Elektronisch slot OV-fiets

  • 11 January 2021
  • 47 reacties
  • 2871 Bekeken

Reputatie 7
Badge +2

Vandaag las ik het persbericht over het nieuwe OV-fietsslot. Op zich best praktisch natuurlijk, het is zeker in een zelfservice-locatie soms een behoorlijke zoektocht naar de fiets die bij de verstrekte sleutel hoort.

Nou vroeg ik me wel af of er ook over bepaalde zaken wel echt is nagedacht…

  • Is er een draadloze verbinding nodig met de systemen van NS om het slot te ontgrendelen? Zo ja, wat als er een keer een storing is of als je gefietst bent naar een locatie met slechte netwerkdekking. Sta je dan in de middle of nowhere met een fiets die niet meer van slot kan, of werkt het systeem offline ook?
  • Een OV-fiets kan natuurlijk ook defect raken, waarbij defecten niet altijd eenvoudig te zien zijn. In de huidige situatie kan je een defect melden bij de stallingsbeheerder of op de sleutelkluis bij een zelfservice-stalling. Maar is er ook over nagedacht hoe dat met dat nieuwe slot moet, want dan valt deze mogelijkheid op zelfservice locaties immers weg. Praktisch gezien zou dit met een app te regelen zijn (wel een extra drempel voor sommige gebruikers), met als voordeel dat je duidelijker kunt aangeven wat er defect is, maar op de instructiepagina over het nieuwe slot lees ik hier nog niks over. Dus vrees dat dit vergeten is!
  • Verder over defecte fietsen: je wilt natuurlijk ook voorkomen dat iemand een defecte fiets uit de stalling pakt en daardoor een eindje van de stalling ineens strandt. Naast het bij het vorige punt al genoemde over het kunnen melden van een defect lijkt het me dus ook van belang dat er in een stalling een onderscheid mogelijk is tussen correct functionerende fietsen en defecte exemplaren. Wellicht een idee om in de stalling een zone te maken waar je defecte fietsen kunt plaatsen? Maar ook dit valt of staat met de informatie natuurlijk.

Ben benieuwd of er iemand wat meer kan vertellen over deze punten. Hoop natuurlijk dat ik er in veel gevallen naast zit en er wel over is nagedacht. Want op zich lijkt deze vernieuwing me best handig, maar aan de andere kant ook weer niet in alle gevallen...


47 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt dus eigenlijk geheel gratis, op kosten van de vorige huurder, een OV-fiets met electronisch slot gebruiken als deze door de vorige huurder niet op slot is gezet. Je moet dan alleen de fiets zelf niet ergens op slot zetten, want dan gaat het electronische slot niet meer open. Eventueel kun je de fiets op slot zetten als je zelf een los (ketting)slot bij je hebt. Na gebruik zet je hem weer terug bij het station, ook weer niet op slot. Of je laat hem gewoon zomaar ergens achter als je niet meer terug hoeft naar het station en dan wordt die na enige tijd wel door iemand gemeld en wordt die opgehaald. Top systeem. 

Reputatie 7
Badge +2

Nu NS op steeds meer stations de OV-fietsen vervangt door fietsen met elektronisch slot krijg ik het idee dat wat extra informatie op de website of in de stallingen wel op z'n plaats is. Alleen al gezien het aantal meldingen over niet juist beëindigde ritten hier op de community, of bijvoorbeeld het aantal fietsen met elektronisch slot dat ergens achtergelaten wordt.

Kwam hier op doordat me vanmiddag in Hoofddorp tijdens het uitzoeken van een OV-fiets opviel dat er hier in de stalling meerdere OV-fietsen met elektronisch slot stonden die niet op slot stonden! Als die reizigers allemaal een boete van 350 euro voor niet inleveren gehad hebben wordt NS er nog een keer rijk van😋 De verhalen hier kennende er maar eentje uitgezocht die wel op slot stond, maar ik zou hier dus op zich ook zomaar gratis een OV-fiets hebben kunnen gebruiken als ik minder eerlijk geweest was. Lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag in het LD:

Inmiddels heeft de helft van de OV-fietsen in Nederland een nieuw elektronisch slot, dat reizigers kunnen openen met hun OV-chipkaart. En daar komen vanaf woensdag alle 660 OV-fietsen op Leiden Centraal bij, meldt de NS. Reizigers hoeven daardoor niet meer hun chipkaart te laten scannen door een NS-medewerker.

