beantwoord

onterechte boete OV-fiets

• 26 February 2021
  • 52 reacties
  • 1619 Bekeken

Reputatie 1

Op 23 januari heb ik bij de onbemande maar bewaakte fietsenstalling bij station Castricum een OV-fiets gehuurd en deze vervolgens dezelfde avond terug gebracht. Omdat het een onbemande stalling is wordt er met een systeem gewerkt waar je je OV-kaart scant en er dan een sleutelkast open gaat waar je de sleutel kan pakken en terug kan hangen. Dit heb ik allemaal netjes gedaan (eerder waren hier ook geen problemen) maar ik heb wel aangegeven dat de fiets niet in goede staat was. De lichten knipperden namelijk en dat is niet heel veilig in de donkere winterdagen. Tot zover geen probleem.

Op 26 januari werd ik gebeld dat de fiets niet terug te vinden was en dat er alleen een sleutel was gevonden. Ik heb toen duidelijk uitgelegd waar ik de fiets heb neergezet maar een half uur later kreeg ik een mail dat de fiets wel echt kwijt was en ik een boete moet betalen van €350. Hiervan zou ik aangifte kunnen doen en dan wordt de boete verlaagd naar €70. Omdat ik dit een bijzonder verhaal vond, ik heb namelijk de fiets gewoon netjes in het fietsenrek neergezet, heb ik ervoor gezorgd dat er iemand zelf ook in de stalling ging kijken. Hieruit bleek dat de fiets gewoon in het rek in de stalling stond, exact op de plek waar ik hem drie dagen eerder heb neergezet. Zij heeft toen foto's gemaakt van de fiets en deze heb ik doorgestuurd naar de klantenservice van NS. Nadat er vervolgens ook telefonisch en per mail werd verteld dat de fiets later ook nog is verhuurd aan een ander (en dat hij er dus moet zijn) werd mij verteld dat ik moest wachten tot er een factuur werd gestuurd. Deze is binnen gekomen op 18-02 en ik heb toen meteen weer contact opgenomen. Uit dit telefoongesprek en de mail die ik later kreeg bleek dat er alsnog door NS alleen een sleutel is aangetroffen en geen fiets. Iets waarvan ik kan bewijzen dat het een onwaarheid is. De boete is ook afgeschreven van mijn rekening en deze heb ik dan ook gestorneerd. 

Mijn vraag aan de community is dan ook het volgende. Ik lees dat ik niet de enige ben met dit probleem, de OV ombudsman heeft dit vaker aangetroffen en ook deze community staat vol met vergelijkbare problemen. Hoe kan het zo zijn dat NS gewoon maar een boete kan afschrijven zonder dat er een keer behoorlijk naar is gekeken? Er zijn geen camerabeelden nagekeken, er is nooit meer iemand nogmaals op zoek gegaan naar de fiets en er wordt niet/nauwelijks gereageerd op mijn telefoontjes en mails. Hoe zorg ik ervoor dat er geen boete wordt afgeschreven en wat is de beste gang van zaken? Hoe krijg ik het voor elkaar om iemand aan de telefoon te krijgen die wel kennis van zaken heeft, en geen telefooncentrale met mensen die mij niets kunnen/mogen vertellen? Hoe kan het zo zijn dat (als ik zo terug lees op dit forum) dat de NS al jarenlang dit soort maffiapraktijken kan uitvoeren zonder dat hier rechtzaken over zijn geweest?

icon

Beste antwoord door Rizana NS 5 March 2021, 20:47

Bekijk origineel

52 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Omdat iedereen het netjes via de klantenservice probeert op te lossen komen er geen rechtszaken. Als je echt kunt bewijzen dat de fiets is teruggebracht zou ik het er gewoon op aan laten komen. Kom maar op met die dagvaarding :slight_smile:

Het vervelende is dat het een hoop gedoe is. NS kan je abonnement stopzetten en dat soort dingen.

Reputatie 1

Ja dat zijn dingen waar het juridisch loket ook tegen adviseert. Ik moet wel zeggen dat ik door dit gedoe wel bereid ben om het zo ver te laten komen. Iemand moet een keer duidelijk maken dat NS dit soort dingen niet zomaar kan doen, ook al hebben ze een monopolie.

Beste TeunB, bedankt voor jouw bericht!
Jammer dat het mis is gegaan. Het komt inderdaad vaker voor, ontzettend vervelend en niet de bedoeling! Ik hoop dat ik iets voor je kan betekenen.
Ik wil graag even verder met je meekijken. Wil je mij een privébericht sturen met daarin jouw volledige naam, postcode en huisnummer, geboortedatum, e-mailadres en OV-chipkaartnummer?

