beantwoord

Kinderzitje OV-Fiets

Ik reis vaak met de trein en heb een OV fiets abonnement. Vaak neem ik ook mijn dochter van 2 mee. Helaas moet ik dan gebruik maken van het OV om ergens te komen. Liever zou ik de fiets gebruiken. Kunnen jullie aub overwegen om ook OV fietsen met zitjes te verhuren? Dat zou top zijn!
icon

Beste antwoord door Gabriëlle NS 23 september 2017, 12:05

Welkom op het NS Serviceforum, Amilona :D

Het is op dit moment inderdaad niet mogelijk om een OV-fiets met een kinderzitje te huren. Echter ben ik wel een voorstander van het idee en ga daarom jou suggestie intern doorgeven. Wie weet kan jou suggestie toegepast worden in de toekomst. Bedankt voor het meedenken!
Bekijk origineel

8 reacties

Welkom op het NS Serviceforum, Amilona :D

Het is op dit moment inderdaad niet mogelijk om een OV-fiets met een kinderzitje te huren. Echter ben ik wel een voorstander van het idee en ga daarom jou suggestie intern doorgeven. Wie weet kan jou suggestie toegepast worden in de toekomst. Bedankt voor het meedenken!
Reputatie 7
Badge +4
Of de herinvoering van de e-bike! Veranderende marktomstandigheden en zo.....
Ik zou ook heel graag een ov fiets met een kinderzitje willen! Misschien een idee om een test mee te doen op de grote stations (Utrecht of Amsterdam). Lijkt mij heel erg leuk om met mijn dochter met de trein te gaan en dan een fiets te kunnen pakken.
Reputatie 7
Badge +4
Wat accessoires aanbieden, is een goed idee. Weinig moeite voor NS, veel plezier voor jonge ouders, en wie weet ook voor opa en oma.
Een jaar geleden schreef ik al:

Of de herinvoering van de e-bike! Veranderende marktomstandigheden en zo.....

De toename en dus de vraag naar deze fietsen is enorm. Het blijkt uit de cijfers, vooral bij senioren. Je zou in termen van segmentatie van de markt kunnen kijken, en deze fietsen aanbieden in meer recreatieve gebieden. Ze waren er eerder maar NS zou dit kunnen heroverwegen. (Niet in de zin van het huidige politiek spraakgebruik 😉 )

Op de Veluwe worden ze zeer veel gebruikt, zal er ook vraag zijn, en ik zou Zuid-Limburg en Drenthe ook niet gek vinden, om maar eens wat te noemen.
Reputatie 5
Het is zeker een heel goed idee om hiernaar te kijken, Renate en Thom!
Inderdaad op de grotere stations zou dit als proef het beste tot zijn recht komen.
Ik zal dit nogmaals eens onder de aandacht brengen bij mijn Fietscollega's!
Badge +3
E-bikes zijn wel een risico natuurlijk. Als je al ziet hoe veel reguliere OV-fietsen (vervangingswaarde € 250) al eindigen als 'weesfiets' (de meldingen hier en op Twitter e.d. zijn natuurlijk het topje van de ijsberg) dan wordt het een behoorlijke kostenpost.

Of je moet er een flinke borg voor vragen, en huurders verplichten in ieder geval de accu te verwijderen bij onbeheerd stallen, want die dingen zijn ook erg gewild. Of de accu een afwijkend formaat maken of niet te demonteren... met het risico dat hij leeg raakt en je alsnog flink moet trappen als senior, want een oplader zal wel niet meegeleverd worden.
Reputatie 7
Badge +4
Dit soort zaken verklaren ook mogelijk de afschaffing. Het demonteren van de accu onmogelijk maken is natuurlijk erg eenvoudig aan te brengen als je een flink aantal bestelt. Onderweg zijn er al jaren oplaadpunten, Robert. 😉 Met mijn fiets met accu, die ik minnetjes de pacemaker noem, kan ik in de praktijk 65 km fietsen en dat is waarschijnlijk meer dan er gemiddeld zal worden afgelegd. Die beperking is inherent aan de e-bike, daarna is het relatief zwaar trappen. Tarief en borg is een invulling, het gaat om de optie.

Kinderzitjes passen ook op de e-bike 😉
Badge +3
Oh ja, het ging over kinderzitjes en de vraag daarnaar is ook aanzienlijk..

Zojuist nog (topje ijsberg maar vragen staat vrij):

Hoi @NS_online Als ik nu met mijn zoontje van 4 gezellig met de trein wil, en daarna met een ov fiets op bezoek wil bij zijn oom en tante, is er dan iets te huren, zoals een fietsstoel, waardoor hij ook mee op fiets kan? Of moet hij maar mee rennen?! ;-)9:29pm · 10 Oct 2018 · Twitter for Android
De behoefte is er dus zeker... maar ja, dat moet dan een uniforme fiets + accesoires worden of zoiets. Een babyzitje aan het stuur zal wel lukken, maar een kind van 4 op je bagagedrager? 🤔 In elk supermarkt winkelwagentje lukt dat, maar in het verkeer? Geen goed plan..

Reageer