beantwoord

fiets gekaapt in stalling Utrecht

• 10 januari 2020
  • 20 reacties
  • 414 Bekeken

Ik ben een enorme fan van de fietsstallingen rond het centraal station in Utrecht. Maar ik was niet erg blij met de Kafka-achtige afhandeling, toen ik mijn fietssleutel kwijt was. Het duurde vier dagen, waarin ik dus niet over mijn fiets kon beschikken en een OV-fiets moest huren, voordat duidelijk was wat de procedure was (maandag) er iemand was die het formulier met me in kon vullen (dinsdag), het bericht was doorgegeven aan de manager (woensdag), en de manager akkoord had gegeven dat de fiets kon worden vrijgegeven en het slot doorgezaagd (donderdagmiddag). Ik waardeer dat mijn fiets goed wordt bewaakt, maar dit gaat wel erg ver en is wel erg klantonvriendelijk. En dat terwijl het gaat om een barrel van een fiets, die ik al jarenlang iedere werkdag daar stal. 

icon

Beste antwoord door Jouke NS 10 januari 2020, 18:48

Hallo ninni en welkom bij de NS Community.

Hoewel ik begrijp dat het vervelend is dat je de fietssleutel kwijt bent geraakt en hierdoor kosten hebt gemaakt, ben ik het eens met MoDe. We moeten, ook bij dit soort meldingen, met zekerheid vaststellen dat de fiets van jou is. Zoals MoDe al aangeeft kan anders iedereen jouw fiets, of de fiets van een ander, meenemen. 

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben blij met de procedure zoals jij hem beschrijft. Iedereen kan wel zeggen dat hij/zij een sleutel kwijt is geraakt en een slot doorknippen/doorzagen en zo de fiets van een ander meenemen. Een reservesleutel had jou deze 'kafka-achtige' behandeling bespaard.

Hallo ninni en welkom bij de NS Community.

Hoewel ik begrijp dat het vervelend is dat je de fietssleutel kwijt bent geraakt en hierdoor kosten hebt gemaakt, ben ik het eens met MoDe. We moeten, ook bij dit soort meldingen, met zekerheid vaststellen dat de fiets van jou is. Zoals MoDe al aangeeft kan anders iedereen jouw fiets, of de fiets van een ander, meenemen. 

Reputatie 4

Volgens mij snappen jullie de klacht van ninni niet helemaal, het gaat haar vooral om de bureaucratische rompslomp. Als het echt zo is dat je vier dagen moet wachten voordat een fiets vrijgegeven wordt dan kan je dat er gewoon bij zeggen, het is helemaal niet nodig om er dan zo'n bureaucratisch spelletje van te maken.

Reputatie 7
Badge +3

Het zal heus niet standaard zijn dat de hele procedure altijd 4 dagen duurt maar dat dit wellicht door bepaalde omstandigheden wel zo lang duurde, bv een een medewerker die niet op de hoogte was van de procedure en/of niet het formulier met TS kon invullen. Wat natuurlijk ook niet goed is, want stallingsmedewerkers zouden hiervan gewoon op de hoogte moeten zijn. 

Reputatie 4

Het zal heus niet standaard zijn dat de hele procedure altijd 4 dagen duurt maar dat dit wellicht door bepaalde omstandigheden wel zo lang duurde, bv een een medewerker die niet op de hoogte was van de procedure en/of niet het formulier met TS kon invullen. Wat natuurlijk ook niet goed is, want stallingsmedewerkers zouden hiervan gewoon op de hoogte moeten zijn. 

Precies. Daarom snap ik de reactie van MoDe en Jouke ook niet, die doen voorkomen alsof deze gang van zaken normaal is en ervoor zorgt dat je dan wel zeker weet dat de fiets niet van een ander is. “ We moeten, ook bij dit soort meldingen, met zekerheid vaststellen dat de fiets van jou is. “ (woorden Jouke). Hoe kunnen ze dat na die vier dagen dan ineens zo zeker weten? Of worden er camerabeelden teruggekeken?

Badge +3

Och ja (beetje off-topic) onlangs ook zoiets meegemaakt.

Ik ging op pad met een GreenWheels auto (ook een NS product eigenlijk) en dus op de fiets naar de locatie. Die auto’s staan gewoon in een woonwijk of bij een winkelcentrum of waar dan ook.

Zet mijn fiets daar in de buurt met een kettingslot om een hek ergens… maar bij terugkomst kreeg ik mijn slot niet meer open. 20 minuten klooien en uiteindelijk ‘laat maar, haal de reservesleutel wel’ en een bus naar huis genomen.

