beantwoord

OV fiets

• 8 augustus 2019
  • 18 reacties
  • 417 Bekeken

Goedendag, Vorig jaar hebben wij uit een failliete boedel twee OV fietsen gekocht. Eén voor mijn dochter om te gebruiken van de trein naar school en één voor mijn vrouw die een fiets nodig had.
Nu heeft mijn dochter de fiets nooit gebruikt, omdat ze het openbaar vervoer sneller vond en mijn vrouw niet, omdat de fiets te zwaar trapte voor haar. Beide fietsen zijn dus niet tot amper gebruikt.
Nu las ik dat er klachten waren dat er bij stations te weinig OV fietsen waren. Mijn vraag is nu of de NS wellicht de fietsen terug wil kopen van ons.
Ik hoor het graag van u.
Met vriendelijke groet,

A. kleinekoort
icon

Beste antwoord door Maxime NS 8 augustus 2019, 21:18

Die zijn inderdaad niet van ons! Ik weet daar weinig van, maar als ze rechtmatig van jou zijn, zou je het dan niet via Marktplaats kunnen proberen?
Bekijk origineel

18 reacties

Hallo a.kleinekoort, welkom op de NS Community.

OV-fietsen kan je niet hebben, alleen huren. Misschien begrijp ik je verkeerd hoor, maar ben je dan niet in het bezit van twee gestolen fietsen?
Badge +3
Nee hoor, oudere OV-fietsen (herkenbaar door bijv. de losse koplamp i.p.v. ingebouwd) kan je gewoon kopen als ze door de NS 'afgeschreven' zijn (om welke reden dan ook).

Je ziet ze zelfs op foto's uit o.a. Marokko, waarbij de vraag natuurlijk wel terecht is of die daar legaal terecht zijn gekomen.

Ook als je een OV-fiets langer dan 21 dagen in bezit hebt krijg je een factuur voor €250 (vervangingswaarde, een goede nieuwe stadsfiets is goedkoper!) en dan is hij verder ook van jou en mag je ermee doen wat je wilt.

Als je de nummers op het achterspatbord geeft dan kunnen ze bij de NS wel zien of die fietsen nog ergens thuis horen in het systeem. Neem trouwens zomaar aan dat men bij verkoop/afdanken van fietsen die nummers wel even wist..🤔
Oké, maar een afgeschreven fiets zullen we sowieso niet terugkopen. Heb je de nummers van de fietsen misschien, a.kleinekoort?
Reputatie 4
Je kunt zelfs gestolen (ov-)fietsen rechtmatig bezitten. Zolang je zelf maar te goeder trouw de fiets hebt gekocht en de diefstal langer dan drie jaar geleden is. :)

Geen idee natuurlijk of dat hier het geval is en hoe of wanneer de fietsen in de failliete boedel terecht zijn gekomen.
Nee hoor, het is geen gestolen exemplaar. Wij hebben de fietsen vorig jaar september gekocht via internet uit een failliete boedel, maar eerlijk gezegd weet ik de naam van de site niet meer, maar ik zoek het nog het nog even na. Ik heb wat foto's geplaatst. Het is van O-Bike, maar ik kan hier niets van terugvinden.

Reputatie 4
Dat zijn geen ov-fietsen, maar oBikes!

Inderdaad failliet. Heeft ook niets met NS te maken.
Reputatie 7
Badge +2
Dit is geen gewezen NS OV-fiets. O-Bike was een bedrijf wat deelfietsen aanbood en is inderdaad failliet:
https://www.rtlz.nl/life/artikel/4402391/flopfietsen-van-o-bike-voor-een-prikkie-te-koop-op-internet
Badge +3
Dat zijn geen ov-fietsen maar oBikes!
Haha, ook opgelost! Heeft niets van doen met OV-fiets dus. Zet ze gerust op Marktplaats o.i.d.

