beantwoord

Factuur OV-fiets: wanneer en waar?

• 2 oktober 2017
  • 18 reacties
  • 7870 Bekeken

Wanneer komt er een factuur beschikbaar voor het gebruik van de OV-fiets?

Waar kan ik die dan vinden? Of wordt'ie gemaild?
icon

Beste antwoord door MvanGelder 8 oktober 2017, 02:45

Dit staat in de voorwaarden:

Incassering van de verschuldigde huurbedragen geschiedt eenmaal per maand tenzij er in de voorafgaande maand minder dan twee keer een OV-fiets is gehuurd. In dat geval wordt het dan totaal verschuldigde bedrag pas in de daaropvolgende maand geïncasseerd. Incassering geschiedt door afschrijving van het verschuldigde bedrag van een Nederlandse bank- of girorekening.

NS OV-fiets zal voorafgaand aan de incassering van verschuldigde bedragen een factuur sturen, waarop wordt aangegeven op welke datum zal worden geïncasseerd.

Ik ga daar dan maar van uit ;-)

Je hebt de discussie gemist hierover ? Sivan heeft duidelijk verklaard dat NS geen facturen verstuurt. https://forum.ns.nl/ov-fiets-48/incasso-zonder-facturen-36496

Iedereen bedankt voor alle geduld.

Zoals eerder in dit topic aangegeven is het tegenwoordig mogelijk je facturen in te zien via Mijn NS. Dit betreft een vrij eenvoudige werkwijze. Mocht er toch iets niet duidelijk zijn, dan horen wij dit natuurlijk graag.

Vanaf eind 2015 hebben wij voor alle abonnementen één ingang gemaakt voor onze klanten. Dit hebben wij gedaan om de vindbaarheid en het gemak (onder andere bij facturatie en aankoop) te vergroten. Tijdens dit proces hebben wij ook de abonnementskosten van € 10,- weggenomen. Wij hebben zo geprobeerd de klant zo goed mogelijk te bedienen.

De algemene voorwaarden zijn nog niet aangepast, maar dat gaat wel gebeuren. Daarin zijn wij afhankelijk van andere partijen, en daarom duurt dit langer dan we wellicht zouden willen. Het is dus zo dat de wet ons niet verplicht een papieren factuur te sturen, dit hebben wij onszelf verplicht. Zoals gezegd zijn wij bezig om dit aan te passen.
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Als u 'Mijn NS' heeft, kunt u een blik werpen op het overzicht bij Reishistorie en dan 'van deur tot deur'. De bedragen voor de huur worden niet meteen afgeschreven, dan kan een maand, en in het geval dat u heel weinig huurt, twee maanden duren. Niet alles is meteen zichtbaar.
@Thom Bedankt. Dat duurt lang, zeg!

Maar zijn er ook facturen die ik kan downloaden? Ik moet de kosten nl. declareren en die gasten vragen officiële facturen. Vandaar.
Reputatie 7
Badge +4

Incassering van de verschuldigde huurbedragen geschiedt eenmaal per maand tenzij er in de voorafgaande maand minder dan twee keer een OV-fiets is gehuurd. In dat geval wordt het dan totaal verschuldigde bedrag pas in de daaropvolgende maand geïncasseerd. Incassering geschiedt door afschrijving van het verschuldigde bedrag van een Nederlandse bank- of girorekening.

NS OV-fiets zal voorafgaand aan de incassering van verschuldigde bedragen een factuur sturen, waarop wordt aangegeven op welke datum zal worden geïncasseerd.

Ik ga daar dan maar van uit 😉
@Thom OK, dan komt het wel goed. Bedankt!!
Reputatie 7
Badge
Ik ben benieuwd, want er zijn meerdere topics geweest over facturen van de NS, en de conclusie die ik begrijp is dat NS - in strijd met de voorwaarden en de wettelijke regels - geen facturen verstuurt, ook geen e-facturen. NS probeert met tergwerkende kracht de voorwaarden aan te passen, maar dat gaat niet zo vlot, begrijp ik.
@klant_Jac Nou ja, ik wacht het max. twee maanden af en mocht er dan geen factuur zijn, neem ik contact op.
Ik zie dat ns regelmatig bedragen afschrijft onder omschrijving 'bestelling'. Meestal E 7,70, soms meer. Wat is dat? En dan bedenk ik dat 2 x 3,85 = 7,70 is....waar zijn de fakturen? Terug zoekend in mijn mail heb ik in maart voor het laatst fakturen gehad, voor zover ik kan zien. Dit is onhandig, vooral omdat er toch regelmatig fouten gemaakt worden. Zonder faktuur kan ik niets controleren. Minstens datum aub. En op mijn ns is niets te zien. In maart vorig jaar (of misschien het jaar daarvoor) kreeg ik de melding dat er een storing was en dat ik morgen opnieuw moest proberen mijn reishistorie in te zien. Ik zag ooit mijn reisgegevens maar nu nooit meer.
Dus 1 - ik wil graag de fakturen van mijn ov-fietsritten in mijn mailbox zien zodat ik ze controleren kan.
En 2 - ik wil graag op mijn ns mijn trein en ov-fietsritten in kunnen zien en ook bij te laat mijn geld terug kunnen vragen.
Graag uw reactie.
Met vriendelijke groeten, Maartje

