kapotte voorband ov fiets

• 13 september 2016
  • 16 reacties
  • 1027 Bekeken

Ik twijfel om mijn ov fiets abonnement te verlengen. ik heb een nare ervaring in Amsterdam. Stond te wachten bij stoplicht toen mijn band ineens leeg was. Heb mijn fiets door heel Amsterdam gesleurd (veel irritaties omdat ik overal in de weg liep en een pijnlijke schouder van het tillen en sleuren)) om bij het CS te komen. Onderweg een fietsenmaker geprobeerd, maar ..."op zaterdag worden er geen fietsen gerepareerd, kom maandag maar terug. Ïk heb contact gehad met NS maar men kon niets voor mij doen. Ik vond het een nare ervaring. En elke keer als ik nu op de OV fiets rij, ben ik bang dat het weer gebeurt. Heeft iemand een oplossing voor mij, zodat ik toch met een gerust hart door Amsterdam kan fietsen? Ik vind de OV fiets wel een super handig alternatief, dus wat dat betreft zou ik er graag mee door willen gaan.

16 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Een band kan lekraken, ook bij een ov-fiets. Je hebt gewoon pech gehad, iedereen heeft wel eens een lekke band, blijf je dan ook weg bij je fietsenmaker? Het is niet aan te nemen dat het boze opzet is of nalatigheid, al is een menselijke fout ook bij de fietsverhuurder van ov-fiets mogelijk. Het is altijd wijs even op te letten als je een fiets huurt.
dank voor je supersnelle antwoord. Ik heb er echter niet veel aan. ik hoop van jij wel!!!!!
Hallo annemieke en welkom op het NS forum, wat ontzettend vervelend dat dit heeft plaats gevonden. Je geeft aan dat je een oplossing wil zodat je met een gerust hart gebruik van de Ov-fiets kan maken en dat snap, want na zoiets baal je natuurlijk wel. Wellicht wanneer je de eerst volgende keer een fiets leent eerst vraagt of deze fiets helemaal in orde is want wat de laatste keer heeft plaats gevonden wil je natuurlijk niet weer! Mocht jij een beter idee hebben hoor ik dat natuurlijk graag 🙂.
Badge +3
OV-fiets neemt een abonnement op de ANWB fietsenwegenwacht. Als huurder kun je dan bellen om een reparatie te regelen.

http://www.anwb.nl/wegenwacht/fiets
Reputatie 7
Badge +4
Ik denk met je dat een soort collectief abonnement interessant af te sluiten is door OV-fiets. Het zal een kleine prijsverhoging opleveren maar omdat het om veel fietsen gaat, die bij voorbaat al goed worden onderhouden, moet er goed onderhandeld kunnen worden en heeft elke ov-fietser dit abonnement dan bij de prijs inbegrepen. Natuurlijk wel zolang je huur duurt.

De vraag is dan wel wat het moet kosten per dag per fiets. Het geeft wel een rustiger gevoel.

Individueel afsluiten kan natuurlijk ook, men geeft hulp op basis van de fiets waarop je rijdt, dus ook op de ov-fiets.

Dank voor de tip, is wel iets om te overwegen als je veel fietst.
Reputatie 3
Natuurlijk zijn de kosten ook niet gelijk, maar....

-als je op Terschelling een fiets huurt, komt de verhuurder de fiets zelf omwisselen als je een lekke band hebt
-als je bij DB in Hamburg een Stadtrad huurt (fantastisch systeem!), mag je hem op een willekeurige plek achterlaten als je er niet mee verder kunt
-als je bij NS een OV-fiets huurt, dan "mag" je van de Productvoorwaarden NS OV-fiets zelf de band plakken (voor eigen rekening en risico), en mag je de band ook laten plakken (en als je dat als "gebrek" leest, op kosten van NS). Je moet de fiets in principe wel terugbrengen, maar je kunt bij het melden van de schade proberen af te spreken dat je de fiets niet terug hoeft te brengen. Geen idee of dat lukt.

