beantwoord

Geen abonnementskosten, maar toch 1 cent betalen

Ik ontving een mail over mijn 'doorlopend NS-abonnement' met een melding dat het OV-fietsabonnement 1 cent gaat kosten:

Prijs hoofdabonnement:
€ 0,01 per jaar

In de toelichting staat het volgende:
* Wij incasseren jaarlijks ter verificatie van uw persoons- en betaalgegevens € 0,01.

Ik snap dit niet. Jullie incasseren jaarlijks al het abonnement van mijn Voordeelurenkaart, dan hebben jullie toch al mijn persoons- en betaalgegevens geverifieerd? Waarom moet dit dubbel? Bovendien vind ik het erg tegenstrijdig. Eerst leuk melden dat het gratis is en dan toch 1 cent incasseren.

Natuurlijk kan ik die ene cent best missen, maar het gaat mij om het principe. Bovendien vind ik het dubbelop. Graag een reactie
icon

Beste antwoord door Sivan NS 28 april 2017, 11:02

Het is eigenlijk een heel simpel antwoord (wat het extra vervelend maakt dat het zo lang op zich heeft moeten wachten). Die incassering van 1 cent heeft enerzijds te maken met verificatie (bijvoorbeeld als je jouw rekeningnummer wijzigt, zodat wij weten dat het rekeningnummer van jou is), anderzijds ligt het aan een technische 'beperking' van het systeem, waarbij het niet mogelijk is om een opdracht van 0 aan te bieden bij een verlenging. Het gaat er dan dus niet om dat wij zeker willen weten dat jouw rekeningnummer klopt (want dat weten we natuurlijk al, aangezien je nog een abonnement hebt), maar bij de verlenging van het gratis OV-fiets abonnement moet er een bedrag worden aangeboden aan ons betaalsysteem, en daarom wordt er € 0.01 in rekening gebracht.

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Abonnementen worden niet aan elkaar gekoppeld maar los bekeken. Iedereen betaald die 1ct om de bankgegevens te controleren. Waarom? Als je een fiets niet terugbrengt weten ze waar ze de kosten van af kunnen schrijven bijvoorbeeld. Op die manier houden ze alles up to date.
Ik snap de reden wel, maar ik vind het in dit geval onzin, omdat mijn gegevens al jaarlijks geverifieerd worden door het afschrijven van het voordeelurenabonnement. De NS weet wie ik ben en kan altijd geld afschrijven. Bovendien staat in hetzelfde mailtje info over Stallen op rekening. Vind ik een abonnement voor een andere dienst, net zoals een voordeelurenabonnement.
Ik snap dat hier vragen over zijn inderdaad. Deze twee abonnementen zien wij los van elkaar. Je gaat akkoord met automatisch afschrijven, dit moeten wij verifiëren door middel van €0,01 af te schrijven. Dit moet bij elk abonnement aangezien wij dit los van elkaar zien.
Tja, het abonnement staat gewoon op mijn voordeelurenabonnement. Dus het komt er kort gezegd op neer dat jullie deze administraties niet hebben gecombineerd? Ontzettend knullig dit.

Ik heb wel eens eerder bij een ander (niet-NS) abonnement 1 cent moeten betalen, maar dat werd dan keurig teruggestort. Ik begrijp gewoon niet waarom je 1 cent moet incasseren bij iemand die al heel lang klant is en nog nooit een betalingsachterstand heeft gehad. Stort het dan terug of combineer je administratie.

Ik weet het, het is een futiliteit, maar het komt niet klantvriendelijk over
Reputatie 7
Dit abonnement staat niet op je voordeelurenabonnement. Dat wordt uitgelegd. Je hebt een voordeelurenabonnement op je kaart staan en op diezelfde kaart staat een apart abonnement. Die 2 abonnementen hebben niets met elkaar te maken.
Maar beide producten zijn wel gekoppeld aan dezelfde OV-chipkaart. De NS weet dat en laat dat ook zien in Mijn NS. Kortom, ik blijf erbij dat dit totaal niet klantvriendelijk overkomt en oplosbaar zou moeten zijn.
Hoi Elisabeth. Ik wil graag wat dingen voor jou uitzoeken. Zou je mij een privebericht willen sturen met jouw naam, geboortedatum en adres? Dan overleg ik even met onze financiële afdeling.
Zie privébericht
Sivan NS schreef:

Hoi Elisabeth. Ik wil graag wat dingen voor jou uitzoeken. Zou je mij een privebericht willen sturen met jouw naam, geboortedatum en adres? Dan overleg ik even met onze financiële afdeling.

