beantwoord

onderhoud ov fietsen

• 21 september 2020
  • 7 reacties
  • 362 Bekeken

Mijn vraag gaat over het onderhoud van ov fietsen. Laatst een fiets gehuurd op de locatie N-Bussum met een krakende ketting. Oplossing: heel simpel. Gewoon even smeren die ketting. Ik vroeg me af of dit nou als defect gemeld moet worden. Eigenlijk is het geen defect, maar achterstallig onderhoud. Mijn vraag: vind er überhaupt wel onderhoud plaats aan OV fietsen? Je mag hopen dat NS er niet voor gekozen heeft om buiten de gemelde defecten geen enkele aandacht aan de fietsen te geven en ze na een X aantal maanden te vervangen door nieuwe fietsen.

icon

Beste antwoord door Sascha NS 23 september 2020, 09:52

Update: De fietsen worden wekelijks op mankementen gecontroleerd op initiatief van het beheer van de stalling

Bekijk origineel

7 reacties

Goedenavond Bart_380 en welkom bij de NS Community!

Alle gebreken die je merkt aan een OV-fiets, ook al valt het onder eenvoudig onderhoud, kun je melden bij de beheerder van de stalling waar je de fiets huurt, of bij het systeem wanneer je de fiets inlevert. De beheerder van een stalling is verantwoordelijk voor het rijveilig zijn van een OV-fiets in de betreffende stalling. Door die beheerder mag er dan ook simpel onderhoud uitgevoerd worden om daarvoor te zorgen. Als er een groter defect is, dan zal de fiets inderdaad vervangen worden en zal de fiets centraal gerepareerd worden.

Punt is dat elke fiets Onderhoud nodig heeft. Het is niet zo dat de fiets die ik afgelopen weekend huurde toevallig last had van te weinig smering… dat heeft elke fiets na een X aantal kilometers… Bij je eigen fiets had je t nooit zover laten komen dat een ketting alleen krakend rondgaat… Bij OV-fietsen met zoveel verschillende gebruikers zou er iemand per stalling moeten zijn die zich verantwoordelijk voelt en er voldoende verstand van heeft om fietsen up-to-date te houden… als dat niet gebeurt, creëert NS eigenlijk onnodig een duurzaamheidsprobleem (onnodig vroeg fietsen vervangen)

Goede vraag Bart_380. Ik weet het niet. Ik heb zojuist om verheldering gevraagd bij OV-fiets. Zodra ik meer weet plaats ik dat hier.

Badge +3

Een fiets die niet in orde is kan je kosteloos binnen 15 minuten terug brengen, en in Naarden-Bussum (zelfservice stalling) op de display bij het sleutelkastje defect melden.

Dan is hij niet meer verhuurbaar en wordt vervangen denk ik, waarbij de andere meegenomen wordt voor inspectie/onderhoud.

Volgens mij hoef je niet aan te geven wat er precies aan mankeert (kan ook niet op dat kleine schermpje).

Update: De fietsen worden wekelijks op mankementen gecontroleerd op initiatief van het beheer van de stalling

Badge +3

Als dat zo is, prima, al verwacht ik niet dat er in zelfservice stallingen wekelijks iemand langs gaat om op elke fiets een stukje te rijden om te kijken om te constateren of de ketting misschien gesmeerd moet worden.

Denk dat het eerder een snelle inspectie is, snelbinders, bel, bandenspanning, batterijtjes van de verlichting voor zover die er nog zijn en dat soort dingetjes. Ben je op Naarden-Bussum met 64 fietsen toch wel een tijdje mee zoet.

Dus zoveel mogelijk zelf defect melden bij inleveren.

Reputatie 2

Defect melden heeft over het algemeen niet direct zin bij zelfservice stallingen. Zoals Robert B al aangeeft vindt hier vaak een snelle inspectie plaats, mijns inziens overigens een wat te snelle inspectie.

Ik zie het, als zeer regelmatig gebruiker van een zelfservice-stalling, dus ook heel vaak gebeuren dat je precies kunt zien wanneer de inspectie geweest is: dan zijn opeens alle fietsen weer verhuurbaar en een dag later zijn er over het algemeen dan weer 5 defect gemeld ofzoiets (die hebben dus een slecht zichtbaar defect en die cyclus herhaalt zich doorgaans meerdere keren).

Het valt me vooral tegen wat ze in die inspectie opvalt: een fiets met platte band wordt sowieso meegenomen, maar een zachte band wil nogal eens gemist worden. Ik heb zelfs een keer gezien dat er geruime tijd een fiets zonder zadel in een zelfservice-stalling stond, dat zou toch wel op moeten vallen bij de inspectie lijkt me ;-)

En nu de wintermaanden er weer aankomen is zal het ook weer vaker voorkomen dat er meer fietsen defect gemeld worden omdat de verlichting het niet doet, maar dat wordt ook nogal eens gemist bij de inspectieronde.

Reageer