beantwoord

Kinderfiets

Is deze verkrijgbaar of is er maar 1 maat?
icon

Beste antwoord door Thomas NS 1 maart 2018, 10:33

Hallo Ingeborg en welkom op het NS Serviceforum.

Het idee om kinderfietsen te verhuren als OV-fiets heeft zeker op tafel gelegen. Na uitvoerig overleg is besloten om deze dienst niet aan te bieden, gezien wij verwachten dat er niet genoeg gebruik van zal worden gemaakt. Er is ook geëxperimenteerd met kinderzitjes voor op de OV-fiets, maar dit liep ook niet goed genoeg om dit te faciliteren op elke OV-fiets locatie. Wellicht iets voor de toekomst, maar voor nu is de animo te schaars om dit volledig door te voeren.
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Er zijn helaas geen kinderfietsen standaard te huur bij ov-fiets. Er is maar één maat en daar zijn wat zaken verstelbaar, zoals de hoogte van het zadel.
Reputatie 7
Hallo Ingeborg en welkom op het NS Serviceforum.

Het idee om kinderfietsen te verhuren als OV-fiets heeft zeker op tafel gelegen. Na uitvoerig overleg is besloten om deze dienst niet aan te bieden, gezien wij verwachten dat er niet genoeg gebruik van zal worden gemaakt. Er is ook geëxperimenteerd met kinderzitjes voor op de OV-fiets, maar dit liep ook niet goed genoeg om dit te faciliteren op elke OV-fiets locatie. Wellicht iets voor de toekomst, maar voor nu is de animo te schaars om dit volledig door te voeren.
Hallo, ik doe een project over de OV-fiets voor mijn studie.

Ik vraag me af waarom er nog geen OV-kinderfiets wordt aangeboden, aangezien hier op internet wel vaak naar gevraagd wordt door ouders. Wordt er verwacht dat er in de toekomst wel genoeg vraag naar OV-kinderfietsen zal zijn? Bijvoorbeeld door de snelle stijging van het gebruik van de OV-fiets?

Ook zijn er in 2015 volgens de NOS gebruikerstests gedaan met kinder loopfietsen. Geldt hier ook voor dat er te weinig vraag naar is?
Hi brvdhee. Welkom bij de Community 🙂.

Ik zal je vragen eens neerleggen bij een collega van de afdeling OV-fiets. Ik durf hier namelijk zo geen antwoord op te geven al ben ik wel bang dat het nog steeds met 'vraag en aanbod' te maken heeft. Zodra ik meer weet zal ik dat hier posten!

Inmiddels heb ik een terugkoppeling ontvangen en deze is als volgt:

We hebben goed gekeken of we een OV-fiets voor kinderen kunnen invoeren. We hebben besloten om dit niet te doen. De reden daarvoor is dat alle aandacht en capaciteit van NS nu nodig is om aan de alsmaar stijgende vraag van de reguliere OV-fiets te voldoen. OV-fiets is de afgelopen jaren enorm gegroeid. In 2018 werden maar liefst 4,2 miljoen OV-fiets ritten gemaakt. Een stijging van 35% in één jaar. Om in de grote vraag naar OV-fietsen te voorzien heeft NS in de afgelopen 2 jaar meer dan 12.000 OV-fietsen bij besteld. De grote uitdaging voor NS is om ruimte te vinden voor deze nieuwe OV-fietsen in fietsenstallingen of andere locaties. Daarnaast moet het verhuurproces van OV-fiets verbeterd worden om zulke grote aantallen fietsen en ritten goed beheersbaar te houden. Dit vraagt veel van onze collega’s in de operatie. Om een plekje te vinden voor alle nieuwe OV- fietsen, om kapotte fietsen op tijd te repareren, om verkeerd weg gezette OV-fietsen terug te brengen naar de stallingen enz. Om de grote groei van OV-fiets te ondersteunen en het nog gemakkelijker en flexibeler te maken een OV-fiets te huren, innoveert NS onder andere in een nieuw uitgifte proces met een slim slot die je opent met je OV-chipkaart. Dit betekent dat NS het OV-fiets assortiment niet uitbreidt met bijv. elektrische steps, tandems of kinderfietsen. Voor kinderfietsen geldt dat er veel verschillende maten kinderfietsen zijn. Om van elke maat kinderfietsen aan te bieden, zijn er heel veel kinderfietsen nodig en die ruimte is er in de fietsenstallingen niet. Bovendien is het erg moeilijk om de goede maat fiets, op de goede locatie op het goed moment te bieden. En is de kans op teleurstellen van ouders en kinderen groot. Dat willen we niet. Vandaar de keuze om ons nu toe te leggen op de gewone OV-fiets.
Hoi Denice,

Super bedankt voor de snelle en uitgebreide reactie! Dit gaat me zeker helpen.