Sivan, ik heb je 11 dagen geleden een privébericht gestuurd, maar geen reactie gekregen
Elisabethm schreef:

Sivan NS schreef:

Sivan, ik heb je 11 dagen geleden een privébericht gestuurd, maar geen reactie gekregen

Ik denk dat Sivan NS voor je regelt dat je 1 cent krijgt teruggestort 😉
De financiële afdeling van de NS heeft echter blijkbaar moeite met bedragen van 1 cent...
Michiel, dat denk je verkeerd. Ik heb Elisabeth al via een privébericht laten weten dat men er nog mee bezig is.
Het is eigenlijk een heel simpel antwoord (wat het extra vervelend maakt dat het zo lang op zich heeft moeten wachten). Die incassering van 1 cent heeft enerzijds te maken met verificatie (bijvoorbeeld als je jouw rekeningnummer wijzigt, zodat wij weten dat het rekeningnummer van jou is), anderzijds ligt het aan een technische 'beperking' van het systeem, waarbij het niet mogelijk is om een opdracht van 0 aan te bieden bij een verlenging. Het gaat er dan dus niet om dat wij zeker willen weten dat jouw rekeningnummer klopt (want dat weten we natuurlijk al, aangezien je nog een abonnement hebt), maar bij de verlenging van het gratis OV-fiets abonnement moet er een bedrag worden aangeboden aan ons betaalsysteem, en daarom wordt er € 0.01 in rekening gebracht.
Het continu één cent betalen bij NS-zaken begint mij ook nogal te irriteren. Recent een kapotte OV-kaart, alle abonnementen één cent. Nu rekeningnummer gewijzigd, opnieuw één cent voor elke wijziging. Ik zou het zeer waarderen als NS hierin de lijn van andere dienstverleners zoals Spotify gaat volgen en die cent terugstort.
Ik begrijp dat jij, en sommigen met je, graag uit principe de cent teruggestort ziet. Dat het een veiligheidskwestie is voor iedereen geloof ik duidelijk, echter is het zoals Sivan aangegeven heeft technisch beperkt. Dit betekent natuurlijk niet dat deze beperking niet uitgebreid kan worden, maar er is niet voor gekozen om hier de hoogste prioriteit op te leggen. Wel heb ik je suggestie doorgezet en daarmee nogmaals onder de aandacht gebracht bij de afdeling Financiën, waarvoor bedankt!
Reputatie 3
Staat het ook al in de planning om de administratie van een NS abonnement en een OV fiets samen te voegen? Het blijft natuurlijk knullig dat de NS bij dezelfde kaart 2 keer dezelfde persoon moet verifiëren.
Reputatie 7
Badge +4
Tja, waar je al niet over kunt vallen. 😉
Reputatie 3
Los van de 1 cent betekent dit ook dat alle kosten op één factuur 🙂 Greenwheels mag er van mij ook bij onder MijnNS, maar dat zal nog wel een tijdje duren...
Ik heb vorig jaar mijn Weekend Vrij-abonnement uitgebreid met OV-fiets. Er werd geen cent ingehouden ter verificatie want mijn rekening was reeds gekend door mijn hoofdabonnement.

De ene keer dat ik een OV-fiets gebruikte, kwamen de kosten ook gewoon op mijn maandelijkse factuur.

Maar voor je denkt: "Ik ga mijn OV-fiets abonnement stopzetten en mijn abonnement uitbreiden." hou je best wel rekening met een aantal zaken.

- Als je je OV-fietsabonnement stopzet en je wil dit als bijabonnement nemen, moet je een nieuwe kaart kopen. Het is niet mogelijk om op dezelfde kaart een nieuw fietsabonnement te zetten. Of dit was niet mogelijk.
- Je bijabonnement kan enkel ingaan op dezelfde dag als je hoofdabonnement.
- Als je hoofdabonnement stopgezet wordt, dan wordt het bijabonnement ook automatisch stopgezet.
Badge +3
Als je een abonnement beëindigt en hetzelfde weer wilt aanvragen... dan moet er wel 2 maanden tussen zitten inderdaad.

Klantenservice kan je wel helpen hoor.. Hoezo Dal Voordeel voor €29 alleen voor nieuwe klanten en zo? Dat regelen ze gewoon voor je.
Robert B schreef:

Als je een abonnement beëindigt en hetzelfde weer wilt aanvragen... dan moet er wel 2 maanden tussen zitten inderdaad.

Robert,

Ik heb het nu niet over de twee maanden die de NS nodig acht tussen het stopzetten en opnieuw kopen.

Er bestond vroeger een probleem dat je een foutmelding kreeg als je OV-fiets terug op de oude kaart wou zetten. Een technisch probleem dus. Niet iets wat via een telefoontje kan geregeld worden.
Reputatie 3
@herrie: inderdaad interessant om te lezen dat het met abonnementen die later zijn afgesloten wel mogelijk is!

Dan ben ik benieuwd wanneer de NS alle OV fiets abonnementen technisch weer op één lijn trekt 🙂

Reageer