beantwoord

kapot licht

• 6 januari 2020
  • 11 reacties
  • 286 Bekeken

Hallo,

Ik maak regelmatig gebruik van de ov fietsen in Veendam. Nu heb ik de afgelopen dagen drie keer een fiets gehuurd waarvan een of beide lichten kapot waren. Dit is wel vervelend, kan dit gemaakt worden?

met vriendelijke groeten,

A vd T

icon

Beste antwoord door Jouke NS 7 januari 2020, 13:38

Hallo anoukvdtil en welkom bij de NS Community. 

Wanneer je constateert dat een OV-fiets defect is kun je de fiets het beste terug brengen naar het afgiftepunt. Wanneer je dit doet bij een automatische verkoop locatie kun je bij het ophalen aangeven dat de fiets defect is. Als alles goed is wordt de fiets dan uit de circulatie gehaald en gaan we deze fiets repareren. 

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het beste kun je dit op de locatie waar jij de fiets haalt doorgeven bij het inleveren.

Bedankt voor je reactie! Ik haal de ov fiets uit een kluis dus er is geen beheer o.i.d. aanwezig.

Reputatie 7
Badge +3

Bedankt voor je reactie! Ik haal de ov fiets uit een kluis dus er is geen beheer o.i.d. aanwezig.

Als het goed is kun je bij inleveren aangeven of deze defect is.

Hallo anoukvdtil en welkom bij de NS Community. 

Wanneer je constateert dat een OV-fiets defect is kun je de fiets het beste terug brengen naar het afgiftepunt. Wanneer je dit doet bij een automatische verkoop locatie kun je bij het ophalen aangeven dat de fiets defect is. Als alles goed is wordt de fiets dan uit de circulatie gehaald en gaan we deze fiets repareren. 

Reputatie 3

Even een vraag. Is NS Fiets die eigendom is van de OV Fietsen verantwoordelijk voor boetes vanwege kapotte verlichting. Als dat zo is dan maakt het mij niet veel uit als de lamp(en) kapot zijn. Maar het kan ookzijn dat boetes voor de berijder zijn en dan is het een ander verhaal. Dan wordt het even lampen testen voor vertrek.

Reputatie 7
Badge +3

Even een vraag. Is NS Fiets die eigendom is van de OV Fietsen verantwoordelijk voor boetes vanwege kapotte verlichting. Als dat zo is dan maakt het mij niet veel uit als de lamp(en) kapot zijn. Maar het kan ookzijn dat boetes voor de berijder zijn en dan is het een ander verhaal. Dan wordt het even lampen testen voor vertrek.

Je bent zelf verantwoordelijk voor fietsverlichting. Eventuele boetes zijn voor jou.

Reputatie 2

Interessant geval kan het wel worden als de verlichting onderweg kapot gaat, dat is immers meer een onderhoudskwestie en daar is NS in het geval van OV-fiets wel verantwoordelijk voor. Daarnaast zijn de nieuwere fietsen met automatische verlichting bij daglicht vrijwel niet te checken op werkende verlichting (de automatische lamp gaat immers niet aan als er voldoende licht is), dat kan een onaangename verrassing zijn als je in het donker terug naar het station wilt fietsen terwijl je de fiets overdag huurde.

Sowieso lijkt dat lastige checken of het licht werkt ook impact op het onderhoud te hebben. Als regelmatige gebruiker van een zelfservice stalling valt het mij in elk geval op dat vooral in de wintermaanden (wanneer de kans dat iemand in het donker een OV-fiets gebrukt nu eenmaal groter is) er vaak snel nadat een monteur langsgeweest is weer fietsen defect gemeld worden. (Sleutel wel in de kluis, maar de fiets toch niet verhuurbaar is daar wel een redelijk herkenningspunt voor)

Badge +3

Juist bij nieuwere fietsen brandt de (led)verlichting altijd zodra je ook maar stapvoets rijdt of aan het voorwiel draait. Er zitten geen batterijen meer in en zo.

Reputatie 2

Bij de allernieuwste fietsen toch niet? In elk geval valt het bij daglicht absoluut niet op.

Wel duidelijk merkbaar is het bij één generatie eerder die wel een LED-koplamp heeft, maar niet ingebouwd in het frame. Die zijn inderdaad altijd aan, hoewel er wel een schakelaartje op de lamp zit maar dat doet niks.

Badge +3

Bij de ‘ingebouwde’ koplampen zal de verlichting ‘branden’ (nou ja heel snel knipperen eigenlijk) zodra het wiel draait.

Dat kan je redelijk eenvoudig controleren want dat zie je al meteen als je een meter met de fiets aan de hand door de stalling loopt, of je hand voor de koplamp houdt.

Achterlicht zou dan ook moeten werken, maar die hebben vaak nog een batterijtje (en schakelaar) waardoor het ook aan blijft als je even stiltaat (bijv. bij een verkeerslicht), of geen schakelaar maar gaat dan automatisch uit als er enkele minuten geen beweging is.

Die (achterlichten zonder schakelaar) zullen dan ook wel een lichtsensor hebben zodat ze overdag niet onnodig batterij verbruiken…

Ik zal het eens navragen bij de stalling hier in Eindhoven welke varianten er allemaal zijn.

Reputatie 2

Bij de ‘ingebouwde’ koplampen zal de verlichting ‘branden’ (nou ja heel snel knipperen eigenlijk) zodra het wiel draait.

Dat kan je redelijk eenvoudig controleren want dat zie je al meteen als je een meter met de fiets aan de hand door de stalling loopt, of je hand voor de koplamp houdt.

Toevallig afgelopen week nog even extra op gelet: de ingebouwde koplamp gaat niet aan wanneer je met de fiets aan de hand loopt, pas toen ik daadwerkelijk ging fietsen was te zien dat de lamp aan ging.

Allicht ligt dat ook maar net aan hoe snel je met de fiets loopt, in mijn geval is dat nooit heel snel omdat je in een fietsbox nu eenmaal na grofweg een meter een deur tegenkomt die je eerst open zult moeten doen.

Reageer