Luxere ov-fietsen

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Sinds kort maak ik gebruik van de ov-fiets voor dagtochtjes, hoewel ze in eerste instantie bedoeld waren voor aanvullend woon-werk verkeer; tenminste dat begreep ik. Het zijn goede degelijke fietsen. Mijn vraag is: is het niet mogelijk om wat luxere fietsen te gaan verhuren. Ik denk aan een fiets met een paar versnellingen en zoals de meeste fietsen in Nederland uitgerust met een degelijk handremsysteem. Ik zou er eventueel ook wel wat meer voor willen betalen. Trappen met windje tegen met een vrij zware fiets zonder versnellingen is lastig en zeker voor ouderen. Maar verder waardeer ik het gemak en de beschikbaarheid van de fietsen zonder borg en de ruime openingstijden van de meeste OV-winkels.

11 reacties

Badge +3
Dergelijke fietsen worden op veel plaatsen als gewone huurfietsen verhuurd. Dus dat betekent borg betalen, ID meenemen etc.

Ik heb dit jaren geleden al eens voorgesteld aan NS Fiets. Het beleid is dat men slechts één type OV-fiets wil. Meerdere types fietsen leveren mogelijk capaciteitsproblemen op en men wil niet dat er op een gegeven moment alleen nog duurdere fietsen te huur zijn en dan klanten dwingen meer te betalen als ze niet in betere fietsen geïnteresseerd zijn.
Naast het nadeel van meerdere typen fietsen, gaan handremmen en versnellingen ook relatief gemakkelijk kapot.
iMark en Pe_pe verwoorden heel aardig waarom we bij onze huidige keuzes blijven. Met name de laatste opmerking is zwaar meegewogen; het is voor ons niet erg om de fietsen te onderhouden, dat hoort er nou eenmaal bij. Echter, hoe meer toevoegingen, hoe meer er defect kan geraken.
Ik rijd mijn hele leven al op een fiets met handremmen. Dus als ik een noodstop moet maken, grijp ik automatisch naar mijn handrem. Voor mij dus helaas géén NS-fiets!
Ik was verrast dat mijn reactie na twee jaar over de ov-fiets nog steeds bewaard is gebleven. De NS is blijkbaar toch wel geïnteresseerd in de mening van de klanten en dat is op zich een goede zaak.

Het verhuur van wat luxere fietsen met een wat hoger prijskaartje zal binnen het hogere management bij de NS toch wel eens ter tafel zijn gekomen, maar economen en andere deskundigen binnen het bedrijf zijn waarschijnlijk tot de conclusie gekomen dat dit geen profijtelijke bijdrage levert aan de winstcijfers of service aan de klanten. Het zij zo. Ik heb er verder geen problemen mee. Als ik een luxere fiets wil ga ik wel naar een fietsverhuurbedrijf. In iedere stad en bijna ieder dorp zit wel een fietsenzaak die ook fietsen verhuurd. Het zou gemakkelijk zijn geweest als de NS dit ook had willen organiseren, (geen borg, altijd bij het station, ruime ophaal- en afleveringstijden) maar ik denk dat de meeste fietsverhuurbedrijven wel blij zullen zijn met de situatie zoals hij nu is. Ik vind in ieder geval fijn voor de NS dat het verhuur van de standaard ov-fiets een groot succes is gebleken.

Vriendelijke groet
Keesb.
Zijn de ov fietsen allemaal damesfietsen en zijn er ook fietsen met versnellingen?
Badge +3
Er is slechts één soort OV-fiets: damesfiets zonder versnellingen en met terugtraprem. Er zijn door de jaren heen wel verschillende types geleverd door verschillende leveranciers. Daardoor is niet iedere OV-fiets precies hetzelfde qua uitvoering en details.

Zou een fiets met versnellingen ook handiger vinden. Heb nu de mogelijk van een huurfiets achter de hand, mocht ik de laatste metro missen. Een paar keer net die laatste metro gehaald dus dan is het spannend. Vind midden in de nacht fietsen, met een fiets zonder versnellingen, wat ik al een paar decennia niet meer gewend ben, ook een niet zo prettig vooruitzicht. Zou dan  heel langzaam moeten fietsen, om een noodstop en ongeluk te voorkomen en dat op zo'n laat tijdstip, wanneer je snel thuis wil zijn.

Zou wel iets meer overhebben voor een  fiets met versnellingen. Zie weleens vouwfietsen die zowel terugtraprem als (één) handrem hebben.

Lijkt mij ook dat sommige mensen bij de beschikbaarheid van een prettige fiets met versnellingen, minder snel hun fiets meenemen met de trein.

Fietsverhuur is niet overal beschikbaar en niet op elk tijdstip en je moet de fiets dan weer naar dezelfde plek terugbrengen. Vooral leuk voor een fietstochtje.

Een fiets met versnellingen gaan sneller kapot. Ik ben bang dat dit niet aantrekkelijk is voor zowel ons als de reiziger. Ik zal alsnog je weNS hier intern uitspreken.

Snap ik helemaal. De wens kan er zijn maar het moet ook mogelijk zijn. Bij mijn eigen fiets(en) soms het probleem dat de versnelling hapert. Ook weleens gebroken remkabel gehad. Wie weet ooit, naast het huidige aanbod, aparte afdeling. Eigenlijk zei ik het ook een beetje verkeerd. Vooral met handremmen. Paar versnellingen altijd wel prettiger.

De OV fiets is illegaal in Duitsland omdat er maar één rem op zit.

Met alleen een achterrem heb je ook maar een fractie van het remvermogen en moet je dus eigenlijk half zo hard fietsen.

Afgelopen zomer samen met iemand van de NS een stukje gefietst na een treinreis. Ik op mijn vouwfiets, hij op een OV fiets. Volgens hem had de vouwfiets geen bestaansrecht meer door de OV fiets. Bij het eerste stoplicht kwam dat ding slippend nog maar net op tijd tot stilstand… mijn punt was direct gemaakt.

Fatsoenlijk kunnen remmen zie ik niet als luxe.

Maargoed, het is een voordelig product voor mensen die niet al te lang zijn en niet al te veel waarde hechten aan verkeersveiligheid.

Dat de OV fietsen in Nederland street-legal zijn is natuurlijk niet de schuld van de NS, maar van de aandeelhouder van de NS.

Reageer