beantwoord

Incasso zonder facturen

Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

171 reacties

Badge +3
Zucht, verkeerd ingeschat dan blijkbaar, excuses! Herstel:

Ik heb jullie bevindingen doorgespeeld, waarvoor bedankt.

Kan gebeuren en excuses aanvaard.

Maar jullie van NS moeten je diep gaan schamen dat jullie dit topic maar laten aanslepen. Vervolgens wordt ook de belofte dat gisteren een verduidelijking zou komen niet nagekomen. Flauwe grappen schieten bij mij dan in het verkeerde keelgat.
Het is niet mogelijk de automatische incasso stop te zetten. Deze is gekoppeld aan de betaling van jouw abonnement. Je kunt deze maandelijks storneren en handmatig betalen, maar dat raad ik niet aan omdat dit kan leiden tot extra kosten wanneer je een betaling vergeet.
Uit meerdere rechtelijke uitspraken blijkt dat zelf betalen per bank gewoon mogelijk moet zijn. Zonder meerkosten. Ik kan de uitspraken hier wel neerzetten, maar dat voert wat ver.

Wellicht dat NS dit mogelijk kan maken door vooruitbetaling (per jaar) van abonnementen. En betaling per factuur van andere kosten zoals de OV-fiets.
cbr, een jaarlijkse betaling is altijd mogelijk bij jaarabonnementen.
Sivan komt zo snel mogelijk met een verdere reactie.
Reputatie 7
Badge
Je kunt deze incasso maandelijks storneren en handmatig betalen, maar dat raad ik niet aan omdat dit kan leiden tot extra kosten wanneer je een betaling vergeet.
Uit meerdere rechtelijke uitspraken blijkt dat zelf betalen per bank gewoon mogelijk moet zijn. Zonder meerkosten.
Sivan schrijft ook dat het alleen maar leidt tot extra kosten als je een betaling vergeet. Dat is ieders discipline en persoonlijk in te schatten risico.
Ik heb een telecom provider die 't verhipt om de incasso's na de 27e van de maand te doen, zodat ik inkomsten heb voordat er uitgaven zijn. Tja... nu boek ik het al 2 jaar maandelijks op de 28e over, en is het na 1x dreigmail stil (nee, ben niet afgesloten :P)
Badge +3
Update
Vandaag heb ik contact gehad met de belangenbehartiger bij de ANWB. De gang van zaken rond de Productvoorwaarden zal worden aangekaart in het LOCOV. Daarbij zal aan de orde worden gesteld dat NS zonder overleg vorig jaar is gaan afwijken van de eigen Productvoorwaarden en dat men is gaan werken volgens nieuwe Productvoorwaarden die nog niet waren afgestemd met de consumentenorganisaties.

Meer nieuws over een week of twee. Tenzij NS (eindelijk) iets heeft te melden natuurlijk.
Badge +3
Er schijnt iets aan het veranderen te zijn, en je incassomachtiging zou je dus mogen intrekken... want ik zag zojuist op Twitter dat je dit krijgt als er niet geïncasseerd kan worden.

Het lijkt op spam maar is dus legitiem (afzender No-Reply-FinanceCenter.DB@ns.nl via acceptemail.com)
Maar dus nog STEEDS geen duidelijke omschrijving waarvoor het is -en in plaats van een bestelling maken ze er abonnement van- maar die € 15,40 is verklaarbaar (4 dagen OV-fiets à € 3,85).
iDEAL, iDEAL, maar wat nou als ik geen iDEAL heb? Ik hoop toch dat er ook netjes rekeningnummer + verwacht kenmerk staat aangegeven.
Badge +3
iDEAL, iDEAL, maar wat nou als ik geen iDEAL heb? Ik hoop toch dat er ook netjes rekeningnummer + verwacht kenmerk staat aangegeven.
Dat is inderdaad een goeie.. dakje ^RL is ermee bezig om te kijken of het spam zou kunnen zijn maar ik weet nu al dat het legitiem is, met name omdat Wilte de hint gaf over OV-fiets.

