Skip to main content

Een ov fiets die op mijn naam stond en gebruikt werkt door iemand is gestolen. Ik krijg een mail dat ik toeslag moet betalen wegens het feit dat de fiets langer dan 3 dagen gebruikt wordt hoe kan ik er voor zorgen dat de betalingen worden stop gezet. Aangifte is al gedaan door de persoon die de fiets heeft gebruikt

Een ov fiets die op mijn naam stond en gebruikt werkt door iemand is gestolen. Ik krijg een mail dat ik toeslag moet betalen wegens het feit dat de fiets langer dan 3 dagen gebruikt wordt hoe kan ik er voor zorgen dat de betalingen worden stop gezet. Aangifte is al gedaan door de persoon die de fiets heeft gebruikt

Neem contact op met Klantenservice, afdeling OV-fiets. 030 7515155. Zij beslissen hoe het in uw situatie verder gaat. U bent aansprakelijk/verantwoordelijk voor de fiets. Het is uiteraard niet de bedoeling dat u een fiets huurt en die dan aan een ander uitleent. Het huren van een OV-fiets is gekoppeld aan uw persoonlijke OV-chipkaart en de aansprakelijkheid ligt bij u. Het was verstandiger geweest als u zelf aangifte had gedaan. Het is dan aan OV-fiets, de toeslag is normaal als er niks gemeld is.

NS hoeft de kosten van een missende fiets natuurlijk niet te dragen en het kan voor u in de papieren lopen. Het is wijs snel te handelen. Zorgen dat de fiets terug komt, is de beste oplossing. Als dat niet gebeurt, bent u normaalgesproken 350 euro kwijt.

Spannend! 🤣 Keep us posted @Lars.eijkman 

Een ov fiets die op mijn naam stond en gebruikt werkt {is} door iemand gestolen ❗️

@Lars.eijkman ik vrees dat het hele bedrag voor uw rekening is. U zult dan moeten zien of u dat bedrag terug kan vorderen van de persoon aan wie u de fiets heeft uitgeleend. Om te beginnen inderdaad direct melding maken bij de klantenservice. Hoe langer u wacht hoe duurder het wordt.

Zie dit topic. Overigens is het niet slim om een OV-fiets uit te lenen aan iemand anders, maar ik denk dat je dat inmiddels ook wel begrijpt.

Ik heb gebeld hetgene wat ze mij gezegd hebben is aangifte doen en afwachten, de ns medewerker die de fiets heeft uitgeleend zei dat het gewoon kon om 2 fietsen op 1 naam te zetten.

Ja, je kan en mag 2 fietsen met 1 kaart huren, maar degene van wie de kaart is blijft wel verantwoordelijk voor beide fietsen, dan maakt het niet uit of het een fiets is die je zelf gebruikt hebt of iemand anders. Als het nog een fiets met een fietssleuteltje is, is het van belang dat je die die sleutel hebt. 

de ns medewerker die de fiets heeft uitgeleend zei dat het gewoon kon om 2 fietsen op 1 naam te zetten.

U kunt met uw persoonlijke chipkaart naast eentje voor uzelf ook een fiets voor een tweede persoon. huren, maar u kunt niet één fiets huren en die aan een ander geven om te gebruiken. U bent ten alle tijde aansprakelijk als een ov-fiets met uw persoonlijke chipkaart wordt gehuurd. Bovendien gelden de regels, niet wat iemand zegt of zou hebben gezegd, ook niet als het de medewerker van de fietsenstalling is. Los daarvan is het ook niet na te gaan wat iemand wel of niet gezegd zou hebben. Wat deze medewerker zegt of zelfs als een conducteur iets zegt, daar kunt u zich niet op beroepen. U moet zich gewoon aan de regelgeving, of zo u wilt de wet houden.

Aangifte doen moet u sowieso, het beste is en blijft dat de fiets terugkomt. 350 euro is veel geld en u zult dat op moeten brengen. 

u kunt niet één fiets huren en die aan een ander geven om te gebruiken.

De tekst in de voorwaarden luidt:

Het is de Contracthouder toegestaan om, in geval hij twee (2) OV-fietsen tegelijkertijd huurt, één OV-fiets aan een derde in gebruik te geven.

Dat zou inderdaad kunnen betekenen dat in geval ik één (1) OV-fiets huur, deze door mijzelf gebruikt dient te worden, maar dat staat er niet impliciet (en ik zie ook niet in waarom dat niet zou mogen).

In de praktijk is het ook geen enkel probleem, want als ik iemand op bezoek krijg en die van het station haal (met mijn eigen fiets) kan ik voor diegene gewoon een ov-fiets huren, zelfs al zeg ik erbij “een OV-fiets voor mijn vriendin graag”.

Vervolgens kunnen we samen op pad en naar huis. De de volgende dag levert ze de fiets weer in (geen OV-chipkaart of Robert bij nodig).

Uiteraard ben ik verantwoordelijk voor alle kosten totdat de fiets correct en in goede staat ingeleverd is. Er staat wel iets over onbevoegd gebruik, maar dat gaat over het gebruik/misbruik van een OV-chipkaart en niet over de fiets zelf.

Bij een huurauto is het een ander verhaal, dan moet een bestuurder anders dan de huurder geregistreerd worden (idem bij deelauto’s zoals Greenwheels).

Reageer