De vernieuwde Reisplanner Xtra-app van NS is vanaf vandaag beschikbaar en heeft twee opvallende verbeteringen! Allereerst kunnen reizigers met de nieuwe app een NS Zonetaxi bestellen. Voor de rit gelden vaste prijzen, waarvoor reizigers na afloop een rekening krijgen thuisgestuurd. Geen cash op zak is dan geen probleem meer. De tweede verbetering: reizigers krijgen nu een indicatie van het aantal beschikbare OV-fietsen op een station. In dit topic lees je alles over deze OV-fiets checker !
Op het forum is het regelmatig voorbij gekomen: de wens om inzicht te krijgen in het aantal beschikbare OV-fietsen. Op piekmomenten kan het namelijk wel eens voorkomen dat reizigers misgrijpen. Daarom beschikt de nieuwe reisplanner-app over een OV-fiets-checker . De checker is een hulpmiddel waarmee je een goede afweging kunt maken hoe je het laatste stukje van jouw reis aflegt. Mocht het aantal aanwezige OV-fietsen niet overeenkomen met de indicator, dan kan de reiziger dat met een feedbackknop aangeven en ondernemen wij daar direct actie op. Het belangrijkst blijft echter dat we voldoende OV-fietsen hebben. Daarom plaatsten we de komende 3 jaar minimaal 1000 OV-fietsen per jaar bij en zorgen we voor extra fietsen bij evenementen.
Staat jouw vraag er niet bij, of heb je een suggestie? Plaats hem hier gerust!
Hoe download ik de Reisplanner Extra app?
Je kunt nu de nieuwste versie Reisplanner Xtra gratis downloaden via de App Store, iTunes en Google Play.
Waar vind ik hoeveel fietsen er beschikbaar zijn?
Wanneer je in de Reisplanner Xtra ‘Services’ kiest en daarna ‘OV-fiets’, verschijnt er een kaart met alle stallingen in de buurt op basis van jouw GPS locatie. Boven de stallingen in het blauwe kader staat het beschikbaarheidscijfer. Ook wanneer je via ‘Stations’ een station hebt gekozen, kun je via de optie ‘Kaart’ een overzicht zien van OV-fiets locaties in de buurt van het gekozen station met daarboven in een blauw kader het beschikbaarheidscijfer.
Waar kan ik het voor gebruiken?
Het getoonde bechikbaarheidscijfer dient als hulpmiddel voor jou als reiziger. De informatie wordt minimaal elke 15 minuten bijgewerkt.
Wat laat het cijfer zien?
Het aantal beschikbare OV-fietsen in de stalling van maximaal 15 minuten geleden.
Hoe betrouwbaar is het cijfer?
Het cijfer is betrouwbaar, maar kan op momenten afwijken van de werkelijkheid omdat het cijfer een paar minuten oud kan zijn, en in een tussenliggende periode OV-fietsen kunnen worden verhuurd of teruggebracht.
Wat betekent het als er geen cijfer boven een stalling zichtbaar is?
Dan is het getal niet betrouwbaar. Dit betekent overigens niet dat er geen OV-fietsen kunnen worden gehuurd. Wanneer je de locatie selecteert zal bij ‘Fietsen beschikbaar’ de melding “onbekend” worden getoond.
Welke informatie is er nog meer allemaal zichtbaar voor OV-fiets?
Ook openingstijden en adresinformatie wordt getoond.
Hoe kan ik feedback geven?
Wanneer je op de optie ‘Fietsen beschikbaar’ klikt in het scherm van de geselecteerde stalling, opent onderstaand scherm, met uitleg over het getoonde cijfer en een knop om feedback op het getoonde cijfer te geven. Ook kun je altijd feedback geven of vragen stellen via het Serviceforum. Deze vragen zullen ook worden verzameld en waar mogelijk zal een antwoord worden geplaatst.
Bladzijde 2 / 2
Vanmiddag op Nijmegen Heyendaal zouden er 7 fietsen beschikbaar moeten zijn. Fiets gehuurd, kluis opengemaakt: geen sleutel in de fiets... Fiets weer teruggezet met een defectmelding, wil ik opnieuw proberen een fiets te krijgen: geen fietsen beschikbaar. Telefoonnummer op de kluis gebeld: ja meneer, er zijn inderdaad zeven fietsen. Zes daarvan hadden al een defect waardoor ze niet gehuurd kunnen worden en de zevende nu dus ook.... Blijkbaar worden defecte fietsen meegeteld bij de beschikbare fietsen, niet heel handig 😠
Tja, In Doetinchem was het weer mis vandaag: App blijft volhouden dat er 1 fiets beschikbaar is, maar de automaat zegt van niet... ergens is er iets stuk!
