In beklacht gaan over boeten eigen risico €70

  • 10 December 2022
  • 10 reacties
  • 490 Bekeken

Hallo,

Graag wil ik even mijn situatie uitleggen. Afgelopen maand heb ik een ov fiets gehuurd in Zevenaar met mn ov chipkaart. Dit was op klaarlichte dag. Ik heb deze fiets toen in de fietsenstalling op station Zevenaar gezet. Op slot en wel. Rond de namiddag diezelfde dag wil ik mn fiets pakken maar deze is nergens meer te bekennen. 
Ik heb NS klantenservice gecontact en uitgelegd wat er gebeurt is en ook vermeld dat ik de sleutel nog in mijn bezit heb.

Vervolgens word mij doodleuk verteld dat ik alsnog na 31 dagen €70 eigen risico mag gaan betalen….. Voor een fiets die op slot stond? Op klaarlichte dag? Gestolen op een NS station? Sorry maar ik vind dit geen eigen risico.

Ik snap helemaal dat als dit laat in de nacht gebeurt en ik zet mijn fiets niet op slot dat ik dan een boete moet gaan betalen maar in mijn omstandigheden vind ik het onacceptabel dat ik hier voor op moet draaien . Ik neem gewoon verantwoordelijkheid voor een fiets die ik in bruikleen neem en zorg er goed en netjes voor en zet hem op slot. Ik heb het hier dus totaal niet mee eens!

Bij de NS klantenservice vertelde ze mij dat ik een mail naar NSZakelijk kon sturen en in beklacht kan gaan. Ik heb alwel de aangifte gedaan.

Weet iemand hoe de boete gegeven word? Acceptgiro in de post? Automatisch incasso?

ik zou graag willen weten hoe NS in deze kwestie staat want ik vind het belachelijk dat ik in deze situatie NS geld verschuldigd ben. 
 

 

 


10 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Hoe NS in deze kwestie staat zal je hier niet kunnen vernemen, want je hebt je bericht op een reizigers-helpen-reizigers community geplaatst.

Maar de voorwaarden van OV-fiets zijn overduidelijk: gedurende de huurperiode ben je verantwoordelijk voor de fiets en omdat je 'm aantoonbaar op slot had gezet betaal je na diefstal van de fiets alleen het eigen risico.

Het enige wat je nog zou proberen is navragen of de fiets waarvan je nu de sleutel nog hebt ook daadwerkelijk zoek is. Het zou namelijk ook kunnen dat net in die periode CP&A is langsgekomen op station Zevenaar voor onderhoud aan de OV-fietsen en daarbij OV-fietsen die buiten de fietskluizen stonden ook heeft meengenomen. Dat gebeurt namelijk eens in de zoveel tijd, zodat die fietsen weer verhuurd kunnen worden.

Sowieso is je handelwijze, door een OV-fiets te huren en die vervolgens in de stalling te parkeren, een behoorlijke ergernis onder OV-fiets gebruikers. Immers is die fiets dan niet meer beschikbaar voor verhuur, maar heeft verder ook niemand de fiets in gebruik. In de tijd dat je de fiets nog niet nodig had, had iemand anders die ook kunnen gebruiken. Dat is nu eenmaal het principe van een deelfiets.

Het ligt er aan of het een bewaakte of onbewaakte stalling is. Bij een onbewaakte stalling is het risico op diefstal voor degene die de fiets stalt. Dat geldt voor uw eigen fiets maar ook voor een fiets die u hebt gehuurd.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Zevenaar is voor OV-fiets een zelfservice stalling, zonder mogelijkheid om eigen fietsen te stallen. Dat zijn dus OV-fietskluizen (6 stuks).

Een gehuurde OV-fiets die je langer wilt gebruiken stal je gewoon in de onbewaakte stalling (buiten?) en als die op slot stond maar ‘verdwenen’ is dan kost dat je het eigen risico (na aangifte en de sleutel opsturen).