De NS meldt dat bij de OV-fietsen met de oude sloten maandelijks zo'n vijfhonderd fietssleutels verdwenen. Het is dan ook de bedoeling dat alle OV-fietsen het nieuwe slot krijgen. Eerder dit jaar kregen onder andere alle fietsen in Amsterdam en Delft het nieuwe slot al en later dit jaar volgen nog die van de stations Houten en Houten Castellum.

De NS meldt dat medewerkers in de stationsfietsenstallingen van Leiden de reizigers waar nodig zullen bijstaan. Ook hangen er posters om de mensen te informeren over de nieuwe werkwijze.

Dus met de oude sloten verdwenen per maand 500 fietssleutels en met de nieuwe sloten raken 1000 reizigers gestrand. En dan heeft nu pas de helft van de OV-fietsen dit nieuwe slot. Echt een verbetering zeg. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb tot nu toe één keer een fiets met zo'n nieuw slot gehuurd. Het leek allemaal goed te gaan, maar toen ik 'm even op slot zette om naar een winkel te gaan, stond-ie tien minuten later gewoon open. Volgens mij heb ik niks verkeerds gedaan, dus geen idee … Gelukkig stond-ie er nog 🙂 Heb voor de zekerheid bij het inleveren maar even een foto gemaakt van de op slot gezette fiets, maar verder geen gedoe gehad, dus dat lijkt wel gewoon goed gegaan.

Ik blijf het heel bijzonder vinden dat de nieuwe sloten als een verbetering worden gezien. Met een sleutel had je dit soort gedoe gewoon nooit.

Reputatie 7
Badge +3

In een artikel laatst over de populariteit van de OV fiets stond dit nogal hilarische stukje:

Naast het managen van de groei werkt NS ook hard aan vernieuwing van de dienst. Zo moet een nieuw slot de huurder nog meer gebruiksgemak bieden.

Oh, wat een gemak zeg….

 

Reputatie 7
Badge +2

Dat zijn er eh, best veel…

 

'Slim' slot op OV-fiets laat duizend reizigers per maand gestrand achter

Het nieuwe 'slimme' slot op OV-fietsen worstelt ruim twee jaar na de introductie nog steeds met kinderziektes. In de laatste maand waarover cijfers beschikbaar zijn blokkeerden meer dan duizend fietsen halverwege de reis, tot frustratie van gestrande reizigers.

De introductie ervan verloopt echter stroef. Veel reizigers die de fiets vergrendelen wanneer ze hun bestemming hebben bereikt, krijgen het slot daarna niet meer open voor de terugreis. Op het online forum van de NS zijn tientallen klachten te vinden van gedupeerden.

Bron

Reputatie 7
Badge +2

Dat kan je bij aanvang van de huur niet weten, typisch iets waar NS bij invoering van die sloten niet aan gedacht heeft. Vroeger kon je nog stellen dat het afbreken van een sleuteltje of het verliezen ervan je eigen fout is, maar met die elektronische sloten zadelt NS je op met hun slecht geteste systeem waar alle aanloopproblemen nog altijd in zitten.

Ik had zelf al eens zo'n fiets met nieuw slot die niet meer op slot wilde, daar wist de beheerder van de stalling de rit nog wel af te sluiten door de fiets defect te melden. Dat schijnt tegenwoordig via de OV-fiets ritinformatie in de NS-app te kunnen.

Alleen… NS zet alleen op de site dat het zou kunnen via de app, maar niet hoe...

Vandaag zelf weer eens zo'n fiets met elektronisch slot gehad die ik gelukkig onderweg niet op slot heb hoeven zetten. Maar ik zie nu niks in de app waarmee ik defecten aan de fiets die ik had zou kunnen melden. Of die mogelijkheid moet weer verdwijnen enige tijd na het inleveren?

