beantwoord

Meer OV fietsen dan kluisjes in Sliedrecht

Reputatie 2
Vandaag een OV fiets gehuurd op station Sliedrecht, maar het terugbrengen bleek een uitdaging. Na het lezen van m'n chipkaart en aangeven dat ik wilde inleveren droeg het systeem me op hem in kluis D10 te plaatsen. Echter bleek na openen van die kluis hier al een fiets in te staan die blijkbaar niet geregistreerd werd. Alle andere kluizen waren ook vol zag ik.
Ik heb de fiets nu gestald in de rekken naast de kluizen, maar heb nu dus wel een afgesloten rit maar de sleutel nog in mijn bezit.
Hoe kan ik deze alsnog inleveren? Ik kom namelijk hoogst zelden op dit station.

Sowieso was ik niet de enige met dit probleem want er stond nog een OV fiets buiten een kluis. In Sliedrecht zijn dus zes fietsen nu maar slechts vier kluizen. Zou überhaupt niet moeten kunnen, immers kan je een fiets gehuurd bij een kluis of selfservice stalling niet op een ander station inleveren als waar je 'm gehuurd hebt.
icon

Beste antwoord door Gabriëlle NS 10 juli 2017, 08:07

Update: De kosten voor het aangetekend opsturen zijn inmiddels naar Daniel overgemaakt 🙂
Bekijk origineel

14 reacties

Heel goed dat je dit aangeeft Daniel.
Het kan inderdaad voorkomen dat er niet genoeg fietskluizen zijn. Bij elke stalling staat een blauwe dropbox (brievenbus) waar je je sleutel dan kunt afgeven.
Reputatie 2
Heel goed dat je dit aangeeft Daniel. Het kan inderdaad voorkomen dat er niet genoeg fietskluizen zijn. Bij elke stalling staat een blauwe dropbox (brievenbus) waar je je sleutel dan kunt afgeven.
Beste Sander,
Zoals ik al aangaf kom ik hoogst zelden op station Sliedrecht, dus in de blauwe brievenbus inleveren wordt knap lastig. Sowieso wist ik überhaupt niet dat deze mogelijkheid er is (het staat ook niet op de site van OV-fiets vermeld): ik weet niet anders dan dat je een OV-fiets die bij een zelfservice-locatie gehuurd is uitsluitend kunt terugbrengen bij dezelfde zelfservice locatie. En op die manier kunnen er ook nooit meer fietsen terugkomen als er uitgeleend zijn.
Blijkbaar is dat niet meer zo, maar je legt hiermee het probleem neer bij de reiziger die te goeder trouw ergens een fiets huurt i.p.v. degene die 'm zo nodig bij een ander station inlevert.
Ik snap dat het vreemd is dat de kluizen op een station volzitten. Het is namelijk zo dat mensen de fietsen wel op een ander station kunnen terugbrengen als dit niet anders uitkomt. Dit is echter niet gratis. Hier betaal je dan echter wel een toeslag voor van 10 euro.
Zoals je zelf al aangeeft kan dit wel beter worden aangegeven op de verhuurlocaties om dit soort misverstanden te voorkomen. Ik kan mij best voorstellen dat je eenmalig op een station een keer een fiets huurt. Als je zelf niet in staat bent de sleutel in de dropbox op het station af te geven is het ook mogelijk om deze op te sturen.
Je kunt dan de sleutel in zo'n stevige envelop met bubbelplastic opsturen naar het volgende adres:

NS Klantenservice
Afd. OV-fiets
Postbus 2572
3500 GN Utrecht
Reputatie 2
Ik had inmiddels telefonisch contact met de klantenservice gehad en daar ook dat adres van gekregen.

Nu wordt er aanbevolen het opsturen aangetekend te doen (gezien ik wel zelf verantwoordelijk ben dat de sleutel bij NS komt). Echter zie ik dan wel graag een vergoeding van de kosten van € 8,35 hiervoor, die zijn immers volstrekt onnodig als NS Fiets z'n zaken gewoon goed voor elkaar had gehad en het duidelijk was geweest hoe ik de sleutel alsnog op het station in had kunnen leveren. (Dat staat op het station immers nergens, en online ook niet). Had terplekke nog wel geprobeerd de klantenservice te bellen, maar kreeg geen medewerker aan de lijn voordat m'n trein kwam.

Ben inmiddels al ruim 6 jaar OV-fiets gebruiker en heb op de meest exotische plekken weleens zo'n ding gehuurd, maar deze situatie was ik echter nog nooit tegengekomen. Het is overigens wel de tweede keer dat ik op station Sliedrecht een volle kluis trof toen ik wilde inleveren, iets van een jaar geleden heb ik het een keer gehad maar toen kon ik de fiets die er al in stond even doorduwen zodat 'ie gedetecteerd werd en opende het systeem bij een nieuwe poging een kluis die wel leeg was. Dat ging dit keer echter niet, ze waren immers allemaal al vol. Maar de kluizen kunnen dus blijkbaar ook wel een controle op hun werking gebruiken.
Hallo Daniel,

Vervelend om te lezen dat je de sleutel niet hebt kunnen inleveren. Zou je mij een privebericht kunnen sturen met de volgende gegevens:
  • Postcode & huisnummer
  • Voorletters & achternaam
  • Geboortedatum
  • IBAN