Ja dat zijn dingen waar het juridisch loket ook tegen adviseert. Ik moet wel zeggen dat ik door dit gedoe wel bereid ben om het zo ver te laten komen. Iemand moet een keer duidelijk maken dat NS dit soort dingen niet zomaar kan doen, ook al hebben ze een monopolie.

Zie hier het missiestatement van de NS: NS is actief in de wereld van het openbaar vervoer. We bevorderen het gebruik van het openbaar vervoer en houden Nederland in beweging. Onze reizigers staan in al onze activiteiten op 1, 2 en 3 en we werken voor hen aan een zo aangenaam en duurzaam mogelijke reis van deur tot deur.

TeunB kan vast wel aangeven dat hij zich door jullie activiteiten op 1,2 en 3 vindt staan. (en ja dit is cynisch bedoeltd.

Er zijn meerdere topics over dit OV-fietsprobleem geweest. De OV-ombudsman heeft diverse keren al aangegeven dat dit proces beter gemanaged moet worden door NS. Toch schrijven jullie ondanks dat de klant bewijzen heeft geleverd toch gewoon weer € 350,00 af (de boete is blijkbaar nog met € 100,00 verhoogd. Ik kan mij bijvoorbeeld ook een topic herinneren van @Judith Bloemendaal

NS zou zich over dit gedrag heel erg diep moeten schamen.

Badge +3

Dat was een andere Judith Bloemendaal (account) volgens mij, ging om dit (lange) topic.

Het gaat in dat topic over een fiets die blijkbaar defect was gemeld en vervangen was, maar als @TeunB aangeeft dat iemand de fiets daarna nog gewoon gefotografeerd heeft is dat natuurlijk niet het geval geweest.

En al helemaal als de NS aangeeft dat de fiets daarna nog verhuurd is. Dan is die toch helemaal nooit kwijt geweest? Mijn klomp breekt… 

Let trouwens op met storneren, want zodra de vordering uit handen gegeven wordt krijg je in ieder geval te maken met 40 euro incassokosten. Beter eerst de herinnering die je binnenkort krijgt betalen en dan verder in discussie.

Reputatie 7
Badge +3

Let trouwens op met storneren, want zodra de vordering uit handen gegeven wordt krijg je in ieder geval te maken met 40 euro incassokosten. Beter eerst de herinnering die je binnenkort krijgt betalen en dan verder in discussie.

Niet als je het op een rechtszaak aan wil laten komen. Als ik het zo lees, heeft NS geen schijn van kans bij een rechter.

Reputatie 1

@mrfreeze daardoor zit ik nog wel in twijfel. Wat ik hoor vanuit juridisch loket en andere mensen met iets meer rechten kennis dat het voor een rechtzaak niet per se uitmaakt of ik het nu betaal en het terug wordt gestort. Anders is er wel een issue met incassobureau's waardoor er ook voor mij wel grotere problemen komen. Denk dan aan kredietregistratie en een toekomstige hypotheek. Hierdoor kies ik er zelf denk ik voor om wel te betalen en het terug te vorderen.

Reputatie 7
Badge +3

Klopt, maar dan moet jij NS dagvaarden ipv andersom. Da's dan weer een stuk ingewikkelder.

Hoe dan ook, je staat gewoon in je recht. Als je geen gedoe wil, zou ik er met de klanteNService of de moderator uit proberen te komen.

Nogmaals het gedrag van NS is compleet schaamteloos in dit geval en zelfs een monopolist onwaardig. 

Ook nu wordt weer beweerd dat de fiets verdwenen is maar hij is daarna gewoon nog verhuurd. Hoe bot kan je dan nog zijn om gewoon klakkeloos maar even € 350,00 te incasseren. Ik kan mij hier echt heel boos over maken. De moderator die vanavond dienst had heeft het in ieder geval weer fijn algemeen gehouden. 

Het komt inderdaad vaker voor, ontzettend vervelend en niet de bedoeling!

Als het niet de bedoeling is waarom incasseren jullie dan € 350,00. Daar hebben jullie toch echt zelf opdracht toe gegeven. Ja ik ben heel erg boos.

Badge +3

Anders is er wel een issue met incassobureau's waardoor er ook voor mij wel grotere problemen komen. Denk dan aan kredietregistratie en een toekomstige hypotheek. Hierdoor kies ik er zelf denk ik voor om wel te betalen en het terug te vorderen.

Precies dat dus, liever alsnog betalen/voorschieten (onder protest als je dat kunt meegeven bij je betaling) aan NS dan met nog meer partijen te maken krijgen, om te beginnen het incassobureau dat natuurlijk ook hun opdracht van NS betaald wil krijgen.