Ik ga daar dan maar van uit ;-)

Je hebt de discussie gemist hierover ? Sivan heeft duidelijk verklaard dat NS geen facturen verstuurt. https://forum.ns.nl/ov-fiets-48/incasso-zonder-facturen-36496

Iedereen bedankt voor alle geduld.

Zoals eerder in dit topic aangegeven is het tegenwoordig mogelijk je facturen in te zien via Mijn NS. Dit betreft een vrij eenvoudige werkwijze. Mocht er toch iets niet duidelijk zijn, dan horen wij dit natuurlijk graag.

Vanaf eind 2015 hebben wij voor alle abonnementen één ingang gemaakt voor onze klanten. Dit hebben wij gedaan om de vindbaarheid en het gemak (onder andere bij facturatie en aankoop) te vergroten. Tijdens dit proces hebben wij ook de abonnementskosten van € 10,- weggenomen. Wij hebben zo geprobeerd de klant zo goed mogelijk te bedienen.

De algemene voorwaarden zijn nog niet aangepast, maar dat gaat wel gebeuren. Daarin zijn wij afhankelijk van andere partijen, en daarom duurt dit langer dan we wellicht zouden willen. Het is dus zo dat de wet ons niet verplicht een papieren factuur te sturen, dit hebben wij onszelf verplicht. Zoals gezegd zijn wij bezig om dit aan te passen.
Reputatie 7
Badge
Waarbij de laatste zin een pertinente onwaarheid bevat: de wet verplicht WEL tot zenden van facturen, desgewenst op papier. Maar NS wil dat niet weten, blijkt.
@MaartjeZee

Ik vermoed inderdaad dat deze kosten zijn gemaakt voor het huren van een OV-Fiets. De facturen hiervan kun je terugvinden in je Mijn NS-account. Soms duurt het wat langer voordat deze inzichtelijk zijn. Als je graag een bevestiging wenst of deze kosten inderdaad bij het huren van de OV-Fiets horen kan ik dat altijd even voor je checken. In dat geval ontvang ik graag de volgende gegevens:

- Voorletters & achternaam
- Geboortedatum
- Postcode & huisnummer

Je kunt mij een bericht sturen door te klikken op mijn naam en vervolgens op 'Stuur bericht'.
Kan je gelijk het gemarkeerde antwoord vervangen, want jullie sturen zeker geen facturen vooraf.

Alvast bedankt !
Bedankt MvanGelder
Jij ook 😃
Badge +3
Ook bij het huren van 1 keer een fiets krijg je een incasso (altijd rond dezelfde dag van de maand).

Je vindt ze terug in Mijn NS bij Facturen. Je kunt ze downloaden als PDF bestand.
Ik heb (nog) geen privébericht van MaartjeZee ontvangen. Als ik nog iets voor je kan betekenen dan lees ik het graag.

Voor de meelezers: Alle facturen zijn inzichtelijk via je Mijn NS-account, deze worden niet per mail verzonden. Wanneer je vragen hebt over een afschrijving of factuur kun je het beste even contact opnemen met onze Klantenservice. Dit kan telefonisch via 030 - 751 51 55, via Facebook of Twitter.
Badge +3
Over de vage omschrijving NS IZ NS REIZIGERS met een nummer van een of andere 'bestelling' in de incasso heb ik ook nog geen reactie, behalve dat mijn suggestie "maak er iets met FIETS van" ter harte genomen zou worden.
Ik snap dat dit voor verwarring kan zorgen Robert, echter weet ik niet of dit eenvoudig is aan te passen.
Badge +3
En ja hoor, de zoveelste die ik maar even geholpen heb.. (zie screenshot linker kolom)

Doe daar gewoon iets aan, want het is bijna dagelijkse verwarring voor mensen die een incasso zien die ze niet snappen!

Reageer