Skip to main content

Op 7 september j.l. wilde ik op Amsterdam Centraal, zoals ik wel vaker heb gedaan, een ov-fiets huren. Dat lukte niet: het slot ging niet open met mijn persoonlijke ov-pas. Na 4 pogingen bij verschillende fietsen de hulp ingeroepen van een stallingsmedewerker. Ook hem lukte het niet met mijn pas, wel met die van hem. “Misschien is uw pas geblokkeerd”, was de conclusie. Dat vond ik vreemd want ik had net een treinreis achter de rug en kon in- en uitchecken.

Maar goed, op 9 september NS-klantenservice gebeld met de vraag of zij konden kijken wat er met mijn pas aan de hand was. Antwoord: “U heeft op 7 september 2 ov-fietsen gehuurd en dat is het maximum voor een pas.” Na mijn uitleg van wat ik had gedaan op 7 september zou de medewerker mijn huur van 2 fietsen, inclusief de kosten van de fietshuur ongedaan maken en zou ik met mijn pas weer een ov-fiets kunnen huren.
En inderdaad dat was het geval. Prima gedaan, dacht ik.

Op 23 september een mail van Maaike Kranenborg, Hoofd NS Klantenservice: “Beste heer Jansen, twee weken geleden heeft u de diefstal van een OV-fiets of OV-ebike bij ons gemeld. Wij willen u erop attent maken dat wij zowel de fietssleutel als het proces-verbaal nog niet hebben mogen ontvangen. Wij verzoeken u deze zo spoedig mogelijk op te sturen Met het inleveren van de fietssleutel en het proces-verbaal verlaagt u de kosten naar € 70,00. Zonder ontvangst van beiden brengen wij de geldende aanschafwaarde van € 350,00 in rekening.”
Weer gebeld met NS-klantenservice: ik heb geen diefstal gemeld, maar wel… en verwezen naar de de gebeurtenis van 7 september én verwezen naar het gesprek op 9 september met de NS-klantenservice. Antwoord: “Excuus, ik zie wat mijn collega heeft gedaan. Dat is blijkbaar toch niet helemaal goed gegaan. Ik zal de huur nogmaals verwijderen. U kunt de mail als niet verzonden beschouwen.”

Op 21 oktober weer een mail van Maaike Kranenborg, Hoofd NS Klantenservice: “Beste heer Jansen, uw nieuwe factuur 440016676028 staat voor u klaar in MijnNS. Het gaat om een bedrag van € 709,10. We schrijven dit bedrag rond 24 oktober 2024 af van uw bankrekening , via automatische incasso.”
Weer gebeld met NS-klantenservice en verwezen naar eerdere uitleg en gesprekken. Antwoord: “Excuus, ik ga het in orde maken. U kunt de mail als niet verzonden beschouwen.”

Op 23 oktober is een bedrag van 709,10 uur van mijn bankrekening afgeschreven. De 9.10 euro zijn trouwens van twee latere, terechte fietshuurkosten.
Ik heb de afschrijving ongedaan gemaakt en ga morgen weer bellen. Ik ben heel benieuwd.

Geen reactie

Reageer