beantwoord

Geen factuur ov-fiets

• 27 augustus 2019
  • 12 reacties
  • 320 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Hoi

Ik heb sinds kort een ov-fiets abonnement, en heb in twee weken tijd de ov-fiets een aantal keer gebruikt omdat ik zelf nog geen fiets had. Twee weken geleden werd er ineens een flink bedrag van 75 euro d.m.v. automatisch incasso van mijn rekening afgehaald. Omdat ik geen factuur had ontvangen, heb ik dit incasso teruggedraaid en ben ik op zoek gegaan naar de factuur in mijn mail. Die was echter nergens te bekennen.
Na veel ge-heen-en-weer via de klantenservice en mijn ns, heb ik hem uiteindelijk gevonden.
Het blijkt te kloppen, dus nu wil ik het geld graag overmaken voor het bij het incassobureau komt. Ik kan alleen niet vinden waar en hoe ik dit moet doen. Krijg ik een herinneringsmail (ik vraag het me af, omdat ik de eerste niet heb ontvangen), wordt het er weer automatisch afgehaald of moet ik het zelf overmaken?

Groet,
Mauri
icon

Beste antwoord door Maxime NS 27 augustus 2019, 19:05

Hallo Mauri, welkom op de NS Community.

Bij het gebruik van OV-fiets wordt er eens per maand het gebruik berekend en geïncasseerd. De factuur komt in je Mijn NS-account. Als de automatische incasso mislukt, dan dien je de betaling handmatig te doen. Eerst komt er een mail die je kan gebruiken, daarna volgt een brief en dan nog een mail met een laatste herinnering. Het bedrag kan je overmaken naar: NL40ABNA0537879099 ten name van NS Groep. In de omschrijving kan je een van de volgende gegevens noteren: factuurnummer, debiteurnummer, klantnummer of acceptgirokenmerk (16-cijferig nummer). Dan kan de betaling aan jouw factuur worden gekoppeld. Onze klantenservice kan de gegevens geven die je hiervoor nodig hebt. Via Twitter en Facebook zijn we 24/7 bereikbaar. Als de incasso twee weken geleden plaatsvond, dan ben je nog ruim op tijd met de betaling!
Bekijk origineel

12 reacties

Hallo Mauri, welkom op de NS Community.

Bij het gebruik van OV-fiets wordt er eens per maand het gebruik berekend en geïncasseerd. De factuur komt in je Mijn NS-account. Als de automatische incasso mislukt, dan dien je de betaling handmatig te doen. Eerst komt er een mail die je kan gebruiken, daarna volgt een brief en dan nog een mail met een laatste herinnering. Het bedrag kan je overmaken naar: NL40ABNA0537879099 ten name van NS Groep. In de omschrijving kan je een van de volgende gegevens noteren: factuurnummer, debiteurnummer, klantnummer of acceptgirokenmerk (16-cijferig nummer). Dan kan de betaling aan jouw factuur worden gekoppeld. Onze klantenservice kan de gegevens geven die je hiervoor nodig hebt. Via Twitter en Facebook zijn we 24/7 bereikbaar. Als de incasso twee weken geleden plaatsvond, dan ben je nog ruim op tijd met de betaling!
Badge +3
Als je wilt teruglezen hoe indertijd NS eenzijdig heeft besloten om geen facturen meer te versturen voor het gebruik van de OV-fiets dan kun je in het topic https://community.ns.nl/ov-fiets-48/incasso-zonder-facturen-36496 wat er allemaal is misgegaan bij NS.
Badge +3
Opnieuw een goede reden om gewoon even een mailtje te sturen dat er een factuur voor je klaar staat in Mijn NS, en er enkele dagen later een incasso zal plaatsvinden... door NS INZ NS REIZIGERS met als kenmerk een of andere bestelling en verder niets over FIETS.

Dat nummer van die 'bestelling' is ook je factuurnummer in Mijn NS maar die staan er tegenwoordig ook al niet meer bij... Geen wonder dat mensen gaan storneren.

Gelukkig kan je de juiste factuur natuurlijk wel vinden aan de hand van het bedrag en is de incasso altijd rond dezelfde datum van de maand, dus na een paar keer weet je wel hoe ver het is.
Badge +3
Dat neemt niet weg dat het tamelijk absurd (en onbeschoft) is om bedragen te incasseren zonder eerst een factuur te sturen. Als gebruiker van de OV-fiets kom je daar pas achter nadat je bent gaan huren.
Badge +3
Tja, het definitieve antwoord dat ik per mail kreeg was "zonder factuur géén incasso!", logisch.

