vraag

Kosten OV-fiets terug bij vertraging

• 4 October 2021
  • 27 reacties
  • 350 Bekeken

Als gevolg van de landelijke storing van de NS op 16 september ben ik op station Weesp blijven steken. Omdat ik in HIlversum woon heb ik een OV-fiets gehuurd en daarop in plm een uur naar huis gefiets (het was wel iets verder dan ik had verwacht). Heb de fiets de volgende dag teruggebracht. Dit kostte twee dagen OV-fiets huur. Kan ik dat terug vragen?

27 reacties

Goedemiddag Hilversum_20. Welkom bij de NS Community.

Helaas is het niet mogelijk om deze kosten te vergoeden, omdat het op eigen initiatief in rekening is gebracht. Indien er niet meer op de beoogde bestemming kan worden gekomen kan er in overleg met een NS-medewerker vervangend vervoer geregeld worden. Excuses voor het ongemak.

De NS-medewerker adviseerde mij (en alle andere reizigers) een eigen oplossing te zoeken omdat het lang zou duren voordat er een alternatief was. (en hij kreeg gelijk, het duurde nog uren voor er weer treinen reden). Dat heb ik gedaan!

Heeft de NS-medewerker je hier ook schriftelijk toestemming voor gegeven? 

Reputatie 7
Badge +3

Hoe had dat schriftelijk moeten gebeuren? Ben wel benieuwd.

Reputatie 2

Stationspersoneel kan eventueel een briefje meegeven, iMark. 
Ook is het mogelijk om bij een servicebalie een notitie te laten maken onder gegevens van de reiziger, zodat de Klantenservice achteraf kan zien dat deze toezegging is gedaan, en de kosten gerestitueerd kunnen worden.

Ben benieuwd hoe dat er praktisch uit moet zien bij een landelijke storing, station vol reizigers. 

Reputatie 6
Badge +1

Weet/Beseft Aurora wel hoeveel stations tegenwoordig nog ´personeel´ rond hebben lopen? Of een kantoor dat ´s avonds ook nog open is? Weesp hoort daar dus zeker niet bij. Niet die reizger op 1-2-3, maar de burokratie van het papier! OOit bedacht dat dit soort simpele zaken tegenwootdig ook via SMS of app zouden kunnen?

Er was ooit zelfs een mooie buslijn van de Connexxion-wel met flinke omweg, maar ik vermoed dat die er ook al niet meer is-en indien wel, dan zeker niet meer in de avond.

Badge

Weet/Beseft Aurora wel hoeveel stations tegenwoordig nog ´personeel´ rond hebben lopen? Of een kantoor dat ´s avonds ook nog open is? Weesp hoort daar dus zeker niet bij. Niet die reizger op 1-2-3, maar de burokratie van het papier! OOit bedacht dat dit soort simpele zaken tegenwootdig ook via SMS of app zouden kunnen?

Er was ooit zelfs een mooie buslijn van de Connexxion-wel met flinke omweg, maar ik vermoed dat die er ook al niet meer is-en indien wel, dan zeker niet meer in de avond.

Als alle treinen gestrand staan dan is er treinpersoneel op dat station, zoals er in dit geval ook was aangezien de Hc iets heeft aangegeven wat een algemeen advies is geweest omdat het onzeker was wanneer het probleem opgelost was en de treinen weer konden rijden. 

Er is in deze niet gezegd dat TS een OV fiets moest nemen en naar huis moest fietsen en dat kon declareren bij de NS, lijkt me dan ook duidelijk dat het niet te verhalen is bij de NS.

Reputatie 7
Badge +3

Stationspersoneel? Servicebalie? In Weesp? De parallelle wereld van NS?

Dus het enige advies van een HC is: zoek het maar zelf uit want de NS gaat je niet helpen. Iemand neemt zelf het initiatief voor een zeer goedekope oplossing van een ov fiets en brengt deze zelfs nog terug en dat is het antwoord van de NS achteraf. Jammer joh, je hebt geen briefje gevraagd aan de HC.

Misschien een idee als de BS aan al haar personeel doorgeeft nooit mondeling advies te geven al de reiziger dit alleen mag gebruiken als het schriftelijk gegegeven wordt.…

Echt mijn broek zakt af van de zeer onsympathieke reacties van de moderator en NS personeel hier.

Badge

Stationspersoneel? Servicebalie? In Weesp? De parallelle wereld van NS?