Geldt het bovengenoemde ook voor kinderzitjes op de OV-fiets? Of vinden jullie het bijvoorbeeld te gevaarlijk?
Reputatie 7
Badge +4
Men wil de formule zo simpel mogelijk houden en ik vrees dat om de eerder genoemde redenen er ook geen kinderzitjes komen. Denice heeft het helder verwoord. Er wordt nogal geinvesteerd om de hele flow efficiënter te maken
Jammer. Is er bijvoorbeeld ook gedacht aan een kliksysteem. Dat je een fietszitje apart kunt huren en kunt klikken op een standaard ov fiets? Ik denk dat er wel degelijk gebruik van wordt gemaakt als ze er zijn, maar dat die groep mensen nu helemaal geen ov fiets huren omdat het geen optie is om zonder kinderen te gaan.
Reputatie 7
Badge +4
Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat het verandert. Wat u zegt over aanbod en vraag klopt natuurljk, maar daarmee wordt het nog niet geïmplementeerd. Het verhaal van Denice hierboven is heel helder.

Een workaround kan zijn wat ik op de wandel- en fietsbeurs zag. Een constructie waarbij een buggy ook als fietsendrager te gebruiken was. Of andersom, zo u wilt.
Badge +3
Jammer. Is er bijvoorbeeld ook gedacht aan een kliksysteem. Dat je een fietszitje apart kunt huren en kunt klikken op een standaard ov fiets? Ik denk dat er wel degelijk gebruik van wordt gemaakt als ze er zijn, maar dat die groep mensen nu helemaal geen ov fiets huren omdat het geen optie is om zonder kinderen te gaan.
Er zijn verschillende modellen ov-fietsen dus een kliksysteem gaat niet lukken. Bovendien zijn de bagagedragers nogal fragiel en niet geschikt voor meer dan ca. 15 kg.

Hooguit zou je een kinderzitje aan het stuur kunnen bevestigen, maar dat is natuurlijk weer diefstalgevoelig. En hoe zou je een zitje willen bemachtingen in de meer dan 100 zelfservice-stallingen? Dan moeten daarvoor een soort kluisjes komen dus.

Ik zie het er niet van komen, net zomin als kinderfietsen (in diverse maten) want er is nu al vaak te weinig ruimte voor ov-fietsen.
E wat als er nou 1 fiets komt die je in verschillende maten kan instellen? Sorry, ik was op zoek naar een ander topic over een kinderfiets, maar kwam dit topic tegen.

Ik snap de uitleg vanuit de NS wel van Denice, maar zat zelf ook wel eens verlegen om vervoer, maar met mijn zoon van 6 er dan bij en nu nog een humpty dumpty van net 1 jaar, valt NS fiets al af, terwijl die juist op de stations waar ik kom wel wordt aangeboden.

De Orbea Grow 2 is een fiets die geschikt is voor kinderen van 5 tot 9 jaar, 110 tot 135 cm lichaamslengte en is verreweg de meest geschikte fiets als het gaat om one size fits most die zich makkelijk laat instellen tot de gewenste maat 😎👍🏽
Badge +3
@HBL1984
Ik heb best begrip voor aanvullende wensen voor de OV-fiets. Maar dat is nu eenmaal niet de achterliggende gedachte bij het systeem. Er is slechts één type fiets en er zijn geen accessoires. Er kan ook niet gereserveerd worden.

In de meeste stallingen is helemaal geen ruimte om een voorraad van meerdere types aan te houden. Bovendien is dat erg inefficiënt omdat een voorraad kinderfietsen maar sporadisch verhuurd wordt en ruimte inneemt die voor een extra voorraad reguliere fietsen gebruikt zou kunnen worden. Het zal je als reguliere OV-fietsgebruiker maar gebeuren dat alle OV-fietsen op zijn maar er wel 10 kinderfietsen staan die niet gebruikt worden.

Voor andere types fietsen zul je bij een andere verhuurder dan OV-fiets moeten zijn.

Reageer