kosten ov fiets voor studenten | NS Community
beantwoord

kosten ov fiets voor studenten

  • 22 February 2021
  • 3 reacties
  • 23744 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Ik heb een discussie met mijn zoon, hij zegt dat hij met zijn studenten ov gratis een ov fiets kan lenen.

Ik zie op dit forum dat het wél geld kost, maar dat is oude informatie. Is er een wijziging geweest dat het nu wel gratis is? Of loopt er ondertussen een rekening op?

icon

Beste antwoord door Tochjo 22 February 2021, 20:18

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Nog een aanvulling. Het huren van een OV-fiets is nog nooit gratis geweest. Voor niemand en dus ook niet voor studenten.

Het enige wat wel eens is gewijzigd is de prijs van een abonnement om een OV-fiets te kunnen huren. Het abonnement zelf heeft ooit €10 gekost maar dat was eigenlijk niet meer dan het betalen voor het recht om een OV-fiets te mogen huren. Dit abonnementsgeld is met ingang van 1 januari 2017 afgeschaft. Het verlies van abonnementsgelden is gecompenseerd door de huurprijzen per dag te verhogen.

https://www.nu.nl/geldzaken/4347300/ns-schaft-abonnementskosten-ov-fiets-af.html

@Jud kan aan zijn zoon mededelen dat het dan ook kwestie is van lenen van den OV-fiets maar van huren. Huren is nooit gratis.

Reputatie 7
Badge +3

Zie ook https://www.studentenreisproduct.nl/veelgestelde-vragen/ov-fiets/

En de kosten per 24 uur zijn miv dit jaar verhoogd naar €3,95. 

 

Badge +3

Het huren van een OV-fiets is niet inbegrepen bij het studentenreisproduct en dus ook niet gratis voor studenten. De kosten voor het huren van een OV-fiets worden maandelijks achteraf per automatische incasso geïncasseerd. Dat kan dus een onaangename verrassing worden.

Een wijziging die in het verleden wel heeft plaatsgevonden, is dat het abonnement dat nodig is om een OV-fiets te huren, gratis geworden is. Maar het huren zelf kost nog altijd geld: 3,85 3,95 euro per 24 uur, met toeslagen bij langer huren dan 72 uur of inleveren op een andere locatie.

Reageer