Daags erna zelfde (reservesleutel werkte ook niet!) opnieuw de bus naar huis met in mijn achterhoofd ‘ik regel wel een betonschaar of draadloze slijptol (of haakse slijper of hoe zo’n ding ook heet, heb zelf alleen een Dremel voor hobby) en maak hem los’.

Maar ja, waar regel je zo’n ding? Bij de bouwmarkt of via internet kosten die al gauw €50 (verhuren doen ze niet) en dat is ongeveer de waarde van de fiets zelf. Dus weet je wat ik bel de politie..  ‘Luister beste dienstbare dienders’ (niet in die woorden natuurlijk), mijn fiets staat al twee dagen vast aan een hek, en ik heb twee sleutels die niet meer werken (plus twee van het ringslot dat nog gewoon wél werkt) dus hebben jullie niet iets in de buurt met een schaar?

Bent u ter plaatse? Nee, ik ben thuis maar kan er over een half uurtje zijn (lopend of met de bus). Helaas, in dat geval moet u het zelf maar op een andere manier regelen!

Zo gezegd zo gedaan, met een ijzerzaag (die ik wél had, maar blijkbaar nogal bot was) aan de slag gegaan op een zonnige middag…

Vervolgens komen er de nodige mensen (buurtwacht of oplettende buurtbewoners?) langs die vroegen wat ik aan het doen was met dat slot. Nou ja open zagen dus, er zit een fiets aan vast en laat dat nou net de mijne zijn! Kunt/wilt u me helpen of heeft u nog meer vragen? Daar ging het dus al mis bij @ninni 

Dat ik toen aantoonbaar met twee sleutels mijn ringslot wél kon openen vonden ze reden genoeg om NIET de politie te bellen (zucht, hadden ze dat maar gedaan!)…

Dus ik mocht doorzagen met mijn botte zaag en jawel, een klein half uurtje later was mijn fiets weer vrij en van mij.

Als het niet zo’n goedkoop € 4,95 kettingslot van de Action was geweest dan zat ik nu nog te zagen denk ik… of hing er nu een half hek aan mijn fiets.

Beetje logisch nadenken en iemand helpen met een fiets die op slot staat is dus welkom. Politie erbij halen zal weinig zin hebben (daar komen we niet voor tenzij we tijd teveel hebben) en er zullen best mensen zijn die jouw barrel willen hebben zonder reservesleutel… Ja toch? :rofl:

Bureaucratie ten top, en de tip dus je fiets altijd met TWEE sloten af te sluiten en dan pas ergens aan vast zetten! Dan kan je in ieder geval aantonen (reservesleutel of die van het tweede slot) dat ‘dit barrel’ toch echt wel van jou is.

Daar hoeven geen dagen en formulieren overheen te gaan in ieder geval...

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap de reacties van MoDe en Jouke op zich wel, namelijk dat er een bepaalde procedure gevolgd moet worden, namelijk een formulier invullen wat door iemand moet worden beoordeeld en OK bevonden moet worden, alleen zou dat wel sneller moeten dan 4 dagen. 

Zoek op de community en het blijkt dat het ook snel kan https://community.ns.nl/op-het-station-17/fiets-sleutel-kwijt-45018

Ik heb het zelf gelukkig nooit bij de hand gehad en weet dan ook niet wat je allemaal moet invullen, maar wellicht wordt (ook) gevraagd om een aankoopbon die je natuurlijk niet bij je hebt, dus van huis moet halen.

Reputatie 7
Badge +3

Leuk verhaal Robert. Was er misschien door een fietsendief al een poging gedaan om het kettingslot open te maken? Dat is namelijk wat mijn broer ooit is overkomen. Hij had zijn fiets bij station Lammenschans gezet toen hij nog in dienst zat en op een zondagavond weer naar de kazerne ging. Behalve het gewone ringslot ook vastgezet aan een rek met ik dacht een kabelslot met hangslot eraan (niet zo'n lullig kabeltje, maar een best dikke die mijn vader nog had laten maken op zijn werk, een fabrikant van staalkabels voor o.a. olieplatforms en liften). 

Bij terugkomst kreeg hij het hangslot niet meer meer open met sleuteltje, er was te zien dat er op was gebeukt, dus getracht deze te stelen. Hij terug naar huis met een bus en later met mijn vader met de auto en mét een ijzerzaag terug naar het station en dat hangslot met wat moeite doorgezaagd.

