OV fiets | NS Community
beantwoord

OV fiets

  • 22 February 2023
  • 8 reacties
  • 120 Bekeken

Hallo, op woensdag 15 februari had ik een OV fiets gehuurd op station Zwolle rond 9:30 deze zelfde OV fiets heb ik ingeleverd later die dag rond 16:40. Ik bracht de OV fiets netjes in de stalling van station Zwolle. De Ov fiets ging door de poortjes waarop stond OV fiets ingeleverd.

 

vervolgens kreeg ik een paar dagen later een E-mail van NS dat ik de OV fiets al 3 dagen in gebruik had. Dit klopt overigens niet aangezien ik de fiets dezelfde dag al had ingeleverd. Ik heb gelijk NS klanten service gebeld om dit op te lossen en te vermelden dat dit zeker niet klopt. Nu een paar dagen later kijk ik in mijn NS en staan er hoge bedragen open van de OV fiets. Ik dacht zelf dat het allemaal opgelost was doordat ik had gebeld met de klanten service van NS. 
 

Iemand enig idee wat ik moet doen?

graag hoor ik! 

icon

Beste antwoord door Daniel 22 February 2023, 17:49

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Iris_sjoerdsma,

Het gaat helaas regelmatig mis bij het inleveren van een OV-fiets.

Ik zou even wachten of die bedragen de komende tijd misschien nog gecorrigeerd worden. Mocht dat niet het geval zijn, en ze worden daadwerkelijk gefactureerd, of - nog erger - je krijgt een boete van € 350 voor het niet inleveren van de fiets, dan zou ik een klacht indienen bij https://klachtenloket-openbaarvervoer.nl/

Zoals je kunt zien op hun homepage is de eerste veelgestelde vraag een klacht over de OV-fiets.

Hoe meer klachten daar binnenkomen, hoe sneller NS hopelijk geneigd is eindelijk 's een echte oplossing hiervoor te zoeken.

Reputatie 7
Badge +2

Je hebt het over poortjes, dus neem aan dat je de fiets hebt ingeleverd bij de zelfservice stalling aan het Lübeckplein?

Daar staan fietsen met elektronisch slot en door de poortjes gaan sluit de rit daarmee zeker niet af. Dat doe je door op de knop op het slot te drukken en vervolgens het ringslot te sluiten terwijl de fiets in de gemarkeerde OV-fiets zone staat.

Vervolgens gaat een lampje blauw knipperen en als dat vervolgens stopt is de rit afgesloten. Let wel goed op, want soms springt het slot weer open.

Je kunt het best onder Mijn NS in de app de OV-fiets ritinformatie activeren. Dan geeft de app direct na succesvol inleveren een pushmeldingen.

Voor nu: je had bij het contact met de klantenservice moeten vragen om het afsluiten van de rit. Dan checken ze echter wel of de fiets er echt staat. En aangezien je gezien je beschrijving de fiets nooit hebt afgesloten is er wel een risico dat hij er niet meer stond. Sowieso is nogmaals bellen wel het slimst, maar het kan zomaar dat ze niks meer aan die boete voor diefstal kunnen doen.

 

 

 

 

 

 

 

Ho dat bovenste ging perongeluk, ook heb ik de fiets opslot gedaan. Dus ik snap alsnog niet hoe het kan

Is bellen naar NS gratis of kost dat bel minuten?

Reputatie 7
Badge +2

Ho dat bovenste ging perongeluk, ook heb ik de fiets opslot gedaan. Dus ik snap alsnog niet hoe het kan

Het kan gebeuren zoals ik schreef dat het slot weer open springt als de communicatie voor het afsluiten van de rit mislukt. Grote kans dat dit jou is overkomen.

Bellen met NS kost het reguliere beltarief: 030 751 51 55

Badge +3

Is bellen naar NS gratis of kost dat bel minuten?

NS is te bereiken op 030 751 5155, dat kost je inderdaad belminuten / normaal tarief.

Bedankt ik heb gebeld! Ze gaan nu kijken of de fiets er  nog staat

Reageer