Reputatie 2

Is zo’n open abri met OV fietsen niet steel-gevoelig? Als de fietsen niet ergens vergrendeld in een rek staan, dan zou ik denken dat je zo met een busje kan komen voorrijden en OV fietsen inladen. Want iemand die een OV fiets terugbrengt, hoeft normaal gesproken niet ook te zorgen dat ketting rond een paal o.i.d. wordt vastgemaakt - zoals je wel zou doen als je je eigen fiets achterlaat in een open fietsenstalling.

Vandaag 2 fietsen gehuurd op mijn ov-kaart bij station Castricum. Ik huurde voor het eerst fietsen met het elektronische slot. Ik had mij van tevoren ingelezen hoe je de fiets onderweg op slot kon zetten en weer van het slot kon halen. Prima uitleg, kon niet misgaan dacht ik! 

Ik heb fiets 1 uitgezocht. Deze stond niet op slot, en ben ermee naar buiten gelopen via het poortje (keuze ov-fiets). Vervolgens nog 2 fietsen uitgeprobeerd, maar de ene fietste te zwaar en bij de andere stond het zadel schuin omhoog aan de voorkant, niet echt fijn voor een dame. Helaas kan ik me van de zenuwen niet meer herinneren of ik deze ook weer op slot heb gezet! Moesten de fietsen nu wél of juist niet op slot staan? Toen ik fiets 2 had uitgezocht (ook niet op slot) ging de uitgang ‘piepen’ en moest ik hem eerst even op slot zetten en mijn kaart ertegenaan houden voordat ik eruit kon. Ik heb er totaal niet bij stilgestaan dat dit misschien bij fiets 1 ook wel had moeten gebeuren. Je kunt toch niet zomaar zo'n fiets meenemen? Of ging het poortje piepen omdat ik 2 fietsen op 1 kaart huurde? Verwarrend!!!

In alle vertrouwen zijn we vrolijk op pad gegaan en de fietsen op slot gezet in op de fietsparking bij strandafgang Egmond Binnen. Bij terugkomst ging fiets 1 niet meer van het slot. De klantenservice gebeld. De fiets bleek niet op mijn kaart te staan. De medewerker kon wél zien dat er 3 fietsen op mijn naam stonden! Dat was dan fiets 2 én de twee fietsen die ik in de stalling had uitgeprobeerd. Wat erg! Alles uitgelegd en hij ging een aantekening maken. Hij had het vaker gehoord...

We moesten met 1 fiets terug en fiets 2 moest worden opgehaald. het slot of de fiets kon niet op afstand worden gereset en/of op mijn kaart gezet worden. De NS medewerker kon de locatie Strandafgang Egmond Binnen niet vinden, er is geen straatnaam. Tja. Nu stond er gelukkig nog een bord, maar wat als je ergens midden in een bos staat? Voor de klantenservice-medewerkers ook niet makkelijk. Gelukkig was mijn medereiziger goed ter been, want het was nog een heel eind terug naar het station. Wat een domper.

Pas bij terugkomt begreep ik wat er was gebeurd. Degene die de fiets voor mij had gehuurd had hem niet op slot gezet en heeft blijkbaar gewoon de stalling uit kunnen lopen. Ik heb gewoon de fiets gepakt (net als altijd in de bemande stalling) en gedacht dat ik was geregistreerd via de toegangspoort “OV-fiets”. Ik ben er gewoon mee de stalling uitgelopen! Dat is toch gek?

Kan er niet iets gedaan worden om te voorkomen dat je vergeet om je teruggebrachte ov-fiets op slot te zetten? Een melding bij de uitgang of via de NS app?

Achteraf gezien staat de uitleg wel goed op de website, maar je kan hier wel heel snel de fout mee ingaan! Zeker als je voor het eerst op deze manier huurt. Je raakt toch in de war als je gewend bent aan een bemande stalling. Er stonden meerdere fietsen niet op slot en dan denk je toch dat het wel goed is. Er is ook geen enkel toezicht, niemand aan wie je iets kunt vragen.

