Gezocht: mensen die boete kregen na inleveren ov-fiets

• 24 augustus 2017
  • 25 reacties
  • 644 Bekeken

Hallo!
Ik zoek mensen die ook hun ov-fiets hebben ingeleverd bij een fietsstalling van NS, maar die toch een boete van 250 euro van NS hebben gekregen. Na talloze brieven en telefoontjes, waar NS niet op reageert, heb ik aangifte gedaan. Ik zoek nu mensen die dit ook is overkomen.
Stuur een mail aan *****
Groet Geert

25 reacties

Hallo Geert_80, welkom op het NS Serviceforum!

Vervelend om te lezen dat dit is gebeurd, en nog vervelender dat er tot op heden niets is gedaan met jouw klacht. Ik wil dit graag onder de aandacht brengen bij mijn collega's van OV-fiets, inclusief de manager. Zou je jouw klacht willen sturen naar forum@ns.nl, inclusief je gegevens? Dan gaan we er meteen mee aan de slag! We zullen dan in dit topic een terugkoppeling plaatsen.

Als er anderen zijn met hetzelfde probleem, mogen deze dezelfde stappen volgen. Om die reden en in verband met de privacyregels op dit forum, heb ik het e-mail adres verwijderd.
Beste Stijn, dank voor je reactie. Jammer dat het mailadres weggehaald is, mensen mogen me via DM blijven benaderen.

De hele correspondentie met aangifte etc komt sowieso aangetekend per post jullie kant op, omdat op mails de afgelopen maanden niet wordt gereageerd. Maar ik wil het ook nog wel een keer mailen hoor.
Reputatie 7
Badge +4
Ik zou het maar doen. Moderatoren zijn doorgaans een stuk sneller en effectiever.
Goed initiatief Geert_80. Mij is helaas ook iets soortgelijks overkomen. In mijn geval (2 fietsen gehuurd, 2 fietsen ingeleverd binnen 24u, maar 1 daarvan werd niet geregistreerd als "ingeleverd"). Nu was die “zoekgeraakte” fiets redelijk snel gevonden, en werd de fout van “het systeem” ook erkend door de klantenservice van OV-fiets, alleen was zogezegd al te laat om de te-laat boete terug te draaien. Deze is dus ook in rekening gebracht, zelfs nadat de huurtijd wel gecorrigeerd was in het overzicht dat je kunt vinden op MijnNS (deur-tot-deur).

Vele telefoontjes en emails later heb ik meerdere excuses ontvangen, gevolgd door verklaringen als “wij kunnen ook niet bij het factuur-systeem”, en vriendelijk bedoelde tegemoetkomingen (gratis ov-ritjes). Aan die tegemoetkomingen heb ik echter echt geen behoefte, het enige wat ik vraag is dat de teveel in rekening gebrachte kosten terug worden gestort op mijn rekening.

Ik vind het erg teleurstellend dat dit niet gewoon fatsoenlijk opgelost kan worden door de NS/OV-fiets. Door de OV-fiets klantenservice werd mij destijds afgeraden het bedrag te storneren en daar is het inmiddels ook te laat voor. Ruim drie maanden en vele telefoontjes en email verder vraag ik me af wat nog wel werkt... Een officiële ingebrekestelling sturen? Druk uitoefenen via sociale media? Of echt aangifte doen zoals Geert_80 heeft gedaan? Dit moet toch niet nodig zijn voor een professionele organisatie als de NS?
Reputatie 6
Badge +1
Ik zou samen met alle mensen die dit meemaken naar Rover en/of het OV-Loket stappen. Die kunnen druk uitoefenen op NS om processen te verbeteren en problemen op te lossen.
Vervelend dat dit ook jou is overkomen astridNL. Wanneer het nog niet opgelost is mag je bovenstaande werkwijze die Stijn NS uitlegt volgen.
Goed initiatief Geert_80. Mij is helaas ook iets soortgelijks overkomen. In mijn geval (2 fietsen gehuurd, 2 fietsen ingeleverd binnen 24u, maar 1 daarvan werd niet geregistreerd als "ingeleverd"). Nu was die “zoekgeraakte” fiets redelijk snel gevonden, en werd de fout van “het systeem” ook erkend door de klantenservice van OV-fiets, alleen was zogezegd al te laat om de te-laat boete terug te draaien. Deze is dus ook in rekening gebracht, zelfs nadat de huurtijd wel gecorrigeerd was in het overzicht dat je kunt vinden op MijnNS (deur-tot-deur).