Stond vandaag op Amsterdam Lelylaan, volgens de checker nog een ruime 22 fietsen beschikbaar.
Daar sta ja dan; slechts 8 automatische kluisjes, en GEEN fietsen!
Super mazzel dat iemand toevallig er eentje kwam terugbrengen natuurlijk, maaruh... Kunnen jullie misschien de hoeveelheid OV fietsen op lelylaan fixen? 8 totaal, niet 30.
Voor de andere bezoekers van Amsterdam Lelylaan, de teller werkt wel, je moet er alleen 22 vanaf halen.
Daar sta ja dan; slechts 8 automatische kluisjes, en GEEN fietsen!
Super mazzel dat iemand toevallig er eentje kwam terugbrengen natuurlijk, maaruh... Kunnen jullie misschien de hoeveelheid OV fietsen op lelylaan fixen? 8 totaal, niet 30.
Voor de andere bezoekers van Amsterdam Lelylaan, de teller werkt wel, je moet er alleen 22 vanaf halen.
Fijn om te lezen dat het vandaag wel lukte, Pengwyn! Ik heb voor de zekerheid jouw melding nog even doorgegeven aan OV-fiets.
Uiteraard zul je zien dat het vandaag een keer wil werkt... fijn op weg met mijn OV-fiets. Ben benieuwd of dit probleem nu definitief is verholpen of niet. Volgende week meer!
Zo jammer dat deze App steevast aangeeft dat er voldoende fietsen beschikbaar zijn op station Doetinchem, terwijl als je er dan daadwerkelijk eentje wilt pakken, de automaat volhoudt dat er geeneen meer beschikbaar is! Dit euvel is al aanwezig sinds maart dit jaar en de NS doet er niets aan! Ondanks mijn hethaaldelijke meldingen van deze storing via twitter en de reactiemogelijkheid in de app! nu mijn klacht bij Rover neergelegd, wellicht helpt dat een keertje.
Heel fijn, deze functie.
Ik ben een fan van OV-fiets, maar het is altijd een beetje 'spannend' om erop te moeten gokken of er nog genoeg fietsen zijn. Nu kan ik tenminste nog onderweg een taxi of zo bellen, als een tekort dreigt.
Een fiets reserveren (m.b.v. je account) zou een mooie volgende stap zijn...
Ik ben een fan van OV-fiets, maar het is altijd een beetje 'spannend' om erop te moeten gokken of er nog genoeg fietsen zijn. Nu kan ik tenminste nog onderweg een taxi of zo bellen, als een tekort dreigt.
Een fiets reserveren (m.b.v. je account) zou een mooie volgende stap zijn...
Bedankt he.
Niet meer, sinds NS er in april vorig jaar mee gestopt is. Er was te weinig animo voor en ze waren aan vervanging toe, wat te duur was voor NS.
Is er ook een elektriche fiets te huur
Jammer dat ook in deze update de langverwachte mogelijkheid om aan te geven dat een trein overvol was, nog altijd ontbreekt. De opties gaan maar tot 'ik moest staan', maar het is gebruikelijk dat er in de spits onvoldoende zitplaatsen zijn. Nu slaat 'ik moest staan' op het hele gebied van 1 persoon op het balkon tot alle gangpaden vol, 30 personen op de balkons en nog een paar die noodgedwongen achterblijven op het perron. Daarmee valt het verschil tussen normaal drukke en overvolle treinen dus niet aan te geven. Bovendien werkt het verstorend in de onderzoeksresultaten dat reizigers die in een (over)volle trein nog wel een zitplaats hebben bemachtigd 'ik kon zitten' dienen in te vullen, in plaats van bijvoorbeeld 'er waren onvoldoende zitplaatsen' of 'er waren onvoldoende zit- en staplaatsen'.
Het mooie is dat er vanuit OpenOV ook meteen een API voor beschikbaar is gekomen, dus in principe iedere externe ontwikkelaar kan zelf een leuk appje schrijven en (als NS zichzelf niet weer afsluit) genieten van OV-Fiets-data. Op die manier zou je dus ondersteuning kunnen krijgen voor alle andere platformen die NS niet meer wil of gaat ondersteunen.
Interessante verbeteringen, ik hoop dat ze ook voorde wat oudere toestellen beschikbaar zijn. Wel jammer dat de NS app alleen wil werken als Google Play-services geïnstalleerd en geactiveerd is.
Bladzijde 2 / 2
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.