Dat je die factuur dan zelf maar moet gaan zoeken in Mijn NS is bizar, met name omdat de omschrijving van de incasso (nog altijd!) zo lekker vaag is... 😥

Oké, dan stuur maar een e-accept of acceptgiro per post. Dat kan eigenlijk overal (zorgverzekeraars, telecomproviders, energieleveranciers, kranten/tijdschriften) tegen soms wat extra kosten, maar bij de NS beginnen ze daar natuurlijk niet aan.
Ja ik schrok er zelf wel van dat dit bedrag ineens zonder waarschuwing van mijn rekening werd gehaald. Heb nu uiteindelijk een mail gekregen of ik zo vriendelijk wil zijn het geld alsnog over te maken, maar denk dat dit het beste is wat ik zal krijgen. Vind het redelijk absurd dat je er zelf achteraan moet gaan, als ik eerlijk ben...
Reputatie 7
Badge +3
Wat ik het meest verwonderlijke vind is dat er voor OV-fiets maar ook voor Traject Vrij geen mailtje wordt gestuurd dat er een factuur klaar staat maar heb je NS Flex dan krijg je weer wel zo'n mailtje. Dan kan het opeens wel.
Volgens mij heb ik dit vorig jaar al helemaal uitgezocht voor jullie. Het verschil is ontstaan omdat NS Flex volledig nieuw is toegevoegd aan onze systemen. Voor OV-fiets geldt dat dit voorheen los stond van onze huidige systemen en later is toegevoegd als bestaand "Reizen op Saldo" product. Daarom zijn voor OV-fiets dezelfde opties gaan gelden als de reguliere Reizen op Saldo abonnementen. Voor die abonnementen geldt dat de mogelijkheid tot het automatisch versturen van een e-mail bij een nieuwe factuur theoretisch gezien toegevoegd zou kunnen worden maar dat dit in de praktijk niet gaat gebeuren. Dit mede doordat het te complex is om het in de systemen aan te passen.
Badge +3
Wat een merkwaardige administratie houdt NS erop na.

Bij bijvoorbeeld Ziggo betaal ik vaste abonnementskosten per maand voor televisie, internet en vaste telefonie. Dan kan ik mijn abonnement uitbreiden met een zenderpakket tegen een vaste prijs per maand. Maar ik kan ook nog extra kosten hebben voor het gebruik van de vaste telefoonlijn of het huren van een film. Toch krijg ik iedere maand keurig een factuur van Ziggo met daarop uitgesplitst wat de vaste abonnementskosten en de eventuele variabele kosten van de afgelopen maand waren. Die factuur wordt altijd verstuurd voordat de rekening geïncasseerd wordt.

Ik zie nog steeds geen enkel argument waarom NS geen factuur kan sturen voor het gebruik van de OV-fiets (en stallen op rekening) voordat wordt geïncasseerd. Als de factuur kan worden "klaargezet" in MijnNS dan kan die ook via de mail verstuurd worden.
Badge +3
Volgens mij heb ik dit vorig jaar al helemaal uitgezocht voor jullie. Het verschil is ontstaan omdat NS Flex volledig nieuw is toegevoegd aan onze systemen. Voor OV-fiets geldt dat dit voorheen los stond van onze huidige systemen en later is toegevoegd als bestaand "Reizen op Saldo" product. Daarom zijn voor OV-fiets dezelfde opties gaan gelden als de reguliere Reizen op Saldo abonnementen.
Dat zal allemaal wel, maar toentertijd is ook de toezegging gedaan dat onze opmerkingen/bevindingen om het allemaal wat duidelijker te maken mee zouden worden genomen als verbetervoorstellen.

Met name het totaal onduidelijke betalingskenmerk van de incasso, die nog steeds suggereert dat je iets 'besteld' zou hebben.

Dat daarin je factuurnummer staat (i.p.v. FIETS en/of Zie Mijn NS, zoals voorgesteld) is leuk en aardig, maar sloop dan juist niet de factuurnummers uit je overzicht van facturen!

Natuurlijk kan je op zoek gaan naar iets met een overeenkomend bedrag (meestal de meest recente factuur) en dan zal dat 'm wel zijn. Het is er dus niets handiger/duidelijker op geworden. Als je geen mails wilt sturen, pak/pas dan op zijn minst dát even aan, want de vragen blijven komen ook al weten de meesten inmiddels wel dat een incasso op een bepaalde datum voor fietshuur en stallen op rekening zal zijn (of reizen buiten traject, maar daarvan weet ik niet hoe het betalingskenmerk er uit ziet).

Of het te complex is om de systemen aan te passen betwijfel ik. Iemand die een beetje handig is schrijft in no time een scriptje of cron-job die elke dag even in mijn NS inlogt en bij Facturen kijkt of er iets nieuws is, hengelt de pdf binnen en mailt die naar mij toe. Maak er een vinkje van in je voorkeuren bij Mijn NS (berichten per e-mail) en klaar. Zo'n scriptje kan geheel los draaien van alle bestaande (onaanpasbare) systemen.
Badge +3
NS is voor een gratis abonnement voor de OV-fiets (een e-mail d.d. 12 augustus 2019) wel in staat om een factuur te sturen maar voor variabele kosten niet. Het verstand staat er bij stil.

Reputatie 7
Badge +3
Wat betreft dat onduidelijk betalingskenmerk heb ik in verleden hier al meerdere keren voorgesteld om de tekst "Bestelling" te vervangen door OV-fiets of iets anders wat duidelijk maakt waarvoor de incasso is, daar werd dan op gereageerd dat het een goed idee was en dan men het zou doorzetten.
Dat doorzetten zal vast wel gebeurd zijn, maar verder is er niets mee gedaan. Zodat je nog steeds de situatie hebt dat mensen niet weten waar een incasso voor is en deze gestorneerd wordt.

Waarschijnlijk geen prioriteit of ook te complex qua systemen.

Reageer