Vele telefoontjes en emails later heb ik meerdere excuses ontvangen, gevolgd door verklaringen als “wij kunnen ook niet bij het factuur-systeem”, en vriendelijk bedoelde tegemoetkomingen (gratis ov-ritjes). Aan die tegemoetkomingen heb ik echter echt geen behoefte, het enige wat ik vraag is dat de teveel in rekening gebrachte kosten terug worden gestort op mijn rekening.

Ik vind het erg teleurstellend dat dit niet gewoon fatsoenlijk opgelost kan worden door de NS/OV-fiets. Door de OV-fiets klantenservice werd mij destijds afgeraden het bedrag te storneren en daar is het inmiddels ook te laat voor. Ruim drie maanden en vele telefoontjes en email verder vraag ik me af wat nog wel werkt... Een officiële ingebrekestelling sturen? Druk uitoefenen via sociale media? Of echt aangifte doen zoals Geert_80 heeft gedaan? Dit moet toch niet nodig zijn voor een professionele organisatie als de NS?

Ja ik heb alle documentatie aan verzameld en geprint. Zojuist een mail hier aan het forum gestuurd en dit weekend ook aangetekend naar NS. Als dat niet leidt tot een wenselijke oplossing inderdaad maar kijken of ik echt de juridische molen in moet. Maar onterecht 250 euro incasseren laat ik echt niet zomaar gebeuren. Ik zal jullie hier verder op de hoogte houden.
Ik zou samen met alle mensen die dit meemaken naar Rover en/of het OV-Loket stappen. Die kunnen druk uitoefenen op NS om processen te verbeteren en problemen op te lossen.
Ja goede suggesties. Dank!
Ik heb hetzelfde. Bij mij is €108.90 afgeschreven nadat ik de fiets heb ikgeleverd. Het is afgeschreven met een automatische machtiging zonder enige factuur vooraf. Ze zeiden ze dat ze wel email hebben verstuurd maar die zijn nooit binnengekomen.
Zojuist is 250 euro teruggestort op mijn rekening. Na maanden bellen en mailen, bleek een pdf aan de moderators van dit forum met alle gesprekken en de aangifte bij de politie voldoende.

Twee dingen wil ik gezegd hebben, waarvan ik hoop dat ze terecht komen bij de chef ov-fiets:

- Groot respect voor de servicemedewerkers, die namens de managers rommel mogen opruimen en zoveel mogelijk hulp bieden als mogelijk. Helaas is dat niet heel veel bij de telefonische medewerkers, en ze mogen niet doorverbinden. Ik hoop dat deze medewerkers een beetje fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden hebben, want zij moeten de Kafkaëske toestanden verdedigen. De moderators van dit forum hebben blijkbaar wel toegang tot mensen die beslissingen mogen nemen. Dus ook aan jullie: dank!

- OV-fietsen als systeem is geniaal. Ik ben er erg blij mee, en gebruik het veelvuldig. Een groot succes en de NS verdient complimenten voor het grootschalig uitrollen van dit concept. Echter, er zit een kink in het systeem: als de techniek hapert, of een medewerker slecht van zins is, is het voor de gebruiker van de fiets onmogelijk aan te tonen dat je goed hebt gehandeld. Je krijgt geen inleverbonnetje of bewijs van inleveren, en bent volledig afhankelijk van de medewerking van NS om je onschuld aan te tonen. Het zou al heel makkelijk zijn om bijvoorbeeld vanuit NS een mail te sturen met een afschrift 'U hebt uw OV-fiets ingeleverd'. Als zo'n mail dan niet binnenkomt kun je meteen aan de bel trekken.

Ik hoop dat anderen die dit hebben meegemaakt hier wat aan hebben. En succes!
Reputatie 7
Wat fijn om te vernemen dat het probleem nu opgelost is Geert_80, daar heb je grotendeels ook jezelf aan te danken, gezien de aandacht en moeite die jij hier persoonlijk in hebt gestoken!
Bedankt voor de lieve woorden en de terugkoppeling, we hadden natuurlijk liever gezien dat dit probleem nooit was voorgekomen. Het is bij dit soort problemen soms lastig schakelen, waarbij niet iedere medewerker dezelfde mogelijkheden heeft als wij.
Ik heb hetzelfde. Bij mij is €108.90 afgeschreven nadat ik de fiets heb ikgeleverd. Het is afgeschreven met een automatische machtiging zonder enige factuur vooraf. Ze zeiden ze dat ze wel email hebben verstuurd maar die zijn nooit binnengekomen.