Ik wil er wel eentje hebben voor €50 (handig voor gasten waarvoor ik nu meestal een ov-fiets huur)! Voor allebei samen (in originele staat) wil ik er wel €100 van maken, want doorverkopen voor €75 is geen probleem dus.
Die zijn inderdaad niet van ons! Ik weet daar weinig van, maar als ze rechtmatig van jou zijn, zou je het dan niet via Marktplaats kunnen proberen?
Ha, ha. Ze werden destijds echt aangeboden onder de noemer OV fiets. Ik heb daar nog nooit gebruik van gemaakt, dus ik had ook geen idee dat ze niet van de NS waren. Maar goed, ik zet ze wel op marktplaats, of is er iemand van jullie die er belang bij heeft?
Bedankt voor de antwoorden.
Badge +3
Oh, ik had mijn vorige reactie wat aangevuld. €50 voor eentje en €100 voor allebei (in goede originele staat). Ligt er ook een beetje aan waar je woont...
Reputatie 4
(in goede originele staat).

Die op de foto ziet er goed uit in ieder geval!
Hallo Robert B, Als je één fiets wil overnemen voor €75 moet je wel naar Emmen reizen. De andere staat in Amersfoort, dus moet je even kijken wat het beste is.
Groet, A Kleinekoort
Reputatie 7
Badge +2
En als dat niks wordt vanwege bv de afstand, staan er meerdere O-Bikes op Marktplaats, waaronder eentje in Waalre
Badge +3
Oei, in Emmen kom ik regelmatig!

Woon in Eindhoven maar moet soms naar Ter Apel (COA vervoer) en een fiets past prima achter in mijn VW Caddy met voorzieningen voor rolstoel, of een (grotere VW Transporter of Merdedes Sprinter) bus van een collega van me! Dat moet te regelen zijn dus.

Kan je me een privébericht sturen om iets te regelen? Klik!

Waalre (Aalst noemt men het liever daar) is inderdaad handiger, dank je @Momo die ga ik even bellen of mailen.

Eerste bod gedaan (advertentie 2 dagen actief) bieden vanaf €50, ben benieuwd... 10 minuten later, voor €60 mag ik hem maandag komen halen (in nieuwstaat)!
Reputatie 5
Leuk verhaal ! Wat wij allemaal al niet leren alhier op de Community.

Ik ben ook meteen aan het Googlen gegaan, maar de reviews zijn unaniem. Die fiets fietst inderdaad niet fijn.
Dus het zal niet voor mijn dagelijkse verplaatsingen zijn.

De O-bike heeft massieve banden. Handig, dan kunnen ze niet lek, net zoals de Velo die in Antwerpen ook heeft. Maar Antwerpen heeft ook kasseien. Mijn tandjes trillen nog na...
Badge +3
Leuk verhaal ! Wat wij allemaal al niet leren alhier op de Community.

Ik ben ook meteen aan het Googlen gegaan, maar de reviews zijn unaniem. Die fiets fietst inderdaad niet fijn.
Dus het zal niet voor mijn dagelijkse verplaatsingen zijn.

De O-bike heeft massieve banden. Handig, dan kunnen ze niet lek, net zoals de Velo die in Antwerpen ook heeft. Maar Antwerpen heeft ook kasseien. Mijn tandjes trillen nog na...

Ik wilde hem gewoon voor die vriendin die hier af en toe komt...

En ik dan elke keer zo'n super licht trappende OV-fiets voor haar huur (voor meerdere dagen vaak) en zij me totaal voorbij fietst, en dan moet pauzeren met trappen zodat ik haar ook maar een beetje bij kan houden op mijn eigen stadsfiets! 😥

Ideaal dus als die O-bike lekker zwaar trapt, in mijn geval!
Reputatie 7
Badge +2
Ik denk (gebaseerd op de foto) dat die O-Bike vergelijkbaar is met de Mobike die je overal in Delft ziet. Ik heb er zelf nooit op gefietst maar een oud collega nam die nog wel eens vanaf Delft Zuid naar ons werkadres en vond het niet fijn fietsen, het korte stukje vanaf Delft Zuid (zo'n 7 a 8 minuten op een normale fiets) wilde hij er nog wel mee doen, maar vanaf het grote station Delft (15 minuten) vond hij al te ver met de Mobike.

Maar voor een enkel keertje en niet al te ver fietsen moet het wel te doen zijn.

Reageer