecten melden (er was een aparte knop voor), maar dat kon slechts tot een uur na het inleveren (stond er ook bij). Als ik nu bij de betreffende rit kijk, zie ik de knop inderdaad niet meer, dus na dat uur zal dan de knop automatisch verdwenen zijn.

Reputatie 2

Ja, het lijkt alsof men ‘vergeten’ is een mogelijkheid te geven defecten te melden.

  • Voor onderweg zijn de opties: scan de QR code of ga naar www……./slot. Via allebei de manieren valt er geen defect te melden
  • In een onbemande fietsenstalling is er geen mogelijkheid om iets te melden. De NS infoknop bij de uitgang verbind wel naar iemand door, maar die neemt geen meldingen van defecte fietsen aan
  • De app geeft die mogelijkheid ook niet

Dus voor zover de stalling niet bemand is, is het mij een raadsel hoe je na afloop van een rit een defect door zou kunnen geven. En tijdens een rit: helaas, pindakaas.

 

Voor de goede orde: ik heb vandaag mijn zware kettingslot meegenomen - ik ging 3 musea bezoeken op max 15km van de stad en besloot geen risico te nemen met een OV fiets met ‘nieuw slot’ welke het mogelijk weer eens niet zou doen → of niet dicht, of niet meer open. Dan maar mijn eigen kettingslot tbv elk museumbezoek….. beetje belachelijk, maar daarmee liep ik in ieder geval weinig financieel risico aangezien de gevolg-kosten van een niet werkend elektronisch slot op de reiziger worden afgewenteld.

Reputatie 7
Badge +2

Vandaag zelf weer eens zo'n fiets met elektronisch slot gehad die ik gelukkig onderweg niet op slot heb hoeven zetten. Maar ik zie nu niks in de app waarmee ik defecten aan de fiets die ik had zou kunnen melden. Of die mogelijkheid moet weer verdwijnen enige tijd na het inleveren?

Neem aan dat je de fiets wel ziet staan in de app, en dat het er eentje met een ‘nieuw slot’ was?

Ja, maar geen optie om defecten te melden…

 

Reageer