Misschien kan iemand van NS u hier nog bij helpen.
Badge +3
Goed om het hier te posten JesseBakker en niet elke keer een nieuw topic te starten.

Zie hier voor een recent soortgelijk onderwerp. Wellicht vind je daar info over wat te doen. Succes!
Reputatie 7
Update: Ook Jesse Bakker zal worden geholpen. Het verzoek tot een privébericht staat uit Jesse!
Goed om het hier te posten JesseBakker en niet elke keer een nieuw topic te starten.

Zie hier voor een recent soortgelijk onderwerp. Wellicht vind je daar info over wat te doen. Succes!

Hallo Robert B,

Ik heb hiet gepost omdat de OP ( Original Poster ) zocht naar meer mensen waar dit is overkomen. Ik kan niet in een andere topic mijn eigen verhaal doen, toen ik zelf een topic starten werd hij binnen 10 minuten verwijderd wat in mijn ogen op lijkt dat de NS dit probleem wil onderdrukken.
Reputatie 7
Dat is absoluut niet het geval Jesse, het is puur een overzichtskwestie. Als wij alle forumleden met ditzelfde probleem kunnen huizen in 1 topic, kunnen wij ownership claimen over alle cases en zullen wij iedereen overzichtelijk te woord staan. Wij willen het probleem niet onderdrukken, alleen georganiseerd (en gebundeld) overdragen aan de desbetreffende afdeling.

Goed om het hier te posten JesseBakker en niet elke keer een nieuw topic te starten.:?

Zal wel wat missen, maar hoeveel topics is Jesse gestart?

(Off topic: Heb nog steeds een probleempje met het laden van pb's...)
Badge +3
Wat Jesse zegt is wel waar, een topic van enkele minuten geleden werd direct verwijderd.

Dat kan voelen als 'censuur'maar wat Thomas NS zegt is ook waar. Hou het centraal. :)

@Nooduitgang: PB/DM even naar Chiel NS die is expert om te kijken of je profiel hier corrupt is, waardoor je last kan krijgen met (reageren op) berichten.

Goed om het hier te posten JesseBakker en niet elke keer een nieuw topic te starten.:?

Zal wel wat missen, maar hoeveel topics is Jesse gestart?

(Off topic: Heb nog steeds een probleempje met het laden van pb's...)

0, naja 1 die werd verwijderd
@Robert B,
@Chiel NS bedoel je:?
Ik sla vandaag even een dagje over.🆒
Mijn profiel is niet corrupt. :S
De forumsoftware is een beetje beperkt....
Reputatie 6
Badge
De mailbevesteging die Geert 80 noemt is een goed verbeteringsvoorstel. Op die manier kun je altijd zelf controleren, of iets goed geregistreerd is. Voorkomt verrassingen.
De inmiddels bij ons bekende gegevens zijn doorgestuurd om uitgezocht te worden. De casus van Jesse lijkt snel te zijn opgelost. Volgens het systeem zijn er reguliere ritkosten bij Jesse in rekening gebracht, geen boete. Jesse heeft de fiets gehuurd bij een automatische stalling. Mijn collega zal vandaag nog contact opnemen met Jesse. Van de andere klanten die hun gegevens hebben opgestuurd, wacht ik nog op een reactie.
Zojuist is 250 euro teruggestort op mijn rekening. Na maanden bellen en mailen, bleek een pdf aan de moderators van dit forum met alle gesprekken en de aangifte bij de politie voldoende.

Ook even een update van mijn kant: ook bij mij is afgelopen week het geld eindelijk teruggestort, dus dank aan de moderators die m'n zaak met prioriteit hebben doorgezet bij de OV-fiets organisatie!

Voor iedereen die in hetzelfde schuitje zit: hou vol, sterkte en succes gewenst! Hopelijk wordt er achter de schermen ondertussen gewerkt aan een structurele oplossing zodat dit niet steeds via de moderators gespeeld moet worden.
Wat fijn dat je ons dit nog even laat weten, Astrid. Dat waardeer ik! En goed om te horen dat het is geregeld.
Voor alle meelezers: mocht je problemen hebben bij het inleveren van de OV-fiets, dan raad ik je aan ons even te bellen op 030-7515155 of stuur een e-mail via https://www.ns.nl/formulieren/contact-ov-fiets.html. Blijf je tegen problemen aanlopen, dan horen wij dit natuurlijk graag.

Reageer