Overigens, in het woud aan voorwaarden dat NS moet bijhouden lijken ook de Productvoorwaarden NS OV-fiets (2015) niet goed gereviewed te zijn: de term Pashouder is veranderd in Contracthouder maar de clausules over schade (artikel 13 lid 4 t/m 7 met de term Contracthouder) staan er nu dubbel in, de oude (2011) versie staat er nu ook nog in als artikel 13 lid 8 t/m 11. Worden de voorwaarden niet even gecontroleerd voordat ze online gezet worden?

Verder moeten Engelstalige klanten het nog doen met een link naar de oude Nederlandse voorwaarden uit 2011 terwijl Nederlandstalige klanten wel de link krijgen naar de voorwaarden uit 2015.

Een bedrijf dat de laatste jaren zo graag allerlei regels oplegt aan klanten zou misschien eerst moeten zorgen dat die regels en de verwijzingen tussen de regels en naar de verschillende regels op orde zijn.
Reputatie 5
Badge

-als je bij NS een OV-fiets huurt, dan "mag" je van de Productvoorwaarden NS OV-fiets zelf de band plakken (voor eigen rekening en risico), en mag je de band ook laten plakken (en als je dat als "gebrek" leest, op kosten van NS). Je moet de fiets in principe wel terugbrengen, maar je kunt bij het melden van de schade proberen af te spreken dat je de fiets niet terug hoeft te brengen. Geen idee of dat lukt.

Ho even.... fietsenmakers die OV-fietsen verhuren plakken kosteloos de banden.

Alle OV-fietsen zijn uitgerust met anti-lekbanden. De kans dat u een lekke band krijgt, is daarmee aanzienlijk verkleind. Mocht het toch gebeuren, breng de OV-fiets dan terug naar de fietsenstalling waar u deze heeft gehuurd. De band wordt daar gratis geplakt. Als u de band bij een andere fietsenmaker laat plakken, zijn de kosten voor uw eigen rekening.

En verder kan je een fiets die in slechte staat is binnen 30 minuten weer kosteloos terugbrengen.

Wat je ook had kunnen doen, in plaats van met die fiets te zeulen. Dat ding op een rustige plek (Amsterdam is en blijft Amsterdam 😉 ) vast te zetten met het kabelslot, en met de metro,tram, bus verder reizen. En dan je fiets later weer ophalen. Er is vast wel een vriend(in), familielid of kennis die zo'n fiets wel even in de auto/aanhangwagen mee kan nemen naar de fietsenmaker.
Reputatie 3

Het probleem van Annemieke was nu juist dat de lekke band ontstond ver van de verhurende fietsenmaker.

Wat je ook had kunnen doen, in plaats van met die fiets te zeulen. Dat ding op een rustige plek (Amsterdam is en blijft Amsterdam 😉 ) vast te zetten met het kabelslot, en met de metro,tram, bus verder reizen. En dan je fiets later weer ophalen. Er is vast wel een vriend(in), familielid of kennis die zo'n fiets wel even in de auto/aanhangwagen mee kan nemen naar de fietsenmaker.

Dan ga je er van uit (1) dat je al een kabelslot mee hebt, (2) dat je agenda dat toelaat, en (3) dat je dat kunt regelen in Amsterdam (en niet dat je een dagje uit bent vanuit Maastricht terwijl je verder niemand met auto/aanhanger kent in Amsterdam).

De vraag is nu juist hoeveel extra werk je als NS je klant uit handen wilt of kunt nemen als er - ondanks de anti-lek band - toch een lekke band ontstaat.
Badge +3
Vandaar mijn suggestie dat OV-fiets voor dit soort gevallen de pechdienst van de ANWB kan inroepen of dat de huurders dit zelf kunnen doen. Je zult maar 10 km van het verhuurpunt verwijderd zijn en een lekke band of ander malheur krijgen.
Juist omdat het niet vaak voorkomt, hoeft de dienstverlening niet veel te kosten.
De afdeling OV-Fiets is 24/7 bereikbaar via telefoonnummer 030 751 51 55, eerst optie 2, vervolgens optie 3. Zij kunnen je eventueel begeleiden mocht er onderweg een probleem optreden.
Reputatie 5
Badge

Het probleem van Annemieke was nu juist dat de lekke band ontstond ver van de verhurende fietsenmaker.