Als het aan het management van de NS ligt zie je die straks alleen nog in het spoorwegmuseum in Utrecht

Badge

Echt mijn broek zakt af van de zeer onsympathieke reacties van de moderator en NS personeel hier.

Je kan ook stellen dat we in een treiste wereld leven dat overal maar compensatie tegenover moet staan als iets door een storing niet werkt.

Sta je op dit moment zelf ook al in de rij om je claim bij Whatsapp, Facebook of Instagram in te dienen??

En wat betreft je uithaal naar personeel en de moderator, de moderator doet alleen maar zijn werk en volgt de richtlijnen.  Als je echt commentaar wilt leveren moet je dat doen naar het management die richtlijnen opstelt en niet naar het uitvoerende personeel.

Maar nogmaals, het is triest dat tegenwoordig overal maar een compensatie tegenover moet staan, hou er rekening mee dat als dit wel een standaard zou worden dat het OV niet meer te betalen is voor het gros van de mensen. Je kunt ook accepteren dat er wel eens wat mis gaat en dat je later thuis bent, dat heb je met de fiets en auto ook wel eens en dan ga je ook niet lopen zeuren om een vergoeding.

Badge +3

Daar kunnen ze ook weinig aan doen (want zo zijn de regels).

Maar als iemand besluit om (flinke storing toen, en geen vervangend vervoer!) zonder briefje/toestemming van personeel een OV-fiets te nemen van Weesp naar Hilversum… en dan de volgende dag ook nog terug fietsen!?

Dan zou bij mij een coulance-meter zeer hoog uitslaan. :disappointed_relieved: Kom op zeg, gaat over € 7,90 en dat is waarschijnlijk minder dan een GTbV claim. En anders maar op die manier (GTbV claimen voor je reis wegens bestemming niet bereikt, maar ja bij een uitcheck op Weesp wordt dat weer lastig).

Bij een 3 uur geleden gestuurde WhatsApp berichtje (als test) staat ook nog geen enkel vinkje maar een klokje. Die komt dus wel aan, hoef ik geen postduif of zo voor te betalen @Jeroen 

Reputatie 7
Badge +3

De NS-medewerker adviseerde mij (en alle andere reizigers) een eigen oplossing te zoeken omdat het lang zou duren voordat er een alternatief was. (en hij kreeg gelijk, het duurde nog uren voor er weer treinen reden). Dat heb ik gedaan!

Dit soort adviezen worden wel vaker gegeven om zelf een oplossing te zoeken als de verwachting is dat door NS geregeld vervoer niet snel voor handen is. De NS medewerkers die dat soort adviezen geven, zouden erbij moeten zeggen dat oplossingen die zelf gevonden worden, voor eigen rekening zijn.

TS kan wel beroep doen op GTbV-regeling met aangeven dat eindstation niet bereikt is.

Reputatie 2

Maar als iemand besluit om (flinke storing toen, en geen vervangend vervoer!) zonder briefje/toestemming van personeel een OV-fiets te nemen van Weesp naar Hilversum… en dan de volgende dag ook nog terug fietsen!

Dan zou bij mij een coulance-meter zeer hoog uitslaan. :disappointed_relieved: Kom op zeg, gaat over € 7,90 en dat is waarschijnlijk minder dan een GTbV claim. 

Ik ben het met je eens, Robert B. Uiteraard valt dit uiteindelijk onder coulance en een Klantenservice medewerker kan zelf inschatten wat diegene hiermee wil en kan.

Ik kijk graag na wat ik voor Hilversum_20 kan doen. Wil je mij een privébericht sturen?

Badge

Bij een 3 uur geleden gestuurde WhatsApp berichtje (als test) staat ook nog geen enkel vinkje maar een klokje. Die komt dus wel aan, hoef ik geen postduif of zo voor te betalen @Jeroen 

Als TS had gewacht op Weesp was hij ook keurig naar zijn bestemming gebracht zonder extra kosten, ook iets later dan bedoeld maar ach ….

De keuze is zelf gemaakt om kosten te maken voor ander vervoer en dat is altijd voor eigen rekening in deze gevallen.  Als je hier coulant mee bent moet je dat voor andere gemaakte kosten ook gaan doen voor deze storing. Dus simpel de richtlijnen volgen zoals de klantenservice/moderator hier doet want die richtlijnen zijn er niet voor niets.

