Ervaring OV Fiets Utrecht Overvecht

Badge +3
Vandaag heb ik gebruik gemaakt van een OV-Fiets vanaf station Utrecht Overvecht. Ik wil graag mijn ervaringen delen en wat aanbevelingen doen.

Wanneer je aankomt op Utrecht Overvecht moet je maar net weten dat de fietsenstalling aan de Tiberdreef https://goo.gl/maps/D39S8WYEwyK2 is. (Link staat op de website van OV-Fiets, http://www.ov-fiets.nl/huurlocaties?locatie=Utrecht+Overvecht&POST_AUTOCOMPLETE=%2Fhuurlocaties.xml

Maar welke uitgang je moet nemen na aankomst is niet duidelijk omdat de Tiberdreef op de borden in het station zelf nergens genoemd wordt:

Vanaf het perron is niet duidelijk dat de fietsenstalling er zo uitziet:

Wanneer je de tunnel aan de andere kant van het station uitkomt is niet bepaald duidelijk dat je de meest linkse trap omhoog moet nemen om bij de ingang van de fietsenstalling te komen. Het zou al helpen wanneer er een pictogram als in Hilversum zou worden gebruikt.

De route naar de ingang wanneer je de fiets terugbrengt is ook niet duidelijk aangegeven. Je moet de fiets terugbrengen via uitgang waar je met de fiets bent vertrokken.

De instructies op de automaat in de fietsenstalling voor het terugbrengen zijn niet duidelijk. Er staat niet dat je eerst je OV-chipkaart moet scannen om de sleutelkast te openen. Ik kon dat zelf bedenken maar dat zal niet voor iedereen gelden.

De fietsenstalling zelf is recent vernieuwd en ziet er keurig uit. De OV-fietsen staan helemaal aan het andere eind van de fietsenstalling. Een extra bord in de stalling met de vermelding OV-Fiets en een pijl zou al helpen. Kortom, een redelijk goede ervaring maar de bewegwijzering kan nog een stuk beter. Over de fiets zelf was ik wat minder te spreken. De standaard zat wat los en kwam tijdens de rit een paar keer naar beneden zakken. Ik heb bij terugkomst de fiets als defect gemeld. Nog een tip aan OV-Fiets: bied de mogelijkheid om aan te geven wat er defect is aan de fiets.

18 reacties

Bedankt voor het duidelijke signaal. Ik zet deze gelijk door. Indien je fiets huurt die defecten of mankementen heeft kan je kosteloos een nieuwe krijgen. Je kan dit zowel bij de fietsenstalling als bij onze klantenservice aangeven. Als ik een terugkoppeling krijg over jouw suggestie zal ik je dat gelijk laten weten, iMark.
Badge +3
Kosteloos een nieuwe is alleen als je een fiets die 'niet goed is' binnen 15 minuten weer terugbrengt.

Eventuele extra info over het defect kan je (samen met het nummer en de lokatie van de fiets) ook mailen aan ov-fiets@ns.nl
Badge +3
Nog een aanvulling. De routebeschrijving klopt niet meer, net als de locatiemarker op Google Maps. De stalling is sinds april 2018 niet meer bewaakt en de ingang is nu veel dichter bij de trap. Bij de ingang staat nu een chipkaartlezer waarmee je je toegang verschaft tot de fietsenstalling. Ik raad aan om bij de ingang een (groot) bord met het logo van OV-fiets op te hangen.

De tekst van de routebeschrijving zou iets moeten zijn als:
Ga op het plein de meest linkse trap op en loop parallel aan het spoor naar de ingang van de zelfservice fietsenstalling. Open de deur door uw OV-chipkaart bij de kaartlezer voor "OV-fiets" te houden. Ga de fietsenstalling binnen via het draaihek. Loop de fietsenstalling helemaal door totdat u bij de stalling voor de OV-fietsen bent aangekomen. Aan de muur links vindt u de automaat om de OV-fiets te huren. Volg verder de instructies op de automaat.

Ik heb het topic vermeld bij de suggestie. Deze zal dus ook meegenomen worden. Bedankt voor de aanvulling, iMark.
Badge +3
Hier nog een satellietfoto (van Google Maps). Ter hoogte van de markering "Tiberdreef 24" is de nieuwe ingang van de zelfservice fietsenstalling. De markering van de fietsenstalling op de foto is slechts toegankelijk wanneer je een fiets bij je hebt.