Maar ja, met een kopie van de sleutel heb je voor die 70 euro dan een leuke stadsfiets… 🤣

Als het een foutje van CP&A of de gemeente is dan heb je natuurlijk wel een probleem, want geen fiets en ook geen (kopie van de) sleutel meer. 😓

 

Hoe NS in deze kwestie staat zal je hier niet kunnen vernemen, want je hebt je bericht op een reizigers-helpen-reizigers community geplaatst.

Maar de voorwaarden van OV-fiets zijn overduidelijk: gedurende de huurperiode ben je verantwoordelijk voor de fiets en omdat je 'm aantoonbaar op slot had gezet betaal je na diefstal van de fiets alleen het eigen risico.

Het enige wat je nog zou proberen is navragen of de fiets waarvan je nu de sleutel nog hebt ook daadwerkelijk zoek is. Het zou namelijk ook kunnen dat net in die periode CP&A is langsgekomen op station Zevenaar voor onderhoud aan de OV-fietsen en daarbij OV-fietsen die buiten de fietskluizen stonden ook heeft meengenomen. Dat gebeurt namelijk eens in de zoveel tijd, zodat die fietsen weer verhuurd kunnen worden.

Sowieso is je handelwijze, door een OV-fiets te huren en die vervolgens in de stalling te parkeren, een behoorlijke ergernis onder OV-fiets gebruikers. Immers is die fiets dan niet meer beschikbaar voor verhuur, maar heeft verder ook niemand de fiets in gebruik. In de tijd dat je de fiets nog niet nodig had, had iemand anders die ook kunnen gebruiken. Dat is nu eenmaal het principe van een deelfiets.

CP&A heb ik inderdaad nog niet uit gezocht dus dat ga ik zeker even doen. Bedankt!

Over de fiets stallen in een fietsenstalling op het station heb ik wel een terugkoppeling. Ik zou zelf nooit lang een Ov fiets op het station laten staan. Het ging hier letterlijk om 3 uur… wegens persoonlijke omstandigheden heeft hij haar 3 uur gestaan. Ik snap dat het een ergenis is als een fiets er voor een aantal dagen blijft staan en niet gebruikt word. Zevenaar heeft niet veel fietsen en ik zie vaak genoeg dat er geen fietsen meer beschikbaar zijn. Ik kom vaak op dat station en er staan nu al een paar weken 2 ongebruikte ov fietsen diet niet gebruikt worden.

Dat ik mijn gehuurde fiets 3 uurtjes parkeer in de fietsenrekken die grenzen aan de Ov kluizen zie ik dus niet als een ergenis..

Het ligt er aan of het een bewaakte of onbewaakte stalling is. Bij een onbewaakte stalling is het risico op diefstal voor degene die de fiets stalt. Dat geldt voor uw eigen fiets maar ook voor een fiets die u hebt gehuurd.

Dit is een onbewaakte fietsenstalling. Ik raak gewoon een beetje gefrustreerd over het feit dat ik netjes met een huurfiets omga, hem opslot zet op een NS terrein  (welliswaar onbewaakt) , overdag en deze nog gestolen word. Ik vind dan die €70 eigen risico niet fair…Ik heb jullie fiets netjes met jullie slot vast gemaakt , NS! Blijkbaar zijn jullie fietssloten een risico denk ik dan😜. Klein grapje over de kwestie maar toch ga ik hier bij Ns mijn beklacht over doen.

Welkom bij de NS Community!

Zevenaar is voor OV-fiets een zelfservice stalling, zonder mogelijkheid om eigen fietsen te stallen. Dat zijn dus OV-fietskluizen (6 stuks).

Een gehuurde OV-fiets die je langer wilt gebruiken stal je gewoon in de onbewaakte stalling (buiten?) en als die op slot stond maar ‘verdwenen’ is dan kost dat je het eigen risico (na aangifte en de sleutel opsturen).

Maar ja, met een kopie van de sleutel heb je voor die 70 euro dan een leuke stadsfiets… 🤣

Als het een foutje van CP&A of de gemeente is dan heb je natuurlijk wel een probleem, want geen fiets en ook geen (kopie van de) sleutel meer. 😓

 

Nog even voor de duidelijkheid. Ik heb dus wel de sleutel. Geen kopie. Het gaat hier inderdaad om een OV fiets die ik inderdaad na het gebruiken van de selfservice ongeveer 3 uurtjes heb laten staan. 