Blijft het probleem inderdaad iDeal maar in zo'n hippe mail (waar de betaalbalk automatisch van kleur verandert dus?) zou je best een IBAN/BIC (dat is overigens ABNANL2A en volgens mij het rekeningnummer NL40ABNA0537879099) kunnen zetten ook!

Althans, volgens https://nl.ibancalculator.com/iban_validieren.html
Reputatie 7
Badge +2
Het rekeningnummer staat er onder. Althans vorig jaar nog wel.

Badge +3
Het was een screenshot van Twitter dus 1-op-1 doorgegeven (met wat zwarte blokjes over de persoonlijke info van https://twitter.com/wilte/status/979043655406292994 ) maar al lang prima als die rekeninginfo er alsnog bij staat dus!

Maar die van jou is dus een VDU zonder keuzedagen Tweek mrfreeze en ander rekeningnummer dus... :?

Fiets stallen of huren zou 'rekening' moeten zijn, en dus geen 'bestelling' en al helemaal niet 'abonnement' omdat het bedrag vaak niet makkelijk te plaatsen is zonder te gaan zoeken in Mijn NS.
Reputatie 7
Badge +2
Nee, was voor een Voordeelurenabonnement. Geen idee hoe dat met rekeningnummers zit 🙂
Badge +3
Nee, was voor een Voordeelurenabonnement. Geen idee hoe dat met rekeningnummers zit :)
Ik ook niet, maar fiets gaat naar NL40ABNA0537879099 (stallen op rekening en OV-fiets huren) dus als je zo'n e-mail krijgt en gaat betalen via iDeal dan is dat okee dus.

Doet TLS/OV-chipkaart beter.. Na een week of twee je automatisch opladen transactie incasseren met in de omschrijving gewoon tijd en datum van de handeling erbij.
Badge +3
En de volgende...

Heb maar even naar hier verwezen, want Webcare zegt dat je gewoon een e-mail krijgt. Of is er inmiddels toch iets veranderd/teruggedraaid :?:?:?
Daar durf ik zo geen uitspraken over te doen Robert, bedankt voor de verwijzing!
Beste iMark,
Tot heden heb jij als enige actie ondernomen door de ANWB in te schakelen. Hartelijk dank daarvoor.

Ik zou graag alvast een reactie van de NS willen. Zijn de moderatoren die tot nu deze zaak hebben behartigd, daartoe in staat? Ofwel: Miriam NS, Iris NS, Erryt NS, Arnold NS, Klaas-Jan NS....?
Ik ben daar zelf niet toe in staat, maar ik zal vragen aan Sivan of wij al meer informatie hebben hierover.
Inderdaad nog twee moderatoren vergeten: Stijn NS en Sivan NS, in totaal dus 7 (zeven) personen. Gezamenlijk kunnen zij intern toch wel iets voor elkaar krijgen: een degelijk antwoord op een redelijke vraag om een factuur.

"Het morele recht op een incasso vervalt als er geen factuur wordt verstuurd."
Badge +3
En anders Thomas NS of Denice NS 😃
Badge +3
@Janfrans van der Eerden
Het verheugt me dat we in ieder geval een partij hebben kunnen vinden die de gang van zaken eens in een breder kader aan de orde stelt. Via dit forum is van NS geen antwoord meer te verwachten gezien de voorgeschiedenis.
Jouw vraag in dit topic heb je op 14 juni 2017 gesteld. De Productvoorwaarden zijn helemaal uitgeplozen en NS voldeed niet aan de eigen Productvoorwaarden door geen facturen meer te versturen alvorens te incasseren. Allemaal terug te vinden in dit topic. Tot op heden (9 maanden na jouw oorspronkelijke vraag!!!!!) geen woord van excuses of nadere opheldering van de kant van NS.

