Er is mij nooit verteld dat het inleveren op een andere plek 10 euro kost

• 8 november 2019
  • 26 reacties
  • 444 Bekeken

Goededag,

Ik wist niet dat een fiets inleveren op een andere plek 10 euro is. ik heb gevraagd of dat mogelijk is en er is mijn nooit verteld dat dit geld kostte anders had ik dit natuurlijk nooit gedaan.

Ik ben eerlijk gezegd nogal teleurgesteld dat als je het vraagt er niks verteld wordt.

26 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De kosten staan gewoon op de website. Er wordt ook wel van klanten verwacht dat ze zelf de geboden informatie tot zich nemen.

https://www.ns.nl/deur-tot-deur/ov-fiets/kosten-ov-fiets.html

Dat is dan erg jammer! Ik heb namelijk ook betaald voor het verschil dat ik met de trein verder heb afgelegd. Ondanks dat heb ik in mijn vak geleerd dat er persoonlijk ook verteld wordt dat er kosten aan zitten. Iniedergeval als daar naar gevraagd word en dan nee wordt gezegd.

Excuus dat ik niet alle voorwaarden uit mijn hoofd ken aangezien ik al een lange tijd geleden het abonnement heb aangeschaft. 

helaas

Reputatie 7
Badge +3

Als je het bv bij de uitleenlocatie of aan de klantenservice specifiek gevraagd hebt en men zei dat er geen extra kosten aan zaten dat heeft men je onjuiste informatie gegeven. Dat is niet niet correct. Helaas zien we hier wel vaker dat er door sommige NS werknemers (misschien nieuw en nog niet volledig op de hoogte van alles) verkeerde informatie wordt gegeven. Gelukkig geven de meesten wel de juiste info. 

Reputatie 5

Heb dit zelf ook op de vervelende manier moeten ontdekken. De eerste keer werd er gewoon gezegd dat het mogelijk is (wat klopt), zonder vermelding dat het extra kost. De tweede keer werd me verteld dat het 5 euro zou kosten maar uiteindelijk heb ik dus 2 keer 10 euro betaald. Ook handig om te weten: om een OV-fiets in de trein mee te nemen moet je ook betalen. Dat is dus nog een stukje onduidelijkheid als je er van uit gaat dat je voor die €3,85 een kwalitatief goede service krijgt. Service lijken ze alleen in de trein zelf nog aan te doen, en dan al lang niet altijd meer.

Ik heb hetzelfde probleem. maar het is nog erger. de plaats waar ik moest terugkeren was vervuld. Ik moest naar een andere plaats gaan om terug te keren en niet op straat te vertrekken.

Hoi Janniekw1 en welkom bij de NS Community!

Ik snap dat je opkijkt van dit bedrag als je er niet van op de hoogte was. We berekenen deze kosten omdat we ervoor moeten zorgen dat de het aantal fietsen goed verdelen over alle locatie's. De kosten zijn direct voor het logistieke plaatje hierachter.

Wil je een fiets inleveren maar is de locatie defect, of vol. Dan kan je bij OV-fietskluizen of een onbemande locatie de sleutel deponeren in de blauwe dropbox, dat is een klein kluisje die hier in de buurt hangt. De fiets zet je op slot met ketting in de buurt van de locatie. De klantenservice kan je toestemming geven de fiets op een andere locatie in te leveren tegen kwijtschelding van deze €10,-

Reputatie 7
Badge

Ik heb hetzelfde probleem. maar het is nog erger. de plaats waar ik moest terugkeren was vervuld. Ik moest naar een andere plaats gaan om terug te keren en niet op straat te vertrekken.

Leg eens uit @Kirill wat je bedoelt ?

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je iets koopt, of liever voordat je iets koopt, is het altijd verstandig te weten wat je nu eigenlijk koopt en of/welke kosten er aan vast zitten. Wanneer je bv een bankrekening opent is het ook verstandig te kijken welke kosten er zitten aan geld opnemen in het buitenland, rood staan of contant geld storing op een bankkantoor. Wat betreft het OV-fiets abonnement is dit terug te vinden op de website. 

Ik heb het nog even nagekeken, bij het bestellen van mijn OV-fiets abonnement waren er niet de algemene voorwaarden bij de mail gevoegd, ook geen linkje ernaar. Maar bij aanpassing van die voorwaarden in 2018 werd er wel een linkje naar de voorwaarden verstuurd. Die complete voorwaarden zijn als PDF op de site na te kijken, waarin o.a staat:

• Aan het inleveren op huurlocaties anders dan de huurlocatie waar de OV-fiets in ontvangst is genomen, is mogelijk een toeslag verbonden zoals aangegeven in de Tarieflijst.

Neemt niet weg dat medewerkers, wanneer er om gevraagd wordt, de juiste informatie aan de klant dienen te melden. En wanneer deze het niet weet het navraagt bij een collega. Nieuwe medewerkers goed inwerken en voorzien van juiste info is natuurlijk ook nodig.

Leg eens uit@Kirill wat je bedoelt ?

Ik heb een vraag Ik nam een fiets. maar ik kon hem niet terug in de garage zetten. er waren geen lege stoelen. maar ik moest naar een andere plaats om het terug te brengen. en nu zie ik een extra betaling hiervoor. moest ik de fiets op straat laten staan?