CP&A is inderdaad een goede tip. Daar ga ik even voor achteraan. Thanks!

Hoe NS in deze kwestie staat zal je hier niet kunnen vernemen, want je hebt je bericht op een reizigers-helpen-reizigers community geplaatst.

Maar de voorwaarden van OV-fiets zijn overduidelijk: gedurende de huurperiode ben je verantwoordelijk voor de fiets en omdat je 'm aantoonbaar op slot had gezet betaal je na diefstal van de fiets alleen het eigen risico.

Het enige wat je nog zou proberen is navragen of de fiets waarvan je nu de sleutel nog hebt ook daadwerkelijk zoek is. Het zou namelijk ook kunnen dat net in die periode CP&A is langsgekomen op station Zevenaar voor onderhoud aan de OV-fietsen en daarbij OV-fietsen die buiten de fietskluizen stonden ook heeft meengenomen. Dat gebeurt namelijk eens in de zoveel tijd, zodat die fietsen weer verhuurd kunnen worden.

Sowieso is je handelwijze, door een OV-fiets te huren en die vervolgens in de stalling te parkeren, een behoorlijke ergernis onder OV-fiets gebruikers. Immers is die fiets dan niet meer beschikbaar voor verhuur, maar heeft verder ook niemand de fiets in gebruik. In de tijd dat je de fiets nog niet nodig had, had iemand anders die ook kunnen gebruiken. Dat is nu eenmaal het principe van een deelfiets.

In welke rubriek zou ik dit bericht dan beter kunnen plaatsen? En bedankt voor het de verwelkoming 😉👍🏻

Het ligt er aan of het een bewaakte of onbewaakte stalling is. Bij een onbewaakte stalling is het risico op diefstal voor degene die de fiets stalt. Dat geldt voor uw eigen fiets maar ook voor een fiets die u hebt gehuurd.

Dit is een onbewaakte fietsenstalling. Ik raak gewoon een beetje gefrustreerd over het feit dat ik netjes met een huurfiets omga, hem opslot zet op een NS terrein  (welliswaar onbewaakt) , overdag en deze nog gestolen word. Ik vind dan die €70 eigen risico niet fair…Ik heb jullie fiets netjes met jullie slot vast gemaakt , NS! Blijkbaar zijn jullie fietssloten een risico denk ik dan😜. Klein grapje over de kwestie maar toch ga ik hier bij Ns mijn beklacht over doen.

Als u in een onbewaakte stalling stalt is is dat altijd op eigen risico. Of dat nu bij een stations is, bij een sportcomplex, bij een school of bij een winkelcentrum maakt niet uit. Ook maakt het niet uit wat voor fiets het is, uw eigen fiets of een gehuurde / geleende fiets.

U gaat er ten onrechte vanuit dat wanneer u een OV-fiets huurt en die in een onbewaakte stalling bij een station stalt dat u dan plotseling verzekerd bent tegen diefstal. Dat is dus niet zo, het is hetzelfde als wanneer uw gehuurde OV-fiets in een winkelcentrum was gestolen.

Badge +3

Hmm, je hebt dus de sleutel (niet opgestuurd) en krijgt toch een schikking van 70 euro?

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1663233613424/content/assets/ns-nl/voorwaarden/ov-fiets-productvoorwaarden.pdf (artikel 4.6)

De tarievenlijst https://www.ns.nl/binaries/_ht_1663233579724/content/assets/ns-nl/tarieven/2022/ov-fiets-tarieven-particulier-2022.pdf (Diefstal fiets met proces-verbaal met sleutel)

Reputatie 7
Badge +3

Wat betreft je opmerking “Ik snap helemaal dat als dit laat in de nacht gebeurt en ik zet mijn fiets niet op slot dat ik dan een boete moet gaan betalen“, als je de fiets niet op slot had gezet en je dus geen sleutel hebt wordt er €350 in rekening gebracht. Er is dus wel verschil tussen wel en niet op slot zetten bij diefstal. 

Reageer