Luxere ov-fietsen


  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Sinds kort maak ik gebruik van de ov-fiets voor dagtochtjes, hoewel ze in eerste instantie bedoeld waren voor aanvullend woon-werk verkeer; tenminste dat begreep ik. Het zijn goede degelijke fietsen. Mijn vraag is: is het niet mogelijk om wat luxere fietsen te gaan verhuren. Ik denk aan een fiets met een paar versnellingen en zoals de meeste fietsen in Nederland uitgerust met een degelijk handremsysteem. Ik zou er eventueel ook wel wat meer voor willen betalen. Trappen met windje tegen met een vrij zware fiets zonder versnellingen is lastig en zeker voor ouderen. Maar verder waardeer ik het gemak en de beschikbaarheid van de fietsen zonder borg en de ruime openingstijden van de meeste OV-winkels.

7 reacties

Badge +3
Dergelijke fietsen worden op veel plaatsen als gewone huurfietsen verhuurd. Dus dat betekent borg betalen, ID meenemen etc.

Ik heb dit jaren geleden al eens voorgesteld aan NS Fiets. Het beleid is dat men slechts één type OV-fiets wil. Meerdere types fietsen leveren mogelijk capaciteitsproblemen op en men wil niet dat er op een gegeven moment alleen nog duurdere fietsen te huur zijn en dan klanten dwingen meer te betalen als ze niet in betere fietsen geïnteresseerd zijn.
Naast het nadeel van meerdere typen fietsen, gaan handremmen en versnellingen ook relatief gemakkelijk kapot.
iMark en Pe_pe verwoorden heel aardig waarom we bij onze huidige keuzes blijven. Met name de laatste opmerking is zwaar meegewogen; het is voor ons niet erg om de fietsen te onderhouden, dat hoort er nou eenmaal bij. Echter, hoe meer toevoegingen, hoe meer er defect kan geraken.
Ik rijd mijn hele leven al op een fiets met handremmen. Dus als ik een noodstop moet maken, grijp ik automatisch naar mijn handrem. Voor mij dus helaas géén NS-fiets!
Ik was verrast dat mijn reactie na twee jaar over de ov-fiets nog steeds bewaard is gebleven. De NS is blijkbaar toch wel geïnteresseerd in de mening van de klanten en dat is op zich een goede zaak.

Het verhuur van wat luxere fietsen met een wat hoger prijskaartje zal binnen het hogere management bij de NS toch wel eens ter tafel zijn gekomen, maar economen en andere deskundigen binnen het bedrijf zijn waarschijnlijk tot de conclusie gekomen dat dit geen profijtelijke bijdrage levert aan de winstcijfers of service aan de klanten. Het zij zo. Ik heb er verder geen problemen mee. Als ik een luxere fiets wil ga ik wel naar een fietsverhuurbedrijf. In iedere stad en bijna ieder dorp zit wel een fietsenzaak die ook fietsen verhuurd. Het zou gemakkelijk zijn geweest als de NS dit ook had willen organiseren, (geen borg, altijd bij het station, ruime ophaal- en afleveringstijden) maar ik denk dat de meeste fietsverhuurbedrijven wel blij zullen zijn met de situatie zoals hij nu is. Ik vind in ieder geval fijn voor de NS dat het verhuur van de standaard ov-fiets een groot succes is gebleken.

Vriendelijke groet
Keesb.
Zijn de ov fietsen allemaal damesfietsen en zijn er ook fietsen met versnellingen?
Badge +3
Er is slechts één soort OV-fiets: damesfiets zonder versnellingen en met terugtraprem. Er zijn door de jaren heen wel verschillende types geleverd door verschillende leveranciers. Daardoor is niet iedere OV-fiets precies hetzelfde qua uitvoering en details.

Reageer