beantwoord

Kosten OV-fiets van OV-chipkaart

• 27 April 2021
  • 3 reacties
  • 139 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Beste NS, waarom kunnen de kosten van de OV-fiets niet gewoon afgeschreven worden van de OV-chipkaart, net als trein- en busreizen? Ik vind het heel onhandig dat ik daar een aparte factuur van krijg (i.v.m. declaraties). Zou fijn zijn als dat zou kunnen wat mij betreft!

icon

Beste antwoord door Thom 27 April 2021, 20:33

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity. Wij kunnen niet regelen dat de kosten van OV-fiets van een OV-chipkaart worden afgeschreven. maar mogelijk kunnen de NS medewerkers die deze community moderatoren de suggestie meenemen.

Reputatie 7
Badge +4

Ik snap uw vraag wel, maar het kan wettelijk niet. Het saldo op uw ov-chipkaart is geen wettig betaalmiddel. Het mag alleen beperkt gebruikt worden voor het verrekenen van in- en uitcheck. Hoe gek het ook klinkt, het is geen saldo waarmee u andere zaken mag betalen. U kunt er zelfs geen treinkaartje op het automaat mee kopen. Het is de Nederlandse wet waarin het betalingsverkeer nauwkeurig is geregeld. Het mag op dit moment niet en zal zeer waarschijnlijk ook niet gebeuren. 

Er zijn wel eens experimenten geweest op dit punt maar die zijn snel afgeblazen. NS zal wat OV-Fiets betreft dit ook zeker niet aanpassen. De Spoorwegen zetten zo volledig mogelijk in op Flex. 

Badge +3

Een (misschien) beter antwoord is dat bij het huren van een OV-fiets niet bekend is hoe lang je deze wilt huren, dus dan zou er een 'borg’ ingehouden moeten worden die bij het terugbrengen verrekend wordt. Het maximale saldo op een ov-chipkaart is meen ik 150 euro, maar een fiets die je niet binnen 21 dagen terugbrengt kost 350 euro. Vandaar de maandelijkse factuur en incassomachtiging.

Los van het feit dat vrijwel niemand 150 euro saldo op zijn kaart heeft staan komt bij het inleveren van een fiets je ov-chipkaart er vaak helemaal niet aan te pas. Je levert de sleutel in bij de stallingbeheerder, deze wordt gescand en daarmee is de huur afgesloten (procedure verschilt per stalling, soms moet je de de fiets stallen met de sleutel er in).

Bij NS Flex krijg je één maandelijkse factuur waarin ook OV-fiets opgenomen is. Dat is dus eigenlijk precies wat je wilt.

Reageer