beantwoord

OV-fiets Amsterdam Noord

  • 28 August 2022
  • 4 reacties
  • 305 Bekeken

Reputatie 7
Badge +2

Onlangs huurde ik een OV-fiets op metrostation Amsterdam Noord, maar gezien hoe knullig dat daar georganiseerd is denk ik dat er wel wat verbeterpuntjes zijn…

Allereerst staat de locatie op de OV-fiets website veel verderop de Termini als waar de stalling zich daadwerkelijk bevindt, die zit namelijk direct tegen het metrostation aan. Het gaat hier om een stalling van de gemeente Amsterdam waar verder ook nergens op de ramen is aangegeven dat je daar ook moet zijn voor de OV-fietsen. Valt van buitenaf ook niet op dat die daar staan.

Vervolgens het huren zelf: dit is een bemenste stalling, maar hij heeft wel toegangspoortjes. En de OV-fietsen staan achter de poortjes. Die poortjes zijn echter alleen ingericht op het stallen van een fiets met chipkaart of bankpas, ze hebben geen lezer voor toegang met een OV-fiets abonnement.
In mijn geval kwam de beheerder toevallig net even naar buiten en toen ik het hem vroeg liet hij mij er met zijn beheerderspasje in en na het verhuren van de OV-fiets weer uit. Terug had ik wederom het geluk dat de beheerder z'n kantoortje uit gekomen was en mij tussen het poortje door z'n pasje kon aangeven om de stalling weer in te komen.

Maar wat is hier nu werkelijk de bedoeling? Hoor je met je chipkaart toegang te krijgen alsof je daadwerkelijk een fiets gaat stallen? Eerste 24 uur is gratis dus op zich kom je er dan wel uit zonder kosten, maar dat is wel afwijkend van alle andere OV-fiets stallingen. Wellicht dat het toevoegen van instructies zoals bij een zelfservice-stalling voor dit specifieke geval wel handig is. Want als de beheerder in z'n kantoortje zit is ‘ie net uit het zicht om z'n aandacht te trekken.

icon

Beste antwoord door Sanne NS 28 August 2022, 16:55

Bekijk origineel

4 reacties

Goedemiddag Daniel en sorry voor mijn late reactie. 

Goed dat je dit even bij ons aankaart. Ik heb het in het systeem als feedback in elk geval doorgezet, dat deze situatie heel onduidelijk is en het dus lastig is om hier een fiets te huren. Voor nu weet ik helaas niet wat de passende oplossing is in deze situatie. 

Reputatie 7
Badge +1

Is het echt zo´n geel/blauwe OV? of soms van een plaatselijk aanbod, dat uiteraard-kan niet anders bij alles qua OV-weer anders werkt? Een aantal van die stadsvervoerders heeft zelf contracten ala MAAS afgesloten met wie maar wou-ook wel voor die hele hippe/kekke elektro-fietsen of scootertjes.

Kon de beheerder ook geen uitleg geven over hoe te doen bij afwezigheid?

Badge +3

Vreemd dat je die (bemenste) stalling niet binnen kunt zonder chipkaart/bankpas, maar ik neem aan dat als je binnen gaat met een ov-chipkaart en vervolgens een OV-fiets meeneemt dat wel ergens geregistreerd wordt, en je dus geen kosten krijgt voor het stallen van een fiets.

Reputatie 7
Badge +2

Is het echt zo´n geel/blauwe OV?

Ja, anders had ik dat topic niet hier geopend. Deze is het.

Vreemd dat je die (bemenste) stalling niet binnen kunt zonder chipkaart/bankpas, maar ik neem aan dat als je binnen gaat met een ov-chipkaart en vervolgens een OV-fiets meeneemt dat wel ergens geregistreerd wordt, en je dus geen kosten krijgt voor het stallen van een fiets.

Mits je 'm binnen 24 uur inlevert gaat het goed natuurlijk (want dan blijf je binnen de 24 uur voor het gratis stallen van een fiets). Maar had er nog niet eens bij stilgestaan dat je natuurlijk wel dubbele kosten gaat krijgen als je de OV-fiets na meer dan 24 uur terugbrengt als je de stalling op je chipkaart binnen bent gekomen.

Het registreren zou zomaar een dingetje kunnen zijn omdat het dus ook geen stalling van NS is.

Reageer