Mocht het je nog eens overkomen, https://www.drbeykonline.nl/page/20191/fietsslot-openbreken-zonder-sleutel

Reputatie 4

Ik snap de reacties van MoDe en Jouke op zich wel, namelijk dat er een bepaalde procedure gevolgd moet worden, namelijk een formulier invullen wat door iemand moet worden beoordeeld en OK bevonden moet worden, alleen zou dat wel sneller moeten dan 4 dagen.

Het gaat om de relevantie van de reacties van MoDe en Jouke. De procedure zal niemand iets op tegen hebben, het gaat vooral om de manier waarop die uitgevoerd wordt. Daar had Jouke iets mee moeten doen in zijn reactie i.p.v. MoDe na te praten die alleen maar oog heeft voor de procedure. Er wordt vaak iets te rechtlijnig gedacht hier heb ik het idee. En het mag ook wel iets klantvriendelijker, de sneer na van MoDe m.b.t. reservesleutel was nergens voor nodig bijv..

Badge +3

Precies, en een ‘barrel’ kan iedere eigenaar waarschijnlijk unieke kenmerken over geven.

Zoals mijn koplamp doet het prima (zet maar aan, twee keer drukken want knopje is beetje rot) en als je een minuutje geduld hebt zie je dat de batterijen die er in zitten moe en bijna leeg zijn, dus die moeten weer opgeladen worden.

Het merk van de batterijen is Varta of zo, maar goed dat weet je misschien niet want die heb je er vorig jaar in gestopt.

Maar het feit dat je weet dat er 3 batterijen in zitten (die dus ook nog oplaadbaar zijn) is genoeg sherlock holmes om te bewijzen dat het jouw fiets is, lijkt me.

Dit gaat over een koplamp, maar als iemand je dat kan vertellen hoef je niet te twijfelen dat de rest vam de fiets (barrel) dat daar aan vast zit ook gewoon eigendom is van degene die tegenover je staat. En de ding-dong bel doet alleen nog maar dong.. voor de zekerheid als je me niet gelooft… 

Common sense.. Ja Robert nu geloven we je wel. Neem maar mee die fiets!

Reputatie 7
Badge +3

de sneer na van MoDe m.b.t. reservesleutel was nergens voor nodig bijv..

Dat was misschien niet echt nodig, maar ik dacht eerlijk gezegd hetzelfde. 

Maar het feit dat je weet dat er 3 batterijen in zitten (die dus ook nog oplaadbaar zijn) is genoeg sherlock holmes om te bewijzen dat het jouw fiets is, lijkt me.

Jij weet dat misschien, maar ik heb nu in totaal 3 fietsen en weet echt niet van elke fiets hoeveel en welk soort batterijen er in de lamp zitten. Nou ja, van 1 fiets (degene die de laatste 2 jaar op station Delft stond) werkt de originele koplamp gewoon op de naafdynamo dus geen batterijen en de achterlamp heeft dacht ik 2 Varta AA batterijen want dat merk gebruikten we op werk en ik had ze daar uit onze office supplies kast gehaald (onder het mom, ik gebruik de fiets om op werk te komen en ook alleen daarvoor en ik heb al allerlei extra kosten voor een extra fiets moeten maken omdat het bedrijf het zo nodig vond te verhuizen, dus die batterijen kunnen ze wel missen). In de andere voor en achterlampen kunnen 2 of 3 AA of AAA batterijen zitten, mogelijk ook Varta (ja ook van werk meegenomen) maar kunnen ook Hema oplaadbare zijn. En ergens zal ik ook nog wel van alle drie de fietsen de aankoopbon hebben, zal voor de alleroudste (dacht uit 2001) wel even moeten zoeken.

Badge +3

Ging me er om dat als ik zeg DIT IS MIJN FIETS/BARREL je meestal wel kunt aantonen dat het ook echt zo is. Een dief zal die moeite niet doen.

Leuk trouwens dat vader/broer, maar de link naar ‘voor €10 komen we naar je toe en elke fiets krijgen we open!’ is natuurlijk geen zuivere koffie :joy: Maar ja, in geval van nood kom maar op!

Er zit hier een hakkenbar (schoenmaker Volksbelang) die ook autosleutels met chips en transponders kan namaken. Staat op een krijtbord op straat en als het regent staat er niets meer. Waterbestendiiger krijt regelen…

Maar goed, reken maar dat je dan de nodige bewijzen moet overleggen en formulieren moet invullen voordat zij zo’n sleutel mogen namaken… Bij Volkswagen Audi en Porsche kost dat ook dagen, paarse krokodil.

Maar ja dat is geen fiets, en dus ook geen sleutel waarvan je kunt zeggen “mag ik van deze even een kopie?”