Neem aan dat je dit topic gezien hebt, over aangifte doen?

Voor de rest, die kredietregistratie zal wel goed komen want de kredietchecks van de NS zelf worden gedaan door Focum en die hebben echt niet zomaar toegang tot je BKR gegevens.

Die clubs gebruiken hele andere modellen, maar ik maak me totaal geen zorgen dat ze je BKR info ‘wanbetaler bij de NS’ kunnen aanpassen/registreren. Alle partijen hebben (als het goed is) die info zoals je SoFi/BSN nummer niet eens!

De NS kan wél in de weg zitten door abonnementen te stoppen/blokkeren, en je dan 6 maanden uit te sluiten (met name bij NS Flex).

Succes in ieder geval met de zoveelste ‘de molen in’ situatie, om je gelijk te krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

Als de rechter je gelijk geeft (en dat doet-ie als het verhaal klopt zoals beschreven), moeten ook eventuele BKR-registraties, incassokosten en extra gemaakte reiskosten door onterecht beëindigde abonnementen e.d. ongedaan gemaakt cq gecompenseerd worden.

Nogmaals, het is een hoop gedoe en ik snap heel goed als je daar geen zin in hebt. Maar je hebt een heel sterke zaak.

Badge +3

Ben geen jurist maar met genoeg ‘schuldeisers’ te maken gehad om al die onzin te willen voorkomen inderdaad, met uiteindelijk success, geen aanrader.

Een boete even 'voorschieten’ aan NS is dus het verstandigste (mijn mening), als start voor je ‘zaak’, die een kundige klantenservice medewerker ook wel kan voorkomen, toch?

Ik ben niet zo heel oud/antiek maar bij hele oude systemen ging er dan ergens een rood lampje branden of zo “hier klopt iets niet”, en dat was PRIO1 om op te lossen natuurlijk.

Maar wat er nu gebeurt breekt het hele systeem dus volkomen. Een rood licht/lampje “hier gaat iets mis” niet signaleren of totaal negeren en daar vervolgens al maandenlang niets mee doen en de schuld op de klant schuiven?

Even serieus: je leest onderstaande

Zij heeft toen foto's gemaakt van de fiets en deze heb ik doorgestuurd naar de klantenservice van NS. Nadat er vervolgens ook telefonisch en per mail werd verteld dat de fiets later ook nog is verhuurd aan een ander (en dat hij er dus moet zijn) 

En ondanks dit krijg je het als NS toch nog voor elkaar om een incasso van € 350,00 de deur uit te sturen???

Ik vind het onbegrijpelijk en zou toch graag willen weten hoe dit allemaal zo kan. Eigenlijk verwacht ik dat vandaag iemand van NS excuses aan TeunB aanbiedt en tevens een gepaste compensatie voor het ongemak aanbiedt. Als TeunB hiervoor een rechtszaak zou moet aanspannen dan wordt het net zo'n soort rechtszaak als Trump in Amerika voor fraude bij de verkiezingen aanspande. De rechter kijkt nog geeneens naar de stukken van NS en veroordeelt NS per omgaande.  

@TeunB : indien je het nummer van de fiets hebt, ben ik best bereid om vandaag of morgen even naar Castricum te gaan (5 km bij mij vandaan) en ook nog foto's te maken van de niet gestolen fiets. (ik denk dat de kans groot is dat hij er gewoon staat). Ik plaats ze hier dan ook wel op dit forum.

Reputatie 1

Om even een update te geven, @Rizana NS is er achteraan gegaan en het bleek dat de fiets inderdaad is meegenomen voor reparatie, maar dat hier een fout is ontstaan in het systeem waardoor er geen goede communicatie was tussen de afdelingen. De fiets is nu ook gewoon gerepareerd en wordt weer gewoon verhuurd… Het proces is nu dat ik de boete vandaag betaal, en Rizana ervoor gaat zorgen dat ik het geld weer terug krijg. Daarnaast zal zij een melding gaan maken bij de betreffende afdelingen dat het hier fout gaat, het is namelijk ook niet de eerste keer dat dit gebeurt de afgelopen tijd. Dikke tip van Teun dus: geef niet aan dat de fiets defect is, want dat kost je geld…. 

Reputatie 7
Badge +3

Het proces is nu dat ik de boete vandaag betaal, en Rizana ervoor gaat zorgen dat ik het geld weer terug krijg.

:tired_face:

Het proces is nu dat ik de boete vandaag betaal, en Rizana ervoor gaat zorgen dat ik het geld weer terug krijg.