Misschien moet er aan de uitleg op de website worden toegevoegd dat je er goed op moet letten dat je een fiets in de stalling uitkiest die op slot staat en dat je hem altijd EERST met je ov-kaart van het slot moet halen. Zo niet, dan staat de fiets niet op jouw naam. En als je de fiets vervolgens ergens op slot zet, krijg je hem nooit meer open. 

Met deze wetenschap gaat mij dit niet meer gebeuren, maar maak me wel zorgen dat er nu ineens 3 fietsen op mijn kaart staan in plaats van 2. 

Verder raad ik iedereen aan het slot van de fiets gelijk buiten de stalling te testen en vergeet hem niet op slot te zetten bij terugkomst. Anders de huurder na jou de pineut, zoals ik vandaag.

Reputatie 7
Badge +2

Kan er niet iets gedaan worden om te voorkomen dat je vergeet om je teruggebrachte ov-fiets op slot te zetten? Een melding bij de uitgang of via de NS app?

Dat is al gebeurd, alleen geeft NS hier weinig ruchtbaarheid aan. In de NS app kan je bij “Meer” → “Mijn NS” de OV-fiets ritinformatie inschakelen (door het invoeren van het nummer van de gehuurde fiets koppel je abonnement en account).

Als je dat geactiveerd hebt krijg je een pushmelding als de verhuur start en eindigt. Tevens zie je welk fietsnummer je gehuurd hebt, wat nogal van pas kan komen als je je fiets ergens parkeert waar anderen ook een OV-fiets geparkeerd hebben (dan vindt je 'm makkelijker terug).

Overigens wel heel bijzonder dat je met die elektronische sloten blijkbaar 3 fietsen kunt huren, want de website van OV-fiets vermeldt nog altijd dat je maximaal twee fietsen op één abonnement kunt huren.

Tot slot: het is natuurlijk logisch dat het poortje in de stalling niks doet voor je verhuurtransactie, want dat poortje weet niet welke fiets je meeneemt. Als bij het afsluiten van de rit de communicatie met het systeem fout gaat wil een slot na het op slot zetten nog wel eens weer open springen. Dus het is verstandig om niet onmiddellijk na het inleveren weg te lopen.

Reputatie 7
Badge +2

Mja, en dat gebeurt ook wel regelmatig gezien het aantal topics over gevonden OV-fietsen (99% met elektronisch slot) hier op de community geëxplodeerd is de laatste tijd.
En NS blijft ondertussen maar steeds meer stallingen ombouwen naar die sloten zonder dat een lampje gaat branden...

Reputatie 5

Waarom wil NS zo nodig alle ov-fietssloten vervangen door electronische sloten? Zeker nu er zo vaak storingen bij voorkomen zou ik als NS iig wachten met invoeren totdat die problemen verholpen zijn. En wat is er eigenlijk mis met een degelijk ouderwets sleutelslot?

Reputatie 7
Badge +3

De ziekte van deze tijd is het op de proppen komen met oplossingen voor problemen die er niet zijn.

Het doet mij sterk denken aan de waanzin met ‘fobs’ in plaats van autosleutel die het altijd doet. En ook niet op afstand kan worden uitgelezen.

Badge +3

Auteurs: Eric van den Berg en Bas Bosman

Die laatste naam klinkt bekend… en heeft (vanuit BNR) wel wat inzicht in ‘geneuzel’ met ov-chipkaarten.

Och ja die 1% met klachten (dit in de meest recente maand waarover de NS gegevens heeft)… zouden er best eens meer kunnen zijn?

Gezien het aantal meldingen op social media en hier, met name meldingen van anderen over ‘er staat hier al x weken een fiets’ (en huurder onbekend?) Maar goed, bij ergens achtergelaten fietsen zonder zo’n slot (festivalterreinen en zo) speelt hetzelfde.