Dan ga ik kijken of ik je een passende oplossing kan bieden.
Update: De kosten voor het aangetekend opsturen zijn inmiddels naar Daniel overgemaakt 🙂
Reputatie 3
Een aantal vreemde dingen:
Het kan inderdaad voorkomen dat er niet genoeg fietskluizen zijn. Bij elke stalling staat een blauwe dropbox (brievenbus) waar je je sleutel dan kunt afgeven.
Een blauwe dropbox heb ik nog nooit gezien bij OV fietskluizen!? Wel bij onbewaakte stallingen ja.

ik weet niet anders dan dat je een OV-fiets die bij een zelfservice-locatie gehuurd is uitsluitend kunt terugbrengen bij dezelfde zelfservice locatie. En op die manier kunnen er ook nooit meer fietsen terugkomen als er uitgeleend zijn. Blijkbaar is dat niet meer zo, maar je legt hiermee het probleem neer bij de reiziger die te goeder trouw ergens een fiets huurt i.p.v. degene die 'm zo nodig bij een ander station inlevert.
Ik ben het volledig met Daniel eens! De NS zou de mogelijkheid om fietsen ergens anders terug te brengen voor fietskluizen moeten blokkeren, zodat deze problemen kunnen worden voorkomen! Aan de andere kant vind ik het beleid juist veel te streng bij de andere (grotere) stallingen. Hier zou het af en toe op een andere locatie geen probleem moeten zijn en vind ik de 10 euro extra kosten juist buiten proportioneel hoog.

Ik denk trouwens dat hetzelfde probleem zich op Amersfoort Schothorst ook afspeelt. De afgelopen 2 weken staan er iets van 5 OV fietsen in de stalling geparkeerd die al een tijd niet zijn verplaatst. Zou dit om dezelfde reden kunnen zijn?
Hoi wiskunde123, ik heb even voor je nagevraagd, op elk (onbemand) OV-fietsverhuurpunt zijn dropboxen maar ze zijn soms wat verborgen. Als blijkt dat er erg veel fietsen naast de kluizen staan worden deze opgehaald en verplaatst naar andere locaties. Op deze manier proberen we ervoor te zorgen dat er overal voldoende fietsen staan.
Reputatie 2
Maar als alle kluizen vol staan dan moet je niet ov fietsen ernaast gaan zetten. Dan moet je naar een ander station waar nog wel plaats is. Bij een volle parkeergarage zoek je voor je auto toch ook een andere parkeerplaats en zet je 'm toch ook niet in de berm van de weg.
Badge +3
Nee, vooral NIET naar een andere locatie gaan (tenzij het op hetzelfde station is, dus bijv. één van de 5 stallingen rondom Utrecht Centraal, maar zeker NIET Lunetten of Overvecht), anders kost het je zomaar € 10,- extra!

Maar goed, probleem van Daniel keurig opgelost!
Reputatie 3
Hoi wiskunde123, ik heb even voor je nagevraagd, op elk (onbemand) OV-fietsverhuurpunt zijn dropboxen maar ze zijn soms wat verborgen. Als blijkt dat er erg veel fietsen naast de kluizen staan worden deze opgehaald en verplaatst naar andere locaties. Op deze manier proberen we ervoor te zorgen dat er overal voldoende fietsen staan.

Beste Miriam,

Dank voor het uitzoeken! Je hebt inderdaad gelijk, ik heb de brievenbus na goed zoeken ook ontdekt bij de kluisjes op Amersfoort Schothorst 🙂 Nu alleen de vervolgvraag: Is het niet handig om hier meer bekendheid aan te geven, bijvoorbeeld met stickers op de OV-fietskluizen? Een korte instructie zou kunnen zijn:

Alle fietskluizen vol of defect? Ga dan als volgt te werk:
- Stal de OV-fiets zo dicht mogelijk bij de fietskluis in de normale stalling.
- Zet de fiets goed op slot.
- Deponeer de sleutel in de daarvoor bestemde brievenbus bij de fietskluis.
- Bel de klantenservice om aan te geven waar uw fiets staat gestald.
Bedankt voor het meedenken, wiskunde123

Ik ga je suggesties doorgeven 🙂
Reputatie 2
Na DRIE WEKEN!! heeft NS dan zowaar nu eindelijk de rit afgesloten. Kostte nog wel twee telefoontjes naar de klantenservice die vorige week pas een melding van de situatie in het systeem gezet heeft.
De bewuste medewerker zou de situatie in de gaten houden ter voorkoming dat de fiets als gestolen geregistreerd zou worden en het eigen risico in rekening gebracht zou worden. Dat blijkt echter helemaal niet gebeurd, want vandaag kwam dan weer de mail over het eigen risico :8

Pas nadat ik het track&trace nummer opgaf krabbelde men terug en ging in overleg en bleek de fiets gewoon aangetroffen te zijn. Maargoed, of die er stond hadden ze drie weken geleden na ontvangst van de sleutel met begeleidend schrijven ontvingen ook al wel kunnen checken.
Badge +3
Wat een verhaal zeg. Goed dat het (door jouw eigen inzet en bewijsmateriaal) opgelost is.

Reageer