Het is een uiterst bedroevende vertoning van de kant van NS. Het is een mengeling van incompetentie, desinteresse en minachting voor de klanten, de eigen Productvoorwaarden en de consumentenorganisaties. Ik ben benieuwd wat de uitkomsten gaan zijn van het overleg met het LOCOV over de onverkwikkelijke gang van zaken rond dit onderwerp. Dit lijkt helemaal nergens op.
Reputatie 7
Badge
@Janfrans van der Eerden
Het verheugt me dat we in ieder geval een partij hebben kunnen vinden die de gang van zaken eens in een breder kader aan de orde stelt. Via dit forum is van NS geen antwoord meer te verwachten gezien de voorgeschiedenis.
Jouw vraag in dit topic heb je op 14 juni 2017 gesteld. De Productvoorwaarden zijn helemaal uitgeplozen en NS voldeed niet aan de eigen Productvoorwaarden door geen facturen meer te versturen alvorens te incasseren. Allemaal terug te vinden in dit topic. Tot op heden (9 maanden na jouw oorspronkelijke vraag!!!!!) geen woord van excuses of nadere opheldering van de kant van NS.

Het is een uiterst bedroevende vertoning van de kant van NS. Het is een mengeling van incompetentie, desinteresse en minachting voor de klanten, de eigen Productvoorwaarden en de consumentenorganisaties. Ik ben benieuwd wat de uitkomsten gaan zijn van het overleg met het LOCOV over de onverkwikkelijke gang van zaken rond dit onderwerp. Dit lijkt helemaal nergens op.

los van produktvoorwaarden: ook wettelijk moet er een factuur verstuurd worden, op verzoek van de klant zelfs op papier per post.
Goedemorgen allemaal. Ik heb dit topic nog even onder de aandacht gebracht bij mijn collega's. Excuses dat dit zo lang duurde.

Er wordt in dit topic gesteld dat NS niet conform de eigen Productvoorwaarden heeft gehandeld door geen facturen per e-mail te sturen voordat de automatische incasso plaatsvindt. NS biedt het OV-fiets abonnement sinds 2015 aan via www.ns.nl. Hier kunnen klanten op de MijnNS hun NS gegevens inclusief de OV-fiets facturen inzien. Ook kunnen klanten hier hun gegevens wijzigen. De groep klanten die al vóór 2015 klant was van OV-Fiets zijn in 2017 overgegaan van de MijnDeurtotDeur site naar www.ns.nl met MijnNS. Zij ontvingen tot die tijd de factuur per e-mail. Wij hebben deze klanten over de overgang geïnformeerd en hebben hen uitleg gegeven over MijnNS. Daarbij hebben wij niet expliciet gemeld dat de mail met factuurinformatie voor hen verviel. We hadden dit beter kunnen communiceren, en we begrijpen dat dit mogelijk vervelend is geweest. We zijn blij om vast te stellen dat wij in de afgelopen anderhalf jaar geen vragen of klachten van onze klanten kregen over het niet meer verzenden van de factuur mail. De overgang is voor onze klanten soepel verlopen en het zelf inzien van de factuurgegevens roept verder geen vragen of klachten op. We hebben ervoor gezorgd dat in onze nieuwe productvoorwaarden die per 1 april 2018 ingaan, de factuur mail niet meer wordt vermeld.

Ook wordt er verwezen naar de Consumentenorganisaties. Ik kan bevestigen dat OV-fiets alle wijzigingen in voorwaarden en tarifering, zoals in de productvoorwaarden opgenomen, afstemt met Locov (voorheen Sitchting Fiets). Hierin zit o.a. de consumentenbond en Fietsersbond.

Bovendien heeft NS minimaal 2 weken voordat de nieuwe voorwaarden ingingen klanten per e-mail geïnformeerd. Op 5 maart 2018 zijn zij geïnformeerd over de gewijzigde voorwaarden per april 2018. Daarnaast zijn de klanten bij de overgang in 2017 naar de MijnNS omgeving per mail tijdig geïnformeerd over de overgang van MijnD2D naar MijnNS.

Alle feedback uit dit topic is doorgezet. De vragen die zijn gesteld zijn beantwoord en inmiddels is er duidelijkheid over hoe alles is gegaan. Voor nu zal ik dit topic sluiten. Met de topic starter heb ik via priveberichten contact. Mocht er nieuws zijn, dan meld ik dit.