beantwoord

OV-fiets

En weer problemen met NS...

Ik heb voor mijn moeder en haar vriendin OV-fiets abonnementen besteld die vanaf 17.04.2015 geldig zijn. Vandaag probeerden ze eerst OV-fietsen op het station Haarlem te huren, maar de bewaker zei dat het met hun OV-chipkaarten niet kon en verhuurde fietsen voor 10 EUR per stuk. Ze zijn oude vrouwen, daarom geloofden ze bewaker, hadden er geen bezwaar tegen en betaalden ter plekke.
Maar in 'mijndeurtotdeur' zie ik dat abonnementen echter geldig en actief zijn. Ik snap het niet waarom konden OV-fietsen niet verhuurd zijn? Ik was ervan overtuigd dat als er een abonnement aangesloten is, dan zijn fietsen meteen te huren...

Ik hoop dat het gewoon het misverstand is...
icon

Beste antwoord door Pe_pe 28 april 2015, 23:26

http://www.ov-fiets.nl/ovfiets/abonnee-worden/submenu/abonnee-worden.html
U kunt direct al een OV-fiets huren. Let op: u hoeft geen bestelling op te halen bij een NS-kaartautomaat en aan de OV-chipkaart is niet te zien dat u OV-fietsen kunt huren.

Het abonnement hoeft dus niet opgehaald te worden. Het is kennelijk slechts een backoffice registratie, waarbij op basis van het nummer van de OV-chipkaart nagegaan wordt of er een OV-fiets abonnement bij hoort. Door het uitlezen van de OV-chipkaart is dat dan niet vast te stellen.
Bekijk origineel

15 reacties

Misschien een open deur, maar zijn de abonnementen goed geladen op de OV-chipkaart, dus is het abonnement erop geladen?
Ik verwacht morgen weer een moderator, die ongetwijfeld zijn of haar hulp zal gaan aanbieden en ik hoop dat het snel is geregeld.
Misschien een open deur, maar zijn de abonnementen goed geladen op de OV-chipkaart, dus is het abonnement erop geladen?
Ik verwacht morgen weer een moderator, die ongetwijfeld zijn of haar hulp zal gaan aanbieden en ik hoop dat het snel is geregeld.

domme vraag, maar toch... Moet ik apart OV-fiets rekening opladen? Ik dacht dat het een algemene rekening van OV-chipkaart gebruikt. En op website/mijndeurtotdeur zie ik geen optie om soort van 'rekening van OV-fiets' op te laden.

De situatie is:
- OV-chipkaarten
- Voldoende saldo
- OV-fiets abonnementen aangeschaft en geldig (OV-fietsabonnement, Ingangsdatum 17-04-2015, Contractduur Doorlopend, Volgend betalingsmoment 17-04-2016)

bijv OV-chipkaartnummer 3528 0200 7940 3577

Ik dacht dat het genoeg is.
Ik ben er niet helemaal in thuis, geef ik direct toe. Vaak hoor ik van dit soort problemen, omdat de chipkaart niet weet dat er een abo op moet staan of er iets gekoppeld moet worden.
Ik kan het zo niet zeggen en vandaar mijn open deur vraag. Een moderator zal het morgen ongetwijfeld even uitzoeken en ik heb het gevoel dat ik weer iets ga bijleren.
U kunt direct al een OV-fiets huren. Let op: u hoeft geen bestelling op te halen bij een NS-kaartautomaat en aan de OV-chipkaart is niet te zien dat u OV-fietsen kunt huren.

Het abonnement hoeft dus niet opgehaald te worden. Het is kennelijk slechts een backoffice registratie, waarbij op basis van het nummer van de OV-chipkaart nagegaan wordt of er een OV-fiets abonnement bij hoort. Door het uitlezen van de OV-chipkaart is dat dan niet vast te stellen.

Hm? Mijn vraag is, waarom kunnen ze geen fietsen huren? De ov-chipkaartnummer heb ik al aangegeven
En nog een vraag: hoe kan ik een klacht indienen? Ik wil graag geld terug en abonnementen opzeggen omdat er geen aangeschaft en aangekondigd service opgeleverd was.
Hm? Mijn vraag is, waarom kunnen ze geen fietsen huren? De ov-chipkaartnummer heb ik al aangegeven
Ik gaf kort gezegd alleen maar aan dat het antwoord van Loes (waar ze zelf al over twijfelde) niet klopt: Een OV-fiets abonnement hoeft in tegenstelling tot andere abonnementen niet op de OV-chipkaart geladen te worden.

Wat er hier dan wel mis is gegaan, weet ik niet en waarom u mijn reactie als antwoord hebt gemarkeerd evenmin.
Ik gaf kort gezegd alleen maar aan dat het antwoord van Loes (waar ze zelf al over twijfelde) niet klopt: Een OV-fiets abonnement hoeft in tegenstelling tot andere abonnementen niet op de OV-chipkaart geladen te worden.

Wat er hier dan wel mis is gegaan, weet ik niet en waarom u mijn reactie als antwoord hebt gemarkeerd evenmin.

Nee, hoor. Dat heb ik niet gedaan. Bovendien zie ik geen optie om iets als een antwoord te markeren...

Dat is nieuw beleid van (sommige?) moderators. De vraag niet of slecht lezen en vervolgens, zonder zelf enig commentaar toe te voegen, een reactie als antwoord markeren ook als deze helemaal niet als zodanig bedoeld was.
Ja dat is heel irritant van die moderators.
Nee, hoor. Dat heb ik niet gedaan. Bovendien zie ik geen optie om iets als een antwoord te markeren...
Die optie verdwijnt zodra er een antwoord is gemarkeerd. Alleen de topicstarter en de moderators kunnen een bijdrage als antwoord markeren.
Hoi azrev, bijzonder om te lezen dat de abonnementen van OV-Fiets niet op de kaarten stonden. Heb je hierover ook al contact gehad met OV-Fiets (eerst optie 2, dan optie 3)? Zo ja, wat gaven zij aan?
Hoi azrev, bijzonder om te lezen dat de abonnementen van OV-Fiets niet op de kaarten stonden. Heb je hierover ook al contact gehad met OV-Fiets (eerst optie 2, dan optie 3)? Zo ja, wat gaven zij aan?

Ze staan daar wel, maar ze vallen niet te gebruiken.

Wat betreft contact met OV-Fiets: mijn fiets werd uit de bewaakte NS-fietsstalling twee maanden geleden gesloten en ik kreeg geen medewerking van alle drie partijen (eigenaar van de stalling: "ga naar OV-Fiets", OV-Fiets: "geen recht te helpen, ga naar de politie", politie: "de fiets is spoorloos verdwenen", hoewel er tientallen toezichtcamera's hangen). Echter hier kunt u vaak inhoudelijke antwoorden toch krijgen. Daarom ga ik voortaan eerst hiernaartoe.
Ik snap dat het vervelend is om niet altijd de antwoorden te krijgen waar je op hoopt, daarom hoop ik dat ik je met de community hier verder kan helpen. Heb je voor deze specifieke situatie al wel gebeld met OV-Fiets? Zij zijn in dit geval namelijk de beste partij waar je eerst contact mee kunt opnemen, aangezien het specifiek om een abonnement van OV-Fiets gaat.

Bedankt Pe_pe, weer wat geleerd, want ik twijfelde er inderdaad over. Mysterie blijkbaar nog niet opgelost, ben toch benieuwd wat er nu verkeerd is gegaan en of er meer mensen last van kunnen krijgen.

Reageer