Merk en model OV fiets | NS Community
beantwoord

Merk en model OV fiets

  • 28 February 2022
  • 12 reacties
  • 3269 Bekeken

Ik huur regelmatig een OV-fiets en vindt deze erg fijn fietsen, ze kunnen ook goed tegen een stootje. Graag zou ik eenzelfde model fiets voor eigen gebruik aanschaffen, zonder de blauwgele kleuren. Ik zie ook regelmatig huurfietsen van hotels in hippe kleuren die een vergelijkbaar model hebben.

 

Weet iemand wat het merk en model/type van de OV fiets is?

icon

Beste antwoord door Momo 28 February 2022, 20:03

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +3

https://bikes2go.nl/

 

Beste fijnfietsje,

Heb je inmiddels een fiets naar wens kunnen vinden? Ik zoek namelijk hetzelfde en ik wordt niet veel wijzer van de site die Momo genoemd heeft.

Alvast bedankt.

https://www.startpagina.nl/v/vervoer/fietsen/vraag/601635/merk-ov-fietsen/

→ Dat zijn fietsen van Batavus maar die kun je niet kopen want ze worden exclusief voor de NS gemaakt.

Dat kan je hier lezen: https://bikestogo.nl/

→ Bikestogo is een dynamisch Nederlands bedrijf dat zich heeft toegelegd op de assemblage en verkoop van kwaliteitsfietsen en onderdelen onder eigen merknamen tegen concurrerende prijzen. Een voorbeeld van één van onze succesvolle producten is de OVfiets die Bikestogo sinds 2008 met enkele duizenden fietsen per jaar aan de Nederlandse Spoorwegen heeft geleverd.

Ik kan op de genoemde site ook geen details vinden, is het een fiets met terugtraprem/handrem, hoeveel versnellingen, of is het mogelijk een fiets met versnellingen te krijgen?

Ik vraag mij ook af of er ns fietsen te huur zijn met versnellingen?

Aangezien het mij niet meer lukt om mijn eigen fiets in de trein te tillen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag mij ook af of er ns fietsen te huur zijn met versnellingen?

Aangezien het mij niet meer lukt om mijn eigen fiets in de trein te tillen.

Neen, er zijn geen OV fietsen te huur met versnellingen. Er zijn wel bij een aantal stations electrische ov-fietsen te huur.

Versnellingen kunnen snel kapot gaan.

Reputatie 7
Badge +3

Dat kapotgaan van versnellingen valt reuze mee, zeker als er een naafsysteem gebruikt wordt.

Maar voor een eenvoudige fiets als de OV-fiets is het goedkoper om de fiets zo eenvoudig mogelijk uit te voeren. Dus een terugtraprem en geen versnellingen. Het scheelt natuurlijk wel een paar mogelijk kwetsbare kabels. Verder is een terugtraprem onderhoudsvrij.

Reputatie 7
Badge +3

Dat kapotgaan van versnellingen valt reuze mee, zeker als er een naafsysteem gebruikt wordt.

Maar voor een eenvoudige fiets als de OV-fiets is het goedkoper om de fiets zo eenvoudig mogelijk uit te voeren. Dus een terugtraprem en geen versnellingen. Het scheelt natuurlijk wel een paar mogelijk kwetsbare kabels. Verder is een terugtraprem onderhoudsvrij.

Verschil tussen versnelling van eigen fiets en die van OV fiets is dat er meerdere mensen gebruik maken van een ov-fiets en niet iedereen daar netjes mee omgaat.

En reparatie van versnelling niet echt goedkoop is.

Lastig hoor als je versnellingen en handrem gewend bent. Is het valgevaarlijk met een terugtraprem.

MIjn ervaring is dat als je plotseling moet remmen, de pedalen altijd in de verkeerde stand staan.

Een valpartij met 1 of meerdere slachtoffers komt toch wel duurder uit dan een versnellingskabel vervangen lijkt mij.

Reputatie 7
Badge +3

Lastig hoor als je versnellingen en handrem gewend bent. Is het valgevaarlijk met een terugtraprem.

MIjn ervaring is dat als je plotseling moet remmen, de pedalen altijd in de verkeerde stand staan.

Een valpartij met 1 of meerdere slachtoffers komt toch wel duurder uit dan een versnellingskabel vervangen lijkt mij.

Die mogelijke valpartij kan niet aan NS toegeschreven worden. Daarbij weet je dat remmen met achteruitraprem anders werkt dan een handrem, je kan er dus rekening mee houden.

Dat is niet zo gemakkelijk voor mij en daardoor dus helaas geen OV-fiets voor mij, want die elektrische fietsen (die wel versnellingen heeft en handremmen!) zijn maar heel beperkt aanwezig op totaal 4 stations. Jammer, maar ik kan er wel mee leven hoor, dan maar een fiets huren bij een fietshandel als die in de buurt zijn.

Reputatie 7
Badge +1

Dat is niet zo gemakkelijk voor mij en daardoor dus helaas geen OV-fiets voor mij, want die elektrische fietsen (die wel versnellingen heeft en handremmen!) zijn maar heel beperkt aanwezig op totaal 4 stations. Jammer, maar ik kan er wel mee leven hoor, dan maar een fiets huren bij een fietshandel als die in de buurt zijn.

Als je met sprinters reist kan je overigens wel vrij gemakkelijk je eigen fiets meenemen daar sprinters een gelijkvloerse instap hebben.

Reageer