beantwoord

Onterechte boete van €350,- voor ingeleverde OV-fiets bij een zelfservice-stalling

  • 1 maart 2021
  • 7 reacties
  • 238 Bekeken

Op 19 februari huurde ik bij station Amsterdam Sloterdijk een OV-fiets. Deze bracht ik de volgende dag terug bij station Halfweg-Zwanenburg. Volgens het regelement mag een OV-fiets bij een ander station ingeleverd worden, maar komt er dan wel een toeslag van 10 euro bij. Station Halfweg-Zwanenburg is een klein stationnetje met een “zelfservice-stalling” voor OV-fietsen: grote kluizen waarin je met behulp van je OV-chipkaart de fiets in kan leveren. Ik heb de fiets daar keurig ingeleverd en daarbij aangegeven dat hij defect was (de standaard liep soms aan in het wiel). Drie dagen later kreeg ik een e-mail dat de OV-fiets nog niet was ingeleverd. Ik heb direct gebeld met de NS-klantenservice en aangegeven dat ik deze wel degelijk heb ingeleverd en ik heb aan de telefoon gespecificeerd waar en wanneer dat was. Volgens de NS bevindt de fiets zich niet in de kluis en de OV-fiets is ook niet opnieuw verhuurd. Het komt het erop neer dat dat mijn probleem is, omdat ik niet kan bewijzen dat ik de fiets heb ingeleverd. Nu wordt er automatisch een boete van €350,- afgeschreven. Aangifte doen bij de politie om korting te krijgen op deze boete zit er ook niet in, omdat de sleutel uiteraard gewoon in de fiets zat, dus die heb ik niet meer. Daarnaast is hij ook niet gestolen, want hij staat in de kluis, dus het zou raar zijn om aangifte te doen.

Ik ben mijn vertrouwen in de NS totaal verloren en vind het zeer betreurenswaardig dat er op deze manier dus altijd vanuit wordt gegaan dat de schuld bij de consument ligt als een OV-fiets “kwijt” is. Je kan er blijkbaar niet vanuit gaan dat wanneer je je OV-chipkaart of OV-fietssleutel laat scannen bij het inleveren, het goed geregistreerd wordt. Je moet dus iedere keer een foto maken of om een inleveringsbewijs vragen om te kunnen bewijzen dat je hem wél ingeleverd hebt. Ik vind €350,-ontzettend veel geld voor een fout die ik niet gemaakt hebt en ik vind ook dat de NS dat niet zomaar in rekening kan brengen zonder verder onderzoek uit te voeren. Er moet in ieder geval ergens te zien zijn dat ik mijn OV-chipkaart heb gescand bij die zelfservicestalling of het moet zichtbaar zijn op camerabeelden van het station. Maar dit kan ik waarschijnlijk alleen bewijzen met behulp van rechtsbijstand. Hoe kan het zo zijn dat een trouwe en veelvoudige klant zo makkelijk wordt beschuldigd en opgezadeld met een torenhoge boete door de NS?

Er moet echt iets gebeuren aan dit probleem, zeker omdat ik hier lees dat veel meer mensen met een soortgelijk incident te maken hebben gehad.

Ik zie graag zo spoedig mogelijk een oplossing voor de dit probleem van de NS tegemoet. Dit incident en het vooruitzicht dat ik binnenkort €350,- euro moet ophoesten, geeft me slapeloze nachten, kan ik u mededelen. Tips van lotgenoten, hoor ik uiteraard ook graag.

 

Met vriendelijke groet,

Afra

 

icon

Beste antwoord door Sascha NS 10 maart 2021, 10:33

Helaas heb ik niets voor Afra123 kunnen betekenen. In de voorgaande gevallen was er (ook) iets mis gegaan bij het afhandelen van de vermissing aan onze kant. Dit is hier echter niet het geval geweest. De fiets is simpelweg niet aangetroffen op de locatie, wat maakt dat de boete terecht is bevonden. 

Bekijk origineel

7 reacties

Goedenavond Afra123. Welkom bij de NS Community.

Wat een bijzonder vervelende situatie is dit. Zou je mij een privébericht willen sturen met daarin je NAW-gegevens, geboortedatum en OV-chipkaartnummer? Dan ga ik voor je op onderzoek uit.