Neem niet aan dat een festivalganger of vierdaagseloper dan zegt dat die 50 euro ophaalkosten of 350 euro vervangingswaarde niet zo spannend is (dus haal maar op of de vinder mag hem houden)… 🙄

Hele systeem is/was zo lek als een vergiet dus, en dat probleem met die sloten helpt reizigers die te goeder trouw zijn niet.

Reputatie 7
Badge +2

Gistermiddag kwam ik met de trein langs station Ravenstein en zag dat ze daar tegenwoordig OV-fietsen met elektronisch slot in de fietskluizen hebben staan. De gleuf waar je normaal je chipkaart in stak om een kluis te openen (en het display en het al veel langer niet gebruikte toetsenblok voor de pincode) is daarbij afgedekt met een plaat.

De quizvraag is nu alleen: hoe open je daar dan een kluis om een fiets te pakken?

Wat wel een voordeel kan zijn hier: als het wifi-netwerk genoeg bereik heeft buiten de kluizen zou je in elk geval ook een fiets kunnen inleveren als alle kluizen al vol zitten.

Reputatie 7
Badge +2

De vraag is of de kluizen nog wel in gebruik zijn? Er zouden daar 20 fietsen zijn, dus waarschijnlijk is dat zo’n nieuw fietsverhuurpunt (glazen hok, te openen met een ov-chipkaart) waar de fietsen in staan?

Er staat duidelijk op de kluizen dat daar fietsen met elektronisch slot in staan, dus dat lijkt me niet. Overigens zijn die 20 fietsen er alleen op 8 juni dit jaar gedurende een uur geweest, dus dat lijkt een foutje met het vervangen van de fietsen waarbij de oude nog niet ontkoppeld waren.

Daarna zijn er nog een tijdje 9 geweest (één fiets met sleutel buiten de kluizen allicht die door de klantenservice is afgesloten), maar sinds 13 juni komt het aantal hoogst zelfden boven de 8 wat precies klopt met één blok met kluizen zoals daar aanwezig is.

Ik heb gisteren toevallig zelf ook een OV fiets met een nieuw slot gehuurd en kon in de app defecten melden (er was een aparte knop voor), maar dat kon slechts tot een uur na het inleveren (stond er ook bij). Als ik nu bij de betreffende rit kijk, zie ik de knop inderdaad niet meer, dus na dat uur zal dan de knop automatisch verdwenen zijn.

Badge +3

Wat zijn eigenlijk de spects van dit slot?
Ik zie een kaart reader, vermoed iets van GPS en baterij.

Ik ben ze nog niet tegengekomen, maar GPS zit er niet in. De communicatie met de stalling is via Wi-Fi (kan ook BlueTooth zijn maar bij grote stallingen zal dat niet werken). Waarschijnlijk zit er ook een klein zonnecelletje op.

Ik zag ooit een filmpje waar iemand een soortgelijk slot uit elkaar haalde, zodra ik die vind post ik hem.

Gehuurd te Harderwijk op woensdag 13 april 2022: 2 OV-fietsen.

Deze hadden een elektronisch slot dat met de OV-chipkaart bediend moest worden.

Gebruiksaanwijzing in de bagagedrager. Hoe het kettingslot gebruikt moet worden, staat er echter niet bij. Maar na van alles geprobeerd te hebben, vonden we een oplossing die werkte: op het juiste moment het knopje lang indrukken.

Hele dag op deze wijze de fietsen gebruikt, totdat in de namiddag één van de fietsen niet meer van het slot te krijgen was. Een traag knipperend groen lichtje en geen reacties op de OV-chipkaart. Gelukkig waren de fietsen niet aan elkaar gekoppeld (nooit doen dus), zodat we één fiets over hadden om te gebruiken. Het handigste leek ons om even naar het station te fietsen, gelukkig op korte afstand; de bereidwillige medewerker kon echter niets doen, was een kwestie van de NS.