Ik heb ook de operator gebeld. de operator zei iets heel snel en hing op. Ik heb geen blauwe doos gevonden op station Vierlingsbeek

Goededag,

Ik begrijp dat het lastig is als iedereen zijn fiets ergens anders neerzet en dat daar kosten aan zitten. Tuurlijk Kan er een fout zijn gemaakt toen ik het heb gevraagd dat is menselijk. Kan ik hier nog iets mee doen vanwege de 10 euro? of is dit een verloren zaak?

Met vriendelijke groet,

Janniek Wijnhoven

Niet weten dat er kosten zijn is geen reden om deze kwijt te schelden. Je kan je verzoek natuurlijk bij onze klantenservice neerleggen, maar ik verwacht niet dat ze iets voor je kunnen betekenen. Mijn excuses voor het ongemak!

Het is niet ontwetenheid. maar als ik tegen mijn gasten zeg dat iets kosteloos is is het toch raar als ik ze later toch een factuur krijgen.

Zoals aangegeven, kan je het wel proberen via de klantenservice. Het is lastig uit te zoeken of dit echt zo is gezegd. Waar heeft wie dit gezegd? Dan kijk ik of ik dat ook ergens kan melden.

Ik heb het gemeld bij  de klantenservice ! bedankt voor uw moeite om te reageren!

met vriendelijke groet,

Janniek

Badge +3

Stukje zelfredzaamheid (en de voorwaarden lezen inderdaad!).

Als ik aan een stallingbeheerder (voor zover aanwezig) vraag “deze fiets komt van een andere locatie, is dat een probleem?” dan is het korte antwoord NEE, en daar is niets aan gelogen.

Als je vraagt “kost me dat extra?” of “wat kost mij dat?” dan is het antwoord JA, of die €10 dus.

Fijn dat dat bij u is gebeurt! Ik geef het alleen aan. Fouten maken is menselijk.

Dit keer was ik er de dupe van.

Ik heb ook gevraagd of me dit extra zou kosten en daar was het antwoord nee op

Reputatie 7
Badge +4

Leuk of niet, de regelgeving telt, en u kunt zich niet beroepen op wat een medewerker zou hebben gezegd. U wist het niet en dat is sneu, maar het tientje is wel terecht in rekening gebracht en, zoals boven al aangegeven, u krijgt het niet terug. Het zou een hele foute precendentwerking geven. Het gedoe om de fout met de terug gebrachte fiets recht te zetten, kost nu eenmaal menskracht en dus geld. Dat hoeft een ander ook niet voor u te betalen.

Reputatie 5

Klopt, maar is het netjes van de NS om extra te rekenen voor een dienst waar al voor betaald is? Normaal mag je er van uit gaan dat een vervoersmiddel achteraf geen extra kosten veroorzaakt, de functie van een vervoersmiddel is namelijk om je van A naar B te brengen en niet van A naar A. Voor de trein betaal je een kilometertarief waarmee je voor een specifieke prijs overal kan komen. Maar voor een fiets betaal je een vast bedrag per 24 uur en mag je er niet mee naar een ander station? Dat zijn twee totaal verschillende systemen. In de trein betaal je ook niet voor 24 uur onbeperkt reizen plus een tarief als je aan het eind van de dag ergens anders uitstapt.

Reputatie 7
Badge

Als ik een auto huur in Utrecht en dat ding in Amsterdam terugbreng, krijg ik ook een rekening. Transport is niet gratis.

Badge +3

Klopt, maar is het netjes van de NS om extra te rekenen voor een dienst waar al voor betaald is?

Er worden kosten in rekening gebracht voor een dienst waarvoor nog niet betaald is: het vervoer van een fiets van station A naar station B. Dat is (uiteraard) niet gratis. Evenmin als het transport van de huurauto in het voorbeeld van @Edwin.

Reputatie 7
Badge +3

Ik verbaas me er altijd weer over dat er best veel mensen zijn die gewoon niet checken wat de voorwaarden van iets zijn of wat iets kost. Nu gaat het om het bedrag om de fiets op een andere locatie terugbrengen, maar ook regelmatig mensen die menen dat het huren van een fiets gratis is (“maar het abonnement is toch gratis” - het abonnement om een fiets te kunnen huren zelf is wel gratis maar de huur van de fiets zelf niet,  of “is toch gratis bij Studentenreisproduct?”, nee fietshuur valt niet onder je SRP en dat staat ook vermeld op de website van het Studentreisproduct).

Ik zou dan vooral geen echt ingewikkelde diensten/producten kopen.

Zoals hierboven aangegeven heb ik gemeld dat alles is opgelost! Ik begrijp dat er kosten aan zitten en ik dat had kunnen weten. Ik lees alleen niet dagelijks de voorwaarden van een abbonement die ik al 1,5 jaar heb. Het was voor mij ook meer een vraag dan een opmerking! Als ik aan een medewerker vraag hoe het zit moet die zich toch ook aan de voorwaarden houden? Wat ik ook zeg is fouten maken is mogelijk. Ik heb het geprobeerd, niet geschoten is altijd mis en in mijn geval raak!

Als ik een auto huur in Utrecht en dat ding in Amsterdam terugbreng, krijg ik ook een rekening. Transport is niet gratis.

Dat klopt, maar die auto moeten ze ook weer terug in amsterdam hebben. het ging hier om 1 station verder in amsterdam en daarbij vol=vol dus ze hoeven overige fietsen niet te vervoeren naar de plek waar ik die vandaan heb. Wat ik begrijp

Hi Janniekw1, fijn om te lezen dat het toch nog is gelukt en goed dat je het nu voor een volgende keer wel weet :)!

Reageer