Badge +3

Als TS @Hilversum_20 regelmatig reist via Weesp naar Hilversum en dan graag € 7,90 vergoed ziet wegens OV-fiets als alternatief bij zo’n mega storing, dan hoef je toch geen twee keer na te denken over coulance daarvoor? :thinking:

Badge

Als TS @Hilversum_20 regelmatig reist via Weesp naar Hilversum en dan graag € 7,90 vergoed ziet wegens OV-fiets als alternatief bij zo’n mega storing, dan hoef je toch geen twee keer na te denken over coulance daarvoor? :thinking:

@Robert B  Tuurlijk wel want wat je hier doet voor 1 persoon tegen de richtlijnen/regels in die geven andere ook een opening om te gaan claimen. Je schept hier een precedent.  Een volgende keer komt iedereen bij een storing aan met een OV fiets huur, de regels zijn duidelijk voor reizigers en personeel het is wachten tto de storing verholpen is en lukt het niet meer om de eindbestemming te halen door de storng later op de dag dan kun je contact opnemen met de NS om thuis te komen.

Als voorbeeld heb ik mijn zoon opgehaald met de auto tijdens deze storing, aangezien hij naar zijn werk moest en ook gestrand was.  Dus feitelijk mag ik nu dan ook een kostenclaim indienen want hij reist ook elke dag hetzelfde traject.

Reputatie 7
Badge +3

In situaties zonder personeel moet je als reiziger iets beslissen. Zeker wanneer onduidelijk is hoe lang een storing gaat duren. Ik zou zelf naar een servicezuil gaan om te overleggen. Maar bijna geen andere reizigers zijn bekend met die mogelijkheid.

Reputatie 7
Badge +3

TS kan wel beroep doen op GTbV-regeling met aangeven dat eindstation niet bereikt is.

Dat lijkt me inderdaad het enige wat je nog kan doen om geld terug te krijgen. 

In principe wordt alternatief vervoer alleen vergoed als dit ook uitdrukkelijk door NS is geadviseerd. Zelf heb ik een keer kosten voor de tram tussen Delft en Den Haag HS vergoed gekregen toen dit in de storingsinfo als alternatief stond. 

Reputatie 7
Badge

Betreft het in dit geval eigenlijk alternatief vervoer, een blauw gele OV-fiets van NS?!?

Het vervoer is ‘alternatief’ aangezien je moet trappen en er geen bovenleiding en rails in het spel zijn maar het is gewoon een NS-product.

Veel dank voor alle reacties, dat waardeer ik zeer. Het ging me niet om die 7,90 Euro maar om het principe. Goed om te weten hoe de NS hierin staat, maar wel een beetje jammer (schriftelijk toestemming vragen?? nog nooit van gehoord). Ik had hier op enige coulance gehoopt (zie Robert B).

Omdat ik Weesp met maar 30 min vertraging bereikte redeneert de NS dat dat te weinig is voor vergoeding, terwijl ik om 7 uur thuis was (plm 90 min vertraging). (en waarschijnlijk pas om 10 uur als ik op trein had gewacht).

Prachtige fietstocht overigens! Kan ik iedereen aanraden hoewel een OV-fiets zonder versnellingen best zwaar fietsen is. Zo zit het leven vol leuke en minder leuke onverwachte dingen. (pas later bedacht ik dat ik OV-fiets aan de wachtende reizigers op HIlversum mediapark had kunnen aanbieden).

Overigens ben ik geen hij maar een zij!

hartelijke groeten,

Reputatie 7
Badge +3

Het is achteraf maar goed dat je de fiets niet aan een ander hebt aangeboden. Dat had administratief een puinhoop met heel veel extra kosten kunnen worden. Hilversum Media Park is geen OV-fiets verhuurlocatie dus je had de fiets daar ook niet kunnen inleveren (tegen €10 extra kosten).

Hoezo? Juist niet. Diegene had dan vanaf hilversum terug kunnen fietsen naar Weesp, het was kwestie van vertrouwen of de fiets ook daadwerkelijk was ingeleverd. Bovendien had ik dan maar een dag (3,95) ipv twee hoeven betalen.

Reputatie 7
Badge +3

Leuk bedacht maar ik zou een wildvreemde niet zo maar vertrouwen. Als de fiets niet ingeleverd wordt heb je in een mum van tijd een rekening van €250.

Reageer