beantwoord

OV-fiets abonnement overzetten op nieuwe OV chipkaart

Hallo,
Mijn zoon was zijn OV-chipkaart (pers. kaart, geen studenten kaart) verloren, vervolgens heb ik deze kaart geblokkeerd, en een nieuwe aangevraagd via ov-chipkaart.nl. Deze kaart heb ik vandaag ontvangen, en toegevoegd aan Mijn NS. Nu zie ik dat het OV-fietsabonnement (en stallen op rekening) wat op de oude kaart stond *niet* op de nieuwe kaart in mijn ns te zien is.

Mijn vraag:
-> in de brief die mij de OV-chipkaart kwam stond dat de abonnementen ware overgezet, is het feit dat het (nog) niet te zien is in NS.NL een kwestie van tijd ?
-> moet ik dit OV-fiets abbo zelf overzetten (Hoe ? ik zie op mijndeurtotdeur.nl, en op ns.nl geen mogelijkheid om abonnementen over te zetten tussen verschillende kaarten)

Met vriendelijke groeten,
Rudi van Drunen
icon

Beste antwoord door Rizana NS 9 april 2019, 12:46

Beste rudivd, welkom bij de Community.

Bedankt voor je bericht. Je OV-fiets abonnement én stallen op rekening dien je zelf opnieuw (gratis) aan te vragen op de nieuwe kaart. Die is namelijk van de kaart afgehaald.
Overzetten is helaas niet mogelijk. Ik hoop dat je er zo uitkomt! Mocht je nog vragen hebben, dan lees ik deze graag.

Bekijk origineel

5 reacties

Beste rudivd, welkom bij de Community.

Bedankt voor je bericht. Je OV-fiets abonnement én stallen op rekening dien je zelf opnieuw (gratis) aan te vragen op de nieuwe kaart. Die is namelijk van de kaart afgehaald.
Overzetten is helaas niet mogelijk. Ik hoop dat je er zo uitkomt! Mocht je nog vragen hebben, dan lees ik deze graag.
Dat is aardig gezegd Rizana.
Maar hoe doe ik dat in mijn NS.
Kan je de procedure uiteen zetten. En dit ook op mijn NS plaatsen. Zodat je niet een ongeluk loopt te zoeken wat je moet doen in zo’n geval.
Als ik eerst mijn oude(verloren) kaart er uitgooit dan ben ik waarschijnlijk mijn ov fiets doorlopende abonnement ook kwijt.
Ik hoef toch niet de hele inschrijving opnieuw doen?
in afwachting op je antwoord.
Goedemiddag Just Doit. In de hierboven beschreven situatie zal het opnieuw aanschaffen van een OV-fiets abonnement niet via Mijn NS gaan, gezien er een nieuw abonnement besteld moet worden. Aangezien een OV-fiets abonnement niet als product op een kaart komt te staan, wordt deze ook niet overgezet wanneer er een vervangende kaart wordt aangemaakt. Met het kwijtraken en laten blokkeren van die oude kaart, wordt het oude OV-fiets abonnement dus hoe dan ook onbruikbaar.

Er zal in dit geval een volledig nieuw OV-fiets abonnement besteld moeten worden op de nieuwe kaart. Dit kan je doen via de webshop.
Volgens mij is dit niet (geheel) juist.
Nadat ik mijn nieuwe kaart gekoppeld hebt. (Ik had dus nu twee kaarten)
Probeerde ik een nieuwe ov fiets abonnement aan te schaffen voor mijn nieuwe kaart. Na veel gepriegel op mijn smartphone helemaal aan het eind daarvan kreeg ik te zien. Dat ik al een ov-fiets abonnement heb.
Toen heb ik maar mijn oude ov-chipkaart kaart er uit gegooid en wonder boven wonder werd mijn ov-fiets direct overgezet op mijn nieuwe ov-chipkaart gezet. (Zonder nieuwe aanschaffing). Te zien op mijn NS

Blijkbaar is de procedure.
1 Nieuwe kaart koppelen
2 oude kaart verwijderen.
Een fluitje van een cent. Maar ik heb dat nergens kunnen lezen.
En nu maar hopen dat het bij de OV fiets stalling ook werkt.
Bedankt voor het reageren.
Badge +3
Dit klopt.

Je had ook je nieuwe kaart kunnen koppelen in Mijn NS, deze selecteren en dan bij Producten je abonnement opzoeken en dan klikken op Abonnement aanpassen of uitbreiden.

Daar zouden OV-fiets en Stallen op Rekening dan bij moeten staan als opties. Soms moet je dan via iDeal 1 eurocent overmaken.

Als je bij een automaat kijkt naar producten op je kaart zullen OV-fiets en Stallen op Rekening er niet bij staan. Die maken namelijk geen aanspraak op je saldo, en zijn simpelweg een administratieve koppeling tussen je kaartnummer en je IBAN (voor de maandelijkse incasso).

Reageer