Dan ga je er van uit (1) dat je al een kabelslot mee hebt, (2) dat je agenda dat toelaat, en (3) dat je dat kunt regelen in Amsterdam (en niet dat je een dagje uit bent vanuit Maastricht terwijl je verder niemand met auto/aanhanger kent in Amsterdam).

De vraag is nu juist hoeveel extra werk je als NS je klant uit handen wilt of kunt nemen als er - ondanks de anti-lek band - toch een lekke band ontstaat.

In ieder geval is 1 gewoon mogelijk, want de OV-fiets heeft al een kabelslot bij zich. En verder is een lekke band een geval van overmacht. Want wat die agenda van jou er mee te maken hebt, snap ik niet zo.
In mijn agenda staat niks vermeld over een lekke band op a.s 24 september, en evenmin over het ophalen ervan de volgende dag. Verder kan je in zo'n geval zoals Klaas-Jan zegt ook NS zelf dus bellen als je ver van huis bent of niks kan regelen.

En de ANWB-dienst kan eventueel ook nog. Dan moet je een Fiets-service pas hebben. Dat kost niet gek veel als je al ANWB-klant bent.
Reputatie 3
In ieder geval is 1 gewoon mogelijk, want de OV-fiets heeft al een kabelslot bij zich. En verder is een lekke band een geval van overmacht. Want wat die agenda van jou er mee te maken hebt, snap ik niet zo.
In mijn agenda staat niks vermeld over een lekke band op a.s 24 september, en evenmin over het ophalen ervan de volgende dag. Verder kan je in zo'n geval zoals Klaas-Jan zegt ook NS zelf dus bellen als je ver van huis bent of niks kan regelen.

Wat betreft het kabelslot, de laatste keer dat ik een OV-fiets huurde zat er nog geen kabelslot op, weer wat geleerd.

Met "agenda" bedoel ik dat als je bijvoorbeeld met de OV-fiets op weg naar het station bent om de 1-na-laatste trein (in halfuursdienst) te halen, je dus maar zo'n 30 minuten reserve hebt. Dat is misschien net genoeg om de fiets te dumpen en de tram te nemen, maar niet genoeg om een fietsenmaker te zoeken.

Het zou fijn zijn als je vooraf wist dat (of onder welke voorwaarden) je de fiets mag "dumpen" in zo'n situatie zonder dat je achteraf met hoge kosten wordt geconfronteerd. Nu biedt Klaas-Jan NS aan dat je mag bellen, maar je weet nog niet wat dat tzt oplevert.

Niet iedere reiziger, en zeker niet iedere OV-fiets gebruiker, heeft een auto en is ANWB lid. Ter plekke lid worden is erg duur.
Badge +3
Ik bedoelde niet dat je als huurder lid moet zijn van de ANWB maar dat OV-fiets de service gebruikt om pech onderweg te verhelpen. Ik begrijp best dat OV-fiets zelf niet op pad gaat. Maar ze zouden dit klusje mooi kunnen uitbesteden aan de ANWB. In geval van pech bel je dan OV-fiets en zij nemen contact op met de ANWB om je te helpen.
Reputatie 7
Badge +4
Ik ben het met iMark eens maar even als kanttekening: Je kunt, zolang OV-fiets dit niet doet wel een abonnement nemen bij de ANWB maar het bedrag van 24 euro geldt alleen voor leden die langer dan 25 jaar lid zijn. Ik ben dat inderdaad maar voor de meesten gaat dat niet op. De prijzen varieren voor leden van 24,00 euro tot 30,40 per jaar.
Badge +3
Ik vergelijk het eerder met het huren van een auto. Daar zit pechhulp bij de huur inbegrepen. Autoverhuurders besteden dat dan uit aan bijvoorbeeld de ANWB-wegenwacht.
Reputatie 7
Badge +4
Ik ben het met je gedachte eens. Het hoeft niet eens zoveel te kosten.

Reageer