We dwalen af, :sleeping: En een aankoopbon voor mijn eigen goedjekope (stads)fiets? Dan moet ik ver zoeken ook al heb ik die wel ergens.. op papier want toen vergeten het bonnetje in te scannen.

Reputatie 7
Badge +3

Nog een leuk verhaal dan? Een vriend van mijn broer (nog van zijn middelbare school) had een zelfde probleem met een scooter, of sleutel kwijt of niet open te krijgen.  Die stond niet ergens aan vast en hij kende wel iemand met een busje. Dus zijn ze die scooter, die bij de V&D in Leiden voor stond gaan ophalen met dat busje om naar huis te brengen om daar op hun gemak met wat gereedschap dat slot open te kunnen maken. Tijdens het inladen van de scooter reed er 2 of 3 keer een ander busje langs die hun daarna nog ging achtervolgen. Bij het uitladen van de scooter reed dat andere busje weer langs en door een geopend raampje riep de bestuurder “hé, die wilden wij al stelen”. :rofl:

Met het verhaal van TS in het hoofd is het misschien niet onverstandig om eens bv de framenummers en nummers van de sloten ergens te noteren. Ook al heb ik wel van alle 3 de fietsen de reserve sleutels.

Reputatie 7
Badge +3

@Rocco_SiffrediEen sneer van TS richting NS mag wel en ik mag niet zeggen dat een reservesleutel de bureaucratie bespaard was gebleven?

Nogmaals ik vind dat als jij geen sleutel van een fiets hebt, je deze niet zomaar mee zou mogen nemen. Zeker niet in een bewaakte stalling.

Ik word nu wel erg nieuwsgierig hoe precies wordt vastgesteld dat TS inderdaad eigenaar van de fiets is. Heb zelf afgelopen jaar op het station nog vrolijk met betonschaar een fiets van een medewerkster ontdaan van een ongewenst geplaatst slot door een vreemde zonder dat iemand vragen stelde. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik word nu wel erg nieuwsgierig hoe precies wordt vastgesteld dat TS inderdaad eigenaar van de fiets is. Heb zelf afgelopen jaar op het station nog vrolijk met betonschaar een fiets van een medewerkster ontdaan van een ongewenst geplaatst slot door een vreemde zonder dat iemand vragen stelde. 

Neem aan dat die medewerkster een sleutel van het andere slot had?

Jup, die had ze mee. Ook een kettingslot, dus of dat het legitieme slot is, was ook de vraag natuurlijk. Maar los daarvan keek niemand er raar van op dat ik daar vrolijk met een betonschaar rondliep.

Ik zou overigens ook geen concrete oplossing voor het probleem hebben, behalve gegevens noteren zodat er, bij een eventuele klacht over een gesloten fiets, bekend is wie daar bezig is geweest (i.c.m. camerabeelden). Maar dan ben ik ook wel benieuwd waarom die procedure zo gecompliceerd lijkt te zijn.

Reputatie 6

Hoe is dat doorzagen uiteindelijk gebeurd ? Hebben de uitbaters van de fietsenstalling dat voor je gedaan ? Was dat gratis ?

Als dat tweemaal ‘ja’ is, dan is het een grote chapeau voor die mensen en vooral zeker geen klacht of zeursessie. Tel uw zegeningen.

Ik heb twee fietsen. Die zijn allebei gegraveerd met mijn rijksregisternummer (geboortedatum met nog wat getallen, een uniek nummer). Bestaat er niets soortgelijk in Nederland? Dat lijkt me een goede manier om te bewijzen dat de fiets van iemand is. Want mijn facturen voor die fietsen heb ik al lang niet meer. 

Een aantal jaar geleden ben ik ook mijn sleutel van een los fietsslot verloren. Op het station waar mijn fiets stond, wilden ze niet helpen om het slot door te knippen (wegens aansprakelijkheid, dacht ik). Maar ze hadden er geen probleem mee dat ik het slot zelf doorknipte. Wat dan na een aantal dagen ook gebeurd is. (Ik moest eerst nog een kniptang vinden.) 

Reputatie 7
Badge +3

Graveren van een fiets kan ook in Nederland, dat is dan vooral handig in geval van diefstal maar is natuurlijk ook te gebruiken in het geval je de sleutel kwijt bent. Dat is dan dacht ik je postcode en huisnummer. Ik heb dat eens gewoon zelf gedaan op werk met een graveerpen die we daar hadden.  Mogelijk is dat iets wat op het formulier gevraagd wordt. Maar fietsen hebben tegenwoordig ook een framenummer wat er al standaard in gegraveerd/gestanst is.

Reageer