Eerst maar eens gegeten in een naburig restaurant, en gegoogeld naar wat er op internet te vinden was. We vonden een filmpje hoe het kettingslot te gebruiken: heel anders dan wij uitgevonden hadden, namelijk via het ringslot. En inschakelen van het NS-Klantenservice zou wel eens geld en tijd kunnen kosten. Dan maar weer terug naar de fiets, herhaaldelijk nog eens gerukt en getrokken, knopje ingedrukt etc., totdat plotseling het slot open ging. Hoera. Het slot hebben we niet meer durven te gebruiken.

Al met al een vervelende ervaring. Een geluk dat we niet in de middle of nowhere waren.

Reputatie 7
Badge +3

Op NS Nieuws nu ook een artikel over de nieuwe sloten voor de OV-fietsen op Leiden Centraal. Daarin staat o.a.

Om te voorkomen dat reizigers per ongeluk een fiets meenemen die niet op slot staat, heeft NS een verbetering doorgevoerd. Als een reiziger een OV-chipkaart aanbiedt waarmee de fiets niet is gehuurd, laat het slot een hard geluid horen en is er een rood licht te zien. Een andere verbetering is dat het slot een groen licht toont, zodra de huur is gestart en je de OV-fiets kunt meenemen. 

Dit lijkt me al een goed verbetering, al voorkomt het niet dat reizigers die een fiets terug brengen deze niet op slot zetten. Zo kan het zijn dat er meerdere OV-fietsen op een verhuurlocatie staan die niet verhuurd kunnen worden omdat de fiets niet op slot gezet is. Maar als je een groen lichtje krijgt, weet je in ieder geval dat jij die fiets gehuurd heb en dat je niet het probleem hebt dat je de fiets later niet meer van het slot krijgt. 

 

Reputatie 7
Badge +1

Op NS Nieuws nu ook een artikel over de nieuwe sloten voor de OV-fietsen op Leiden Centraal. Daarin staat o.a.

Om te voorkomen dat reizigers per ongeluk een fiets meenemen die niet op slot staat, heeft NS een verbetering doorgevoerd. Als een reiziger een OV-chipkaart aanbiedt waarmee de fiets niet is gehuurd, laat het slot een hard geluid horen en is er een rood licht te zien. Een andere verbetering is dat het slot een groen licht toont, zodra de huur is gestart en je de OV-fiets kunt meenemen. 

Dit lijkt me al een goed verbetering, al voorkomt het niet dat reizigers die een fiets terug brengen deze niet op slot zetten. Zo kan het zijn dat er meerdere OV-fietsen op een verhuurlocatie staan die niet verhuurd kunnen worden omdat de fiets niet op slot gezet is. Maar als je een groen lichtje krijgt, weet je in ieder geval dat jij die fiets gehuurd heb en dat je niet het probleem hebt dat je de fiets later niet meer van het slot krijgt. 

 

Dus we hebben nu nieuwe "nieuwe sloten” die een geluid maken en een rood licht laten zien. Uniek voor Leiden dus blijkbaar. Ben benieuwd of al die andere stations waarop de fietsen met “oude” nieuwe sloten staan dan ook dit slot krijgen. Ik kan mij nl niet voorstellen dat deze feature al voorgeprogrammeerd ook op de oude nieuwe sloten zit. Al met al heb ik helaas weer de indruk dat de nieuwe sloten overhaast zijn geplaatst en dat er totaal niet over mogelijke problemen is nagedacht. 

Reputatie 7

Pun intended, Daniel ?

Badge +3

Ik neem aan dat er gewoon een software-update naar de huidige sloten gepusht kan worden.

Een speakertje en meerkleuren-ledje zitten er al in. 

 

Reputatie 7
Badge +2

Was het maar een grap, het is helaas de waarheid in dit geval.

Reputatie 7
Badge +3

Wel moeten ze soms even wennen, want de fiets moet bij het inleveren op slot worden gezet. Dit is nodig om de verhuur te beëindigen. Om te voorkomen dat reizigers per ongeluk een fiets meenemen die niet op slot staat, heeft NS een verbetering doorgevoerd.

Dus het echte probleem is dat sommige mensen de fiets niet op slot zetten bij het inleveren. Misschien moet je daar dan een verbetering voor bedenken?

Reageer