In het geval van het terugbrengen van de OV-fiets kom je via die ingang binnen en ga je na het inleveren van de sleutel weer de hele stalling door om via het draaihek weer naar buiten te gaan. In de stalling kan het geen kwaad om een bord met de vermelding "Uitgang na stallen" op te hangen, met een pijl naar het draaihek.
eigenlijk zou je met een OV fiets abonnement natuurlijk gewoon via de ingang bij het station ( op de foto Tiberdreef 24 ) de stalling binnen moeten kunnen komen - vreemd is dan wel dat je aan de andere kant eerst weer naar ¨buiten¨ moet omdat daar de verhuur automaat daar hangt. Blijft een vreemd geval zo´n onbemensde stalling met 2 ingangen

In de stalling kan het geen kwaad om een bord met de vermelding "Uitgang na stallen" op te hangen, met een pijl naar het draaihek.

een bord ¨uitgang met fiets¨ lijkt me handiger. De "Uitgang na stallen" is namelijk voor mensen die de stalling gebruiken om hun eigen fiets te stallen aan de andere kant dan voor ¨ov fiets¨ gebruikers 😀
Wilde net een fiets huren alleen er staan 15 fietsen maar 0 beschikbaar. Hoe kan dit?... zou kunnen als ze allemaal als beschadigd zijn aangemerkt. Dan nog is de vraag waarom zijn ze niet gerepareerd?
Hallo Maxt94, vervelend dat je geen fiets hebt kunnen huren.

Ik heb even contact gehad met mijn collega's van OV-Fiets en zij geven aan dat er inderdaad een groot aantal defecte fietsen op dit station staan. Het streven is om deze binnen 5 dagen te repareren, maar dat is ook afhankelijk van de aard van het defect. Heb je ergens anders nog een fiets kunnen huren?
Miriam NS schreef:

Hallo Maxt94, vervelend dat je geen fiets hebt kunnen huren.

Ik heb even contact gehad met mijn collega's van OV-Fiets en zij geven aan dat er inderdaad een groot aantal defecte fietsen op dit station staan. Het streven is om deze binnen 5 dagen te repareren, maar dat is ook afhankelijk van de aard van het defect. Heb je ergens anders nog een fiets kunnen huren?

Hey Miriam. Bedankt voor je reactie. Uiteindelijk ben ik met de trein naar Utrecht centraal gegaan en vanaf daar verder gefietst dus niet al te veel hinder van ondervonden. Fijn dat ze worden gerepareerd!
Badge +3
Erryt NS schreef:

Ik heb het topic vermeld bij de suggestie. Deze zal dus ook meegenomen worden. Bedankt voor de aanvulling, iMark.

De tekst op de website is nog steeds niet aangepast. Moet dat echt maanden duren?
Ik weet niet waarom de tekst nog niet is aangepast, iMark. Ik geef dit nogmaals door aan de collega's die hierover gaan.
Badge +3
Dank daarvoor. Het niet aanpassen van fouten na een melding nodigt niet bepaald uit om nog een keer tijd en moeite te steken in een melding.
Inmiddels heb ik bevestiging gekregen dat er een verzoek tot aanpassing is gedaan. Zodra deze verwerkt is zal ik dit ook hier melden.
@iMark als het goed is, zie je nu een aangepaste tekst staan. Sterker nog, het is als het goed is jouw tekst.
Badge +3
Ik zie inderdaad dat mijn tekstvoorstel integraal is overgenomen.
Waar kan ik de factuur naartoe sturen?

Nog een aanvullende opmerking. De marker op Google Maps staat nog steeds verkeerd.
Dat laatste ga ik aangeven, ik neem aan dat dit in de loop van de tijd wel wordt opgelost. Als je mij in een privébericht je gegevens toestuurt dan ga ik kijken of ik je iets leuks als compensatie kan toesturen 😉! Een privébericht stuur je me door op mijn naam te klikken en te kiezen voor stuur bericht.
iMark schreef:

De marker op Google Maps staat nog steeds verkeerd.

Inmiddels is ook dit aangepast. Bedankt voor je hulp!

Reageer