:tired_face:

Zie hier weer een staaltje ongelooflijke bureaucratie van NS. NS doet iets fout. Ondanks alles dien je toch de factuur te betalen en dan gaat NS je vervolgens terugbetalen. Amateurisme viert helaas nog steeds hoogtij bij NS. (Dit is een werkwijze van de jaren 70 en zou in 2021 toch echt niet meer mogelijk moeten zijn). Als een willekeurige NS-medewerker een factuur van bijvoorbeeld de Praxis krijgt die € 500,00 te hoog is en de Praxis vervolgens zegt: ":Ja je moet die factuur betalen en dan storten wij vervolgens € 500,00 terug, denk ik dat er geen enkele NS-medewerker dit gaat doen. NS zelf vindt dit echter nog steeds heel normaal blijkbaar.

Dit soort topics zou de directie onder ogen dienen te krijgen. Ze krijgen dan een goed beeld hoe het daadwerkelijk met de service aan de klant is gesteld.

De klant op 1, 2 en 3: Laat me niet lachen.  

Reputatie 1

ja het blijft nog steeds een bijzonder verhaal. Rizana heeft mij beloofd dat ze er achteraan blijft gaan bij de betreffende afdelingen. Ik zal ook proberen nog een beetje actief in dit forum te blijven, mocht er dan een ander topic komen hierover kan ik wellicht sneller helpen dan dat het bij mij is gedaan door NS. Daar kunnen jullie natuurlijk ook bij helpen door te linken naar dit topic en mij te berichten!

Het zijn wel nog steeds echt wel verschrikkelijk oneerlijke praktijken waar iets aan gedaan moet worden!

Badge +3

Het is blijkbaar erg lastig om een bestaande factuur/incasso te vernietigen en/of een nieuwe (correcte) factuur te sturen na een storno, maar het is echt niet onmogelijk want het is mij ooit gelukt voor een UvB.

Mocht hem verscheuren, maar dat kwam denk ik omdat ik er a) op tijd bij was, b) een UvB geen automatische incasso kent, in tegenstelling tot ov-fiets, en c) omdat het in de tijd was dat klantenservice medewerkers blijkbaar nog wat meer bevoegdheden hadden op dat terrein.

Klikkerdeklik “and it’s gone!”

Sorry, maar hier word je toch pislink van. Nog even en er staat als rekeningnummer 2445588 (welke mede-ondernemer herkent hem?). 

NS houdt zich verre van deze discussie want de moderator van dienst geeft geen reactie.

Valt mij gewoon op de laatste tijd dat als er een topic is waarbij NS geen zinnig excuus voor hun handelen kan verzinnen, men gewoon stommetje speelt. Beetje treurig maar ja wat doe je eraan.

NS dient de factuur aan TeunB gewoon in te trekken. Voorts dient het bedrijf excuses aan te bieden voor het veroorzaken van het ongemak. De door Rizana geboden oplossing is geen oplossing. Het is volstrekt idioot dat de klant eerst het geld moet overmaken (voor een fiets die helemaal niet weg is) om het t.z.t. dan weer een keer terug te krijgen.

Wanneer gaat deze idioterie bij NS nu eens een keer eindigen??  

Nee hoor. Dit topic staat ‘op naam van’ Rizana NS, vandaar dat ik mij er niet mee bemoei. Zoals de TS eerder vandaag heeft aangegeven is er contact via privéberichten met Rizana omtrent de zaak. Zodra zij meer te vertellen heeft zal ze dat hier laten weten.

Nee hoor. Dit topic staat ‘op naam van’ Rizana NS, vandaar dat ik mij er niet mee bemoei. Zoals de TS eerder vandaag heeft aangegeven is er contact via privéberichten met Rizana omtrent de zaak. Zodra zij meer te vertellen heeft zal ze dat hier laten weten.

Maar Sascha: Jij betaalt dus bij de Praxis dus inderdaad die foutieve rekening, die € 500,00 hoger is. Want ja de Praxis heeft aangegeven dat zij dat ooit gaan terugbetalen…... 

Ik ben niet zo'n klusser.

Badge +3

Sorry, maar hier word je toch pislink van. Nog even en er staat als rekeningnummer 2445588 (welke mede-ondernemer herkent hem?). 

Hoef je geen ondernemer voor te zijn, ken het van alle correspondentie van Mijn Overheid (Belastingdienst) en de inhoud van blauwe enveloppen met acceptgirokaart. :laughing:

Overigens is er ook een BSN nummer 222666444, wie herkent het?

Oh zou kunnen, van SoFi weet ik alleen 000000012, dat nummer komt door de 9-proef. Gebruik het bij de tandarts ed. 

Ik volg Tweek @mrfreeze overigens, wens NS en haar incassobureau veel succes en geef direct aan de bende voor te willen laten komen. Misschien wordt men dan eens wakker. 

Reageer