beantwoord

Meerdere fietsen huren met 1 ov chipkaart?

Kun je met 1 ov chipkaart meerdere ov fietsen huren op hetzelfde moment
icon

Beste antwoord door Thom 25 april 2019, 13:39

Ja, u kunt maximaal twee fietsen huren. Ook op dezelfde tijd terugbrengen. Een ov-fietsabonnement is nodig op een persoonlijke chipkaart, dat is binnen een half uur af te sluiten.

Edit: zie mijn opmerkingen verderop.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ja, u kunt maximaal twee fietsen huren. Ook op dezelfde tijd terugbrengen. Een ov-fietsabonnement is nodig op een persoonlijke chipkaart, dat is binnen een half uur af te sluiten.

Edit: zie mijn opmerkingen verderop.
Fijn bedankt, mijn ov kaart heb ik net geaktiveerd
Reputatie 2
Hoezo dezelfde tijd terug brengen Thom? Je hebt namelijk geen ov-kaart nodig bij het inleveren.
Badge +3
@marco.grootjans
Je hebt wel degelijk je OV-chipkaart nodig bij het terugbrengen. De huurperiode wordt beëindigd door het scannen van de OV-chipkaart. Je zult wanneer je twee fietsen terugbrengt twee keer de OV-chipkaart moeten scannen.

Theoretisch kan de tweede fiets later worden teruggebracht dan de eerste. Maar dan zal de kaarthouder aanwezig moeten zijn om zijn/haar OV-chipkaart te laten scannen. Of de kaarthouder geeft zijn/haar persoonlijke kaart mee aan de tweede fietser om te laten scannen. Maar dat zou ik zelf nooit doen. Nooit je persoonlijke kaart aan iemand anders meegeven.
Reputatie 2
@iMark

De huur wordt gestopt door het scannen van de sleutel/tag.

Wel heb je een kaart nodig om bij ge-automatiseerde locaties de (kast)deur te openen.
Badge +3
Dat klopt inderdaad. De laatste keren dat ik een OV-fiets heb gehuurd was dat steeds bij een geautomatiseerde stalling. Bij een bemenste stalling zal het terugbrengen zonder OV-chipkaart kunnen.
Reputatie 7
Badge +4
We zien hier op het forum regelmatig problemen voorbij komen die ontstaan door het niet goed terug brengen als er twee fietsen worden gehuurd. Mijn opmerking was meer eentje van ongerustheid om problemen te voorkomen. Het is zeker mogelijk ze binnen de regelgeving op verschillende tijden terug te brengen, ik raad het echter niet aan. Met samen terug brengen voorkomt u de ellende die hier wel eens naar voren komt. Als u samen met uw medefietser de fiets terug brengt, kan dat gewoon ellende voorkomen. Het is meer een welgemeend advies.

Bedenk wel dat u volledig aansprakelijk bent als het mis gaat, en ook voor de kosten opdraait. Die kunnen oplopen tot €250,--.
Badge +3
Ik ben wel benieuwd wat er precies uitgelezen wordt bij het terugbrengen van ov-fietsen, en welke verschillende systemen er zijn?

Bij bemenste stallingen is inderdaad het inleveren van de sleutel voldoende. De sleutel of soms de fiets zelf (chip in frame) wordt dan gescand met een handscanner.

Bij zelfservice stallingen (bijv. Woerden) toon je bij huren je ov-chipkaart en kiest voor "ov-fiets huren" en de kast gaat open met een lampje bij de uit te nemen sleutel. Bij inleveren kies je gewoon voor "ov-fiets terugbrengen" en steekt de sleutel in een vrij gaatje in de 'kast', geen ov-chipkaart voor nodig.

Bij systemen met een dropbox of met kluizen zal je wellicht bij terugbrengen ook je ov-chipkaart moeten scannen? Daar heb ik geen evaring mee. Volgens mij 'weet' een kluis ook welke fiets er in staat (uiteraard met sleutel er in)? 🤔
Reputatie 2
@Robert B

Een ov-fiets heeft 3 “chips”.

2 daarvan aan de sleutel en 1 in het achterlicht.

Bij bemenste fietsenstalling word de chip gebruikt die op een druppel lijkt. Deze zit aan de sleutel.
Zodra de sleutel gescand is, stopt de verhuur.

Aan de sleutel zit ook een soort staafje met een inham vlak voor het uiteinde. Zodra je deze in het sleutelkastje plaatst dan “klikt” die vast en dan stopt de verhuur.

En als laatste zijn fietskluizen, ik weet niet zeker of je ov-chipkaart nodig bent om de deur te openen. Maar zodra de deur open gaat, plaats je de fiets. Een sensor kijkt of de fiets er daadwerkelijk is en scant de chip in het achterlicht en stopt daarmee de huurperiode.

Ps: bij de meeste bemenste fietsenstallingen hoef je sleutel niet in te leveren maar kan je gewoon in de fiets laten. Er zijn fietsenstallingen waar je een sleutel kan halen en in moet leveren. Ben ik persoonlijk niet zo’n fan van omdat het onnodig gecompliceerd maakt.

Reageer