Hi Afra123,

 

Welkom op dit forum, alleen de aanleiding is niet positief. NS is heel hardnekkig met het handhaven van de € 350,00 boete. In onderstaand topic van een week geleden weten ze zelfs het klaar te spelen om iemand met € 350,00 te beboeten terwijl aantoonbaar was dat de fiets na inlevering opnieuw verhuurd was. NS schaamt zich totaal niet en voert helaas la jaren dit zeer klantonvriendelijke beleid. De boete is onlangs zelfs verhoogd want deze was tot voor kort € 250,00.

 

Een kleine troost bij voorbaat. In bijna alle gevallen die op dit forum voorkomen van schijnbaar vermiste OV-fietsen haalt NS weliswaar vaak veel te laat bakzeil. Het valt mij overigens wel op dat het vaak mis gaat als de OV-fiets bij een andere locatie wordt ingeleverd dan de huurlocatie. 

 

Voor NS: Ga hier nu eindelijk eens actief mee aan de slag en breng je klanten niet in de stress. Het zijn thans al niet de meest vrolijke tijden. Gepruts van NS met onterechte boetes kunnen daar niet nog eens een keer bij.  

Reputatie 7
Badge +3

Ik moet helaas voor de zoveelste keer aanraden om ook te klagen bij de OV-ombudsman. Het is een bekend probleem bij NS en er moet snel actie ondernomen worden.

https://www.ovombudsman.nl/onder_de_aandacht/onterechte-ov-fiets-boetes-na-bemiddeling-kwijtgescholden/

De OV-ombudsman kan ook bemiddelen als je er met NS niet uitkomt.

Bedankt Pingpong en iMark! Ik ga er zeker ook achteraan bij de OV-ombudsman als we er niet uit komen. Voor nu hoop ik er nog samen met de NS klantenservice uit te komen, ook met behulp van Sascha NS.

Zo niet, heb ik vast een lijntje uitgegooid naar TROS Radar, nadat ik zag dat dit niet een eenmalig incident is maar dat er veel meer klanten van de NS hetzelfde is overkomen. I’ll keep you updated!

Helaas heb ik niets voor Afra123 kunnen betekenen. In de voorgaande gevallen was er (ook) iets mis gegaan bij het afhandelen van de vermissing aan onze kant. Dit is hier echter niet het geval geweest. De fiets is simpelweg niet aangetroffen op de locatie, wat maakt dat de boete terecht is bevonden. 

Reputatie 7
Badge +3

Valt me wel op dat ook deze fiets defect is gemeld. Kan het niet zo simpel zijn dat-ie is opgehaald voor reparatie en daarom niet werd aangetroffen?

Ik hoop in elk geval dat de OV-ombudsman en evt. Radar hier ook induiken.

Hi Afra123,

Wat vervelend dat de NS je slapeloze nachten heeft bezorgd! Inderdaad heel jammer dat de NS niet kijkt naar hoe vaak je de fiets al correct hebt gebruikt (je schrijft dat je een trouwe en veelvuldige klant bent) en op basis daarvan een inschatting maakt of je de fiets hebt verdoezeld. Ook opmerkelijk dat ze niet hebben gekeken naar de camerabeelden van het station. Het zou fijn zijn als er camera's stonden bij de kluizen waar je de fiets hebt ingeleverd, zodat de NS de kwestie eerst goed kan bestuderen voordat ze brave burgers beschuldigt en hen hoge boetes oplegt.

Het lijkt erop dat je de dupe bent geworden van je eigen behulpzaamheid; je wilde bij het inleveren aangeven dat de fiets defect was, zodat volgende berijders geen last meer hadden van de standaard die tussen de spaken kwam. Het zou goed kunnen dat jij je met deze empathische actie in de nesten hebt gewerkt. Erg verdrietig om te lezen dat de NS maling heeft aan jouw goede bedoelingen. Ik snap dat je het vertrouwen in de NS nu totaal kwijt bent. Hopelijk heeft deze nare ervaring geen grote nadelige invloed op je mensbeeld, maar blijf je de goede, positieve persoon die je voor dit debacle was.

Ik ben erg benieuwd of de OV-ombudsman je wél heeft kunnen helpen!

Met vriendelijke groet,

A.Goedhart

Reageer