kapotte ov- fietsen in overvloed op station ‘s-Hertogenbosch

• 12 October 2021
  • 12 reacties
  • 165 Bekeken

Vandaag, 12 oktober om 10.30 uur, aankomend op station ‘s-Hertogenbosch geen OV-fiets meer beschikbaar. ( Dit, terwijl er nog 25 zouden moeten zijn volgens de app.).

Wel minstens 40 OV-fietsen zichtbaar die allemaal niet zouden funktioneren. Iets met het nieuwe chip-slot. Het is toch niet zo dat de NS hiervoor het wiel moest uitvinden. Er zijn meerdere bedrijven die met zo’n systeem werken.

Ontmoedigend voor de reiziger en indien het systeem niet deugt, zonde van de investering.

12 reacties

Reputatie 2

Hoi Birgitdaan en welkom op de NS Community! 

Ik kan wel begrijpen dat het erg frustrerend is als de app nog beschikbare fietsen aangeeft en dat je vervolgens dit aantreft. Ik zie dat er inderdaad flink wat fietsen zijn die een defect hebben en gerepareerd moeten worden en dat er fietsen zijn die een slim slot gaan krijgen. Ik ga ervan uit dat de fietsen snel weer beschikbaar zijn. De app is wel altijd up-to-date als het gaat om de beschikbare fietsen, maar ik zal je melding hierover doorzetten. Wie weet kan onze IT-afdeling dit nog verder verbeteren.

Badge +3

Als ik kijk op https://ovfietsbeschikbaar.nl/locatie/Ht001 is de info inderdaad actueel (live), en zouden er van de 360(?) fietsen er 17 beschikbaar zijn. Dat is ernstig weinig.

Kijk ik naar het verloop van vandaag dan waren er om 7:00 vanochtend nog 166 fietsen, waarvan het grootste deel inderdaad om 9:30 al verhuurd was. De rest van die 360? Geen idee!

Daarna is er eigenlijk bijna niets meer gebeurd en sinds 19:00 vanavond zijn er nog 17.

Dus toch een storing?

Reputatie 2

Ik heb ons systeem even nagekeken en ik ga er niet vanuit dat er een storing is. Een paar minuten over 19:00 uur is vandaag de laatste OV-fiets gehuurd. Ik hou het nog wel even in de gaten. Mocht het zo blijven staan, zal ik daar direct een melding van maken! 

Badge +3

Ik heb ons systeem even nagekeken en ik ga er niet vanuit dat er een storing is. Een paar minuten over 19:00 uur is vandaag de laatste OV-fiets gehuurd. Ik hou het nog wel even in de gaten. Mocht het zo blijven staan, zal ik daar direct een melding van maken! 

De laatste (laatste beschikbare?) vlak na 19:00 verhuurd?

Maar de NS app zegt (ook) gewoon dat er 17 beschikbaar zijn. Defect gemelde fietsen zouden niet meegerekend mogen worden toch?

Ik weet dat jullie (klantenservice) ook nog een ander systeem hebben.

Reputatie 2

Niet de laatst beschikbare fiets is gehuurd om 19:00 uur, maar de laatste activiteit is toen geweest. Tot zover ik kan zien is er toen nog een OV-fiets gehuurd en hierna niet meer. Vanaf dat moment waren er nog 17 fietsen beschikbaar. Dat is wat beter verwoord :grin: . Defecte fietsen worden inderdaad niet meegenomen te worden in de ‘beschikbare fietsen’. Dat bedoel je toch?

En wat onze systemen betreft, het is wel een ietwat ander systeem dat wij gebruiken, maar ik geloof dat dit allemaal met elkaar in verbinding staat om de app en de pagina met beschikbare fietsen up-to-date te houden.

Badge +3

Ja, ik bedoelde laatste transactie, niet de laatste fiets (gelukkig).

Het lijkt erop dat ingeleverde fietsen niet goed geregistreerd worden, want je zou verwachten dat einde werkdag het grootste deel wel terug zou zijn. Als voorbeeld Eindhoven (centrumzijde) voor vandaag:

De aantallen via ovfietsbeschikbaar worden eens per kwartier geüpdatet, dus als in Den Bosch bijv. iemand om 19:03 een fiets terugbrengt en iemand er om 19:05 die weer huurt blijft de teller op 17 staan, is verder geen probleem.

Maar de rest is dus op een of andere manier toch niet verhuurbaar? Dat is wel een dooie mus… (je grijpt mis terwijl de app e.d. zeggen dat er 26 zijn om 10:30 in Den Bosch) :thinking:

Reputatie 2

Het systeem lijkt wel bijgewerkt te worden, want het aantal beschikbare fietsen is net naar 16 gegaan. Toch ga ik hier wel een melding van maken, ook in vergelijking met gister, zouden er wel al heel wat fietsen terug moeten zijn. Tof dat je zo meedenkt, Robert

Reputatie 7
Badge +3

Door de zeer gebrekkige bereikbaarheid van enkele onderwijslocaties met de bus is er in Den Bosch iedere morgen een stormloop van studenten op OV-fietsen waardoor er na het spitsuur vaak geen fiets meer te krijgen is.

Badge +3

Door de zeer gebrekkige bereikbaarheid van enkele onderwijslocaties met de bus is er in Den Bosch iedere morgen een stormloop van studenten op OV-fietsen waardoor er na het spitsuur vaak geen fiets meer te krijgen is.

De grafiek voor Eindhoven is niet veel anders (tussen 7:00 en 9:30 zijn ze ‘allemaal’ verhuurd) maar daar ligt het dus niet zozeer aan.

Als er om 10:30 nog 26 fietsen waren en dat er nu nog 16 zijn dan had je om 10:30 gewoon een fiets kunnen huren!

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B 

Ja, tellen is niet het sterkste punt van de fietsenstallingen.

Reputatie 3

De grafiek voor Eindhoven is niet veel anders (tussen 7:00 en 9:30 zijn ze ‘allemaal’ verhuurd) maar daar ligt het dus niet zozeer aan.

Er is wel een essentieel verschil tussen Eindhoven en Den Bosch: in Eindhoven hebben ze aan beide kanten van het station OV-fietsen, in Den Bosch is er maar één stalling.

Badge +3

Er is wel een essentieel verschil tussen Eindhoven en Den Bosch: in Eindhoven hebben ze aan beide kanten van het station OV-fietsen, in Den Bosch is er maar één stalling.

Doet er niet toe, het aantal (verhuurbaar) moet gewoon kloppen. Voor beide stallingen is er een aparte teller.

Qua Eindhoven, de noordzijde/busstation is inderdaad beperkt open (tot 20:30 en in het weekend gesloten).

Edit zie https://ovfietsbeschikbaar.nl/locatie/ehv003 tot 22:00 en alleen zondag gesloten dus.

Een gehuurde OV-fiets aan de noordzijde mag je ook zonder extra kosten aan de centrumzijde inleveren (vertelde de beheerder) maar hou je factuur in de gaten als het systeem daar anders over denkt!

Reageer